Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De Vader moet rechten hebben voor een ongeboren kind.
Ja 29 51,79%
Nee 27 48,21%
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2009, 18:58   #281
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Maar er is maar 1 partij wiens mening relevant is.
Waarom? Waarom is de mening van de vader niet relevant?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 19:06   #282
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Waarom? Waarom is de mening van de vader niet relevant?

Paulus.
Als mijne buurman zijne kleine bij mij afzet in mijn huis is er maar 1 mening die relevant is of die kleine in mijn huis zal mogen blijven. Aangezien het mijn huis is, ben ik dit dus. De analogie naar zwangerschap is wel duidelijk denk ik.
Oud 25 september 2009, 19:11   #283
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Als de vader rechten krijgt bij een ongeboren kind, dan wordt een vrouw verplicht om een kind te dragen en op de wereld te zetten, tegen haar wil in. Die gelijke rechten gaan dan onvermijdelijk ten koste van de rechten van de vrouw.

Geheel terzijde; staan tegenover gelijke rechten dan ook gelijke plichten?
Moet de vader dan evenveel tijd vrijmaken voor het kind? Evenveel taken op zich nemen?
Er zijn drie partijen in het abortusverhaal. Het kan niet zijn dat er maar twee meer overblijven op het eind. of zelfs maar één. Zoveel rechten mag niemand hebben.

Paulus.
Begrijp je dat de "gelijke rechten" voor de vader onvermijdelijk ten koste van de rechten van de moeder gaan?

Ik had zeer graag eens een antwoord op de vragen over gelijke plichten.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 19:15   #284
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als mijne buurman zijne kleine bij mij afzet in mijn huis is er maar 1 mening die relevant is of die kleine in mijn huis zal mogen blijven. Aangezien het mijn huis is, ben ik dit dus. De analogie naar zwangerschap is wel duidelijk denk ik.
Tenzij je de kleine alleen maar het huis uit krijgt door het te doden. Nog meer als de vader van de kleine dat absoluut niet wil, is de kleine toch buiten zetten totaal onverantwoord gedrag.

Volgens mij moet je wachten tot de kleine zonder kleerscheuren je huis uit kan. Want dat moment komt er zeker aan, je weet zelfs wanneer. En ja, dat zal je inderdaad wat kosten. Je zal wel nadenken voor je de buurman nog eens binnenlaat.

Paulus.
Oud 25 september 2009, 19:19   #285
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begrijp je dat de "gelijke rechten" voor de vader onvermijdelijk ten koste van de rechten van de moeder gaan?
Dat is juist. Maar nu gaan de rechten van de vrouw onvermijdelijk ten kosten van de rechten van de vader en het kind. En dat is ook niet fair.

Ik pleit vooral voor de rechten van het kind. En het kind heeft recht op de zorg en bescherming van vader en moeder en de ganse maatschappij.

Citaat:
Ik had zeer graag eens een antwoord op de vragen over gelijke plichten.
Volgens mij wel. Het is de plicht en de verantwoordelijkheid van de vader en de moeder en de ganse maatschappij om in te staan voor de zorg en bescherming van het hulpeloze kind.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 25 september 2009 om 19:20.
Oud 25 september 2009, 19:34   #286
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is juist. Maar nu gaan de rechten van de vrouw onvermijdelijk ten kosten van de rechten van de vader en het kind. En dat is ook niet fair.

Ik pleit vooral voor de rechten van het kind. En het kind heeft recht op de zorg en bescherming van vader en moeder en de ganse maatschappij.
Ik merk dat jij inderdaad de rechten van ongeboren het kind wil verdedigen; maar deze draad gaat nu toevallig over de rechten van de vader.

Citaat:
Volgens mij wel. Het is de plicht en de verantwoordelijkheid van de vader en de moeder en de ganse maatschappij om in te staan voor de zorg en bescherming van het hulpeloze kind.

Paulus.
Dat was mijn vraag niet.
Staan tegenover gelijke rechten voor de vader dan ook gelijke plichten?
Moet de vader dan evenveel tijd vrijmaken voor het kind? Evenveel taken op zich nemen?

