Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2010, 17:55   #501
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Inderdaad wanneer de Nederlandstaligen met genoeg zijn, passen ze zich ook niet aan en gebruiken ze arrogant hun eigen taal.
Helaas voor hen zijn er niet veel plaatsen waar ze met genoeg zijn.
In dat geval spreekt u uzelf ernstig tegen. Een contradictio in terminis:

Citaat:
Overal waar mensen met veel zijn, proberen ze hun eigen cultuur en taal te behouden en uit te breiden. Zeker als ze in een taalgebied komen dat minder groot is en/of minder prestige heeft.

Nederlandstaligen hebben nergens ter wereld hun taal een voet aan de grond kunnen doen krijgen omdat ze nooit met genoeg waren en/of in een taalgebied kwamen dat groter en/of meer prestige had.

Van een nood hebben ze dan een deugd gemaakt en zeggen: kijk eens welke brave voorbeeldige mensen we zijn: we passen ons overal en altijd aan; jullie anderstaligen moeten dat bij ons ook maar doen

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 26 maart 2010 om 17:55.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 17:57   #502
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In dat geval spreekt u uzelf ernstig tegen. Een :
Ze hebben nergens "incontournable" geworden zoals de Franstaligen in Linkebeek, Kraainem,...
Nergens in Wallonië is er een burgemeester die beter NL dan FR spreekt.
In VL heb je wel burgemeesters die veel beter FR dan NL spreken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 18:02   #503
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ze hebben nergens "incontournable" geworden zoals de Franstaligen in Linkebeek, Kraainem,...
Nergens in Wallonië is er een burgemeester die beter NL dan FR spreekt.
In VL heb je wel burgemeesters die veel beter FR dan NL spreken.
U hebt wederom geen punt dat relevant is in deze discussie. Het feit dat deze burgemeesters goed Frans spreken is geen verdienste van de verfransing, maar een compliment voor het feit dat zij, in dit geval, zich zo uitmuntend kunnen uitdrukken in het Frans.

Ik ken Japanners die beter Nederlands dan Engels spreken. Is dat een gevolg van de vernederlandsing van de universiteit van Tokyo?
Oud 26 maart 2010, 18:11   #504
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
U hebt wederom geen punt dat relevant is in deze discussie. Het feit dat deze burgemeesters goed Frans spreken is geen verdienste van de verfransing, maar een compliment voor het feit dat zij, in dit geval, zich zo uitmuntend kunnen uitdrukken in het Frans.

Ik ken Japanners die beter Nederlands dan Engels spreken. Is dat een gevolg van de vernederlandsing van de universiteit van Tokyo?
Vermoedelijk is er niemand die je nog kan volgen.
Te veel gedronken op de donderdagse koopavond in Apeldoorn?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 18:15   #505
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vermoedelijk is er niemand die je nog kan volgen.
Te veel gedronken op de donderdagse koopavond in Apeldoorn?
Bent u nu ook woordvoerder van niemand?

Het was gisteravond koopavond in de binnenstad van Apeldoorn. Dat klopt. Ik heb niet gedronken - ik 'drink' overigens nooit - ik was op mijn werk.
Oud 26 maart 2010, 18:38   #506
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ernst toch!

Eén van de belangrijkste gebieden vergeet je gewoon.

http://www.youtube.com/watch?v=j5tgmvQb1lA

Suid Afrika, met een Hollandse trekharmonica en héél verstaanbaar. (2010)
Eberhard, geloof het of niet: ik heb diverse malen aan deze posting teruggedacht omdat ik dit belangrijke detail zo overhaast over het hoofd had gezien. En nu wijst u mij erop.

Inderdaad: gewoon vergeten ...

"Uit die blou van onse hemel, uit die diepte van ons see
Oor ons ewige gebergtes, waar die kranse antwoord gee ..."

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 26 maart 2010 om 18:38.
Oud 26 maart 2010, 19:25   #507
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[nevermind]

Laatst gewijzigd door Zeno! : 26 maart 2010 om 19:46.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 19:44   #508
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nu moet u eens goed luisteren. Ik als Limburger heb er absoluut niets op tegen dat mensen in de straten van Hasselt Frans praten of Hollands of Duits. Luik is kortbij, Duitsland is kortbij en Nederland is kortbij. En dat de winkeliers, om wat te kunnen verkopen, overschakelen op
Duits, Frans of Engels als ze die talen machtig zijn, is het minste van mijn problemen. En dat de hotels in Hasselt Engels, Frans Duits praten. Voor mij allemaal geen probleem. De klant is koning. Alleen, de landstaal en de bestuurlijke taal is wel het Nederlands. Zolang als men dat maar voor ogen blijft houden, is er niets aan de hand.

