Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2009, 09:26   #101
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag mij af welke eigen zonden mensen willen verdoezelen die Polanski zo graag gestraft willen hebben voor een vergrijp van 32 (!) jaar geleden.

Er zijn zoveel meer misdaden en problemen waar die energie ingestoken kan worden.
Oud 5 oktober 2009, 09:51   #102
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Ik vraag mij af welke eigen zonden mensen willen verdoezelen die Polanski zo graag gestraft willen hebben voor een vergrijp van 32 (!) jaar geleden.
Het is een principe van gerechtigheid, namelijk dat je niet beloond mag worden om een misdrijf (een internationaal erkend misdrijf, he) te begaan, daar rekenschap voor te moeten aan de justitie van je land, en dank zij je kapitaalskrachtigheid, daaraan te ontlopen en nog beroemd te worden ook. In de mate dat hem dat lukt, tja, maar als loontje om zijn boontje komt is dat maar normaal. Dat het gerecht soms fouten maakt, en dat er velen zijn die hun straf ontlopen, is juist, maar dat men in sommige van die gevallen de zaak toch wil "recht trekken" zou enkel maar toegejuichd mogen worden.

Het is meer een kwestie van principe dan wat anders. Maar ook een van signaal. Want anders zouden rijkaards het zich wel eens kunnen in 't hoofd halen dat ze, als ze maar "artistiek genoeg" zijn, ze misdrijven kunnen plegen zoals het hen betaamd, en dan gewoon maar naar Europa moeten vluchten en daar een glorieus leventje leiden. Nee. Je onttrekken aan je straf als je dat soort misdrijven hebt begaan mag nooit beloond worden, of publiek "verdedigd".

Citaat:
Er zijn zoveel meer misdaden en problemen waar die energie ingestoken kan worden.
Da's de redenering van "ik mag hier aan 250 km/u door het dorp razen, want er zijn verdorie moordenaars die oude omaatjes overvallen en hun geld afpakken, dus meneer de rijkswachter, plooi uw radaarke maar op en ga verdorie eens echte kriminelen pakken. Allez, hup, aan 't werk en laat mij gerust"

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 oktober 2009 om 09:51.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 09:55   #103
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ps. Steeds weer gek dat de wat hogere leeftijd van de ( meestal ) man extra in de verf wordt gezet .. alsof dat dat iets zou uitmaken
Het maakt ook iets uit, in twee richtingen. Ten eerste heb je als 46-jarige veel meer "wijsheid", of manipulatie kracht, of psychologisch inzicht over een kind van 13 jaar dan als 15-jarige. Met andere woorden, de "wapens van overtuiging" zijn niet gelijk. Als 46-jarige heb je veel meer inzicht en levenservaring om een 13-jarige te beinvloeden.
Ten tweede moet je als 46-jarige toch wel een beetje meer je verantwoordelijkheid opnemen ten opzichte van een kind van 13 dan als 15-jarige aan wie je misschien een bijna even grote naiviteit kan toeschrijven.

Het is een beetje zoals moord met voorbedachte rade veel erger beschouwd wordt dan doodslag in een passionele misdaad bijvoorbeeld. De gevolgen zijn dezelfde, maar de "strijdwapens" waren niet gelijk.
Oud 5 oktober 2009, 10:10   #104
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Da's de redenering van "ik mag hier aan 250 km/u door het dorp razen, want er zijn verdorie moordenaars die oude omaatjes overvallen en hun geld afpakken, dus meneer de rijkswachter, plooi uw radaarke maar op en ga verdorie eens echte kriminelen pakken. Allez, hup, aan 't werk en laat mij gerust"
Nee, dat is een redenering dat jij nu alsnog opgepakt wordt voor het rijden zonder gordel in 1977, terwijl het toen wel verplicht was, maar niet gebruikelijk was dat mensen een gordel droegen.
Oud 5 oktober 2009, 10:24   #105
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Polanski alsnog opgepakt
Alsnog niet uitgeleverd
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 10:31   #106
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat is een redenering dat jij nu alsnog opgepakt wordt voor het rijden zonder gordel in 1977, terwijl het toen wel verplicht was, maar niet gebruikelijk was dat mensen een gordel droegen.
Volgens u was het in 1977 gebruikelijk dat volwassen mannen met meisjes van 13 sliepen?
Oud 5 oktober 2009, 10:40   #107
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Volgens u was het in 1977 gebruikelijk dat volwassen mannen met meisjes van 13 sliepen?
Alleen nadat ze ze eerst gedrogeerd hadden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 11:00   #108
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Volgens mijn bron is "één op de drie vrouwen slachtoffer geweest van enige vorm van seksueel misbruik voor haar zestiende jaar".
Seks met minderjarigen (en tussen minderjarigen) lijkt dus gebruikelijk. En dát het gebruikelijk is, zou aanleiding moeten zijn om minderjarigen in bescherming te nemen. Dat lukt niet door een man op te pakken die een overduidelijk product van zijn tijd is. Een tijd van excessief drugs- en drankgebruik en seks.

