Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 mei 2011, 21:48   #261
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Als dat zo is dan moet die Vlaamse Brusselse parlementsleden een belangenconfilict inroepen.
Kunnen die dat, als de beslissing genomen is in het parlement van de Franse Gemeenschap?
Rogge is offline  
Oud 26 mei 2011, 21:48   #262
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Lees eerst nog eens goed mijn post#223 en probeer het verschil tussen een aardrijkskundig en een politiek/staatkundig gebied te begrijpen. Dan praten we verder.
Dat gaat niet, men kan over het aarderijkskundige feit zelfs niet de waarheid verdragen want dan valt de abstracte stelling in hun hoofd uiteen.
Oud 26 mei 2011, 21:49   #263
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is helemaal geen muggenziffterij aangezien men onder Vlaanderen altijd een Vlaanderen verstaat met als hoofdstad Brussel dat dus territoriaal (in hoofden van de mensen) daar deel van uitmaakt. Zelfs Peeters zei op een bepaald ogenblik dat België bestaat uit de deelstaat Vlaanderen (wat een niet correcte term is voor gewest), Brussel met aan apart statuut, en de deelstaat Wallonië. Wat is de hoofdstad van de deelstaat Vlaanderen?
Ik denk dat meeste mensen (uitzonderingen zijn er altijd) in Vlaanderen heel goed weten dat Vlaanderen en Brussel 2 verschillende gewesten zijn.

Voor de rest is het trouwens heel gemakkelijk:
hoofdstad Vlaams gewest: geen (dat hoeft van mij ook niet; Zwitserland doet het ook goed zonder hoofdstad)
hoofdstad Vlaamse gemeenschap: Brussel
hoofdstad Waals gewest: Namen
hoofdstad Franse gemeenschap: Brussel
hoofdstad Duitstalige gemeenschap: Eupen

Ik heb al gezegd dat juridisch gezien Vlaanderen niet bestaat. Vlaanderen wordt gewoon door iedereen in de volksmond gebruikt omdat Vlaams gewest nu eenmaal niet goed klinkt. Meer hoeft u er niet achter te zoeken.
stropdrager is offline  
Oud 26 mei 2011, 21:51   #264
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De hoofdstad van Vlaanderen is één grote leegte.
Als ik dit lees kan ik dat enkel beamen.
Oud 26 mei 2011, 21:54   #265
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar het voorstel van Demotte dat Vlaanderen exact hetzelfde kan en mag doen. Dat ze het zelfs graag zouden hebben. Waarom doet Vlaanderen het niet. Simpel. Omdat het al decennia doet wat ze vandaag de Franstaligen verwijten nml Brussel territoriaal claimen.
Wel ja, Vlaanderen claimt Brussel en Wallonië ook (informele benamingen ). Wat de doorslag geeft, is de houding van de Brusselse regering. De Belgische structuren zijn gebouwd op taalevenwichten in zowel de federale als Brusselse regering. Ziet u dan niet dat die net die evenwichten verstoort? Beseft u dat dit ook de taalevenwichten op federaal niveau op de helling zet? Dit is het soort instabiliteit waar te veel (Brusselse) onzekerheid aan vasthangt om mij als separatist tevreden te stellen, maar als er één zaak vaststaat, is het wel dat de Belgische staat hier nog verder verzwakt zal uitkomen. Het verbaast mij dat u dat als belgicist niet wil zien - waarom eigenlijk? Omdat u de belangen van de Franse Gemeenschap laat primeren op die van de Belgische staat? In dat geval moet ik u niet eens meer belgicist noemen...

Laatst gewijzigd door Rogge : 26 mei 2011 om 21:54.
Rogge is offline  
Oud 26 mei 2011, 21:55   #266
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik denk dat meeste mensen (uitzonderingen zijn er altijd) in Vlaanderen heel goed weten dat Vlaanderen en Brussel 2 verschillende gewesten zijn.

