Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2009, 18:04   #461
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Over de volksgemeenschap heb ik ooit nog een paper geschreven voor een examen van een vak van mij. Niet dat ik mij volledig in deze discussie wil moeien, ben even out geweest en nog steeds niet 100% terug.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edgard Delvo in 'Sociale Collaboratie'
Het begrip volksgemeenschap is meer dan een aanduiding van een bepaalde groep in de samenleving. Het is volgens de woorden van Delvo “meer nog een psychische dan een materiële aangelegenheid of een probleem van volksverwantschap; het bestaan van de volksgemeenschap vergt niet alleen inzicht in gemeenschappelijke belangen, maar wellicht nog in grotere mate het besef van de onverbreekbare lotsverbondenheid die daaruit voortvloeit. Waar dat beseft niet aanwezig is, daar is geen volk, daar is een massa.” Dat Delvo stelt dat er in een volksgemeenschap een gemeenschappelijk belang bestaat, in tegenstelling tot de kapitalistische samenleving die volgens hem uit botsende groepen bestaat, toont nogmaals aan dat hij een radikale breuk wil met het verleden.

Het oude systeem werd gekenmerkt doordat de politiek een aangelegenheid was “van woordvoerders van verschillende, sociale, economische, culturele, […] confessionele groepen en strekkingen, woordvoerders, […] eigenbelang of […] persoonlijk machtswellust.” Het nieuwe systeem zou de politiek gans anders moeten invullen. Voortaan zou de nieuwe politieke invulling van de staat, die door Delvo de “Volksstaat” wordt genoemd, het volksbelang laten voorgaan op groepsbelang. Delvo stelt immers dat hij gelooft dat er in een kapitalistisch bestel tegengestelde belangen zijn, wat in tegenstelling staat tot het algemeen nationaal belang dat moet overheersen in de Volksstaat.

Laatst gewijzigd door Metternich : 26 mei 2009 om 18:05.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 18:40   #462
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Het nieuwe systeem zou de politiek gans anders moeten invullen. Voortaan zou de nieuwe politieke invulling van de staat, die door Delvo de “Volksstaat” wordt genoemd, het volksbelang laten voorgaan op groepsbelang. Delvo stelt immers dat hij gelooft dat er in een kapitalistisch bestel tegengestelde belangen zijn, wat in tegenstelling staat tot het algemeen nationaal belang dat moet overheersen in de Volksstaat.
'k Heb just eens uitgebreid naar die site van die nsa-gasten gekeken en die zeggen dat ook. 'k Heb zo de indruk dat de helft van de jeugd daar bij zit, in't weekend er nog 2 op café van tegengekomen.........
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 18:42   #463
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
'k Heb zo de indruk dat de helft van de jeugd daar bij zit, in't weekend er nog 2 op café van tegengekomen.........
N-SAers?

Waar ergens woon je precies?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 18:54   #464
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
N-SAers?

Waar ergens woon je precies?
The pride of the north
Brugge!
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 18:56   #465
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
The pride of the north
Brugge!
Ik krijg plots zin in field research

Forumexpeditie naar Brugge Dark Side.
Es wat anders dan bbq.

Laatst gewijzigd door Knipp : 26 mei 2009 om 19:03.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 19:00   #466
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
iets wat aaneengesmeed moet worden door de wil van revolutionaire elites (deels oude, deels nieuwe).
Iets dat maar vorm krijgt door massa ?

Krijg een paar honderd verloren gelopen bruggelingen in rijen van drie en het begint al een beetje op een volk te lijken ?

( Niet dat ik er helemaal de draak mee wil steken.
Ik vind de notie 'elite' niet a priori onzinnig. )

Laatst gewijzigd door Knipp : 26 mei 2009 om 19:00.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 00:53   #467
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Informeer je éérst over je tegenstanders, dat probeer ik ook te doen...

"lang en niet erg relevant Duits citaat van een extreem-rechtse pipo van de Republikaners"

Aangename kennismaking, ik ben politicoloog. Wat ben jij? Historicus? Verstandig?

Een gemeenschap (van welke aard ook) betekent maar iets door haar elite, die er vorm en ruggengraat aan geeft.

Goed zo, maar noem jezelf dan liberaal of sociaal-darwinist.
Voor iemand die zich informeert over zijn tegenstanders is het wel opvallend dat je mij al twee keer hebt miscast. Eerst doe je net alsof ik een multiculturalist ben. En dit terwijl ik het multiculturalistische gemeenschapsverhaal allemaal postmoderne cultuur-relativistische onzin vind. En dit is eigenlijk een heel linkse gedachte, zeker wanneer dit uitgaat van een universalistische visie.

Vervolgens probeer je mij als liberaal of als sociaal-darwinist te labelen. Wat wel grappig is.