En zo zou het ook aan de Belgische kust moeten zijn: de klant is koning. En al dat kleinzielig gedoe en taalgebakkelei moet achterwege blijven. Steeds indachtig blijvend: de landstaal is én blijft het Nederlands en /of het Vlaams.
Toen ik u vroeg om een goede tip, had ik eerder een bezienswaardigheid in gedachten, laten we zeggen een 'streekgeheim', maar soit.

Ik noteer dat ook voor u het principe 'de klant is koning' geen loze woorden zijn, en dat getuigt van een gezonde handelsgeest.

Ik veronderstel dan ook dat er in Limburg géén café's of restaurants zijn waar een Vlaming/Nederlander met de nek wordt aangekeken omdat-ie Nederlands (of Vlaams) spreekt.

Ik heb reeds meermaals vernomen dat dat aan de Belgische kust - ondermeer in Knocke-le-Zoute, La Panne, Ostende en Coxyde - wel eens anders kan zijn.

Omdat ik doorgaans café's en restaurants laat voor wat ze zijn - ik vind picknicken in een park of langs de weg doorgaans leuker - heb ik nog niet het genoegen gehad dat zèlf ook mee te maken, maar ik ben wel van plan eens 'op inspectie' te gaan.

Blijft nu nog mijn vraag: zijn er in Limburg dingen te zien die door de brochures van toeristische diensten systematisch over het hoofd worden gezien? Zo ja, mag ik er dan eens een kijkje gaan nemen?
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 19:47   #509
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Toen ik u vroeg om een goede tip, had ik eerder een bezienswaardigheid in gedachten, laten we zeggen een 'streekgeheim', maar soit.

Ik noteer dat ook voor u het principe 'de klant is koning' geen loze woorden zijn, en dat getuigt van een gezonde handelsgeest.

Ik veronderstel dan ook dat er in Limburg géén café's of restaurants zijn waar een Vlaming/Nederlander met de nek wordt aangekeken omdat-ie Nederlands (of Vlaams) spreekt.

Ik heb reeds meermaals vernomen dat dat aan de Belgische kust - ondermeer in Knocke-le-Zoute, La Panne, Ostende en Coxyde - wel eens anders kan zijn.

Omdat ik doorgaans café's en restaurants laat voor wat ze zijn - ik vind picknicken in een park of langs de weg doorgaans leuker - heb ik nog niet het genoegen gehad dat zèlf ook mee te maken, maar ik ben wel van plan eens 'op inspectie' te gaan.

Blijft nu nog mijn vraag: zijn er in Limburg dingen te zien die door de brochures van toeristische diensten systematisch over het hoofd worden gezien? Zo ja, mag ik er dan eens een kijkje gaan nemen?
Eerlijkheidshalve, dat weet ik niet.

__

Laatst gewijzigd door system : 26 maart 2010 om 19:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 19:50   #510
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijkheidshalve, dat weet ik niet.

__
Geen probleem, hoor. Er is immers genoeg te zien.

Ik hoop dat ik een café vind waar ik in het West-Vlaams kan bestellen
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 19:57   #511
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als het zo doorgaat zijn alle Vlamingen die 'geen band hebben met de kust' allemaal 'uitheems'. En dan zitten we terug in de tijd van Zannekin.
Je bericht is zeer onvolledig en daardoor misleidend.

In de eerste plaats gaat het om 7 kustgemeenten dus bijlange niet de meerderheid. Rijke steden zoals Oostende en Knokke zijn er niet bij. Bovendien gaat het alleen om uitbreidingsgebieden m.a.w. nieuwe verkavelingen met beperkte oppervlakte voor het bouwen van sociale woningen.

Begoede mensen hebben daar geen belangstelling voor. Deze categorie schaft zich een huis aan in gelijk welke kustgemeente en de échte rijke mensen kopen in Oostende of Knokke een duur appartement of een nog duurdere villa.
Allemaal zonder één enkel probleem.

De beperkingen die de Vlaamse regering oplegt i.v.m. de verkavelingsgebieden zijn normaal en logisch. Jonge mensen hebben ook recht op een woning aan de kust. Dat daaraan voorwaarden verbonden zijn is volledig correct.

Besluit : deze maatregel is een goed begin, maar niet voldoende. Uitbreiding ervan dringt zich op. Het is een pure en sociale vorm van "eigen volk eerst".
Meer van dat.

