Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2008, 22:21   #401
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Ga dat maar eens in een Londense pub verkondigen. Ik hoop dat u er levend buiten geraakt.
En? In diezelfde pub zal je ook niet moeten verkondigen dat we Brian Cowen Engels spreekt. Niettemin spreekt die Ierse president Engels, zij het dan wel heel plaatselijk gekleurd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 22:22   #402
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

Het door elkaar haspelen van noemen en heten in het AN is geen uiting van "domheid" of "gebrek aan taalgevoel", maar wel een gevolg van dialectische invloed. Ik beschouw het trouwens niet als een ernstige fout..
Dat u, als inwoner van West-Vlaanderen, het geknoei met heten-noemen niet als een ernstige fout beschouwt, kan ik me levendig voorstellen. Zoals ik eerder al schreef heeft de fout haar wortels in 'de Vlaanders'. Dat maakt het natuurlijk geen minder ernstige fout in het AN. Irritant bovendien, want verwarring zaaiend.
Oud 30 november 2008, 22:25   #403
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En? In diezelfde pub zal je ook niet moeten verkondigen dat we Brian Cowen Engels spreekt. Niettemin spreekt die Ierse president Engels, zij het dan wel heel plaatselijk gekleurd.
Heeft u al eens écht met een Brit van gedachten gewisseld over de manier waarop Amerikanen - volgens hem - zijn taal verkrachten? Ik denk het niet. Dan zou u wel anders piepen.

Laatst gewijzigd door Jukes : 30 november 2008 om 22:25.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 00:06   #404
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat u, als inwoner van West-Vlaanderen, het geknoei met heten-noemen niet als een ernstige fout beschouwt, kan ik me levendig voorstellen. Zoals ik eerder al schreef heeft de fout haar wortels in 'de Vlaanders'. Dat maakt het natuurlijk geen minder ernstige fout in het AN. Irritant bovendien, want verwarring zaaiend.
Dat is slechts uw mening. Meer niet.

"In de Vlaanders" is het trouwens geen fout. Het is gewoon een correcte vorm in een aantal Vlaamse dialecten. Dialect en standaardtaal hebben immers niet noodzakelijk dezelfde spraakkundige en morfologische regels.
Oud 1 december 2008, 00:07   #405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft u al eens écht met een Brit van gedachten gewisseld over de manier waarop Amerikanen - volgens hem - zijn taal verkrachten? Ik denk het niet. Dan zou u wel anders piepen.
Dat is slechts de mening van een Brit dan.

Niettemin blijft de taal die de Amerikanen spreken Engels. Niet zoals dat ook het geval is bij de taal die Australiërs gebruiken. Doorspekt van eigenheden, maar niettemin nog steeds Engels.
Oud 1 december 2008, 09:46   #406
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Niettemin blijft de taal die de Amerikanen spreken Engels. Niet zoals dat ook het geval is bij de taal die Australiërs gebruiken. Doorspekt van eigenheden, maar niettemin nog steeds Engels.
En wat is dan in dat ene AE (Algemeen Engels) de juiste schrijfwijze: color of colour? Centre of center? enz...
Oud 1 december 2008, 12:05   #407
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb jij al eens van gedacht gewisseld met een bepaald soort Britten (in Engeland zelf hoor), over de Engelse uitspraak van een ander soort Britten (in Engeland zelf hoor, en niet noodzakelijk van een andere streek), om maar één voorbeeld te noemen, het echtpaar artsen, ouders van de in Portugal verdwenen Maddy?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 12:06   #408
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Andere mensen zullen dat wel bepalen hoor.

Toen Jan Hautekiet op Studio Brussel nog "Hallo Hautekiet" presenteerde en iemand durfde zeggen: Ik noem Karel; dan werd Jan meestal razend. Hautekiet dus.

Dat zegt meer over die Hautekloot dan over de beller.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 1 december 2008, 12:25   #409
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als we aan het zeveren zijn over korrekt taalgebruik, dan moeten we ook eens even naar sommige simptomen kijken. Bijvoorbeeld de titel van een draad op dit forum ".. iets over camperen".
Of wat ik elders op dit eigenste forum las, nl. dat iemand niet accoord wat met zus of met zo.

Zeg het mij, wat is er aan de hand met onze taal, dat we mekaar toch zoveel "fouten" naar het hoofd moeten slingeren, of ons aan die dingen ergeren ...

Oud 1 december 2008, 12:56   #410
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat is dan in dat ene AE (Algemeen Engels) de juiste schrijfwijze: color of colour? Centre of center? enz...
Dit ging helemaal niet over de vraag of het nu al dan niet Oxford English is, maar wel of het Engels is. De Engelse taal heeft immers wel meer aspecten dan louter het Oxford English.
Oud 1 december 2008, 12:58   #411
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Heb jij al eens van gedacht gewisseld met een bepaald soort Britten (in Engeland zelf hoor), over de Engelse uitspraak van een ander soort Britten (in Engeland zelf hoor, en niet noodzakelijk van een andere streek), om maar één voorbeeld te noemen, het echtpaar artsen, ouders van de in Portugal verdwenen Maddy?
Mijn ervaring is het dat het soms bijzonder moeilijk is om in het VK iemand te vinden die Oxford English spreekt. Heel veel mensen spreken een of ander Engels dialect en zijn zelfs niet in staat om het Oxford English correct uit te spreken. Zelfs in Londen heb ik die ervaring opgedaan. Al meer dan eens heb ik in de Docklands Railway mededelingen aan het publiek in onvervalst Cockney gehoord. Probeer dat als buitenlander maar eens te begrijpen...
Oud 1 december 2008, 20:30   #412
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is slechts uw mening. Meer niet.