Laatst gewijzigd door artisjok : 25 september 2009 om 19:39.
Oud 25 september 2009, 19:52   #287
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geheel terzijde; staan tegenover gelijke rechten dan ook gelijke plichten?
Zelfs niet terzijde. Zelfs een accurate opmerking van uwen tewege, maar dan eentje die de onderliggende gedachte weerspiegelt: de man doet z'n ding, de moeder doet de rest. Ah. Zeg mij dan eens waarom partners geen afspraken zouden kunnen maken vooraleer aan kindjes te beginnen. Ondanks het fenomeen nieuwe man. Wordt dan verondersteld dat de vrouw toch maar best haar verantwoordelijkheid opneemt als het op kinderen aankomt? je kan zelfs gelijk hebben. Maar laat de wetgever dan aub ook wetten maken die in die zin de realiteit weerspiegelen, en de vrouwen dus beschermen. Maar dat zou te veel naar discriminiatie ruiken, nietwaar ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 19:55   #288
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was mijn vraag niet.
In theorie wel. Het is een goed principe.

Maar, en dat zeg ik er onmiddelijk bij, dat is praktisch niet haalbaar natuurlijk. Niemand zorgt voor een kind met de chronometer in de hand om te kijken wie er meer of minder tijd aan besteed gelet op elkaars rechten en plichten. Het is geen "zwart-wit-kwestie".

Ik denk dat het instaan voor het welzijn van een kind een gedeelde verantwoordelijkheid is die zich uit in zowel rechten als plichten. Sommige ouders zien het opvoeden van een kind als een last, anderen als een plicht, weer anderen als een deugd, als een verantwoordelijkheid, als iets dat mag, als iets dat moet; enz...

En dat is allemaal wel een beetje waar en een beetje onwaar. Want ouders zijn ook maar wezens in wording en aan veranderingen onderhevig. Een kind opvoeden is ook altijd een beetje zichzelf opvoeden.

Paulus.
Oud 25 september 2009, 19:58   #289
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Nu heeft de vader van een ongeboren kind geen enkele recht. Dit kan niet voor mij. Het is voor mij logisch dat een vader evenveel rechten als de moeder moet hebben bij een ongeboren kind. Zolang dit niet zo is dan moet men maar ook de alimentatie die vaders moeten betalen voor een kind dat ze niet wilden maar afschaffen. Bij plichten horen ook rechten.
Een vader moet ook zeker 50% inspraak hebben bij het wel of niet aborteren van een kind (als dat al niet zo is).
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 19:58   #290
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was mijn vraag niet.
Artisjok. Stop met zagen. Als je groot gelijk wilt halen, ga dan naar de spermabank. Geen vent die protesteert. Dan heb je alle tijd voor je kindje. Maar kom niet zagen omdat je getrouwd bent met een carrièreman, en jij toch liefst wat liever bij de kinderen bent. Wil je echt dat uw prioriteiten dezelfde zijn als deze van uw man ?
Oud 25 september 2009, 20:01   #291
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de vader rechten krijgt bij een ongeboren kind, dan wordt een vrouw verplicht om een kind te dragen en op de wereld te zetten, tegen haar wil in. Die gelijke rechten gaan dan onvermijdelijk ten koste van de rechten van de vrouw.
Mannen worden niet zwanger. Vrouwen wel. Als ik je zo lees heb jij daar een probleem mee.
Werk tijdens je zwangerschap. Wat is je probleem eigenlijk ?
Oud 25 september 2009, 20:15   #292
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zelfs niet terzijde. Zelfs een accurate opmerking van uwen tewege, maar dan eentje die de onderliggende gedachte weerspiegelt: de man doet z'n ding, de moeder doet de rest. Ah. Zeg mij dan eens waarom partners geen afspraken zouden kunnen maken vooraleer aan kindjes te beginnen. Ondanks het fenomeen nieuwe man. Wordt dan verondersteld dat de vrouw toch maar best haar verantwoordelijkheid opneemt als het op kinderen aankomt? je kan zelfs gelijk hebben. Maar laat de wetgever dan aub ook wetten maken die in die zin de realiteit weerspiegelen, en de vrouwen dus beschermen. Maar dat zou te veel naar discriminiatie ruiken, nietwaar ?
Als partners afspraken maken vooraleer met kinderen te beginnen, moet men helemaal niet voor gelijke rechten te pleiten; en dus ook niet voor gelijke plichten.

