Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2010, 16:22   #12801
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vlamingen zijn sowieso meer met taal bezig dan Nederlanders. Dat gedoe alleen al is voor mij een reden om geen hereniging te willen.
We zijn meer met onze taal bezig omdat onze taal lange tijd onder de voet werd gelopen door een cultureel-imperialistische en volksvreemde taal: het Frans. En heel wat Vlamingen voelen instinctief aan dat de 'je-vorm' weer een volksvreemd karakter draagt. En daarom krijgt de 'je-vorm' moeilijk voet aan de grond.

En dus probeert men via de school de Vlaamse kinderen de Hollandse manier van spreken bij te brengen en wordt hun aangeleerd dat het 'stomerij' moet zijn en niet 'droogkuis', dat men 'je' moet zeggen en niet ons eigen 'gij' of 'ge', enz, enz. Maar veruit de meeste mensen blijven de term 'droogkuis' gebruiken alsmede de 'ge-vorm' natuurlijk. En terecht!

Laatst gewijzigd door system : 3 december 2010 om 16:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2010, 16:24   #12802
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
... heel wat Vlamingen voelen instinctief aan dat de 'je-vorm' weer een volksvreemd karakter draagt...
Bedoelt u nu dat een Vlaming die als geadopteerde baby in pakweg Marche-en-Famenne terecht kwam en aldaar in het Waals grootgebracht, zich tijdens een bezoek aan het land waar hij/zij werd geboren bij het horen van 'je' of 'jij' ongemakkelijk zal beginnen voelen en slechts zal bedaren als hij/zij met 'ge' of 'gij' wordt aangesproken?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2010, 16:25   #12803
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Bedoelt u nu dat een Vlaming die als geadopteerde baby in pakweg Marche-en-Famenne terecht kwam en aldaar in het Waals grootgebracht, zich tijdens een bezoek aan het land waar hij/zij werd geboren bij het horen van 'je' of 'jij' ongemakkelijk zal beginnen voelen en slechts zal bedaren als hij/zij met 'ge' of 'gij' wordt aangesproken?
Neen, dat bedoel ik niet. En u weet perfect goed dat ik dat niet bedoel.
Oud 3 december 2010, 16:45   #12804
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn meer met onze taal bezig omdat onze taal lange tijd onder de voet werd gelopen door een cultureel-imperialistische en volksvreemde taal: het Frans. En heel wat Vlamingen voelen instinctief aan dat de 'je-vorm' weer een volksvreemd karakter draagt. En daarom krijgt de 'je-vorm' moeilijk voet aan de grond.

En dus probeert men via de school de Vlaamse kinderen de Hollandse manier van spreken bij te brengen en wordt hun aangeleerd dat het 'stomerij' moet zijn en niet 'droogkuis', dat men 'je' moet zeggen en niet ons eigen 'gij' of 'ge', enz, enz. Maar veruit de meeste mensen blijven de term 'droogkuis' gebruiken alsmede de 'ge-vorm' natuurlijk. En terecht!
Het kan mij werkelijk geen reet schelen wat voor taal jullie Vlamingen gebruiken. Zolang jullie ons Nederlanders maar niet verwijten dat wij onze taal aan jullie opdringen. Want dat doen jullie helemaal zelf.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2010, 16:54   #12805
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben daar al oeverloos over gediscussieerd in een andere draad. En u komt er telkens weer op terug. En dus moet ik u wel van antwoord dienen.
O maar ... Daar heb ik geen behoefte aan hoor.
Oud 3 december 2010, 17:03   #12806
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn meer met onze taal bezig omdat onze taal lange tijd onder de voet werd gelopen een cultureel-imperialistische en volksvreemde taal: het Frans. En heel wat Vlamingen voelen instinctief aan dat de 'je-vorm' weer een volksvreemd karakter draagt. En daarom krijgt de 'je-vorm' moeilijk voet aan de grond.

In het oord waar jij woont is dat misschien zo. Maar wanneer ik af en toe met het openbaar vervoer naar huis rij rond het schoolsluitingsuur, dan hoor ik regelmatig kinderen onder elkaar in het Nederlands tateren en vlotjes de "je" gebruiken.

Ik hoopte dat je stomerij-droogkuis cd-tje reeds lang op het containerpark was terechtgekomen. Niet dus. Hier in mijn dorp is er een "droogkuis" en in de etalage hangt een bordje waarop "stomerij" staat.
Oud 3 december 2010, 17:07   #12807
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kan mij werkelijk geen reet schelen wat voor taal jullie Vlamingen gebruiken. Zolang jullie ons Nederlanders maar niet verwijten dat wij onze taal aan jullie opdringen. Want dat doen jullie helemaal zelf.
Dat doen wij dan ook niet. Ook al heeft system de onhebbelijke (en hoogst onbetamelijke) gewoonte en de pretentie om regelmatig in naam van gans Vlaanderen te willen praten.
Oud 3 december 2010, 17:32   #12808
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat bedoel ik niet. En u weet perfect goed dat ik dat niet bedoel.
Wat betekent 'instinctief' dan wél, volgens u?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2010, 17:53   #12809
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In het oord waar jij woont is dat misschien zo. Maar wanneer ik af en toe met het openbaar vervoer naar huis rij rond het schoolsluitingsuur, dan hoor ik regelmatig kinderen onder elkaar in het Nederlands tateren en vlotjes de "je" gebruiken.

