Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2009, 11:25   #2321
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Let op, hier komt ie dan ! de klassieke Wet van System, terug van weggeweest.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De MRSA-besmetting is een beetje- hoe paradoxaal het ook klinkt- het gevolg van ons goed gezondsheidssysteem. We zijn wat te gul omgesprongen met antibioticum.
bedoelt u soms 'ons bourgondische gezondheidssysteem' ?

Citaat:
Uw zuinigheid heeft gemaakt dat de MRSA-besmetting wat minder is bij u.
bedoelt u niet schraperigheid?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 11:27   #2322
Hollander

Standaard

Nogmaals: niemand beweert hier dat het Belgische systeem slecht is en het Nederlandse uitstekend. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen.

De enige die hier de feiten niet evenwichtig beschouwd bent u als u zegt dat het in Nederland allemaal dramatisch is en in België allemaal geweldig.
Oud 21 februari 2009, 11:29   #2323
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ere wie ere toekomt, toch ?
Beste Henri1,

ik ken het "Enseignement de la Communauté française de Belgique" waarschijnlijk beter dan wie ook op dit forum. Ik zit namelijk - bij wijze van spreken - in het hol van de haan.

Toen minister Hazette bevoegd werd, leefde de hoop op dat het èindelijk eens terug wat beter zou gaan, maar helaas heeft de pret niet lang mogen duren. Zijn opvolger was mevrouw Marie Aréna, en nu zitten we met een zekere Christian Dupont opgescheept.

U zou de commentaren in de 'salle des professeurs' eens moeten horen wanneer het gesprek over die twee laatsten gaat.

Uw oortjes zouden er op z'n minst van gloeien, misschien zelfs gaan tuiten.

In uw plaats zou ik dus maar niet te hoog oplopen met het 'Belgisch' onderwijs.

De eer wordt gered door 'Vlaanderen', tot spijt van wie het benijdt.
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)

Laatst gewijzigd door djimi : 21 februari 2009 om 11:35.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 11:41   #2324
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Let op, hier komt ie dan ! de klassieke Wet van System, terug van weggeweest.

bedoelt u soms 'ons bourgondische gezondheidssysteem' ?

bedoelt u niet schraperigheid?
Ik stel vast dat u wellicht veel voorzichtiger bent geweest in het toedienen van antibioticum wegens de tendens van de Nederlanders het allemaal wat zuiniger aan te doen. En hier hebt u inderdaad uw voordeel kunnen halen. Maar zoals ik aantoonde in bericht nr 2318, ook bij u rukt deze MRSA bacterie op.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 11:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 11:44   #2325
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U komt altijd terug bij het geval van de bacteriële infectie in de Belgische hosptalen.
Volgens mij geef ik nog andere voorbeelden ook. Zo stipte ik bijvoorbeeld al aan dat de overlevingskans voor vrijwel alle vormen van kanker in Nederland hoger is dan in Belgie.

Citaat:
De MRSA-besmetting is een beetje- hoe paradoxaal het ook klinkt- het gevolg van ons goed gezondsheidssysteem. We zijn wat te gul omgesprongen met antibioticum. We zijn dus eigenlijk een beetje het slachtoffer geworden van ons degelijk gezondheidsysteem. Uw zuinigheid heeft gemaakt dat de MRSA-besmetting wat minder is bij u.
Waarom bestaat er dan zoiets als 'medicijntoerisme'? Veel Vlamingen komen hier in Nederland medicijnen halen omdat ze in Belgie veel duurder zijn. Zo royaal is het dus allemaal niet in Belgie.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=7B25S2JC

Citaat:
Maar ook in Nederland rukt ze op. Overlaatst (2008) moest er nog een intensive careafdeling van het Refaja Ziekenhuis en een ziekenhuisafdeling in Meppel in Nederland gesloten worden voor een paar dagen om te ontsmetten.
In Nederland rukt ze niet op. Dit is een voorbeeld van het beleid - search and destroy genaamd - dat in binnen- en buitenland lof oogst. Hele afdelingen sluiten, en miljoenen aan schoonmaakkosten, is nou net waar men in veel andere landen voor terugdeinst. Daar laat men besmette afdelingen vaak open, waardoor de bacterie kan voortwoekeren. Dit is dus geen voorbeeld van zuinigheid. Want een dergelijk beleid is zeer duur.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 11:45   #2326
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik stel vast dat u wellicht veel voorzichtiger bent geweest in het toedienen van antibioticum wegens de tendens van de Nederlanders het allemaal wat zuiniger aan te doen.
Is dat een feit, of een aan uw 'wishful thinking' ontleende gedachte.

Waarom relateert u dit aan de vermeende Ollandse schraperigheid, en niet aan prudent en kwalitatief hoogstaande geneeskunde?

