Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2009, 11:22   #421
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniempje Bekijk bericht
Fundamentalistische eisen? Het feit dat je dit woord in de mond neemt, omdat vrouwen vrijheid wensen, toont jouw ware positie aan.
Jammer dat jij je mening wilt versterken door gebruik van populistische termen.
Die vrouwen eisen geen vrijheid, ze eisen het recht om hun geestelijke, sociale een maatschappelijke inkooing overal demonstratief te kunnen showen.
Dimensie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 11:23   #422
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimensie Bekijk bericht
Die vrouwen eisen geen vrijheid
Ik zou ze dat zelf wel eens willen horen uitleggen, hoe ze een hoofddeksel op school, tegen het schoolreglement in, zien als vrijheid.
Oud 25 juni 2009, 11:34   #423
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

één woord: "Leitkultur" - en die primeert. Punt.

Laatst gewijzigd door korvo : 25 juni 2009 om 11:34.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 11:35   #424
anoniempje
Gouverneur

anoniempje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Anoniempje wat is je reactie op het artikel algemeen? Ben je het oneens dat door hun kinderen terug te trekken ze de kansen van hun kinderen kwetsen? Vind je de attitude van de imam perfect normaal (dewelke zelf de uitspraak deed dat een goede moslima een hoofddoek moet dragen)? Waarom is het verbieden van alle religieuze en politieke symbolen zo'n ramp (dus niet enkel de hoofddoek!) als de school voelt dat er door deze symbolen conflicten, druk en uitsluiting onstaan?
Ik vind die schijnheiligheid maar niets. Oh, zo lief, ze doen het allemaal voor die meisjes. En dan geven ze een lijst met scholen naar waar ze kunnen oprotten.

Verder ben ik het oneens met de houding van de imam: dit leidt niet tot een oplossing.
anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 11:36   #425
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimensie Bekijk bericht
Die vrouwen eisen geen vrijheid, ze eisen het recht om hun geestelijke, sociale een maatschappelijke inkooing overal demonstratief te kunnen showen.
Ja, ik weet het, zuster in de Islam, jij kent er alles van.

Toen je die vrouwen op Tv zag, was dat wss de eerste keer dat je een gesluierde vrouw zag.

Hoeveel heb je er persoonlijk gesproken?
Oud 25 juni 2009, 11:36   #426
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Tja, twee replies vol etiketten.

Een mens kan zich niet verdedigen tegen etiketten.

Ik zal dat niet doen, maar accepteren dat jij voorlopig niet verder komt. Ik wacht geduldig tot je die veiligheid niet meer nodig hebt.
Ja, ja, de waarheid maakt soms sprakeloos. Take your time.
Oud 25 juni 2009, 11:48   #427
Dimensie
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ik weet het, zuster in de Islam, jij kent er alles van.

Toen je die vrouwen op Tv zag, was dat wss de eerste keer dat je een gesluierde vrouw zag.

Hoeveel heb je er persoonlijk gesproken?
Ik ben geen zuster in de islam.
Wat ik zei geldt voor elke gehoofddoekte, of ze nu school loopt of niet.
Dimensie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 11:51   #428
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ja, de waarheid maakt soms sprakeloos. Take your time.
Wil je eens uitleggen wat dé waarheid is (in verband met deze zaak)?
Oud 25 juni 2009, 12:02   #429
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Ik vind die schijnheiligheid maar niets. Oh, zo lief, ze doen het allemaal voor die meisjes. En dan geven ze een lijst met scholen naar waar ze kunnen oprotten.

Verder ben ik het oneens met de houding van de imam: dit leidt niet tot een oplossing.
Ok, je geeft toe dat de imam te ver gaat, we hebben dus al een begin, goed. Dat sommigen dit zouden misbruiken om hun visie door te dringen zal ik zeker niet uitsluiten maar er zijn mensen die effectief bezorgd zijn om de schoolsfeer en de latere gevolgen van hun keuzes. Denk je ECHT dat de directie dit deed omdat ze zo'n VB aanhanger is? (en ziende in hoeveel scholen zo'n regel van toepassing is, zijn al deze mensen dan racisten?).

