Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2009, 15:11   #41
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

btw 'Vlaanderen' heeft ook geen eigen identiteit en is ook een kunstmatig land.
je hebt West-Vlamingen, Oost-Vlamingen, Antwerpenaren (oftewel Midden-Brabanders), (Zuid-)Brabanders en Limburgers. elke provincie heeft haar eigen identiteit en niet heel Vlaanderen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 16:04   #42
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
btw 'Vlaanderen' heeft ook geen eigen identiteit en is ook een kunstmatig land.
je hebt West-Vlamingen, Oost-Vlamingen, Antwerpenaren (oftewel Midden-Brabanders), (Zuid-)Brabanders en Limburgers. elke provincie heeft haar eigen identiteit en niet heel Vlaanderen.

En jij wil ons ook noch tie ollanders optringen
Oud 17 januari 2009, 16:14   #43
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En jij wil ons ook noch tie ollanders optringen
en jij wilt een onafhankelijk Vlaanderen zonder identiteit dat verder zal verfranst worden door de Brusselse politici.

ik geef tenminste een oplossing waarbij iedere provincie zijn identiteit kan behouden en waarbij de verfransing van Vlaanderen stopt.
Oud 17 januari 2009, 16:15   #44
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en jij wilt een onafhankelijk Vlaanderen zonder identiteit dat verder zal verfranst worden door de Brusselse politici.

ik geef tenminste een oplossing waarbij iedere provincie zijn identiteit kan behouden en waarbij de verfransing van Vlaanderen stopt.

nou ik lust je oplossing elemaal nie.
Oud 17 januari 2009, 16:25   #45
Shadowke

Standaard

Citaat:
nou ik lust je oplossing elemaal nie.
ik weet waarom maar door dat te veralgemeniseren naar alle Nederlanders ben jij even blind dan de traditionele partijen terwijl je zegt een flamingant te zijn.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 januari 2009 om 16:37.
Oud 17 januari 2009, 17:19   #46
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik weet waarom maar door dat te veralgemeniseren naar alle Nederlanders ben jij even blind dan de traditionele partijen terwijl je zegt een flamingant te zijn.

nou ik pen liefer een flaming dan een Neterlanter.

Ik moet nou een niets heppen fan tat folkje.

Hep er lang genoeg mee opgesjeept geseten.

Tus neterlanters in Neterlant, flamingen in flaanderen.
Oud 17 januari 2009, 17:33   #47
Shadowke

Standaard

Citaat:
nou ik pen liefer een flaming dan een Neterlanter.

Ik moet nou een niets heppen fan tat folkje.

Hep er lang genoeg mee opgesjeept geseten.

Tus neterlanters in Neterlant, flamingen in flaanderen.
en wat denk je dat een Vlaming is? haar culturele oorsprong is juist van Nederland.
maar dankzij de oh zo lieve Waaltjes en het Belgisch establishment moeten we niets meer hebben van de Nederlanders.
en daarin, beste man, ben jij ingetrapt.
doe eens je oogkleppen af!

ik ken veel Nederlanders, ik werk zelfs samen met een Nederlander en ik heb met géén enkel van hen een probleem.

dus ... zodra Vlaanderen tegen Walen en België is (wat nu het geval is), wordt Vlaanderen steeds meer 'Nederlands'.
samen staan we sterker (zowel economisch, cultureel, ...) dan apart.

je wilt toch dat Vlaanderen een goed land wordt om te wonen, te leven en te werken, neem ik aan? een welvarend Vlaanderen.
dan is de hereniging met Nederland de enige mogelijkheid want in België als in een onafhankelijk Vlaanderen zal je dat nooit verwezenlijkt zien.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 januari 2009 om 17:35.
Oud 17 januari 2009, 21:21   #48
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

De discussie gaat een beetje off topic, jongens.

Ik ben voorstander van een nieuw rondje gemeentefusies. Het klinkt misschien vreemd, maar de laatste gemeentefusie in Nederland heeft daar de lokale, dorpspolitiek net versterkt, doordat de meeste grote gemeentes dorpsraden of stadsdeelraden vormden voor de kleinere entiteiten. Een middelgrote gemeente die daar nogmaals fuseerde met nog 2 of 3 andere gemeentes, heeft nu terug een gemeentelijke dienstverlening op deelgemeenteniveau.
Je kan ook werken met meer intercommunales, maar is dat niet nog minder democratisch te controleren?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 21:30   #49
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Geen fusies.