DAT is mijn vraag.
Oud 21 februari 2009, 11:55   #2327
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Morgen.
Welk gedeelte van de uitdrukking "geen enkele" begrijpt u niet? (vrije vertaling van de opwerping van Nigel Farage aan het adres van Guy Verhofstadt op 31 mei 2006).
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 11:56   #2328
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat een feit, of een aan uw 'wishful thinking' ontleende gedachte.

Waarom relateert u dit aan de vermeende Ollandse schraperigheid, en niet aan prudent en kwalitatief hoogstaande geneeskunde?

DAT is mijn vraag.
Als uw geneeskunde zo hoogstaand zou zijn als u beweert, dan zouden verleden jaar geen 8000 Nederlanders de weg gevonden hebben naar de Belgische ziekenhuizen.

En vermoedelijk zijn het er meer dan 8000, want niet alle ingrepen en onderzoeken die de Nederlanders in de Belgische hospitalen laten doen worden vergoed door hun Nederlandse ziekteverzekeringen.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 12:02.
Oud 21 februari 2009, 12:02   #2329
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als uw geneeskunde zo hoogstaand was als u beweert, dan zouden verleden jaar geen 8000 Nederlanders de weg gevonden hebben naar de Belgische ziekenhuizen.

En vermoedelijk zijn het er meer dan 8000, want niet alle ingrepen en onderzoeken die de Nederlanders in de Belgische hospitalen laten doen worden vergoed door hun ziekteverzekeringen.
Hierboven verwijt u mij dat ik niets anders doe dat het wijzen op MRSA-infecties in Belgische ziekenhuizen. Maar zelf heb je het alleen maar over de wachtlijsten in Nederland, en negeer je de dingen waar Nederland het weer beter doet dan Belgie. Een beetje hypocriet van je, niet?

Bovendien, dat Nederlanders hun behandelingen in het buitenland vergoed krijgen, is toch iets positiefs? Volgens mij is het als Belg veel moeilijker om je in het buitenland te laten behandelen. Wat dat betreft zijn de Belgische ziektekostenvergoedingen een stuk 'schraperiger'.
Oud 21 februari 2009, 12:02   #2330
Hollander

Standaard

Citaat:
Als uw geneeskunde zo hoogstaand was als u beweert, dan zouden verleden jaar geen 8000 Nederlanders de weg gevonden hebben naar de Belgische ziekenhuizen.

En vermoedelijk zijn het er meer dan 8000, want niet alle ingrepen en onderzoek die de Nederlanders in de Belgische hospitalen laten doen worden vergoed door hun ziekteverzekeringen.
De Nederlandse geneeskunde is net als de Belgische geneeskunde, hoogstaand. Dat Nederlanders soms naar België gaan heeft diverse oorzaken, waarbij de wachtlijsten voor sommige behandelingen zeker een factor zijn.

Dat Belgen nauwelijks naar Nederland kunnen om te 'shoppen' wegens jullie vergoedingensysteem is een andere factor.

U maakt er echter van 'Holland slecht, België goed' en dat gaat niet op. Zo eenvoudig is het niet. Dat snapt u vast wel.
Oud 21 februari 2009, 12:03   #2331
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat dat betreft zijn de Belgische ziektekostenvergoedingen een stuk 'schraperiger'.
Oud 21 februari 2009, 12:04   #2332
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hierboven verwijt u mij dat ik niets anders doe dat het wijzen op MRSA-infecties in Belgische ziekenhuizen. Maar zelf heb je het alleen maar over de wachtlijsten in Nederland, en negeer je de dingen waar Nederland het weer beter doet dan Belgie. Een beetje hypocriet van je, niet?

Bovendien, dat Nederlanders hun behandelingen in het buitenland vergoed krijgen, is toch iets positiefs? Volgens mij is het als Belg veel moeilijker om je in het buitenland te laten behandelen. Wat dat betreft zijn de Belgische ziektekostenvergoedingen een stuk 'schraperiger'.
U verwijst telkens naar MRSA-infecties in Belgische ziekenhuizen. Goed, dat is uw recht en ik antwoord dan daar ook op. En dan stel ik vast dat die infectie er in Nederland er ook is en steeds maar heviger wordt.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 12:04.
Oud 21 februari 2009, 12:06   #2333
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
U verwijst telkens naar MRSA-infecties in Belgische ziekenhuizen. Goed, dat is uw recht en ik antwoord dan daar ook op. En dan stel ik vast dat die infectie er in Nederland er ook is en steeds maar heviger wordt.
Dit is gewoon onjuist. Volgens de Inspectie voor de Gezondheidszorg is het aantal infecties stabiel.
Oud 21 februari 2009, 12:10   #2334
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is gewoon onjuist. Volgens de Inspectie voor de Gezondheidszorg is het aantal infecties stabiel.
Men heeft toch in 2008 en 2009 in Nederlandse hospitalen verschillende afdelingen van ziekenhuizen moeten ontruimen wegens RMSA-besmetting. Voor zover ik weet was dit 5 jaar geleden toch niet zo vaak het geval. Ofwel was dat wel het geval maar hield men het stil.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 12:14.
Oud 21 februari 2009, 12:17   #2335
Hollander

