Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2010, 16:04   #441
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
HOe komt het dat uw ouders u nooit hebben moeten motten, maar u het zelf wel doet?
Kan u het zonder geweld niet aan?
ik was braaf
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 16:05   #442
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het maakt niet uit, of je nu met je platte hand slaat of met je vuist. Althans voor de wet niet. Het blijft slagen en verwondingen.
als u iemand een klets geeft, bent u evenzeer schuldig aan slagen en verwondingen..
Natuurlijk kunnen de verwondingen altijd harder zijn wanneer u met gebalde vuist klopt.

Het gaat er gewoon om dat je mensen (en zeker geen kinderen) dient af te rammelen omdat ze niet naar jouw luisteren.

Stel je voor dat de politie u begint af te rammelen als u een te snel hebt gereden.
Indien het principe van de pedagogische tik toegepast wordt tot het zesde levensjaar van het kind, kan dat wel degelijk positieve gevolgen hebben. http://gezondheidsnet.rnews.be/relat...ind-succesvol#
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 16:05   #443
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Ik zal nooit beweren dat kletsen dé beste manier zijn van opvoeden..maar moet kunnen..punt
Ik ga wel nooit meedoen met die hysterie rond de schadelijkheid van fysieke tikken..
Scheidingen zijn véél traumatischer voor kinderen dan een paar tikken..maar dat is in de mode hé
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 16:06   #444
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Bron:http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=980

dossier
Agressie.......Hij is begonnen......

Maarten heeft altijd ruzie met zijn broer: slaan, duwen, schoppen En vooral schelden. Soms is Maarten zo lief.Misschien zijn het gewoon kwajongensstreken en groeit het er wel uit. Maar gisteren kwam hij terug van school met stevig strafwerk. Hij had op de speelplaats iemand zijn bril stukgeslagen.
Eén kind op tien is te agressief

Geweld. Grenzen zoeken
Wat?
Elk kind heeft een gezonde dosis agressie en geweld nodig om zijn leefwereld te ontdekken en om bij te leren. Groeien is ook opkomen voor jezelf, zorgen dat anderen je respecteren. De levensenergie die een kind daarvoor aanspreekt, kan ook schade berokkenen. In dat geval spreken we van geweld: scheldpartijen, vechten, dreigen, spuwen, trappen.
Wie?
Bijna de helft van de jongeren vertoont wel eens gewelddadig gedrag. Ongeveer één op tien jongeren zorgt voor echte problemen.
Hoe?
Vechten, slaan, ruzie maken, beledigen, uitsluiten, vernederen, vandalisme. Er zijn veel soorten van geweld. Ze zijn niet altijd even waarneembaar.
Waarom?
Agressief gedrag bij jonge kinderen hangt nauw samen met het kind zelf (zijn karakter, leeftijd, inlevingsvermogen), de spanningen en problemen binnen het gezin (echtscheiding, ruzies), zijn gebrek aan vaardigheden (omgaan met angst, boosheid), een gebrek aan duidelijke regels, weinig zelfvertrouwen, de spanning en het geweld in de maatschappij (bv. verkeer, tv), negatief voorbeeldgedrag (bv. in de media)
Gevolgen?
Kinderen die op jonge leeftijd al geweld gebruiken, stellen ook vaak probleemgedrag op latere leeftijd. Indien ze hun agressie niet beter leren hanteren, blijven ze in de knoei met zichzelf en met hun omgeving.

