Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2009, 19:32   #681
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Het feit dat iets bestaat verschaft geen informatie over de aard van het ontstaan ervan. Dat kan via schepping gebeuren, dat kan via natuurlijke weg gebeuren.

Aldus, heeft u weet van iets dat via niet-natuurlijke weg is onstaan, ttz is geschapen uit het niets?
neen
Oud 17 augustus 2009, 19:40   #682
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
neen
Da's eerlijk van u. Maar dus, als we alles nemen waarvan we de oorzaak kennen, en 100% daarvan zit in de "natuurlijk ontstaan" kolom, en 0% in de "geschapen" kolom, en we moeten dan een educated guess maken voor iets waarvan we niet zeker kunnen zijn...
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 21:39   #683
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Da's eerlijk van u. Maar dus, als we alles nemen waarvan we de oorzaak kennen, en 100% daarvan zit in de "natuurlijk ontstaan" kolom, en 0% in de "geschapen" kolom, en we moeten dan een educated guess maken voor iets waarvan we niet zeker kunnen zijn...
Ja, maar het is voor mij geen educated guesse, het is een geloof. Ik geloof dat het universum is geschapen omdat ik een eeuwig universum zonder doel niet kan aanvaarden. Omdat ik in zo'n universum het nut van het leven niet zie. Omdat ik zo'n universum niet kan vatten en omdat zo'n universum en het geloof daarin mij gek zou maken en omdat ik zo niet zou kunnen leven. Mijn innerlijke overtuiging zegt dat wij hier niet zonder doel zijn. Dat ons bestaan zin heeft.

Zoals ik in mijn eerste post in dit topic al zei.

Citaat:
Waarom ik geen atheïst ben

Ik vind het antwoord dat de atheïsten geven niet bevredigend. Ik kan er geen vrede mee nemen.

Alles is er.
Alles was er altijd.
Alles zal er altijd zijn.
En daar is totaal geen reden voor.
Niet alleen ons bestaan maar de werkelijkheid op zich is zinloos.
De zon is er zonder reden, de aarde is er zonder reden, het heelal is er zonder reden.
Oud 17 augustus 2009, 22:22   #684
edeses
Burger

edeses's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
En U? Waarom bent u atheïst?
Gezond verstand.
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 22:43   #685
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edeses Bekijk bericht
Gezond verstand.
Uw eerste post? Ik heet u hartelijk welkom op politics.be.

Vertel mij over dat gezond verstand, wat het is, en hoe weet u dat u in eerste plaats een verstand hebt, laat staan dat het gezond is.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 22:43   #686
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
"Wat is de zin van het leven?" heeft dus wel een antwoord. Want je kan het voor jezelf beantwoorden. Nu vraag ik aan u. Wat is de zin van het leven voor u?
Energieomzetting
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 23:02   #687
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Energieomzetting
Dat is dus hetgene waarvoor je leeft... Energieomzetting...
Als het je gelukkig maakt.
Oud 17 augustus 2009, 23:10   #688
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, maar het is voor mij geen educated guesse, het is een geloof. Ik geloof dat het universum is geschapen omdat ik een eeuwig universum zonder doel niet kan aanvaarden. Omdat ik in zo'n universum het nut van het leven niet zie. Omdat ik zo'n universum niet kan vatten en omdat zo'n universum en het geloof daarin mij gek zou maken en omdat ik zo niet zou kunnen leven. Mijn innerlijke overtuiging zegt dat wij hier niet zonder doel zijn. Dat ons bestaan zin heeft.

Het is niet omdat het leven bestaat zonder reden of oorzaak dat een mensenleven zinledig moet zijn. Integendeel.

Eigenlijk zegt u dat u, net zoals onze verre voorouders op de Afrikaanse savanne bang bent van wat u niet kunt bevatten. Dus u probeert het niet te bevatten, maar gelooft een 'verklaring' die u geruststelt: iemand (iets) heeft dit alles geschapen en heeft de mens, u dus, als orgelpunt van die schepping gemaakt naar zijn evenbeeld.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 23:11   #689
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is dus hetgene waarvoor je leeft... Energieomzetting...
Als het je gelukkig maakt.
Helaas voor jou is dat de realiteit.
Oud 17 augustus 2009, 23:12   #690
edeses
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Uw eerste post? Ik heet u hartelijk welkom op politics.be.

Vertel mij over dat gezond verstand, wat het is, en hoe weet u dat u in eerste plaats een verstand hebt, laat staan dat het gezond is.
Bedankt voor de verwelkoming!

Ik durf niet beweren wat gezond verstand is noch dat ik het bezit. Maar het is zo dat iedereen persoonlijk een idee heeft van wat zij vinden dat iedereen zou moeten vinden. Maar een definitie bepalen van iets abstract zoals gezond verstand lijkt me moeilijk. Helaas kan je ook op die manier de platte-aarde-theorie goedpraten dus is gezond verstand geen goed argument om atheïst te zijn.

Feit is wel dat ik het heb aangehaald en me nu ook maar moet verdedigen; ik heb een probleem met een god omdat hij per definitie niet te bewijzen valt. Er is niets mis met zeggen dat je iets niet weet. Ik ben strikt genomen dus agnosist, maar zonder enige aanwijzing "geloven" in een godheid hoeft niet. Ik geloof ook niet in de ooievaar om bijna dezelfde reden...
Oud 17 augustus 2009, 23:13   #691
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Nogmaals: schepping is een menselijke constructie. Dat bestaat niet in de natuur.

En voor de grapjassen die gaan komen met getallen als tegenvoorbeeld: getallen bestaan ook niet.
Wie zegt dat 1+1=2?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 23:17   #692
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Je vergeet iets: nut is een menselijke constructie. Wij geven ergens een nut aan.

