Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zie de titel.
ja 13 38,24%
nee 21 61,76%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2009, 18:05   #681
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
minder dan de jouwe alvast.
wie zit constant de vlamingen en nederlanders aan te vallen?
wie wilt liever Vlaanderen bij Frankrijk zien?
ik niet.
Ik zal me blijven verzetten tot mijn laatste snik.

Dat is mijn grondwettelijk recht overigens.

Ik erken de Belgische grondwet trouwens.
Wie is hier racist ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 10 augustus 2009 om 18:05.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 18:05   #682
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja maar die was niet functioneel genoeg als bestuurstaal. Niet degelijk genoeg. Zelfs Willem I had dit door. Hij vond het 'Vlaams' ondeugdelijk als bestuurtaal omdat het van streek tot streek verschilde. Ook de schrijftaal week soms af. En daarom wilde hij die Vlaamse taal vervangen door het Nederlands dat men in Holland schreef. Wat natuurlijk niet bij iedereen in goede aarde viel, ook niet bij de Vlaamse ambtenaren uit die tijd.
system, zou je ni beter het graf van Willem I gaan bezoeken?
want erover blijven zagen, helpt ni veel.

btw wat je zegt is bullshit!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 augustus 2009 om 18:06.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 18:06   #683
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ben je weer bezig?
altijd maar kronkelen om je zin te krijgen.
Ik zeg wel de waarheid en je weet het.
Oud 10 augustus 2009, 18:06   #684
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wil je 'm terug opgraven of wat ?
Oud 10 augustus 2009, 18:07   #685
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zeg wel de waarheid en je weet het.
waarheid? juist niets waarheid!
Oud 10 augustus 2009, 18:07   #686
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarheid? juist niets waarheid!
Just wel de waarheid en roep zo niet.
Oud 10 augustus 2009, 18:07   #687
Shadowke

Standaard

Citaat:
Wil je 'm terug opgraven of wat ?
weer een onnozel excuus.
ben je weer aant kronkelen?
Oud 10 augustus 2009, 18:08   #688
Shadowke

Standaard

Citaat:
Just wel de waarheid en roep zo niet.
nope, fout.
Oud 10 augustus 2009, 18:08   #689
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
weer een onnozel excuus.
ben je weer aant kronkelen?
Jij bent degene met de Boa remember ???
Oud 10 augustus 2009, 18:10   #690
Shadowke

Standaard

Citaat:
Jij bent degene met de Boa remember ???
heb ik iets gezegd over de Walen de laatste tijd racist?
Oud 10 augustus 2009, 18:54   #691
system
Banneling

Standaard

Citaat:

btw wat je zegt is bullshit!
Als u wat meer boeken gelezen had over die tijd, dan zou u zulke onzin niet uitkramen.

Wat het graf van Willem I betreft. Moest het in de buurt liggen, zou ik het zeker gaan bezoeken. Maar... ik zou er zeker niet op spuwen en zo, zoals de Maastrichtenaars lange tijd gedaan hebben op het graf van de Hollander Dibbets. Neen, dat zou ik nooit doen.

Laatst gewijzigd door system : 10 augustus 2009 om 18:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 19:12   #692
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet helemaal juist. Er zijn altijd Nederlandstalige versies en vertalingen geweest van de grondwet natuurlijk. Maar de grondwet werd in het begin van België alleen in het Frans opgesteld vooral ook omdat toen verschillende soorten Vlaams werd gesproken in Vlaanderen. En men niet goed wist in welk soort Nederlands men de Nederlandse versie van grondwet nu moest gaat opstellen. En dit, omdat de grondwet van een land voor zo weinig mogelijk voor interpretatie vatbaar moet zijn. Waar men zich wel een terechte vraag bij kan stellen is waarom onze Vlaamse rechtsgeleerden zo lang getalmd hebben op een officiële Nederlandstalige versie van de grondwet op poten te zetten. Dus eigenlijk en al bij al, hebben wij Vlamingen dit aan onszelf te danken. Maar zeggen dat er geen Nederlandse tekst was van de grondwet is onjuist.
Dat is toch frappant. Aangezien in het Groot Privilegie van 1477 het Nederlands al als bestuurstaal is ingesteld in de Nederlandstalige gebieden (350 jaar eerder!). Daarnaast is men vanaf 1618 in de weer geweest de Bijbel in het Nederlands te vertalen (affijn, nog immer 200 jaar eerder, die grote impuls voor de standaardisatie van onze taal), De Republiek werd in het Nederlands bestuurd en was één van de machtigste en invloedrijkste staten ter wereld (200 jaar voor de splitsing van de Nederlanden) en bestaat de Nederlandse Grondwet vanaf ca 1798 bestaat (32 jaar eerder).

Denkt u dat men toen inderdaad oprecht niet wist hoe men een grondwet in het Nederlands moest opstellen, of denkt u dat er een hele kleine kans op onwil in het spel is?