Hoe voorkomt u geweld? 7 Tips
1 Toon uw kind hoe graag u het ziet: hiermee schenkt u het de belangrijkste groeikracht. Een kind dat zich gedragen en bemind voelt, zorgt voor minder probleemgedrag.
2 Toon waardering voor uw kind. Luister, geef verantwoordelijkheid en vertrouwen. Wees ook oprecht, vertel over uw eigen gevoelens en geef uw eigen fouten toe.
3 Zorg voor klare en duidelijke regels en afspraken. Overdrijf niet in het aantal regels. Reageer steeds kordaat zodat uw kind leert wat mag en niet mag. Hoe ouder de kinderen, hoe meer regels u samen kan afspreken. Beloon en waardeer positief gedrag. Kinderen leren zo wat u verwacht en wat ze al goed doen. Dat zorgt voor veiligheid en rust.
4 Probeer te begrijpen waarom uw kind boos is, accepteer dat het zich zo voelt maar laat in geen geval gewelddadig gedrag toe. Een kind dat voordeel haalt (gelijk of zijn zin krijgt) uit agressief gedrag, zal dat gedrag herhalen. Ruzie maken mag, pijn doen of kwetsen mag niet.
5 Sta open voor uw kind en wees betrokken. Toon niet alleen interesse voor zijn schoolresultaten, zakgeld en tv, maar probeer in zijn leef- en denkwereld te geraken. Waar is hij mee bezig, wat denkt hij? Waar is hij bang voor? Weet hij wat de andere mensen/kinderen van de klas denken? Hoe zou hij zijn kamer willen inrichten? Filosofeer met uw kind over leven, dood, verliefd zijn, dieren, planten Geef uw kind voldoende van uw tijd en uw aanwezigheid.
6 Help kinderen ruzies en conflicten oplossen («Waarom ben je boos, hoe ga je dat zeggen, wat denkt je vriendje nu?»). Leer ze hun boosheid of verdriet te uiten zonder dat ze iemand kwetsen of pijn doen.
7 Geef zelf het goede voorbeeld. In elk gezin valt wel eens een kwaad woord. Geweld (schelden, roepen, tieren, met de deur slaan) is geen oplossing voor problemen.

Uw kind is agressief. Wat doet u?
Niet doen: zelf uitvliegen, roepen, slaan
Wel doen:
1 Reageer rustig en beheerst. Zorg voor een afkoelmomentje, een time-out als dat nodig is («Kom maar even op rust op je kamer, ik wil je straks over je gedrag spreken»).
2 Uit uw verontwaardiging over zijn gedrag. Doe dat met een ik-boodschap («Ik duld niet dat je zo over je broer praat». Daarmee veroordeelt u zijn gedrag, niet zijn persoon. Jij-taal («Jij bent een vervelend kind») veroordeelt het kind zelf.
3 Vraag uw kind hoe het komt dat het zich zo gedraagt. Doe dat niet bestraffend of bedreigend. Luister naar zijn argumenten. «Wat heeft je zo geraakt? Wat wil je eigenlijk (ongenoegen tonen, wraak nemen, aandacht vragen, erbij horen?» Denk samen na over een alternatief gedrag voor zijn agressie. Geef een doe-tip: ik wacht enkele minuutjes vooraleer ik iets zeg of reageer. Ik neem het heft niet in eigen handen, maar verwittig de leerkracht
4 Maak uw kind duidelijk wat voor jou kan en wat niet. Vaak weet uw kind wel dat het fout zit.
5 Straf nooit het kind, maar zijn gedrag. Zorg dat die straf in verhouding staat tot datgene wat verkeerd liep. Is je kind wat ouder, zoek dan samen naar een zinvolle straf. Met dit mini-overleg toont u uw kind dat u gelooft dat het redelijk kan zijn, kan nadenken en zijn eigen gedrag kan veranderen.

6 U bent geen supermens. Aanvaard uw beperkingen. Het gebeurt dat ouders en kinderen verstrikt geraken in een probleem. Opvoeden is niet altijd eenvoudig. Zit je vast, voel je dat je geen vooruitgang maakt en dat het probleem van kwaad naar erger evolueert, spreek er dan over en vraag raad, steun of hulp aan anderen. Het CLB van de school helpt je graag op weg.
Oud 14 januari 2010, 16:12   #445
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ja, maar dat is toch iets gans anders dan dat sommigen hier beweren. De bepaling in de grondwet "kan niet meer worden ingevoerd" heeft louter een morele en geen juridische betekenis. Als de "next generation" de doodstaf opnieuw wil invoeren, doet ze dat.
Overigens moeten we ons niet onmiddellijk zorgen maken , het gevaar voor wederinvoering is klein, want er is een bijzonder 2/3 meerderheid voor nodig .
Mongolië stopt ermee maar Vlamingen kwijlen erop...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8458717.stm
Wie zijn dan de échte mongolen?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 16:19   #446
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bron:http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=980