Waarom besteden we onze energie niet om het aantal vrouwen dat nu onvrijwillig seks heeft voor hun zestiende te beperken? Een misdrijf uit een lang vervlogen hippietijd oprakelen, terwijl niemand er beter van kan worden en het alleen verliezers kan opleveren... Dat is ook een misdrijf.
Oud 5 oktober 2009, 11:16   #109
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lukt niet door een man op te pakken die een overduidelijk product van zijn tijd is. Een tijd van excessief drugs- en drankgebruik en seks.
Gij hebt een raar gedacht van de jaren 70 zelle.
Oud 5 oktober 2009, 11:26   #110
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mijn bron is "één op de drie vrouwen slachtoffer geweest van enige vorm van seksueel misbruik voor haar zestiende jaar".
Pfff, zeg, 2/3 ligt daar maar ongebruikt bij dan. Moeten we iets aan doen. Zo een verspilling is toch godgeklaagd.
Oud 5 oktober 2009, 11:29   #111
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien ik in 1977 zou veroordeeld zijn om mijn gordel niet te dragen tot het betalen van een boete en daarvoor 't land zou ontvlucht zijn, dan zou het normaal zijn dat men mij nu die boete met interest en voortvluchtigheid onder de neus zou wrijven, nee ? Want anders betaal ik nooit geen boete meer. Het volstaat om die 30 jaar niet te betalen, en dan komen te vertellen dat ge nu niet moet komen zagen.
Oud 5 oktober 2009, 11:45   #112
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Diegenen die de commotie niet begrijpen, lezen best eens dit artikel, er zal veel duidelijk worden:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Zeer interessant artikel van Prof. Kevin Mc Donald, waarin hij de polemiek rond Polanski analyseert...

The Polanski case: once again, it's Hollywood vs America

.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 11:52   #113
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Gij hebt een raar gedacht van de jaren 70 zelle.
Wellicht. Hollywood voldeed best goed aan deze gedachte.

http://www.volkskrant.nl/archief_gra...JAREN_ZEVENTIG
Oud 5 oktober 2009, 12:00   #114
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Als Polanski zich moet verantwoorden voor het leed dat hij in 1977 een minderjarige aandeed, zou bijvoorbeeld de directeur van Adidas zich niet moeten verantwoorden voor de kinderarbeid die door zijn bedrijf in stand gehouden werd en wordt?

Als de motivatie voornamelijk is dat 'justice must prevail', waar zit hem dan de gerechtigheid in de subjectieve selectiviteit welke misdaden wel en welke niet rechtgezet moeten worden?
Oud 5 oktober 2009, 16:37   #115
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat was nu eens een slecht artikel. Proberen de "geest van de jaren 70" - wat dat ook moge zijn - proberen te vatten in een handvol zinnen.

Je moet het maar kunnen. Zeker als je weet dat de schrijver van dit artikel pas volwassen was begin jaren 80.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 16:51   #116
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb de jaren 70 meegemaakt, en ik vind dat wij toen even braaf/stout waren als de mannen van nu. Zeker in 77 was de hele free love flower power bullshit al overgewaaid.
Oud 5 oktober 2009, 17:13   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Even verder O.T

Wat me ook bijbleef van de eerste jaren van de seventies - mijn rijbewijs anno ´71-
dat tot de grote oliecrisis (´74) België (zonder snelheidsbeperking vanaf 2+2) een tijdje nog tot de verkeersveiligste landen van Europa behoorde, ondanks dat men er het praktisch rijexamen cadeau kreeg.

Na de -behouden- snelheidsbeperkingen dacht men niets meer hoeven te doen voor de verkeersveiligheid, in tegenstelling tot andere landen.

Be was toen tweemaal zo "verkeersveilig" als D, nu is het andersom.

Niemand maakte zich toen druk als sommigen 160-180 kmh op de autosnelweg reden. (zonder gordel en met relatief zeer onveilige auto´s)

Had men toen gezegd dat men in 2010 maar 120/130-max legaal mocht rijden, ook in beste omstandigheden, op de nog veiligere autosnelwegen in bijna alle Europese landen, en dit met superveilige auto´s, dan werd men voor onnozelaar uitgemaakt.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2009 om 17:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 17:36   #118
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik vraag mij af waarom mensen als jij Polanski zo graag vrijuit zouden willen zien gaan ? Om een precedent te scheppen mischien ? Om zichzelf te beveiligen ? Die Hollandse pedofielenpartij zal ook wel voor zijn vrijlating ijveren...
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2009, 17:41   #119
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een onnozele, belachelijke vergelijkingen !! Verkrachting van jonge meisjes is niet toegelaten. Vandaag niet en 30 of 40 jaar geleden ook niet. In de States niet, en hier ook niet.
Daarvoor gestraft worden is niet meer dan normaal.
Oud 5 oktober 2009, 17:45   #120
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mijn bron is "één op de drie vrouwen slachtoffer geweest van enige vorm van seksueel misbruik voor haar zestiende jaar".Seks met minderjarigen (en tussen minderjarigen) lijkt dus gebruikelijk. En dát het gebruikelijk is, zou aanleiding moeten zijn om minderjarigen in bescherming te nemen. Dat lukt niet door een man op te pakken die een overduidelijk product van zijn tijd is. Een tijd van excessief drugs- en drankgebruik en seks.

Waarom besteden we onze energie niet om het aantal vrouwen dat nu onvrijwillig seks heeft voor hun zestiende te beperken? Een misdrijf uit een lang vervlogen hippietijd oprakelen, terwijl niemand er beter van kan worden en het alleen verliezers kan opleveren... Dat is ook een misdrijf.
Polanski was nooit een hippie, en zelfs al was hij er één, dan is dat nog altijd geen excuus om jonge kinderen te verkrachten.
Hij heeft het toch gedaan, is toen gevlucht, en is nu opgepakt.
Wat is jouw probleem ? Mogen verkrachters nu al niet meer gestraft worden ook niet ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be