Zannekin zou er geen enkel probleem mee hebben.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 20:11   #512
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je bericht is zeer onvolledig en daardoor misleidend.

In de eerste plaats gaat het om 7 kustgemeenten dus bijlange niet de meerderheid. Rijke steden zoals Oostende en Knokke zijn er niet bij. Bovendien gaat het alleen om uitbreidingsgebieden m.a.w. nieuwe verkavelingen met beperkte oppervlakte voor het bouwen van sociale woningen.

Begoede mensen hebben daar geen belangstelling voor. Deze categorie schaft zich een huis aan in gelijk welke kustgemeente en de échte rijke mensen kopen in Oostende of Knokke een duur appartement of een nog duurdere villa.
Allemaal zonder één enkel probleem.

De beperkingen die de Vlaamse regering oplegt i.v.m. de verkavelingsgebieden zijn normaal en logisch. Jonge mensen hebben ook recht op een woning aan de kust. Dat daaraan voorwaarden verbonden zijn is volledig correct.

Besluit : deze maatregel is een goed begin, maar niet voldoende. Uitbreiding ervan dringt zich op. Het is een pure en sociale vorm van "eigen volk eerst".
Meer van dat.

Zannekin zou er geen enkel probleem mee hebben.
Ik begrijp dat allemaal wel. En daarom heb ik ook gezegd dat we moeten uitkijken omdat we ons op glad ijs bevinden. En 'uitkijken' betekent hier dat we dit strikt moeten limiteren. Dat is alles wat ik zeggen wilde.
Oud 26 maart 2010, 20:48   #513
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Jaarlijks negatief migratiesaldo met de rest van België: 10.000. Brudssel blijft een enorme stadsvlucht vertonen.
Een groei van 17.000 inwoners in 2009 noemt u stadsvlucht?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 20:52   #514
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heimelijk jaloers op de Franstaligen die hun taal kunnen verspreiden in Vlaanderen terwijl de Nederlandstaligen dat niet kunnen in de Ardennen.
En daarom zegt men: de arrogante Franstaligen!, terwijl men heimelijk hoopt ooit hetzelfde te kunnen doen.
Vinger op een gevoelige plek inderdaad.
Oud 26 maart 2010, 20:54   #515
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tiens, ik dacht dat alle Franstaligen arme profiterende luizen waren.
Luister eens uit venteke,waar ergens in die post die U hebt gequoot van mij staat er ergens een verwijzing naar franstaligen toe....

Vertel het eens....

Of kunt ge zoals gewoonlijk wéér niet begrijpend lezen...

Laatst gewijzigd door Svennies : 26 maart 2010 om 20:56.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 20:56   #516
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hmmm, de Franstaligen incontournable in Kraainem?

Ze zijn net gezakt onder de 50 %.

Men is dan ook intensief bezig migrantenzieltjes te winnen.
Oud 26 maart 2010, 20:57   #517
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Luister eens uit venteke,waar ergens in die post die U hebt gequoot van mij staat er ergens een verwijzing naar franstaligen toe....

Vertel het eens....

Of kunt ge zoals gewoonlijk wéér niet begrijpend lezen...
Oh,

Gaan we ineens in dialect verder als iemand u met de feiten om de spreekwoordelijke oortjes slaat? Nadat ondergetekende dat al had mogen doen in deze draad overigens.
Oud 26 maart 2010, 21:08   #518
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh,

Gaan we ineens in dialect verder als iemand u met de feiten om de spreekwoordelijke oortjes slaat? Nadat ondergetekende dat al had mogen doen in deze draad overigens.
Serieus mijn beste, daarom dat ge daarstraks zo snel waart om de aftocht te blazen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2010, 21:12   #519
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zou het niet eerder zo zijn dat bepaalde partijen op een bepaald moment de wind in de zeilen hebben omdat mensen (i.c. Vlamingen) er op stemmen?

Het paard (i.c. de kiezer) wordt gewoonlijk vòòr het paard (i.c. de partijen) gespannen.
Neen.
Oud 26 maart 2010, 21:17   #520
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Serieus mijn beste, daarom dat ge daarstraks zo snel waart om de aftocht te blazen
Mwah, ijdele hoop hoor.

Over waarom die 'arme' Vlamingen dan geen appartementen kopen ipv een villa:

Citaat:
Dacht U nu echt dat die in vergelijking met de bouwgronden goedkoop zullen uitvallen....
Dat dacht ik niet alleen, dat weet ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be