"In de Vlaanders" is het trouwens geen fout. Het is gewoon een correcte vorm in een aantal Vlaamse dialecten. Dialect en standaardtaal hebben immers niet noodzakelijk dezelfde spraakkundige en morfologische regels.
Inderdaad, dialect en standaardtaal hebben niet noodzakelijk dezelfde regels. U zegt het zelf. Dan moet u toch ook begrijpen dat bepaalde uitdrukkingen die in het dialect gebruikt worden, in het AN fout kunnen zijn.
Oud 1 december 2008, 22:56   #413
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Je weet toch dat het Engels-Amerikaans, zoals het nu gesproken wordt in Amerika, dichter aanleunt bij het Engels van enkele eeuwen geleden in Engeland, dan het Engels dat tegenwoordig in Groot-Brittannië gesproken wordt (op de gebruikelijke evolutie na wel te verstaan) ?

Wat weeral aantoont hoe relatief dergelijke zaken zijn.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2008, 23:09   #414
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je weet toch dat het Engels-Amerikaans, zoals het nu gesproken wordt in Amerika, dichter aanleunt bij het Engels van enkele eeuwen geleden in Engeland, dan het Engels dat tegenwoordig in Groot-Brittannië gesproken wordt (op de gebruikelijke evolutie na wel te verstaan) ?

Wat weeral aantoont hoe relatief dergelijke zaken zijn.
Wat dit alles nog te maken heeft met de irritante gewoonte om 'noemen' en 'heten' door mekaar te haspelen, is me een raadsel.
Oud 2 december 2008, 11:45   #415
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Inderdaad, dialect en standaardtaal hebben niet noodzakelijk dezelfde regels. U zegt het zelf. Dan moet u toch ook begrijpen dat bepaalde uitdrukkingen die in het dialect gebruikt worden, in het AN fout kunnen zijn.
Natuurlijk, maar waar zou ik dan wel het tegendeel beweerd hebben? Wel heb ik onderstreept dat een taal, dus ook de genormeerde vorm ervan, onderhevig is aan een evolutie. Wat aanvankelijk fout wordt geacht, kan na verloop van tijd toch als aanvaardbaar worden geacht. Zoals ik al aanstipte zijn er vele tientallen germanismen en gallicismen - dus barbarismen - uiteindelijk toch in ons AN terechtgekomen, alhoewel men aanvankelijk ze als totaal fout beschouwde. Geen enkele taalvorm is immers statisch.
Oud 2 december 2008, 19:18   #416
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar waar zou ik dan wel het tegendeel beweerd hebben? Wel heb ik onderstreept dat een taal, dus ook de genormeerde vorm ervan, onderhevig is aan een evolutie. Wat aanvankelijk fout wordt geacht, kan na verloop van tijd toch als aanvaardbaar worden geacht. Zoals ik al aanstipte zijn er vele tientallen germanismen en gallicismen - dus barbarismen - uiteindelijk toch in ons AN terechtgekomen, alhoewel men aanvankelijk ze als totaal fout beschouwde. Geen enkele taalvorm is immers statisch.
Noemen en heten verwarren zal altijd een fout zijn want noemen en heten betekenen iets anders en dat zal niet evolueren.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 19:22   #417
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noemen en heten verwarren zal altijd een fout zijn want noemen en heten betekenen iets anders en dat zal niet evolueren.
Toch wel. Kijk maar hoe ze in Amerika het Engels afgekalfd hebben. Daar zeggen ze bijvoorbeeld stocks in plaats van stock want stock is oorspronkelijk vee en dat is een verzamelnaam en dus in het enkelvoud. Daar maalt niemand nog over aan de andere kant van de oceaan.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 19:23   #418
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Toch wel. Kijk maar hoe ze in Amerika het Engels afgekalfd hebben. Daar zeggen ze bijvoorbeeld stocks in plaats van stock want stock is oorspronkelijk vee en dat is een verzamelnaam en dus in het enkelvoud. Daar maalt niemand nog over aan de andere kant van de oceaan.
Stock is een woord dat de meeste mensen maar 1 keer om de 6 maanden gebruiken, heten & noemen komen veel frequenter voor.
Oud 2 december 2008, 19:26   #419
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stock is een woord dat de meeste mensen maar 1 keer om de 6 maanden gebruiken, heten & noemen komen veel frequenter voor.
Toch niet in dit Wallstreettijdperk.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 19:29   #420
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Toch niet in dit Wallstreettijdperk.
Bovendien was de betekenisverschuiving van stock een leuk woordspelletje.
Wie heten en noemen door elkaar haalt, zorgt niet voor amusement.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be