![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Soit religie kan je nog het beste vergelijken met een computervirus:
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 4 juli 2010 om 16:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 4 juli 2010 om 18:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat je lichaam ontologisch bestaat, daar ben je niet zeker van. Het is een heel zinnige werkhypothese, natuurlijk. Maar je zou evengoed een "brein in een vat" kunnen zijn, stijl Matrix. Of erger nog, een of ander personnage in een boek, of een droom in een of andere cosmische computer. Maar in elk geval weet je dat je subjectieve ervaringen hebt. Al die ervaringen zijn trouwens zo dat ze coherent zijn met de werkhypothese dat je een menselijk lichaam hebt, in een 3-dimensionale ruimte op een of andere bol rond een of andere zon en zo voort, maar dat zijn enkel maar hypothesen die je ervaringen helpen te structureren. Maar je subjectieve ervaringen bestaan echt. Zoveel weet je. En meer eigenlijk niet. Al de rest is hypothese. Nuttige hypothese. Maar je kan het niet met absolute zekerheid weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Descartes bijdrage was een grote stap in de geschiedenis van de wetenschap. Echt relevant is dat anno 2010 niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Dat is het verschil tussen geloven en niet-geloven in een Almachtige.
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Ik kan je tegenspreken.
![]() |
#88 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ben jij? Gij had uw poging gedaan en ik weerlegde het, dus ik verwacht een weerlegging op mijn weerlegging en zo gaat de discussie voort. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hier schiet je alles tekort mee ... Ik ga u zeker niet dwingen om inhoudelijk op mijn weerlegging te reageren. ![]() Laatst gewijzigd door porpo : 4 juli 2010 om 21:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Europees Commissaris
|
![]() Met hart en ziel welkom, dat is de bedoeling en mijn wens (zolang het niet een spel op de man wordt
![]() Laatst gewijzigd door porpo : 4 juli 2010 om 21:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Daarbij blijf je ook zitten met het probleem van qualia, subjectieve ervaringen. Jij denkt dat het bewustzijn, of qualia, simpelweg worden voortgebracht door een bepaalde organisatie van hersencellen enzovoort. Maar stel je eens een neurowetenschapper voor die vanaf zijn geboorte is opgegroeid in een wit-zwarte-grijze wereld. Die weet dus niet hoe het is om rood te zien, of bluaw of groen, ... De persoon gaat als neurowetenschapper hersenstructuren en hersenprocessen onderzoeken. Hij onderzoekt ook hersenprocessen van mensen die de kleur rood ervaren. Kan onze professor nog maar één moment weten hoe het is om de kleur rood te ervaren? Nee. Hij onderzoekt functies en structuren en weet niet hoe deze specifieke ervaring voelt. Pas op het moment dat de man wel de kleur rood waarneemt, zal hij weten hoe het voelt om rood waar te nemen. Aangezien de gewone fysica of chemie zich naar structuur en functie richt, kan het qualia en bewustzijn ook niet verklaren.
“It’s not that we can’t prove the consistency of Arithmetic; it is that Arithmetic can’t prove the consistency of Arithmetic! We certainly can prove the consistency of Arithmetic; but our proof cannot be formalized in Arithmetic itself” Laatst gewijzigd door Antman : 4 juli 2010 om 22:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik pas mij dus aan aan het niveau en stel dat religie eigenlijk hetzelfde is als een computervirus.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Jij bestaat niet eens, en jij weet het niet en jij kan niet weten dat jij iets kan weten. Dat is al een ramp. En vergeet niet dat reductionistisch gezien "leven" en "dood" twee grote dogma's zijn. Reductionistisch moet moord, dood, leven, zijn en niet-zijn absoluut niets betekenen of alles betekenen. Zie hiervoor mijn topic Ga jij echt dood? Ik geef U derde kans om eerlijk inhoudelijk onderbouwend mijn weerlegging te weerleggen. Maar ik dwing u in ieder geval niet. ![]() Laatst gewijzigd door porpo : 4 juli 2010 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En de materiële middelen om persoonlijkheid en zelfbewustzijn van een mens te veranderen kent men al millennia: ![]()
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 4 juli 2010 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Wat als de Almachtige een boodschapper stuurt om zn 'boodschap' te verspreiden en mee te delen en dit duidelijk maakt in Zn heilige boeken? Wanneer ik de boodschapper ontken, dan ontken ik ook de woorden van de Almachtige.
Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 4 juli 2010 om 23:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja maar welke boodschapper is door de Almachtige gestuurd? Heeft de Almachtige maar één echte gestuurd? Zijn de anderen dan vals?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
|
![]() Citaat:
"En Wij zonden boodschappers vóór u, sommigen van hen hebben Wij vermeld en anderen hebben Wij niet genoemd en geen boodschapper kan een teken brengen zonder God’s gebod." Er zijn dus meerdere boodschappers gestuurd naar verschillende volkeren en tijdens verschillende perioden. Er is geen valse boodschapper gestuurd, elk had zn eigen periode waarin hij gestuurd werd.
Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 5 juli 2010 om 00:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De rest is hypothese? Daar kon Descartes niet mee leven. Hij had een god nodig die hem hielp de waarheid te onderscheiden. Iets moest hem dat idee in zijn geest hebben gebracht en dat was God. Een kwestie van causaliteit. Het zogenaamde 'Handelsmerk argument'. God schept ons en hij geeft ons het idee god in onze geest en nog wat andere zaken zoals wiskunde. Descartes heeft nooit het probleem van werkelijkheid en schijn overwonnen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zelfmoord, ik heb eerder uitgelegd waarom dat het reductionistisch materialistisch analytisch gezien een dogma wordt wanneer men over het concept van leven, dood of 'vrijheid' spreekt. Meer hierover in mijn topics: Ga jij echt dood?, Ook fout bestaat niet --! en Mijn bezwaar tegen compatibilism! Wat betreft het zijn, heb ik jouw poging om het dualistische rationalistische cogito ergo sum voor jouw "ik" te gebruiken, weerlegd. Ik heb jou drie kansen gegeven, dus zou het beter gaan met "het objectieve bestaan", denk je? U leest mijn reactie op dit forum gebruik makend van uw pc en uw internet abonnement. Gelooft u in het bestaan van deze entiteiten? Ik bedoel bestaat ze objectief? Mag ik jou nu ook drie kansen geven om te bewijzen dat er iets objectief bestaat? ![]() Laatst gewijzigd door porpo : 5 juli 2010 om 00:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
|
![]() Dit wordt vaak beweerd en ook dat Sartre zijn Existentialisme fundeerde op Descartes. Descartes scepticisme was prima. Een bijdrage aan de wetenschap, de refractiewet.
Laatst gewijzigd door Piero : 5 juli 2010 om 00:41. |
![]() |
![]() |