Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2008, 18:54   #501
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Even nuanceren: volksgezondheid primeert over eigendomsrecht wanneer dat eigendomsrecht misbruikt wordt om schade te veroorzaken, zoals het toelaten van sigarettenrook in een café. Zo goed?
Als iemand akkoord gaat met de schade die aan hem wordt betrokkent, is het dan nog misbruik?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 18:57   #502
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Een artikeltje om even over na te denken:

Citaat:
Rokerig café erger dan zware smog
donderdag, 26 jun 2008 13:06 | Door: BN|DeStem

BREDA - De ingeademde lucht in cafés en restaurants waar wordt gerookt, is ernstig vervuild. De luchtverontreiniging ligt er gemiddeld achttien maal boven de Europese gezondheidsnorm. "Bij minder vervuiling spreken we al van ernstige smog, waarbij internationaal het verkeer wordt stilgelegd", aldus Antoon Opperhuizen, hoofd van de onderzoekgroep tabak van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

Dat instituut en de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) publiceren vandaag een onderzoek waaruit dat blijkt. Het is de eerste keer dat in Nederland de luchtkwaliteit in de horeca is gemeten. De VWA heeft in 72 cafés en restaurants metingen gedaan naar het vooral door roken veroorzaakte gehalte ultrafijn stof in de lucht. Het gemiddelde was ruim 450 microgram per kubieke meter.

Volgens de Europese richtlijn mag een mens worden blootgesteld aan maximaal 25 microgram per kubieke meter (over de hele dag). Bij meer dan 200 microgram per kuub is sprake van 'ernstige luchtverontreiniging'. In een eetcafé werd 2650 microgram gemeten, een truckerscafé kwam tot het tienvoud van de 'ernstige smog'-norm met 2050 microgram.

Blootstelling aan zo veel fijnstof kan leiden tot benauwdheid, huidirritatie en geïrriteerde slijmvliezen. Op langere termijn bestaat er kans op hart- en longziekten.
Ongelofelijk dat er nog steeds mensen zijn die deze bijzonder ernstige belasting van de volksgezondheid wensen te verdedigen...

Edit: bron.

Laatst gewijzigd door Patsy Stone : 30 oktober 2008 om 19:06.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 18:58   #503
ccalbergg
Provinciaal Gedeputeerde

ccalbergg's schermafbeelding

Standaard

cannabis verbied men omdat het schadelijk is voor de gebruiker , tabak laat men toe terwijl deze de medemens willens nillens mee vergiftigd, logica ? of is de tabaksindustrie te machtig ??!!c
ccalbergg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 18:58   #504
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat weet ik & ik vind het ook goed dat daar geen juridisch verschil tussen is.
Wat ik echter zeg is dat het redelijk draconisch is om op systematische wijze middelen (tijd & politiearbeid) in te zetten om dit op te speuren en te bestraffen. Ik dénk dat er belangrijkere zaken zijn dan papiertjes op te speuren.
Alle handhaving van de wet is belangrijk, ook van de 'kleine regeltjes'. Het is net door het met de mantel der liefde bedekken van 'kleine criminaliteit' dat onze samenleving er dagelijks op achteruitgaat. Ook sociale controle moet een rol spelen: probeer in Tojyo of sommige Zwitserse steden -of Monaco, maar eens een sigarettenpeuk op de grond te smijten. Je zal er vlug op aangesproken worden, en niét door de politie.
Oud 30 oktober 2008, 18:59   #505
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een artikeltje om even over na te denken:

Ongelofelijk dat er nog steeds mensen zijn die deze bijzonder ernstige belasting van de volksgezondheid wensen te verdedigen...
Wat, alweer, een oneerlijke steek. Poogt u eigenlijk wel om de argumentatie van ons correct weer te geven of is dat voor u niet belangrijk?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 30 oktober 2008, 19:00   #506
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Alle handhaving van de wet is belangrijk, ook van de 'kleine regeltjes'.
Dat weet ik, maar dat vereist dus (1) ofwel draconische maatregelen (en draconische belastingen) (2) ofwel minder regeltjes. Dat is niet 'ideologische ik' die spreekt, maar dat 1 zicht op het budget u kan duidelijk maken.