Ik antwoordde je eerder al
"Voor alle duidelijkheid ik vind ouderschapsverlof geen last; integendeel.
Het is iets waarvan ik vind dat mannen er wat meer van zouden moeten proeven; en blijkbaar hebben sommigen daarvoor een extra duwtje nodig."

Ouders hebben de plicht (niet bij wet) om tijd vrij te maken voor hun kinderen. Geldt die plicht dan voor beide ouders, volgens jou?
Oud 25 september 2009, 20:21   #293
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
In theorie wel. Het is een goed principe.

Maar, en dat zeg ik er onmiddelijk bij, dat is praktisch niet haalbaar natuurlijk. Niemand zorgt voor een kind met de chronometer in de hand om te kijken wie er meer of minder tijd aan besteed gelet op elkaars rechten en plichten. Het is geen "zwart-wit-kwestie".

Ik denk dat het instaan voor het welzijn van een kind een gedeelde verantwoordelijkheid is die zich uit in zowel rechten als plichten. Sommige ouders zien het opvoeden van een kind als een last, anderen als een plicht, weer anderen als een deugd, als een verantwoordelijkheid, als iets dat mag, als iets dat moet; enz...

En dat is allemaal wel een beetje waar en een beetje onwaar. Want ouders zijn ook maar wezens in wording en aan veranderingen onderhevig. Een kind opvoeden is ook altijd een beetje zichzelf opvoeden.

Paulus.
Ik ben al lang blij dat je achter het principe staat van gelijke rechten en gelijke plichten.
Oud 25 september 2009, 20:25   #294
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Artisjok. Stop met zagen. Als je groot gelijk wilt halen, ga dan naar de spermabank. Geen vent die protesteert. Dan heb je alle tijd voor je kindje. Maar kom niet zagen omdat je getrouwd bent met een carrièreman, en jij toch liefst wat liever bij de kinderen bent. Wil je echt dat uw prioriteiten dezelfde zijn als deze van uw man ?
Ik zaag alleen als iemand naast de kwestie antwoordt; omdat die mijn groot gelijk niet wil toegeven.
Oud 25 september 2009, 20:26   #295
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Mannen worden niet zwanger. Vrouwen wel. Als ik je zo lees heb jij daar een probleem mee.
Werk tijdens je zwangerschap. Wat is je probleem eigenlijk ?
Neen, ik persoonlijk heb nergens een probleem mee.
Dank je voor je bezorgdheid.
Oud 25 september 2009, 20:40   #296
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ouders hebben de plicht (niet bij wet) om tijd vrij te maken voor hun kinderen. Geldt die plicht dan voor beide ouders, volgens jou?
Tuurlijk. Als je voor elkaar kiest, dan kies je ook voor de kroost, dus met alle risico's, gevolgen en verantwoordelijkheden vandien. Maar calculeer er geen negen maanden zwangerschap in die door je partner moeten worden ingehaald als tijdsbesteding voor het kind. Het tegendeel begrijp ik uit jou pleidooi.
Ik zou op den duur beginnen begrijpen dat je zwangerschap als een plicht beschouwt.

Laatst gewijzigd door Rudy : 25 september 2009 om 20:41.
Oud 25 september 2009, 21:01   #297
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk. Als je voor elkaar kiest, dan kies je ook voor de kroost, dus met alle risico's, gevolgen en verantwoordelijkheden vandien.
Voor elkaar kiezen impliceert niet kiezen voor een kroost. Dat zijn van elkaar losstaande keuzes.
Staat die "tuurlijk" voor "Beide ouders hebben de plicht (niet bij wet) om tijd vrij te maken voor de kinderen"?