Hoe je het draait of keert, deze personen moeten leren dat je niet altijd en overal een hoofddoek kan dragen, zeker niet in bepaalde bedrijfssectoren. Trouwens nog een vraagje, voor zover ik weet heeft de hoofddoek absoluut niets te maken met een goede moslim te zijn (of zijn deze zonder hoefddoek inferieur?) dus waarom wordt dit beschouwd als een schending van de godsdienstvrijheid? (terwijl het gaat over alle politieke en religieuze symbolen, niet enkel de hoofddoek dus!).
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 12:04   #430
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Zonder mijn hoofddoek voel ik mij naakt. Jij gaat toch ook niet graag zonder kleren naar school?', vraagt El Hachmi uit het vijfde jaar Kantoor.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=PG2BNBT7
En deze meisjes moeten dus volgens sommigen hier helemaal niet beschermd worden, meer nog hun eis om een hoofddoek te dragen zou betekenen dat ze vrijheid willen?
Oud 25 juni 2009, 12:09   #431
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ter info:

Citaat:
http://www.standaard.be/Interactie/?poll=10333

Poll

Hoofddoek

Het atheneum van Antwerpen bant alle religieuze symbolen.

Vindt u dat hoofddoeken en andere religieuze symbolen op school moeten verboden worden?

Ja 79.63%
Nee 20.37%

Al 3206 stemmen
Oud 25 juni 2009, 12:13   #432
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
nu projecteer je nu je gevoelens op die meisjes. iemand die bijvoorbeeld een kruisje draagt gaat zich toch ook niet "superieur" voelen aan al die dat geen kathoiliek zijn?

ik weet niet waarom je die imam er hier altijd bijsleurt. die heeft niets te maken met onderwijs. vrt heeft gewoon die man gekozen omdat die man natuurlijk nieuwswaarde heeft. een imam die zich daar geen zorgen overmaakt (overgrote deel) haalt men natuurlijk niet op het nieuws, daar is er niets sensationeel aan.
Ik projecteer helemaal niets.
En nee, mensen met een kruisje geloven dat je je naaste moet liefhebben zoals jezelf( of dit lukt is wat anders!)
Vrouwen met hoofddoek ookal vind ik vele van hen persoonlijk heel aardig, geloven dat er twee werelden zijn, een van moslims en van de rest, de umma en wat daarbuiten staat en daarom menen zij dat ze zichzelf ten alle tijde moeten onderscheiden van de rest, en daarom zetten ze andere moslima's er graag toe aan hetzelfde te doen, dat is de kern van de discussie ook op die scholen.

U geeft blijk van schromelijke onwetendheid over imam Nourdine, die zichzelf er trouwens steeds bijsleurt omdat hij de preekbuis is van een ultra rechte vorm van islam, het salafisme.Vandaar zijn houding en connecties met organisaties zoals jongeren voor islam, wist u dat jongeren bij het minste hem moeten bellen zodat hij zichzelf als preekbuis kan opwerpen?
Geef mij dan maar Mohammed Chakkar, zijn grote rivaal, ook geen makkelijk man maar tenminste eerlijk in zijn opvattingen en zonder twee gezichten zoals deze imam.
Inderdaad, een Turkse imam, aangesloten bij dyanet zal zich ook voor deze poppenkast niet lenen, omdat Ankara voor politieke uitspraken over hoofddoeken geen toestemming zal geven, want dit gaat niet over religie maar over de politieke kant van islam, die de grens van scheiding kerk en staat maar al te graag wil oversteken.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 12:27   #433
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wil je eens uitleggen wat dé waarheid is (in verband met deze zaak)?
Wie spreekt er van dé waarheid over deze zaak?
Oud 25 juni 2009, 12:29   #434
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie spreekt er van dé waarheid over deze zaak?
Over welke waarheid had je het dan?

(Ik had wel graag eens jouw waarheid over deze zaak gehoord, maar dat terzijde).
Oud 25 juni 2009, 12:32   #435
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ok, je geeft toe dat de imam te ver gaat, we hebben dus al een begin, goed. Dat sommigen dit zouden misbruiken om hun visie door te dringen zal ik zeker niet uitsluiten maar er zijn mensen die effectief bezorgd zijn om de schoolsfeer en de latere gevolgen van hun keuzes. Denk je ECHT dat de directie dit deed omdat ze zo'n VB aanhanger is? (en ziende in hoeveel scholen zo'n regel van toepassing is, zijn al deze mensen dan racisten?).

Hoe je het draait of keert, deze personen moeten leren dat je niet altijd en overal een hoofddoek kan dragen, zeker niet in bepaalde bedrijfssectoren. Trouwens nog een vraagje, voor zover ik weet heeft de hoofddoek absoluut niets te maken met een goede moslim te zijn (of zijn deze zonder hoefddoek inferieur?) dus waarom wordt dit beschouwd als een schending van de godsdienstvrijheid? (terwijl het gaat over alle politieke en religieuze symbolen, niet enkel de hoofddoek dus!).
Er is een inhoudelijke discussie. Die gaat over de intenties van de directie. Over de hoofddoek zelf als symbool gaat het niet.
Daarnaast is er een discussie over de manier waarop de directie haar besluit te kennen heeft gegeven: via de media. Geen overleg met ouders, niets. Dat toont aan dat hun intenties toch ook niet zo zuiver waren.