Citaat:
Het is net door het met de mantel der liefde bedekken van 'kleine criminaliteit' dat onze samenleving er dagelijks op achteruitgaat. Ook sociale controle moet een rol spelen: probeer in Tojyo of sommige Zwitserse steden -of Monaco, maar eens een sigarettenpeuk op de grond te smijten. Je zal er vlug op aangesproken worden, en niét door de politie.
Dat vind ik helaal niet zo'n probleem. Ik ben absoluut niet tegen sociale controle.

Ik wijs er enkel op dat het absurd is te verwachten dat alle kleine regeltjes afgedwongen kunnen worden, door de overheid.
Oud 30 oktober 2008, 19:03   #507
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als iemand akkoord gaat met de schade die aan hem wordt betrokkent, is het dan nog misbruik?
Ja.
Oud 30 oktober 2008, 19:03   #508
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ccalbergg Bekijk bericht
cannabis verbied men omdat het schadelijk is voor de gebruiker , tabak laat men toe terwijl deze de medemens willens nillens mee vergiftigd, logica ? of is de tabaksindustrie te machtig ??!!c
D�*t zal er veel mee te maken hebben...
Oud 30 oktober 2008, 19:04   #509
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja.
Gelukkig dat u daar geen argument voor geeft.
Oud 30 oktober 2008, 19:04   #510
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat, alweer, een oneerlijke steek.
Het is inderdaad hoogst oneerlijk dat de wetgever dit soort van schendingen van de wet toelaat.

Laatst gewijzigd door Patsy Stone : 30 oktober 2008 om 19:07.
Oud 30 oktober 2008, 19:06   #511
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ware aard van de voorstanders van zo'n rookverbod komt bovendrijven. Wel interessant, moet ik zeggen.
Het is niet zozeer "mijn ware aard" die boven komt drijven, als je me zo boos ziet reageren op onhoffelijke (dus de meeste) rokers.

Wat dan wel komt bovendrijven, is de reaktie van iemand die "al vele jaren gestalkt werd door familie, vrienden, kennissen en onbekende anderen die mijn pad kruisten" met hun vuile rook.
Op den duur gaat dat diep zitten.

En zoals men nu niet meer mag roken op de trein, zo vind ik het maar een kleine inspanning van de rokers om buiten te gaan om een sigaretje op te steken, in plaats van in 't kaffee de lucht te verpesten.
Die kleine moeite vanwege die roker, zal vele andere mensen een plezier doen.

Het zal zelfs een plezier doen aan rokers zelf, die er misschien moed uit putten om eentje minder per avond op te steken ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 19:07   #512
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

hehe, hoe grappig toch dat patsy stone, adriean haeley volledig owned.
en adrian maar proberen zen gelijk te halen
Oud 30 oktober 2008, 19:07   #513
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad hoogst oneerlijk dat de wetgever dit soort van schendingen van de wet toelaat.
U poogt het dus niet. Dat staat genoteerd.
Oud 30 oktober 2008, 19:08   #514
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
hehe, hoe grappig toch dat patsy stone, adriean haeley volledig owned.
en adrian maar proberen zen gelijk te halen
Oud 30 oktober 2008, 19:09   #515
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is niet zozeer "mijn ware aard" die boven komt drijven, als je me zo boos ziet reageren op onhoffelijke (dus de meeste) rokers.

Wat dan wel komt bovendrijven, is de reaktie van iemand die "al vele jaren gestalkt werd door familie, vrienden, kennissen en onbekende anderen die mijn pad kruisten" met hun vuile rook.
Op den duur gaat dat diep zitten.
Dan hebt u helemaal geen aangename familie, vrienden & kenissen. Spijtig dat uw leven zo triest was, maar waarom wilje dan nu 'wraak' nemen? Wat hoop je daarmee te bereiken?