Maar nee, ik ben geen liberaal, integendeel, op economisch vlak ben ik sterk anti-kapitalistisch. En evenmin een aanhanger van Spencer. Ik ben het eigenlijk grotendeels eens met de kritiek van Kropotkin op het sociaal-darwinisme (over hoe de eenzijdige nadruk op de struggle for life zwaar afbreuk doet aan het belang van coöperatie en solidariteitsmechanismen als mede-oorzaak van het evolutionaire succes van de homo sapiens). En ik ben nooit echt een voorstander geweest van eugenetica bvb. Hoewel, bij momenten zou ik durven twijfelen...

Soit, je citaat dan. Kan je ook in je eigen woorden uitleggen wat je bedoelt? Ik bedoel: enkel die quote, van een volstrekt onbelangrijk politicus, zonder deftige bronvermelding dan nog, en zonder dat je zelf de moeite doet om de achtergrond van de geïnterviewde te duiden? Kom kom, als politicoloog zou je moeten weten dat zoiets op niet veel trekt.

(Er viel me iets op aan die site trouwens, er staat een citaat van Orwell bovenaan, hetzelfde citaat waar ik vroeger al mijn posts mee ondertekende. Orwell. Op een nationalistiche site . Orwell, de schrijver van één van de meest steekhoudende en vurigste anti-nationalistische pamfletten ooit geschreven. De man die samen met andere anarchisten en trotskisten als vrijwilliger meevocht tegen de Spaanse fascisten. Die Orwell dus, proberen de Duitse fascistjes tegenwoordig te recuperen. Als hij nog zou leven en het zou weten, hij zou er waarschijnlijk op schieten)

Goed, voor het geval dat je het nog niet zou doorhebben, ik ben ook politicoloog. Verstandig ben ik enkel in mijn vrije tijd.
Laat ik meteen ook van de gelegenheid gebruik maken om je te feliciteren met je inzet, werklust en ijver, die je ongetwijfeld nodig zal gehad hebben om je mastersdiploma te behalen.

"Een gemeenschap (van welke aard ook) betekent maar iets door haar elite, die er vorm en ruggengraat aan geeft. "

Wanneer ik zoiets lees, dan maak ik mij de volgende bedenking:

Als dit een neutrale analyse is van een feitelijke toestand, daar kan ik daar in meegaan, tot op zekere hoogte.
Om hier echter een positieve invulling aan te geven, moet je tot een bepaald type van de mensheid behoren denk ik. Ik stel me dan een gematigd intelligent iemand voor, een beetje vervreemd van zijn omgeving, die in zijn schooljaren neerkeek op zijn klasgenoten, maar zelf nooit populair was. En Nietzsche leest, Macchiavelli en Pareto. Hij begrijpt niet alles, maar toch net genoeg om zich superieur te voelen aan zijn café-makkers. Niet zo succesvol bij de meisjes. Waarschijnlijk met vettig haar ook.

Zo iemand kan veel troost putten uit het feit dat hij zichzelf uitroept tot onderdeel van één of andere rechts-revolutionaire elite. Dat is begrijpelijk.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 27 mei 2009 om 01:19.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 01:06   #468
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Delvo stelt dat er in een volksgemeenschap een gemeenschappelijk belang bestaat, in tegenstelling tot de kapitalistische samenleving die volgens hem uit botsende groepen bestaat, toont nogmaals aan dat hij een radikale breuk wil met het verleden.

(...)

Voortaan zou de nieuwe politieke invulling van de staat, die door Delvo de “Volksstaat” wordt genoemd, het volksbelang laten voorgaan op groepsbelang. Delvo stelt immers dat hij gelooft dat er in een kapitalistisch bestel tegengestelde belangen zijn, wat in tegenstelling staat tot het algemeen nationaal belang dat moet overheersen in de Volksstaat
En ik geloof dat dit onmogelijk is. Ook in een volksgemeenschap, nog los van de vraag hoe je die definieert of hoe je die ooit zou kunnen bewerkstelligen, zal er nog steeds een reële materiële belangentegenstelling zijn tussen bezitters en niet-bezitters. Radicale breuk of geen radicale breuk.

En een maatschappij, of een partij binnen die maatschappij, is niet staat om vast te leggen wat nu precies dat 'algemeen nationaal belang van de Volksstaat' inhoudt.
Ik stel me dan de vraag: wie zal dit bepalen? En hoe wordt dit bepaald?
Oud 27 mei 2009, 01:16   #469
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb al eerder pogingen gedaan.

