![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als de persoon die ik lief heb (lust is daar maar een "bijproduct" van, maar ik kan me in beelden dat sommigen mensen mentaal niet rijp genoeg zijn om te snappen dat liefde ook tussen 2 mannen of 2 vrouwen kan bestaan, een duidelijk teken dat ze zelf geen flauw benul hebben van wat liefde in houdt) zegt dat hij gelukkig is, dan voel ik me ook gelukkiger. Voor mij is dat "bewijs" genoeg. De persoon die ik lief heb bestaat tenminste wel echt, niet enkel in mijn fantasie ![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Of gewoon een geval van immanentie gerechtigheid?
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " Laatst gewijzigd door Fozzie : 20 januari 2011 om 02:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Kerk heeft al meermaals aangegeven dat al dan niet gehuwde priesters geen zaak is van een of ander dogma, maar slechts van traditie (met kleine t) en kerkdiscipline. 't Kan dus gerust aangepast worden. De rooms-katholieke "tolereert" (wat een woord in die context...) zonder enig probleem gehuwde priesters, zowel in haar Latijnse als oosterse ritus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eerst en vooral werden mensen vroeger priester omdat het al een beetje voor hen was besloten en dat van hen verwacht werd. Zoals zonen en dochters in een boerenfamilie bijvoorbeeld. Tweedens waren er mensen die priester werden, maar die na een tijdje dan gingen samenhokken met hun 'meid'. Waardoor ze ogenschijnlijk wel celibatair waren, maar zich in de praktijk niet zo celibatair gedroegen. Derdens. Als we de verhalen van de priesters uit de middeleeuwen en latere tijden lezen, en hoe die zich gedroegen, dan valt het steeds op dat heel veel priesters eigenlijk nooit priester hadden willen worden.Maar 'priester zijn' in die tijd verschafte aanzien en vaak in inkomen. Dus, het heeft niet altijd te maken met de 'modernistische' tijden. Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() U suggereert dat er weinig priesterroepingen zijn door de modernistische tijd. En dat er dus vroeger veel meer waren. Ja dat is voor een stuk zo, maar voor een stuk niet. De reden waarom er er vroeger meer waren was zeker niet altijd te wijten of had zeker niet altijd te maken met een zogenaamde 'roeping'. Want er werden er ook veel priester zonder die roeping en uit andere overwegingen.
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U stelt zomaar boutweg dat het niets te maken heeft met roeping, maar ik zie niet in waar u die ontkenning vandaan haalt. De opleidingen in de seminaries waren indertijd streng, in bepaalde orden bijzonder streng. In de meeste gevallen stonden ouders helemaal niet te springen om een kind "af te geven" aan de Kerk, al waren daar natuurlijk wel uitzonderingen op. Of er mensen werden zonder een roeping, ja, daar ben ik ook van overtuigd. Of het er veel waren, lijkt me eerder een groteske bewering van u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Neen, een godsdienst is zoals een politieke partij. Er zijn tijden van komen en tijden van gaan. En de tijd van gaan van de Grote Kerk in Europa is gekomen. Niet dat ze zal verdwijnen, maar ze zal slechts marginaal zijn of vrij klein. En dat is ook te wijten aan het feit dat de kerk zijn connectie met de wereldlijke macht kwijt is. Vroeger waren wereldelijke macht en kerkelijke macht twee handen op één buik. Dat is voorbij in Europa. Behalve in Polen en nog een paar staten, zijn de staten nu gelaïciseerd. Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Kerk heeft al meermaals periodes van crisis en triomf meegemaakt; steeds weer blijft de lijn bestaan. De Kerk in Frankrijk verkeerde bijvoorbeeld aan de vooravond van de Franse Revolutie in een heel zware crisis: hele kloosters waren leeggelopen of in verval geraakt, de diocesane geestelijkheid was verre van een voorbeeld in veel gevallen, enz. De Kerk moet helemaal niet verbonden zijn met wereldlijke macht om te bloeien. In meerdere landen, bijvoorbeeld Brazilië, heeft ze te maken met een niet onmiddellijk heel meegaand regime ten opzichte van de Kerk, en toch bloeit de Kerk er. Net zoals de Kerk zich in een razend tempo verbreidde onder Romeinse heerschappij, ook toen ze vervolgd werd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 20:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Ik heb ook nooit gezegd dat ze zou verdwijnen.
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 20:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() Ik zeg wel dat ze zal verkleinen en aan invloed inboeten.
Nu, let wel, het is misschien beter dat ze verkleint en terugvalt op de mensen die 'echt' geloven en niet zo maar uit familiale- en andere gewoonten van generatie tot generatie meelopen. Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 20:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Kerk is er voor iedere gelovige, en kan ermee leven dat niet iedereen met dezelfde intensiteit het geloof beleeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() En u ziet dan soms ook het resultaat.
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 20:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een Kerk van de "echten" is iets onrealistisch, daar niet ieder mens dezelfde is. Er zijn mensen met een hang naar het mystieke, andere met meer oog voor het liturgisch gebed, anderen zijn eerder intellectueel bezig met het geloof, anderen zijn actief ingesteld, enz. De Kerk heeft oog voor dit menselijk aspect.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 januari 2011 om 21:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Kerk van de martelaren liet vaak het omgekeerde zien: wie eerst eerder lauw was, bleek niet zelden in de moeilijke tijden toch strijdbaar, al ging dat ongetwijfeld lang niet voor iedereen op.
|
![]() |
![]() |