Citaat:
En zoals men nu niet meer mag roken op de trein, zo vind ik het maar een kleine inspanning van de rokers om buiten te gaan om een sigaretje op te steken, in plaats van in 't kaffee de lucht te verpesten.
Die kleine moeite vanwege die roker, zal vele andere mensen een plezier doen.
Maar wat u wilt is helemaal geen 'kleine moeite' om 'even' buiten te gaan. U wilt dat het compleet strafbaar wordt om binnen nog te roken, i.e. u wilt de roker afdreigen om naar buiten te gaan of niet te roken. Dat is dus helemaal iets anders dan de veel vriendelijkere formulering van 'kleine moeite'.
Oud 30 oktober 2008, 19:10   #516
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U poogt het dus niet. Dat staat genoteerd.
Elk argument dat je tot nu toe te berde bracht, werd door onder meer Jukes, de schoofzak, Tavek en mezelf onderuit gehaald. Had je verder nog iets?
Oud 30 oktober 2008, 19:12   #517
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht

...

Ik ben nog steeds relatief frekwent gebruiker van het openbaar vervoer. De Lijn heeft "no smoking signs" in de bus staan. Geen probleem. Het is dan ook een bedrijf dat keuzes maakt. Maar als de chauffeur zijn stinkstokske zelf opsteekt zo onder dat verbodsteken, is dat een schoffering van de gebruiker. bedrog van de consument. Wat ga je daaraan doen? Ik heb al talrijke brieven verstuurt naar "staatssteun"-bedrijf en "correcte" quota-instelling De Lijn. geen antwoord.
Dat is wel grof van die sjoffeur.
Maar je kent dat in openbare diensten: zelfs tien klanten die beweren dat een ambtenaar illegaal rookt, moeten plooien voor de vakbondsafgevaardigde die zegt dat zulks geen bewijs is ...

Daarom een tip:
gebruik het fototoestel (vb. van je gsm, heb je toch altijd bij), en trek meerdere foto's van het gebeuren (een dichtbij, een wat verder, nog een uit een andere hoek ...)
Ik kan je garanderen: die vent (of die vrouw, die kunnen ook roken) gaat dat niet graag hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 19:12   #518
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elk argument dat je tot nu toe te berde bracht, werd door onder meer Jukes, de schoofzak, Tavek en mezelf onderuit gehaald. Had je verder nog iets?
Ik zou het leuk vinden als u eens mijn argumenten zou herhalen, kwestie van zeker te zijn dat u weet wat ik zeg. Zou u dat kunnen doen?
Oud 30 oktober 2008, 19:20   #519
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zou het leuk vinden als u eens mijn argumenten zou herhalen, kwestie van zeker te zijn dat u weet wat ik zeg. Zou u dat kunnen doen?
Ik zou dat kunnen. De vraag is of ik dat ook zou willen en daarop is het antwoord 'neen'. Ik zou het immers veel leuker vinden als je zèlf eens een overzichtje gaf van jouw 'argumenten', kwestie van mezelf een hoop werk te besparen.

Leuk geprobeerd, d�*t wel.
Oud 30 oktober 2008, 19:24   #520
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou dat kunnen. De vraag is of ik dat ook zou willen en daarop is het antwoord 'neen'. Ik zou het immers veel leuker vinden als je zèlf eens een overzichtje gaf van jouw 'argumenten', kwestie van mezelf een hoop werk te besparen.

Leuk geprobeerd, d�*t wel.
Mjah, ik denk niet dat u dat zou kunnen, daarmee dat ik het vraag.

Maar goed, het meest fundamentele argument is dat ik niet vind dat de overheid recht heeft om die beslissing te maken. En het meest belangrijke tegenargument tegen de gehele 'niet-rokers moeten ook een sociaal leven hebben', is dat hun sociaal leven niet wordt aangetast door te roken, in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, neergeklopt worden. Ik vind dat daar een significant verschil in gradatie aan is. Het laatste punt is dat ik vind dat mensen verantwoordelijkheid moeten opnemen voor hun handelingen & dit niet moeten externaliseren via de overheid op anderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be