![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#921 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat zal er voor zorgen dat de schade maximaal beperkt wordt; door minder gezondheidsrisico's en minder criminaliteit. En dat levert nog eens enorme besparingen op. Kan je oorzaak en gevolg uitleggen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#922 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#923 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#924 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#925 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Neem nu een voorbeeld van een illegale drug: 2C-B. 2C-B, in de jaren '90 nog verkocht als smartdrug, is illegaal geworden op grond van een aantal feiten (veel te voorbarig natuurlijk, maar kom). De geest van de wet zegt dat de burger tegen zichzelf beschermd moet worden, dus wordt het illegaal. Maar als chemicus weet ik ook dat 2C-C nagenoeg dezelfde effecten geeft. Het enige verschil is dat een broom-atoom in het molecule vervangen is door een chloor-atoom. 2C-C is volledig legaal. Als het erop aankomt, moeten ze 2C-C teruggeven en moeten ze (normaal gezien) 2C-B afpakken. Maar chemisch gezien zijn beide stoffen zodanig gelijkaardig dat het voor een chemicus als één grote wansmakelijke grap overkomt. Precies of ik "wilder" mag doen met 2C-C omdat het legaal is. Niets is echter minder waar: beide stoffen hebben voordelen en risico's en moeten als dusdanig (met respect en voorzichtigheid) behandeld worden. En NIET op grond van hun legale status. Anno 1900 zou ik nog ergens kunnen begrijpen dat de meeste mensen wel een "voorbeeld" zouden kunnen nemen aan het feit dat bepaalde drugs illegaal zijn, maar tegenwoordig komen er zó snel nieuwe drugs bij en is de kennis ook zóveel uitgebreider, dat ik vrees dat het feit dat er iets bestaat als een legale drug, bijna gelijk staat met de wet die zegt: "het is OK want het is legaal". Immers, wat niet verboden is is toegelaten... En dat is precies het principe van de handel in smartdrugs: "het kan toch niet zo gevaarlijk zijn want de wet laat het toe". Of zelfs in het geval van cannabis lijkt iedereen plots te denken dat het niet zoveel kwaad kan want het is "maar" een softdrug. Ik ben er van overtuigd dat het hardnekkig vasthouden aan de "juistheid van de wet" in dit geval contraproductief werkt, net omdat de logica rond het drugsbeleid gewoon fundamenteel fout is. Er moet dringend op een andere manier nagedacht worden over de hele zaak, zowel door gebruikers als regelgevers. Het fenomeen dat zoveel mensen moeite hebben met te begrijpen dat schijnbaar onschuldige alledaagse produkten, misschien wel meer risico inhouden dan op het eerste zicht lijkt, is daar een schrijnend voorbeeld van — en natuurlijk ook het omgekeerde: het inzien dat bepaalde klassieke illegale drugs misschien niet zo des duivels zijn als ons wordt verteld... Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 30 december 2010 om 12:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#926 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Joint → Cannabisplant → Cannabinoïden → THC |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#927 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#928 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#929 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ge gaat geen vrouwke bevruchten of ze maakt geen THC meer. Sommige telers bestuiven wel selectief enkele toppen met verzameld stuifmeel of draaien een uitsluitende zadenronde door de vrouwkes bij een man te zetten. Doen ze vooral voor kruisingen en zelden voor in breed lines. Dezer tijden bestaat er ook al gefeminiseerd zaad, maar daarin heb je kleine kans tot hermafrodieten. Ge zijt toch beter af met een moederplant en stekken te nemen dan zaad op te kweken he? Ge hebt IBL (in breed lines) en planten die dat helemaal niet zijn. Als bij BV twee Northern Lights bij mekaar zet, en die laat bestuiven is uw volgende zaadproductie minder van effect dan die eerste NL zelf. Aangezien die NL al een samenstelling is van enkele planten. Zaad vraagt wel degelijk meer energie dan stekken. Eens stekken goed doorworteld zijn kun je ze meteen de bloei in zetten. Zaad heeft daarintegen wel nog een hele weg af te leggen. Het is nu wel zo dat ge met stekken van een ander ziektes en beestjes kun meenemen, wat je met zaad dan weer niet hebt. Mah bon, ik zie wat Xenophon bedoelde en hij heeft gelijk.