Het vervreemdt de bestuurders nog verder van de bevolking, dus eerder het omgekeerde is nodig, besturen die dichter bij de burger staan, niet verder.
De provincies mogen van mij weg en vervangen worden door socio-economische regio's.
Akkoord

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2009, 21:44   #50
Shadowke

Standaard

ik werk voor de administratie van een gemeente.
sommige diensten zijn zwaar onderbemand.
dus laat die fusies maar zitten!
Oud 17 januari 2009, 21:47   #51
groentje
Minister-President

Standaard

Shadowke, door grotere entiteiten kan het werk efficiënter gebeuren. En dan ben je met meer om dat werk te doen, ook, hé.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 17 januari 2009, 22:52   #52
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Shadowke, door grotere entiteiten kan het werk efficiënter gebeuren. En dan ben je met meer om dat werk te doen, ook, hé.
niet altijd.
het hangt van de politici en de gemeentesecretarissen af of ze meer mensen willen aannemen om het werk te doen.
Oud 18 januari 2009, 10:32   #53
groentje
Minister-President

Standaard

Maar dat geldt net zo goed in een grote als een kleine entiteit. Als de gemeentesecretaris in een kleine gemeente geen zin heeft om de werklast te verminderen door extra personeel of een andere organisatie, dan komt het er ook niet. Terwijl een grotere gemeente doorgaans meer middelen heeft om dergelijke maatregelen te treffen.
Jeroen Boone
Oud 18 januari 2009, 12:02   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat geldt net zo goed in een grote als een kleine entiteit. Als de gemeentesecretaris in een kleine gemeente geen zin heeft om de werklast te verminderen door extra personeel of een andere organisatie, dan komt het er ook niet. Terwijl een grotere gemeente doorgaans meer middelen heeft om dergelijke maatregelen te treffen.
Grote gemeentes, ik denk vb. aan Antwerpen, hebben doorgaans enorm grote schulden, en zitten heel de tijd maar te zagen dat hogere nivo's deze schulden overnemen.

Ik ben akkoord dat een gemeente echt te klein kan zijn om ernstig hedendaags een fatsoenlijke dienstverlening te verzekeren; maar dat zijn dan wel heel kleine gemeentes.

Eén van de problemen van de grotere steden is juist dat ze teveel last hebben van hun sentrum-funktie.
De oplossing daartoe is niet om de onmiddellijk omliggende boerendorpjes mee in het bad van betaling van die sentrumfunktie te trekken, maar wel
enerzijds het hoger bestuursnivo daar een kompensatie voor te laten geven;
anderzijds om die sentrumsteden tot bedaren te laten brengen. (als ge eerst een sjoppingsentrum Wijnegem toelaat, dan moet ge daarna niet zagen dat dat veel werk en veel last met zich meebrengt, in verhouding tot wat dat sentrum oplevert aan inkomsten voor de stad).

Afijn, als inwoner van een kleinere stad, heb ik een groot wantrouwen tegenover die slokoppen van de grote steden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 12:34   #55
delcom
Burgemeester

Standaard

vrijwillige fusies tussen gemeenten onderling ben ik een grote voorstander van, daar deze gemeenten, gezien het vrijwillig gebeurt, zelf inzien dat ze efficienter kunnen te werk gaan samen.

een ander punt waar ik groot voorstander van ben is een gedeeltelijke herverdeling van de gronden tussen verschillend gemeenten (indien ze hier onderling in overeen komen).

in onze streek zie ik hier dikwijls dat door grote wegen (zoals autosnelwegen en autowegen) en door waterwegen enkele huizen of straten die oorspronkelijk bij een bepaalde gemeente hoorden er helemaal van afgesneden zijn. hierdoor moeten de intercommunale's alsook de bewoners van betreffende huizen in sommige gevallen immense omwegen maken om enerzijds die huizen te bereiken, anderzijds om het centrum te bereiken en dit terwijl die huizen dan dikwijls heel dicht (en gemakkelijk te bereiken zijn) tegen een andere gemeente georiënteerd zijn.
moest men deze gronden herverdelen onder de gemeenten door zou dit een aanzienlijke besparing per gemeente kunnen opleveren.
Oud 18 januari 2009, 12:39   #56
groentje
Minister-President