Zit je vast, voel je dat je geen vooruitgang maakt en dat het probleem van kwaad naar erger evolueert, spreek er dan over en vraag raad, steun of hulp aan anderen. Het CLB van de school helpt je graag op weg.
clb !
Oud 14 januari 2010, 16:21   #447
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
1 Toon uw kind hoe graag u het ziet: hiermee schenkt u het de belangrijkste groeikracht. Een kind dat zich gedragen en bemind voelt, zorgt voor minder probleemgedrag.
2 Toon waardering voor uw kind. Luister, geef verantwoordelijkheid en vertrouwen. Wees ook oprecht, vertel over uw eigen gevoelens en geef uw eigen fouten toe.
3 Zorg voor klare en duidelijke regels en afspraken. Overdrijf niet in het aantal regels. Reageer steeds kordaat zodat uw kind leert wat mag en niet mag. Hoe ouder de kinderen, hoe meer regels u samen kan afspreken. Beloon en waardeer positief gedrag. Kinderen leren zo wat u verwacht en wat ze al goed doen. Dat zorgt voor veiligheid en rust.
4 Probeer te begrijpen waarom uw kind boos is, accepteer dat het zich zo voelt maar laat in geen geval gewelddadig gedrag toe. Een kind dat voordeel haalt (gelijk of zijn zin krijgt) uit agressief gedrag, zal dat gedrag herhalen. Ruzie maken mag, pijn doen of kwetsen mag niet.
5 Sta open voor uw kind en wees betrokken. Toon niet alleen interesse voor zijn schoolresultaten, zakgeld en tv, maar probeer in zijn leef- en denkwereld te geraken. Waar is hij mee bezig, wat denkt hij? Waar is hij bang voor? Weet hij wat de andere mensen/kinderen van de klas denken? Hoe zou hij zijn kamer willen inrichten? Filosofeer met uw kind over leven, dood, verliefd zijn, dieren, planten Geef uw kind voldoende van uw tijd en uw aanwezigheid.
6 Help kinderen ruzies en conflicten oplossen («Waarom ben je boos, hoe ga je dat zeggen, wat denkt je vriendje nu?»). Leer ze hun boosheid of verdriet te uiten zonder dat ze iemand kwetsen of pijn doen.
7 Geef zelf het goede voorbeeld. In elk gezin valt wel eens een kwaad woord. Geweld (schelden, roepen, tieren, met de deur slaan) is geen oplossing voor problemen.

.
Theorie van zedenpredikers en wereldvreemde regelneven, die vrijwel niemand kan benaderen..
http://www.volkskrant.nl/archief_gra...ijn_eigen_boek
..de praktijk..

Scholen moeten in eigen boezem kijken..pesten en psychologisch geweld zijn meestal nefaster voor het welzijn dan fysieke agressie..

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 14 januari 2010 om 16:22.
Oud 14 januari 2010, 16:23   #448
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, u blijft dat maar roepen.

Wetten in Belgie zijn in steen gekapt, maar denken dat ze voor eeuwig zijn - net als Belgie zelf, lijkt me toch een overhaaste conclussie.

Maar zelfs als u gelijk hebt, dan zou de doodstraf toch ingevoerd kunnen worden bij de oprichting van de Vlaamse republiek, om maar iets te zeggen.
Vlaanderen stapt uit de Raad van Europa?
Oud 14 januari 2010, 16:24   #449
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Kom nog maar eens terug indien je er wat argumentatie aan kan toevoegen. Mensen die er maar wat op los komen beweren in het midden van thread hebben we al genoeg.
Ik ben er al van in het begin van deze draad, toen er nog verscheidene meningen waren (ik stelde ballingschap voor) en hij niet vervallen was in een discussie over de doodstraf.
Oud 14 januari 2010, 16:26   #450
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het maakt niet uit, of je nu met je platte hand slaat of met je vuist. Althans voor de wet niet. Het blijft slagen en verwondingen.
Zever, daarvoor moeten er effectief verwondingen worden vastgesteld. Als je een klacht wilt indienen voor slagen en verwondingen op basis van een educatieve tik gaan ze eens goed lachen. En terecht.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 16:26   #451
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wetgeving is alleen geen statisch gegeven

en laat ons niet persoonlijk over de kwaliteit van elkaars petje beginnen, ik heb al genoeg op mijn tong gebeten ...

de referentie naar EU nam ik op omdat ik vermoed dat Lombas naar het Europees engagement van B refereerde.
Raad van Europa. Europese Conventie Rechten Mens. Protocol 13.