Intristiek heeft niks een nut of een doel. Het is er gewoon. Omdat wij overal een reden achter zoeken, zoeken we er ook doelen en "nut" bij.

Helaas heeft een ster geen doel of nut. Het is er, ten gevolge van gravitatie. En ster heeft geen job te vervullen als hij ontstaat....
Oud 17 augustus 2009, 23:17   #693
edeses
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Wie zegt dat 1+1=2?
1+1=10 is even juist ;-p

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je vergeet iets: nut is een menselijke constructie. Wij geven ergens een nut aan.

Intristiek heeft niks een nut of een doel. Het is er gewoon. Omdat wij overal een reden achter zoeken, zoeken we er ook doelen en "nut" bij.

Helaas heeft een ster geen doel of nut. Het is er, ten gevolge van gravitatie. En ster heeft geen job te vervullen als hij ontstaat....
Aanvaarden dat sommige zaken gewoon gebeuren of aanvaarden dat je sommige zaken niet kan weten is een brug die sommigen nu eenmaal niet over willen...

Laatst gewijzigd door edeses : 17 augustus 2009 om 23:22.
Oud 17 augustus 2009, 23:28   #694
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u al ooit geweten dat er iets geschapen is? Is er een aanwijzing dat het mogelijk is om iets te scheppen?
Als we het hebben over materie en energie, wat eigenlijk andere vormen van hetzelfde zijn, nee. Al dit en dat was er zeer waarschijnlijk reeds altijd en zal er nog waarschijnlijker voor altijd zijn. Nieuwe materie en/of energie scheppen is waarschijnlijk niet mogelijk. Energie opwekken is gewoon hetzelfde in een andere vorm gieten.

Als je dat iets (het zelfde) benadert als zijnde de bouwstenen, in de vorm van energie en/of materie, ja dan is het mogelijk om met deze bouwstenen iets nieuws te scheppen. Nieuw als in iets met nieuwe eigenschappen, nieuwe vormen, nieuwe samenhang, nieuwe betekenis, nieuwe wat we nog niet bedacht hebben.

Met deze bouwstenen kunnen we perfect een nieuwe samenhang scheppen die het volledige galactische systeem zonder ons nog niet geschapen heeft. Al is het in principe niet meer dan hetzelfde in een andere vorm gieten.

Laatst gewijzigd door <!-- / message --> : 17 augustus 2009 om 23:29.
<!-- / message --> is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 23:32   #695
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

En "Waarom bent u atheïst?" is een kut vraag. Ik ben atheïst omdat er geen alternatief is. Dat is als vragen "Waarom bent u mens?". Er is geen alternatief, daarom.
Oud 17 augustus 2009, 23:33   #696
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht
Als we het hebben over materie en energie, wat eigenlijk andere vormen van hetzelfde zijn, nee. Al dit en dat was er zeer waarschijnlijk reeds altijd en zal er nog waarschijnlijker voor altijd zijn. Nieuwe materie en/of energie scheppen is waarschijnlijk niet mogelijk. Energie opwekken is gewoon hetzelfde in een andere vorm gieten.

Als je dat iets (het zelfde) benadert als zijnde de bouwstenen, in de vorm van energie en/of materie, ja dan is het mogelijk om met deze bouwstenen iets nieuws te scheppen. Nieuw als in iets met nieuwe eigenschappen, nieuwe vormen, nieuwe samenhang, nieuwe betekenis, nieuwe wat we nog niet bedacht hebben.

Met deze bouwstenen kunnen we perfect een nieuwe samenhang scheppen die het volledige galactische systeem zonder ons nog niet geschapen heeft. Al is het in principe niet meer dan hetzelfde in een andere vorm gieten.
"Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme"(Lavoisier, die 't zelf schijnt gevonden te hebben bij Anaxagoras van Clazomenes)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 23:34   #697
Tavek
Banneling

Standaard

Ik blijf erbij, het hele universum is 1 grote fabriek die zich enkel en alleen bezig houdt met energie om te zetten. Leven is gewoon een coole manier van energie omzetten.

Wat mij echt interesseert is het vraagstuk gravitatie.
Oud 17 augustus 2009, 23:39   #698
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1+1=10 is even juist ;-p

Bron?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 00:00   #699
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1+1=10 is even juist ;-p
Als je één appel neemt en nog één appel wordt dit conventioneel gezien als twee appels. Dit veronderstelt dat die appels een soort van eenheid gaan vormen doordat zij onder één enkel predicaat worden samengebracht. Nochtans blijven de individuele appels bestaan, zij het dat ze misschien heel kort bij mekaar liggen.

Citaat:
Aanvaarden dat sommige zaken gewoon gebeuren of aanvaarden dat je sommige zaken niet kan weten is een brug die sommigen nu eenmaal niet over willen...
En dus zoekt men zijn toevlucht tot creationisme en meer van die aberraties.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 05:26   #700
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar sta je allesbehalve alleen in. Maar zoals ik in een vroegere post aanhaalde, dat is een kinderlijk standpunt. Waarmee ik van jou geen kind wil maken. Maar wil aantonen dat de mensheid zich nog in de kinderschoenen bevindt.

Mensen hebben de neiging om de realiteit te verdraaien om ze baas te kunnen.
Let maar eens op als je in een lift staat. Er stappen mensen in je comfortzone, die je niet kent. Reactie van de mens: "ik ben hier niet, jij bent hier niet." We kijken omhoog, omlaag, van elkaar weg en we zwijgen. Gewoon om onszelf wijs te maken dat die andere er niet is. Want daar kunnen we wel mee leven.

Maar de realiteit blijft: die andere staat daar wel.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 18 augustus 2009 om 05:27.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be