U mag het zeggen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 19:15   #693
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat is toch frappant. Aangezien in het Groot Privilegie van 1477 het Nederlands al als bestuurstaal is ingesteld in de Nederlandstalige gebieden (350 jaar eerder!). Daarnaast is men vanaf 1618 in de weer geweest de Bijbel in het Nederlands te vertalen (affijn, nog immer 200 jaar eerder, die grote impuls voor de standaardisatie van onze taal), De Republiek werd in het Nederlands bestuurd en was één van de machtigste en invloedrijkste staten ter wereld (200 jaar voor de splitsing van de Nederlanden) en bestaat de Nederlandse Grondwet vanaf ca 1798 bestaat (32 jaar eerder).

Denkt u dat men toen inderdaad oprecht niet wist hoe men een grondwet in het Nederlands moest opstellen, of denkt u dat er een hele kleine kans op onwil in het spel is?

U mag het zeggen.
Ja goed, u kunt dat nu wel allemaal zo zeggen, maar feit is dat Willem I (lees: Minister Van Maanen) ook vond dat -in die tijd- het Vlaams niet geschikt was als bestuurstaal wegens de diversiteit en de te weinig eenvormigheid van deze taal. En dat is toch een onverdachte bron.

Wat wel waar is, dat is dat de Vlaamse intelligentia uit die tijd het wat heeft laten hangen en heeft nagelaten de koppen bij mekaar te steken om een eenvormige officiële Nederlandse tekst uit te dokteren voor de grondwet.

Maar voor de rest bestonden er natuurlijk Nederlandse teksten van de Belgische grondwet. Dat spreekt vanzelf.

Laatst gewijzigd door system : 10 augustus 2009 om 19:19.
Oud 10 augustus 2009, 19:26   #694
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja goed, u kunt dat nu wel allemaal zo zeggen, maar feit is dat Willem I (lees: Minister Van Maanen) ook vond dat -in die tijd- het Vlaams niet geschikt was als bestuurstaal wegens de diversiteit en de te weinig eenvormigheid van deze taal. En dat is toch een onverdachte bron.

Wat wel waar is, dat is dat de Vlaamse intelligentia uit die tijd het wat heeft laten hangen en heeft nagelaten de koppen bij mekaar te steken om een eenvormige officiële Nederlandse tekst uit te dokteren voor de grondwet.

Maar voor de rest bestonden er natuurlijk Nederlandse teksten van de Belgische grondwet. Dat spreekt vanzelf.
daar ga ik even van uit. Maar ik vind persoonlijk het Vlaams ook ongeschikt als bestuurstaal. Het Nederlands daarentegen is bijzonder geschikt, en dat was ook zeker al zo in 1830. Dat is alles wat ik bedoelde.

En denkt u ook maar niet dat hier in Leiden het Leids Dialect de bestuurstaal is. Neen, wij gebruiken ook gewoon het Nederlands. Het zou wat zijn, Leids is ongeschikt, laten we maar Frans invoeren als bestuurstaal.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 19:50   #695
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is niet helemaal juist. Er zijn altijd Nederlandstalige versies en vertalingen geweest van de grondwet natuurlijk. Maar de grondwet werd in het begin van België alleen in het Frans opgesteld vooral ook omdat toen verschillende soorten Vlaams werd gesproken in Vlaanderen. En men niet goed wist in welk soort Nederlands men de Nederlandse versie van grondwet nu moest gaat opstellen. En dit, omdat de grondwet van een land voor zo weinig mogelijk voor interpretatie vatbaar moet zijn. Waar men zich wel een terechte vraag bij kan stellen is waarom onze Vlaamse rechtsgeleerden zo lang getalmd hebben op een officiële Nederlandstalige versie van de grondwet op poten te zetten. Dus eigenlijk en al bij al, hebben wij Vlamingen dit aan onszelf te danken. Maar zeggen dat er geen Nederlandse tekst was van de grondwet is onjuist.
Het is misschien mogelijk dat een brave Vlaamse onderwijzer een poging ondernomen heeft om de grondwet in de jaren stillekes te vertalen, maar bewijs daarvan heb ik niet gevonden. Je gaat me dat ongetwijfeld kunnen bezorgen. Hoedanook, deze was in ieder geval niet rechtsgeldig en had dus geen waarde.

De redenen die je aanhaalt waarom de grondwet niet oorspronkelijk geen Vlaamse versie meekreeg zijn onbetaalbaar. Er bestonden verschillende dialecten, maar ook een overkoepelende taal, nl. het Nederlands, gangbaar in het onderwijs en de letterkunde, weliswaar met sterke Zuid-Nederlandse invloeden. Het feit dat de stichters van België niet de minste belangstelling voor het Nederlands hadden (la Belgique sera latine ou ne sera pas) zal dichter bij de waarheid liggen denk ik.