Standaard

Dingen die scheefgegroeid zijn in een grote organisatie zijn inderdaad minder vlot recht te trekken. Maar een van de redenen waarom centrumsteden zo weinig geld hebben, omdat ze alle lasten hebben van de omliggende gemeentes, maar de (vaak rijkere) randgemeentebewoners elders hun belastingen betalen. Zij trekken veel mensen aan om er te werken, naar school te gaan, naar de bib, het cultureel centrum, de winkel... maar de inkomsten zijn niet evenredig. Bovendien trekken steden vaak armere mensen aan, omdat leven op de buiten vaak nog moeilijker is.
Overigens, Wijnegem is een randgemeente die niet hoeft mee te betalen aan 't stad.
Jeroen Boone
Oud 18 januari 2009, 12:54   #57
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
vrijwillige fusies tussen gemeenten onderling ben ik een grote voorstander van, daar deze gemeenten, gezien het vrijwillig gebeurt, zelf inzien dat ze efficienter kunnen te werk gaan samen.

een ander punt waar ik groot voorstander van ben is een gedeeltelijke herverdeling van de gronden tussen verschillend gemeenten (indien ze hier onderling in overeen komen).

in onze streek zie ik hier dikwijls dat door grote wegen (zoals autosnelwegen en autowegen) en door waterwegen enkele huizen of straten die oorspronkelijk bij een bepaalde gemeente hoorden er helemaal van afgesneden zijn. hierdoor moeten de intercommunale's alsook de bewoners van betreffende huizen in sommige gevallen immense omwegen maken om enerzijds die huizen te bereiken, anderzijds om het centrum te bereiken en dit terwijl die huizen dan dikwijls heel dicht (en gemakkelijk te bereiken zijn) tegen een andere gemeente georiënteerd zijn.
moest men deze gronden herverdelen onder de gemeenten door zou dit een aanzienlijke besparing per gemeente kunnen opleveren.
dat is een goede oplossing
Oud 18 januari 2009, 15:48   #58
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dingen die scheefgegroeid zijn in een grote organisatie zijn inderdaad minder vlot recht te trekken. Maar een van de redenen waarom centrumsteden zo weinig geld hebben, omdat ze alle lasten hebben van de omliggende gemeentes, maar de (vaak rijkere) randgemeentebewoners elders hun belastingen betalen. Zij trekken veel mensen aan om er te werken, naar school te gaan, naar de bib, het cultureel centrum, de winkel... maar de inkomsten zijn niet evenredig. Bovendien trekken steden vaak armere mensen aan, omdat leven op de buiten vaak nog moeilijker is.
Overigens, Wijnegem is een randgemeente die niet hoeft mee te betalen aan 't stad.
Kan toch wel enkele zaken uit de grootstad Antwerpen aanhalen, die U toch met de ogen doen knipperen (weliswaar verleden tijd, of het tegenwoordig beter of slechter is weet ik gewoonweg niet) :
-een schepen beschikte indertijd over drie full-time chauffeurs
-op de reeds riante pensioenen voor ambtenaren, gaf de stad Antwerpen nog een surplus (alleszins in de onderwijswereld)...
Heb trouwens ook den indruk dat men tegenwoordig, een omgekeerde schooltrek heeft. En nog meer trouwens, winkels bvb brengen geld op.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 10:52   #59
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik ben tegen, momenteel is het zo dat in mijn gemeente (ca 6000 inwoners) de politici erg dicht bij de bevolking staan: ik kom raadsleden en schepenen tegen in het café, ik ontmoet de burgemeester op de voetbal, ik zie ze in de winkel. Wanneer je in een erg grote gemeente woont, dan staan de politici veel verder van de gewone man af en zijn ze dus ook minder aanspreekbaar.
Akkoord, ik pleit dan ook niet voor superfusies. Het niet de bedoeling om overal Antwerpens te creeren. Maar de trits gemeent met minder dan 5000 inwoners is ook pure verspilling van geld. Die kleine gemeentekens zijn er alleen nog om de postjes te vrijwaren van een trits lokale politiekers maar hebben niets met efficient gemeentebestuur te maken. Vaak zijn de gemeentelijke administraties veel te klein om volwaardig te kunnen werken. Je gaat me niet vertellen dat gemeentekens zoals Spiere-Helkijn (2000 inwoners) of Mesen (nog geen 1000 inwoners), een toonbeeld zijn van degelijke gemeentediensten. In de praktijk moeten ze vaak al hun personeel delen met dat van buurgemeenten!
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2009, 11:16   #60
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Na de grote gemeentefusies van '76 zag je het fenomeen dat steden meer middelen naar zich toetrokken, waardoor de voormalige randgemeenten het met een stuk minder moesten stellen, ten koste van sommige voorzieningen in die rand. Bij wijze van spreken: plots was er geen geld meer voor de dorpskermis omdat al het geld voor evenementen naar de Gentse Feesten ging.

Als men ervoor waakt om deze fout niet opnieuw te maken, ben ik niet tegen nieuwe fusies. Maar wel een beetje achterdochtig.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be