Nogmaals heel kort: een Volksgemeinschaft is voor mij geen Lalaland, ook niet de "Grote Avond" van Marx, zelfs geen zuiver natuurlijk gegeven, maar een revolutionair strijdconcept, iets wat aaneengesmeed moet worden door de wil van revolutionaire elites (deels oude, deels nieuwe).
Je doet dus net hetzelfde als de nouvelle droite 40 jaar geleden al deed: je mengt je rechts-nationalisme met een geutje leninistisch voorhoede-denken, je doet er nog een eetlepeltje Gramsci bij, en hup: ziedaar, de 'revolutionaire elites' van rechts.

Citaat:
Als Strangelove dus echt wil discussiëren, dan weet hij niet waar hij aan begint, denk ik.
Nee, dat is wel duidelijk
Oud 27 mei 2009, 01:39   #470
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Ik krijg plots zin in field research

Forumexpeditie naar Brugge Dark Side.
Es wat anders dan bbq.
Zoveel dingen te doen, zoveel nieuwe ideeen, zoveel plannen.

Teveel, veel teveel. Uiteindelijk krijgt men weinig gedaan.

Ergens ben ik jaloers op de solidaristen. Ze weten waar ze staan. Ze hebben niet altijd gelijk, het is niet altijd even goed, maar ze weten het wel.

Of misschien is dat juist geen goede eigenschap?
Oud 27 mei 2009, 12:54   #471
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoveel dingen te doen, zoveel nieuwe ideeen, zoveel plannen.

Teveel, veel teveel. Uiteindelijk krijgt men weinig gedaan.

Ergens ben ik jaloers op de solidaristen. Ze weten waar ze staan. Ze hebben niet altijd gelijk, het is niet altijd even goed, maar ze weten het wel.

Of misschien is dat juist geen goede eigenschap?
Ik denk het niet. Het is gemakkelijker en veiliger, dat wel.

Wie weet dat hij niets weet...
Oud 27 mei 2009, 17:11   #472
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
En de hoofdvraag: hoe ga jij mij uit je maatschappij verwijderen?
Neem liever een voorbeeld aan deze "geïntegreerde" NPD'er:

http://de.wikipedia.org/wiki/Safet_Babic

Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 17:28   #473
Nestor Burma
Banneling

Standaard

"lang en niet erg relevant Duits citaat van een extreem-rechtse pipo van de Republikaners"

Overtuig mij, Strangelove, waarom zou ik nog tijd aan jou moeten besteden?

Ook voor jou eentje: http://de.wikipedia.org/wiki/Jürgen_Schwab

Schwab is dus een onafhankelijke publicist, maar wel een uit de Umfeld van de NPD. Republikaner is een bourgeois-rechts partijtje van Duitsers die bang zijn in hun eigen land, een beetje zoals het VB hier. NPD is de partij van de nationale revolutie.

De inhoud van dat citaat zegt overigens alles in notendop, over hoe "wij" (niet jij) klassenstrijd en internationaal kapitalisme zien. Als dat jou niet interesseert, ga dan iets anders doen.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 27 mei 2009 om 17:33.
Oud 27 mei 2009, 17:40   #474
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Nestor,

Waarom ontwijk je eigenlijk deze opmerking van Dr. Strangelove: b) dat die 'volksgemeenschap' echt bestaat, en niet louter een ideologisch construct is van hijgerige nationalistjes

Even later stel je zelf als antwoord op een andere vraag: Nogmaals heel kort: een Volksgemeinschaft is voor mij geen Lalaland, ook niet de "Grote Avond" van Marx, zelfs geen zuiver natuurlijk gegeven, maar een revolutionair strijdconcept, iets wat aaneengesmeed moet worden door de wil van revolutionaire elites (deels oude, deels nieuwe).

Daarmee geef je toch eigenlijk Dr. Strangelove gelijk dat die volksgemeenschap een ideologisch construct is dat de aanhangers ervan liefst zien uitgroeien tot een sociaal construct. Of zie ik dat verkeerd?
Oud 27 mei 2009, 18:08   #475
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Maar nee, ik ben geen liberaal, integendeel, op economisch vlak ben ik sterk anti-kapitalistisch. En evenmin een aanhanger van Spencer. Ik ben het eigenlijk grotendeels eens met de kritiek van Kropotkin op het sociaal-darwinisme (over hoe de eenzijdige nadruk op de struggle for life zwaar afbreuk doet aan het belang van coöperatie en solidariteitsmechanismen als mede-oorzaak van het evolutionaire succes van de homo sapiens). En ik ben nooit echt een voorstander geweest van eugenetica bvb. Hoewel, bij momenten zou ik durven twijfelen...
Sterk antikapitalistisch, en hoe vertaalt zich dat concreet?