![]() |
![]() |
#930 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ik stel me toch ook deze vraag. Wat als ik wat minder aandacht aan de plantjes besteedde en meer aandacht aan mijn schoolboeken? ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik wil de drugs niet in handen van onze overheid zien, ze krijgen nog geen regering bij mekaar. Laat staan dat ze capabel zijn om drugs te regeren. Al bij al, wees blij in BE te wonen en niet in de USA. Hier kan er nog redelijk veel. Hier kunt ge nog redelijk veel via de post laten komen. Dat privelege genieten Amerikanen niet. Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#931 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Teveel zuivere coke is ook niet goed voor je hart en bloedvaten. Dat is wat ik bedoelde. Citaat:
Dat wil daarom niet zeggen dat gebruikers vrij breed spel hebben in hun gebruik. Maar overlast wordt niet getolereerd. Wat meer wil u nog? Als de staat ze toelaat is de overlast haar verantwoordelijkheid. Citaat:
Citaat:
Legaal of illegaal, het blijft van die kanten komen. Sta er toch bij stil. Citaat:
Een eigen wijntje brouwen is dan weer wel fun en niet zo illegaal als u durft te denken. Citaat:
En is de maatschappij er beter op geworden met drank toe te laten?
![]() |
![]() |
#932 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Hoe meer mensen hiervan overtuigd zijn en ernaar handelen, hoe meer de binnenlands drugsmarkt zal opdrogen, hoe meer besparingen er zullen zijn, ... Ondanks het feit dat iedereen zich kan onthouden van drugs, zullen er altijd wat druggebruikers zijn en het zijn net zij die zichzelf op dit vlak buiten de samenleven plaatsen, die onze samenleving en zichzelf opzadelen met extra kosten, criminaliteit, ... Ik had het over drugsonthouding, u had het over drugsregulering in het algemeen. Denkt u dat een algemene drugsregulering realistisch is in Nederland, laat staan in Vlaanderen/België?? Er stond in uw tekstje: "Zodra de binnenlandse drugsmarkt is gereguleerd, is er voor drugsbendes geen droog brood meer aan te verdienen. De samenleving wordt substantieel veiliger.(...)" Waarom zou er bij een gereguleerde binnenlandse drugsmarkt geen brood meer te verdienen zijn aan drugs? Leeft Nederland dan op een eiland zonder export, zonder drugsrunners, ... ? En hoe kan hij zo zeker zeggen dat de samenleving substantieel veiliger zal worden? Hoe kan hij zo zeker weten dat de drugscriminaliteit zich dan niet zal verplaatsen naar terreinen waar de modale burger meer last zal van hebben? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#933 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn de drugs die door de anderen gebruikt worden, dat zijn drugs en slecht. [/zever]
![]() |
![]() |
![]() |
#934 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zaad in wiet = minder THC = inferieuze oogst = lagere prijs.
![]() |
![]() |
![]() |
#935 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() We gaan de jeugd tegenhouden van drugs te pakken...
![]() |
![]() |
![]() |
#936 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#937 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 30 december 2010 om 14:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#938 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#939 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Als dingen legaal verkrijgbaar zijn is het niet meer nodig ze illegaal te gaan kopen. Waarom zou je een gestolen uurwerk kopen als er een legaal in de winkel ligt? OK tenzij de prijzen schandalig veel goedkoper zijn, maar voor drugs zal dit niet het geval zijn want die zijn nu al schandalig hoog in de illegale markt. Maar goed ik denk ook wel dat de georganiseerde misdaad hun activiteiten zullen verplaatsen, of toch proberen. Er zal natuurlijk altijd geprobeerd worden, zie het gedoe met sloffen sigaretten uit het Oostblok enzo, maar dat is niet te vergelijken met een volledige zwarte markt. Citaat:
Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 30 december 2010 om 14:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#940 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U schreef:
Citaat:
U wil ze overtuigen dat het beter is van geen drugs te gebruiken. U wil ze dus niet tegenhouden van drugs te gebruiken. ![]()
![]() |
![]() |