Verder heeft hun beslissing weinig met het VB te maken.
Oud 25 juni 2009, 12:33   #436
anoniempje
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Over welke waarheid had je het dan?

(Ik had wel graag eens jouw waarheid over deze zaak gehoord, maar dat terzijde).
De waarheid waarbij mensen worden ingedeeld in links en rechts en het midden. Jij profileert je als diegene die in het midden staat. Klopt niet.

Mijn waarheid doet weinig ter zake.
Oud 25 juni 2009, 12:39   #437
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De waarheid waarbij mensen worden ingedeeld in links en rechts en het midden. Jij profileert je als diegene die in het midden staat.
Ik profileer me helemaal niet als diegene die in het midden staat. Lees die draad nog eens na asjeblief. Ik heb geschreven dat ik de lijn overgestoken hebt. En met wat u van dit forum leest, kan u absoluut niet oordelen of dat correct is of niet.

Citaat:
Klopt niet.
Wat is het nut van dit spelletje zeg?

Citaat:
Mijn waarheid doet weinig ter zake.
Toch, daarover gaat deze draad.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 25 juni 2009 om 12:40.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 12:40   #438
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Als Marokkaan weet ik dat, door wat ik hoor en zie. De boerka werd tot nu toe 2x waargenomen op de Turnhoutsebaan (Borgerhout) en in Kiel. De echtgenoot draagt een grote baard, en loopt rond in 100% traditionele kleding. Deze personen horen tot een strenge stroming, zoals je in elke geloof terugvindt.
Nu ga je mij niet vertellen dat die 2 opeens symbool staan voor alle moslims in Belgie...

In Marokko heb ik nog nooit een boerkadraagster gezien, daar dragen ook velen zelfs geen hoofddoek, en de koningin draagt er trouwens ook geen.

Dus men staat hier tegenover een groep meisjes die dat wel voor zich wensen, maar die dat niet mogen als "bescherming".
Als Brusselaar weet ik iets anders. Marrokanen leven al decennia's in Brussel, en dus ook in mijn jeugdjaren (jaren 70-80). Toen ik jong was droeg niemand zo'n zwart of wit hoofddoek. Je zag soms mannen in djellaba's of vijftigjarige huismoeders met veelkleurige hoofddoeken die niet alles afdekten. Dat leek toen meer iets cultureels dan wat anders.

Nu 20 �* 25 jaar later draagt ongeveer de helft van die meisjes één van die stricte zwarte of witte doeken. Toen ik eind jaren 80 leraar Nederlands was in een Brusselse atheneum vol allochtonen droeg geen enkel meisje daar een hooddoek. Geen enkel.

Is het dan verwonderlijk dat wij een beetje achterdochtig worden als je ons stellig belooft dat er geen boerka's volgen?

Laatst gewijzigd door Kaal : 25 juni 2009 om 12:41.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 12:51   #439
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Er is een inhoudelijke discussie. Die gaat over de intenties van de directie. Over de hoofddoek zelf als symbool gaat het niet.
Daarnaast is er een discussie over de manier waarop de directie haar besluit te kennen heeft gegeven: via de media. Geen overleg met ouders, niets. Dat toont aan dat hun intenties toch ook niet zo zuiver waren.

Verder heeft hun beslissing weinig met het VB te maken.
Wel nog steeds geen antwoord op mijn gestelde vragen. Voorts was de opmerking van het VB omdat je insinueert dat ze het niet doen uit bezorgdheid voor de leerlingen (en welk reden buiten racisme zie je dan?). Voorts haalt ze zelf aan dat er over de jaren heen al discussies en voorstellen over zijn geweest maar dat deze geen oplossing konden bieden. Ze zijn niet in 5 seconden van 0 tot 100 gegaan.

Dat de manier waarop het medegedeeld is beter kon daar geef ik je geen ongelijk in. Maakt hun reactie en radicale reactie niet ok.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 12:59   #440
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar blijkt uit dat de school zelf naar de media is gestapt?
Evengoed komt dit initiatief van Nourdine of van allochtonen zelf, je moet niet denken dat zij geen toegang hebben tot de media, integendeel!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be