Citaat:
Soit, je citaat dan. Kan je ook in je eigen woorden uitleggen wat je bedoelt? Ik bedoel: enkel die quote, van een volstrekt onbelangrijk politicus, zonder deftige bronvermelding dan nog, en zonder dat je zelf de moeite doet om de achtergrond van de geïnterviewde te duiden? Kom kom, als politicoloog zou je moeten weten dat zoiets op niet veel trekt.
Het is hier een publiek forum, geen universitaire vakgroep.

Citaat:
(Er viel me iets op aan die site trouwens, er staat een citaat van Orwell bovenaan, hetzelfde citaat waar ik vroeger al mijn posts mee ondertekende. Orwell. Op een nationalistiche site . Orwell, de schrijver van één van de meest steekhoudende en vurigste anti-nationalistische pamfletten ooit geschreven. De man die samen met andere anarchisten en trotskisten als vrijwilliger meevocht tegen de Spaanse fascisten. Die Orwell dus, proberen de Duitse fascistjes tegenwoordig te recuperen. Als hij nog zou leven en het zou weten, hij zou er waarschijnlijk op schieten)
Veritas vos liberabit, zegt de Schrift. Denk je dat Orwell het monopolie op de waarheid heeft? Snap je nog altijd niets van dat eclecticisme, Zentropa.info bijvoorbeeld?

Dat doet mij denken aan die betweterige journalist in Panorama van zondag, die een NPD-medewerker "tot de meest radicale vleugel van de overtuigde neonazi's" (letterlijk!) rekende, omdat er veritas op zijn hand getatoeëerd stond. Wat een deductievermogen!

Citaat:
"Een gemeenschap (van welke aard ook) betekent maar iets door haar elite, die er vorm en ruggengraat aan geeft. "

Wanneer ik zoiets lees, dan maak ik mij de volgende bedenking:

Als dit een neutrale analyse is van een feitelijke toestand, daar kan ik daar in meegaan, tot op zekere hoogte.
Je moet elite als een amoreel begrip zien. Heb je dat nooit geleerd in je opleiding?

Je spreekt overigens wel veel over conflicten, maar niet over de aard van die conflicten, de middelen of de personen die die conflicten voeren. Zijn het dan massa's die met duizend koppen tegelijk plannen bedenken en succesvol ten uitvoeren brengen?

Citaat:
Zo iemand kan veel troost putten uit het feit dat hij zichzelf uitroept tot onderdeel van één of andere rechts-revolutionaire elite. Dat is begrijpelijk.
Troost je zelf maar met die gedachte, jongen.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 27 mei 2009 om 18:10.
Oud 27 mei 2009, 18:14   #476
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Over de volksgemeenschap heb ik ooit nog een paper geschreven voor een examen van een vak van mij. Niet dat ik mij volledig in deze discussie wil moeien, ben even out geweest en nog steeds niet 100% terug.
Goed citaat van Delvo.

“Woordvoerders van verschillende, sociale, economische, culturele, […] confessionele groepen en strekkingen, woordvoerders, […] eigenbelang of […] persoonlijk machtswellust”. Dat niveau zal het VB als bourgeois-partij nooit overstijgen.
Oud 28 mei 2009, 01:12   #477
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Ik denk het niet. Het is gemakkelijker en veiliger, dat wel.

Wie weet dat hij niets weet...
't Is niet zo zeer weten, het is eerder een waardige taak kiezen om uit te voeren. Telkens wanneer ik een plan heb, bedenk ik een beter plan, en uiteindelijk gebeurt er niets.
Oud 28 mei 2009, 01:18   #478
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, uiteraard. Wanneer mensen zullen ontdekken dat there's a leak in the boiler room, hoe krijg je die dan in de juiste oever?

Pakweg nu interculturele vervlochtenheid. Ik ga niet beweren dat assimilatie plaats vindt, maar zoals ik reeds eerder aanhaalde: er is een vervlochtenheid tussen de inheemse en de uitheemse culturen. Als je ze uiteen zal trekken komen er scheuren.
Eveneens zit je met een groot aantal kosmopolitische elementen die, hoewel ze dezelfde vijand en deels hetzelfde doel hebben als jij, bepaalde zaken niet ondertekenen.
En de twee aangehaalde groepen zijn reeds sterker dan het Volksgevoel-groepje, gabbers niet meegerekend.
Up.
Oud 28 mei 2009, 01:34   #479
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Seg Nestor, qua eclecticisme, valt dat niet tegen om steeds te beroepen op zentropa.info?
Oud 28 mei 2009, 01:35   #480
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Seg Nestor, qua eclecticisme, valt dat niet tegen om steeds te beroepen op zentropa.info?
't Is een schitterende site, maar ik vrees dat het ook het enige is van die kwaliteit dat ze hebben (zijprojectjes zoals Novopress enzo reken ik er ook tot).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be