Dat het zo lang geduurd heeft om een rechtsgeldige vertaling op poten te zetten, daar heb je een punt. Het feit dat justitie bijna uitsluitend door franstalig gevormde magistraten en advocatuur bestond zal er allicht mee te maken hebben. Nu is de toestand volledig anders, het werd hoog tijd.

Soms heb ik de indruk dat je per regel betaald wordt door één of andere belgische instantie om nu werkelijk alle berichten die door de Vlaams-nationalisten geplaatst worden te ontkrachten. Ook een manier om welstellend te worden...
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 19:59   #696
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Het is misschien mogelijk dat een brave Vlaamse onderwijzer een poging ondernomen heeft om de grondwet in de jaren stillekes te vertalen, maar bewijs daarvan heb ik niet gevonden. Je gaat me dat ongetwijfeld kunnen bezorgen. Hoedanook, deze was in ieder geval niet rechtsgeldig en had dus geen waarde.

De redenen die je aanhaalt waarom de grondwet niet oorspronkelijk geen Vlaamse versie meekreeg zijn onbetaalbaar. Er bestonden verschillende dialecten, maar ook een overkoepelende taal, nl. het Nederlands, gangbaar in het onderwijs en de letterkunde, weliswaar met sterke Zuid-Nederlandse invloeden. Het feit dat de stichters van België niet de minste belangstelling voor het Nederlands hadden (la Belgique sera latine ou ne sera pas) zal dichter bij de waarheid liggen denk ik.

Dat het zo lang geduurd heeft om een rechtsgeldige vertaling op poten te zetten, daar heb je een punt. Het feit dat justitie bijna uitsluitend door franstalig gevormde magistraten en advocatuur bestond zal er allicht mee te maken hebben. Nu is de toestand volledig anders, het werd hoog tijd.

Soms heb ik de indruk dat je per regel betaald wordt door één of andere belgische instantie om nu werkelijk alle berichten die door de Vlaams-nationalisten geplaatst worden te ontkrachten. Ook een manier om welstellend te worden...
Ja maar dit is wat u zei:

Citaat:
Natuurlijk bestaat er een Nederlandstalige versie van de grondwet, reeds vanaf 1967!
Dat is natuurlijk niet juist. Er bestonden zeker Nederlandstalige versies van de grondwet vóór 1967. Maar geen 'officiële' versie. Dat is ook wat ik stelde. En dan moeten we ons de vraag stellen waarom dit niet zo was? Of liever waarom deze 'officiële' versie er zo laat gekomen is. Wij stoten het altijd op de Franstaligen, maar wij zijn zelf ook goed in gebreke gebleven om wèl op tijd en stond een Nederlandstalig 'officiële' versie te produceren.

Laatst gewijzigd door system : 10 augustus 2009 om 20:02.
Oud 10 augustus 2009, 20:11   #697
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja maar dit is wat u zei:

Dat is natuurlijk niet juist. Er bestonden zeker Nederlandstalige versies van de grondwet vóór 1967. Maar geen 'officiële' versie. Dat is ook wat ik stelde. En dan moeten we ons de vraag stellen waarom dit niet zo was? Of liever waarom deze 'officiële' versie er zo laat gekomen is. Wij stoten het altijd op de Franstaligen, maar wij zijn zelf ook goed in gebreke gebleven om wèl op tijd en stond een Nederlandstalig 'officiële' versie te produceren.
Ik heb om een bewijs gevraagd van je stelling, dat ik niet gekregen heb. Waarvan akte.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 20:32   #698
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik heb om een bewijs gevraagd van je stelling, dat ik niet gekregen heb. Waarvan akte.

Als u wat logisch nadenkt, is dat toch de evidentie zelf. Maar ik zal u een publicatie geven. Uit 1831 zelfs.

Citaat:
Titel Grondwet van Belgien, aengenomen door den Volksraed den 7 february 1831.
Uitgever Gend : Drukk. Vanderhaegen,
Publicatiejaar 1831
Fysieke details 23 p.
Er waren dus zeer vroeg na het ontstaan van België al vertalingen in het Nederlands.

Laatst gewijzigd door system : 10 augustus 2009 om 20:35.
Oud 11 augustus 2009, 07:28   #699
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal me blijven verzetten tot mijn laatste snik.

Dat is mijn grondwettelijk recht overigens.

Ik erken de Belgische grondwet trouwens.
Wie is hier racist ?
allé, dan doe jij beter dan de meeste Franstalige politici, die erkennen langs geen kanten de Belgische grondwet. ga jij het daar eens uitleggen wat er in de eerste artikelen staat aub??
Oud 11 augustus 2009, 07:49   #700
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u wat logisch nadenkt, is dat toch de evidentie zelf. Maar ik zal u een publicatie geven. Uit 1831 zelfs.

Er waren dus zeer vroeg na het ontstaan van België al vertalingen in het Nederlands.
Een vertaling door een privé-drukkerij. Niet officieel dus en van geen enkele waarde. Een vertaling is pas rechtsgeldig wanneer ze in het Staatsblad verschijnt.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be