Citaat:
Maar calculeer er geen negen maanden zwangerschap in die door je partner moeten worden ingehaald als tijdsbesteding voor het kind. Het tegendeel begrijp ik uit jou pleidooi.
Wat in mijn pleidooi doet je dat begrijpen?
Toch niets uit wat je wegliet :
Als partners afspraken maken vooraleer met kinderen te beginnen, moet men helemaal niet voor gelijke rechten te pleiten; en dus ook niet voor gelijke plichten.
Ik antwoordde je eerder al
"Voor alle duidelijkheid ik vind ouderschapsverlof geen last; integendeel.
Het is iets waarvan ik vind dat mannen er wat meer van zouden moeten proeven; en blijkbaar hebben sommigen daarvoor een extra duwtje nodig."
Citaat:
Ik zou op den duur beginnen begrijpen dat je zwangerschap als een plicht beschouwt.
Ik moet toegeven dat zwanger zijn niet mijn meest favoriete conditie is.
Oud 26 september 2009, 09:59   #298
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U maakt een fout door te stellen dat het slechts één wezen is.

Paulus.

u maakt de fout zichzelf belangrijker dan een ander te willen vinden en op basis van uw superioriteits gevoel denken dat u zich ongevraagd moet moeien in het leven van anderen.
Daarnaast zit u verkeerd in wat u een mens ziet.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 17:46   #299
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tenzij je de kleine alleen maar het huis uit krijgt door het te doden. Nog meer als de vader van de kleine dat absoluut niet wil, is de kleine toch buiten zetten totaal onverantwoord gedrag.

Volgens mij moet je wachten tot de kleine zonder kleerscheuren je huis uit kan. Want dat moment komt er zeker aan, je weet zelfs wanneer. En ja, dat zal je inderdaad wat kosten. Je zal wel nadenken voor je de buurman nog eens binnenlaat.

Paulus.
Toch niet, mijn eigendomsrecht wordt gefnuikt de dag dat ik die kleine niet mag buiten zetten. Ik vermoord hem niet, ik zet hem enkel buiten. Als die kleine zijn leven afhankelijk is van mijn huis, is dat zijn probleem en niet het mijne.

Als ik ne zwerver iedere dag ne aalmoes geef waarmee em zichzelf eten kan kopen dan is die zijn leven ook afhankelijk van mijn geld. De dag dat ik zeg dat em geen aalmoes meer krijgt zal em omkomen van de honger. Is het dan mijn schuld dat die dood is? Heb ik die dan vermoord? Ik ben geen liefdadigheidsinstelling en vrouwen zijn dat ook niet. Ge kunt vrouwen niet verplichten hun baarmoeder ter beschikking laten te stellen van ne kleine omdat em daar afhankelijk van is.
Oud 26 september 2009, 19:02   #300
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch niet, mijn eigendomsrecht wordt gefnuikt de dag dat ik die kleine niet mag buiten zetten. Ik vermoord hem niet, ik zet hem enkel buiten. Als die kleine zijn leven afhankelijk is van mijn huis, is dat zijn probleem en niet het mijne.

Als ik ne zwerver iedere dag ne aalmoes geef waarmee em zichzelf eten kan kopen dan is die zijn leven ook afhankelijk van mijn geld. De dag dat ik zeg dat em geen aalmoes meer krijgt zal em omkomen van de honger. Is het dan mijn schuld dat die dood is? Heb ik die dan vermoord? Ik ben geen liefdadigheidsinstelling en vrouwen zijn dat ook niet. Ge kunt vrouwen niet verplichten hun baarmoeder ter beschikking laten te stellen van ne kleine omdat em daar afhankelijk van is.
Als jij de trekker van een geweer overhaalt ben je dus eigenlijk gewoon over de bewegingen van je eigen vinger aan het beslissen. Als daardoor iemand sterft is dat jouw schuld niet, jij hebt het recht je vinger zelf te gebruiken zoals je wil.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be