Standaard

Citaat:
Men heeft toch in 2008 en 2009 in Nederlandse hospitalen verschillende afdelingen van ziekenhuizen moeten ontruimen wegens RMSA-besmetting. Voor zover ik weet was dit 5 jaar geleden toch niet zo vaak het geval. Ofwel was dat wel het geval maar hield men het stil.
Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat resistentie een wereldwijd probleem is, en zuiver eventuele toename in Nederland zegt niet alleen iets over de kwaliteit van de zorg in Nederland.
Oud 21 februari 2009, 12:20   #2336
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals: niemand beweert hier dat het Belgische systeem slecht is en het Nederlandse uitstekend. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen.

De enige die hier de feiten niet evenwichtig beschouwd bent u als u zegt dat het in Nederland allemaal dramatisch is en in België allemaal geweldig.
Ik zeg niet het het Belgisch systeem volmaakt is. Dat weten we maar al te best dat dit niet het geval is. Ik zeg alleen dat het goed is in België te leven en dat we geen buitenlanders nodig hebben die ons komen zeggen hoe we moeten leven. En als u kritiek hebt op België dan doet u maar. Het is hier een vrij forum (democratisch België, weet u nog?...).Maar dan moet u er zich ook aan verwachten dat u stevige kritiek krijgt op Holland ofte Nederland. En dat laatste gaat u niet altijd zo goed af.

Maar u weet het toch al zo lang: wie wind zaait, zal storm...

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 12:22.
Oud 21 februari 2009, 12:33   #2337
Hollander

Standaard

Citaat:
....en dat we geen buitenlanders nodig hebben die ons komen zeggen hoe we moeten leven. En als u kritiek hebt op België dan doet u maar.
Het is niet aan mij kritiek te hebben op België. Waar heb ik dat volgens u?

Ik kom hier om te leren over uw land en om vooroordelen over het mijne te ontzenuwen. En dat is hard nodig.
Oud 21 februari 2009, 12:35   #2338
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet het het Belgisch systeem volmaakt is. Dat weten we maar al te best dat dit niet het geval is. Ik zeg alleen dat het goed is in België te leven en dat we geen buitenlanders nodig hebben die ons komen zeggen hoe we moeten leven. En als u kritiek hebt op België dan doet u maar. Het is hier een vrij forum (democratisch België, weet u nog?...).Maar dan moet u er zich ook aan verwachten dat u stevige kritiek krijgt op Holland ofte Nederland. En dat laatste gaat u niet altijd zo goed af.

Maar u weet het toch al zo lang: wie wind zaait, zal storm...
Wat u maar niet wilt zien is dat er niemand kritiek heeft op de Belgen. U ''getuigt'' steeds van de slechtheid van Nederland en als u dan vervolgens met uw neus op de werkelijke feiten wordt gedrukt begint u te draaien. Het maakt me niet uit hoor maar u wordt een beetje lachwekkend zo.

Wij, ik, willen graag met u samenwerken omdat we over veel zaken hetzelfde denken, althans Vlamingen en wij. Dat ''Belgie'' niet werkt is geenszins bedoeld als gevit maar louter een constatering. De staat Belgie maakt constructieve oplossingen bijna onmogelijk. Dat is jammer, in de eerste plaats voor u maar eigenlijk voor ons allemaal.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 21 februari 2009 om 12:38.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2009, 12:41   #2339
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Volgens mij geef ik nog andere voorbeelden ook. Zo stipte ik bijvoorbeeld al aan dat de overlevingskans voor vrijwel alle vormen van kanker in Nederland hoger is dan in Belgie.
Dat zou kunnen, maar zeker ben ik daar allemaal niet van. Ik zou dat moeten checken.

Wel schijnt het zo te zijn:
De gemiddelde leeftijd in Belgie Vr 81,5 Man 75.8
De gemiddelde leeftijd in Nederland Vr 80 Man 75

Niet alleen leven we bourgondischer in België, we leven gemiddeld ook langer.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 12:47.
Oud 21 februari 2009, 12:53   #2340
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Heeft u zich ooit al eens degelijk geïnformeerd over de Saxe-Cobourgs?

Of durft u niet?
Ik heb het nu even over de Nederlandse pendant.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be