![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#401 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En? In diezelfde pub zal je ook niet moeten verkondigen dat we Brian Cowen Engels spreekt. Niettemin spreekt die Ierse president Engels, zij het dan wel heel plaatselijk gekleurd.
|
|
|
|
|
|
#402 |
|
Parlementslid
|
Dat u, als inwoner van West-Vlaanderen, het geknoei met heten-noemen niet als een ernstige fout beschouwt, kan ik me levendig voorstellen. Zoals ik eerder al schreef heeft de fout haar wortels in 'de Vlaanders'. Dat maakt het natuurlijk geen minder ernstige fout in het AN. Irritant bovendien, want verwarring zaaiend.
|
|
|
#403 |
|
Parlementslid
|
Heeft u al eens écht met een Brit van gedachten gewisseld over de manier waarop Amerikanen - volgens hem - zijn taal verkrachten? Ik denk het niet. Dan zou u wel anders piepen.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 30 november 2008 om 22:25. |
|
|
|
|
|
#404 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"In de Vlaanders" is het trouwens geen fout. Het is gewoon een correcte vorm in een aantal Vlaamse dialecten. Dialect en standaardtaal hebben immers niet noodzakelijk dezelfde spraakkundige en morfologische regels. |
|
|
|
|
|
|
#405 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Niettemin blijft de taal die de Amerikanen spreken Engels. Niet zoals dat ook het geval is bij de taal die Australiërs gebruiken. Doorspekt van eigenheden, maar niettemin nog steeds Engels. |
|
|
|
|
|
|
#406 |
|
Parlementslid
|
En wat is dan in dat ene AE (Algemeen Engels) de juiste schrijfwijze: color of colour? Centre of center? enz...
|
|
|
#407 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Heb jij al eens van gedacht gewisseld met een bepaald soort Britten (in Engeland zelf hoor), over de Engelse uitspraak van een ander soort Britten (in Engeland zelf hoor, en niet noodzakelijk van een andere streek), om maar één voorbeeld te noemen, het echtpaar artsen, ouders van de in Portugal verdwenen Maddy?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#408 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat zegt meer over die Hautekloot dan over de beller.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#409 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als we aan het zeveren zijn over korrekt taalgebruik, dan moeten we ook eens even naar sommige simptomen kijken. Bijvoorbeeld de titel van een draad op dit forum ".. iets over camperen".
Of wat ik elders op dit eigenste forum las, nl. dat iemand niet accoord wat met zus of met zo. Zeg het mij, wat is er aan de hand met onze taal, dat we mekaar toch zoveel "fouten" naar het hoofd moeten slingeren, of ons aan die dingen ergeren ...
|
|
|
|
|
#410 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dit ging helemaal niet over de vraag of het nu al dan niet Oxford English is, maar wel of het Engels is. De Engelse taal heeft immers wel meer aspecten dan louter het Oxford English.
|
|
|
|
|
|
#411 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#412 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#413 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Wat weeral aantoont hoe relatief dergelijke zaken zijn. |
|
|
|
|
|
|
#414 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
#415 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Natuurlijk, maar waar zou ik dan wel het tegendeel beweerd hebben? Wel heb ik onderstreept dat een taal, dus ook de genormeerde vorm ervan, onderhevig is aan een evolutie. Wat aanvankelijk fout wordt geacht, kan na verloop van tijd toch als aanvaardbaar worden geacht. Zoals ik al aanstipte zijn er vele tientallen germanismen en gallicismen - dus barbarismen - uiteindelijk toch in ons AN terechtgekomen, alhoewel men aanvankelijk ze als totaal fout beschouwde. Geen enkele taalvorm is immers statisch.
|
|
|
|
|
|
#416 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#417 |
|
Staatssecretaris
|
Toch wel. Kijk maar hoe ze in Amerika het Engels afgekalfd hebben. Daar zeggen ze bijvoorbeeld stocks in plaats van stock want stock is oorspronkelijk vee en dat is een verzamelnaam en dus in het enkelvoud. Daar maalt niemand nog over aan de andere kant van de oceaan.
|
|
|
|
|
|
#418 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#419 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#420 |
|
|
Bovendien was de betekenisverschuiving van stock een leuk woordspelletje.
Wie heten en noemen door elkaar haalt, zorgt niet voor amusement. |
|
|
|