Ik hoopte dat je stomerij-droogkuis cd-tje reeds lang op het containerpark was terechtgekomen. Niet dus. Hier in mijn dorp is er een "droogkuis" en in de etalage hangt een bordje waarop "stomerij" staat.
klassiekert
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2010, 18:34   #12810
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Helemaal mee eens...al spreken ze Mongools in Belgenland; ik zal er geen minuut minder van slapen...
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2010, 08:12   #12811
69kk
Partijlid

Standaard Vlaanderen is Nederland

Vlaanderen en Nederland zijn één op
-taalkundig
-geografisch
gebied.
Wie zich vergaapt aan locale dialecten en tradities moet maar onder zijn kerktoren blijven.
Een vereniging kan een economisch sterker blok vormen en nutteloze concurrentie uitschakelen.
Met een kleine politiek-intellectuele oefening is dit makkelijk te realiseren.
Kortom: een win-winsituatie.
Doen!
Doei!
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2010, 10:22   #12812
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verleden tijd van Middelnederlands 'nemen':

'ic nam, du naems, hi nam, wi namen, ghi naemt, si namen'
Middelnederlands heeft een grote variatie in zijn geschreven taal. Iedere tekst kan dan ook gesitueerd binnen een bepaald dialectgebied, en dat is zeker het geval voor de ambtelijke teksten (in de literaire is dat minder omdat men daar al trachtte te plaatselijke woorden te vermijden).

Even trouwens opmerken dat de "ghi" een meervoudsvorm is, daar waar die in de Brabantse en Oost-Vlaamse dialecten nu een enkelvoudsvorm is. Hier in de streek bijvoorbeeld gebruiken ze dan voor het meervoud "ghuld're", "ghulder".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2010, 10:27   #12813
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij waren in een staatkundig verband voor een groot stuk, lang voordat België bestond. En zelfs vroeger. Al vanaf de Oostenrijkse tijd. En wij zijn altijd in eenzelfde staatkundig verband gebleven. Dit gegeven ontgaat u telkens weer.
Dat is dan wel heel scherp door de bocht. Wat nu Belgisch-Limburg is, behoorde niet tot dat "staatkundig verband", net als (grote) delen van wat nu Luik, Namen en Luxemburg is.
Oud 4 december 2010, 10:29   #12814
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn meer met onze taal bezig omdat onze taal lange tijd onder de voet werd gelopen een cultureel-imperialistische en volksvreemde taal: het Frans. En heel wat Vlamingen voelen instinctief aan dat de 'je-vorm' weer een volksvreemd karakter draagt. En daarom krijgt de 'je-vorm' moeilijk voet aan de grond.
Instinctief? Is een taalv/norm iets van het "instinct"?
Oud 4 december 2010, 12:17   #12815
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Instinctief? Is een taalv/norm iets van het "instinct"?
Inderdaad, tot op een zekere hoogte. Een Fransman voelt aan wanneer het 'le' of 'la' is. Wij voelen aan dat het 'de' boom is en niet 'het' boom. Dat is ons natuurlijk vanaf kindsbeen ingeprent, maar het wordt wel op termijn een instinctief aanvoelen.

Sommigen gaan daar heel ver in. Volgens taalpsycholoog Pinker is gans het taalgebeuren van de mens instinctief geworden door evolutie en selectie. Volgens hem is taal zelfs geen bijverschijnsel van menselijke intelligentie, zoals vaak wordt beweerd, maar ontwikkelde het zich tot een instinctief verschijnsel.
Oud 4 december 2010, 12:18   #12816
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, tot op een zekere hoogte. Een Fransman voelt aan wanneer het 'le' of 'la' is. Wij voelen aan dat het 'de' boom is en niet 'het' boom. Dat is ons natuurlijk vanaf kindsbeen ingeprent, maar het wordt wel op termijn een instinctief aanvoelen.
Dat is geen instinctief aanvoelen; dat is een taalaanvoelen, want het resultaat van opvoeding.
Oud 4 december 2010, 12:20   #12817
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is geen instinctief aanvoelen; dat is een taalaanvoelen, want het resultaat van opvoeding.
Zie boven.
Oud 4 december 2010, 12:27   #12818
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie boven.
Die stelling overtuigt me niet, omdat er een eenvoudige waarheid is: een kind dat geen taalvorming krijgt (door gewoonte, opvoeding of onderricht), zal geen bestaande taal overnemen. Het is dus geen deel van ons overleveringsinstinct bijvoorbeeld. Het komt bij de mens door omgang met andere taalgebruikers.
Oud 4 december 2010, 17:02   #12819
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De Standaard heeft in 2008 een peiling gehouden onder Nederlanders die in Vlaanderen woonden. 44% was voorstander van een vereniging.
Slechts 44% van de Nederlanders die al een vereniging hebben toegepast door in Vlaanderen te gaan wonen... Redelijk laag hé.

De splitsing is een historische vergissing en op zich hebben beide partijen veel van elkaar te leren, maar de verschillen zijn groot en in het begin zullen er heel veel misverstanden zijn.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2010, 17:24   #12820
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Slechts 44% van de Nederlanders die al een vereniging hebben toegepast door in Vlaanderen te gaan wonen... Redelijk laag hé.

De splitsing is een historische vergissing en op zich hebben beide partijen veel van elkaar te leren, maar de verschillen zijn groot en in het begin zullen er heel veel misverstanden zijn.
Natuurlijk. Als je om belastingvoordelen in België gaat wonen wil je natuurlijk niet dat dat straks 'binnenland' is he.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be