Oud 14 januari 2010, 16:40   #452
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Mongolië stopt ermee maar Vlamingen kwijlen erop...
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8458717.stm
Wie zijn dan de échte mongolen?
kan best zijn dat ze er binnen 20 a 30 jaar op terugkomen, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 16:52   #453
giserke
Banneling

Standaard

Ik heb toch de indruk dat er hier op het forum een paar zijn die een aantal petsen tekort hebben gekregen in hun jeugd.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 16:56   #454
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik heb toch de indruk dat er hier op het forum een paar zijn die een aantal petsen tekort hebben gekregen in hun jeugd.
Oud 14 januari 2010, 17:03   #455
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik zal nooit beweren dat kletsen dé beste manier zijn van opvoeden..maar moet kunnen..punt
Ik ga wel nooit meedoen met die hysterie rond de schadelijkheid van fysieke tikken..
Ik ga grotendeels met je mee.

Daar is toch wel een hemelsbreed verschil tussen de pedagogische tik en - hoe was het geformuleerd bij de vader van moordenaar Jansens - een gewelddadige vader.

De beste pedagogische tik is die die je net niet moet geven, omdat de kleine wist dat hij deze keer wel degelijk dik erover zou zijn, en dat alleen maar net op tijd korrigeerde, omdat hij/zij op tijd besefte dat pa/ma zo zwaar teleurgesteld ging zijn .. bla bla ....

Afijn, daar is genoeg over geleuterd in de draad over dat onderwerp.

Scheidingen zijn véél traumatischer voor kinderen dan een paar tikken..maar dat is in de mode hé[/quote]

Als een bepaalde scheiding traumatisch is voor de kinderen, dan is niet zozeer de scheiding die traumatisch is, maar hetgeen ertoe geleid heeft dat het tot een schediing moet komen.
Vaak is de scheiding zelf dan beter dan de toestand ervoren.

Even traumatisch, of nog meer, zijn vechtscheidingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 17:21   #456
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Theorie van zedenpredikers en wereldvreemde regelneven, die vrijwel niemand kan benaderen..
http://www.volkskrant.nl/archief_gra...ijn_eigen_boek
..de praktijk..

Scholen moeten in eigen boezem kijken..pesten en psychologisch geweld zijn meestal nefaster voor het welzijn dan fysieke agressie..
In 30 seconden eventjes regelen, waar psychologen na x jaren therapie nog niet in slagen, ...

Meestal werken zo een pummels in groep, wel je selecteerd een van de pummels zondert hem af, of ge plaatst gewoon nen directe aanvaal met heel veel shock en bijgevolg ook heel veel awe. bijzonder effectief.

De onderdeur die het in onze schooltijd presteerde om een van de zwakere gasten constant te treiteren, (die zwakker gast was wa slecht uit een accident gekomen, en kon moeilijk met stress om ) heb ik toen hij mij door zijn gedrag wat teveel begon te storen, met een beweging zo hard doen verschieten, dat m voor de rest van t jaar uit mijn buurt gebleven is.

soms is een tikkeltje geweld noodzakkelijk om op uw gemak te zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 17:23   #457
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Akkoord, de ene scheiding is de andere niet..maar scheidingen in het algemeen hebben zelden een positieve invloed op kinderen..

Als de helft van de ouders niet in staat zijn van een stabiele relatie uit te bouwen, kan je ook niet verwachten dat ze de perfect nanny zijn..
Oud 14 januari 2010, 17:32   #458
Tavek
Banneling

Standaard

Er zijn sommigen die het verschil tussen een corrigerende klets en iemand aframmelen niet snappen.

Ik snapte dat als kind maar al te duidelijk. Dat was een straf voor iets dat ik misdeed. Van een preek of "kom we moeten even praten" leerde ik niks bij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 18:23   #459
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Vogelvrij verklaren.
Oud 14 januari 2010, 18:28   #460
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn sommigen die het verschil tussen een corrigerende klets en iemand aframmelen niet snappen.

Ik snapte dat als kind maar al te duidelijk. Dat was een straf voor iets dat ik misdeed. Van een preek of "kom we moeten even praten" leerde ik niks bij.
Zelfde hier, als ik stout was s'nachts en niet wilde slapen zette mijn vader me met de vrieskou een half uurke buiten op het terras.
Zijt maar zeker da ik content was da ik terug in mijne nest lag en goe slaapte.

Verder nooit tikken gehad hoor, maar meer symbolische straffen.
Mcnab is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be