Voor de rest is het trouwens heel gemakkelijk:
hoofdstad Vlaams gewest: geen (dat hoeft van mij ook niet; Zwitserland doet het ook goed zonder hoofdstad)
hoofdstad Vlaamse gemeenschap: Brussel
hoofdstad Waals gewest: Namen
hoofdstad Franse gemeenschap: Brussel
hoofdstad Duitstalige gemeenschap: Eupen

Ik heb al gezegd dat juridisch gezien Vlaanderen niet bestaat. Vlaanderen wordt gewoon door iedereen in de volksmond gebruikt omdat Vlaams gewest nu eenmaal niet goed klinkt. Meer hoeft u er niet achter te zoeken.
Komaan. U doet voor alsof het allemaal zo onschuldig is maar dat is helemaal niet het geval en dat weet u best ook al doet u alsof dat niet het geval is. De reactie op de "federatie Wallonië-Brussel" toont dat trouwens aan. Is het normaal dat overheidsinstellingen sites, documenten, uitnodigingen systematisch de benaming geven zoals die "in de volksmond" wordt gebruikt. Gaat men de officiële taal van de Vlamingen ook veranderen van het Nederlands naar het Vlaams omdat dit "in de volksmond" gebruikelijk is. Ik dacht het niet.
solidarnosc is offline  
Oud 26 mei 2011, 21:56   #267
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U wijkt af van de discussie. Dat is een ander topic.
Ik vind het gegeven al bij al toch voldoende relevant.

Eén armlastig Gewest dat, samen met een ander armlastig bijna-Gewest (nog stééds géén 'région �* part entière'), het land dat leur appartient maar wél door de flaminboche overeind moet worden gehouden d.m.v. welbewuste provocaties - de "Fédération Wallonie-Bruxelles" is slechts een voorlopig hoogtepunt in een lange reeks - nog onbestuurbaarder maakt, dat moet voor iemand die solidair wil blijven toch wel een harde noot om te kraken zijn?

Ofwel zijn de politieke vertegenwoordigers van mijn Franstalige landgenoten onverbeterlijke uilskuikens, ofwel zijn ze staatsgevaarlijke ruziestokers.

Wordt het niet stilaan hoog tijd dat daaruit conclusies worden getrokken?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 26 mei 2011 om 21:57.
djimi is offline  
Oud 26 mei 2011, 21:57   #268
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De hoofdstad van Vlaanderen is één grote leegte.
WEER fout. Brussel is niet de hoofdstad van Vlaanderen, maar van het Vlaamse Gewest en de Vlaamse Gemeenschap. Het Waalse Gewestheeft ervoor gekozen om Brussel niet als haar hoofdstad te erkennen en heeft daar in feite toen voor een stuk afstand van gedaan. Ze willen nu het te laat is die schade die ze toen hebben aangericht terug herstellen. Maar daarvoor is het te laat: ze hadden er eer moeten aan denken (hun beroemde kortetermijnvisie).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 26 mei 2011, 21:57   #269
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Wel ja, Vlaanderen claimt Brussel en Wallonië ook (informele benamingen ). Wat de doorslag geeft, is de houding van de Brusselse regering. De Belgische structuren zijn gebouwd op taalevenwichten in zowel de federale als Brusselse regering. Ziet u dan niet dat die net die evenwichten verstoort? Beseft u dat dit ook de taalevenwichten op federaal niveau op de helling zet? Dit is het soort instabiliteit waar te veel (Brusselse) onzekerheid aan vasthangt om mij als separatist tevreden te stellen, maar als er één zaak vaststaat, is het wel dat de Belgische staat hier nog verder verzwakt zal uitkomen. Het verbaast mij dat u dat als belgicist niet wil zien - waarom eigenlijk? Omdat u de belangen van de Franse Gemeenschap laat primeren op die van de Belgische staat? In dat geval moet ik u niet eens meer belgicist noemen...
Ik heb de Vlaamse ministers in de Brusselse regering niet horen protesteren toen heel de Vlaamse administratie inclusief die van het gewest systematisch in Brussel in Brussel wordt uitgevoerd.
solidarnosc is offline  
Oud 26 mei 2011, 22:01   #270
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb de Vlaamse ministers in de Brusselse regering niet horen protesteren toen heel de Vlaamse administratie inclusief die van het gewest systematisch in Brussel in Brussel wordt uitgevoerd.
Natuurlijk niet, want de administratie van de Franse Gemeenschap vestigde zich eveneens in Brussel...

Ik zou graag hebben dat u antwoord geeft op mijn vraag. Niet om u te ambeteren in deze discussie, maar omdat ik oprecht benieuwd ben naar de grondslag van uw standpunt. Dank u.

Citaat:
maar als er één zaak vaststaat, is het wel dat de Belgische staat hier nog verder verzwakt zal uitkomen. Het verbaast mij dat u dat als belgicist niet wil zien - waarom eigenlijk? Omdat u de belangen van de Franse Gemeenschap laat primeren op die van de Belgische staat? In dat geval moet ik u niet eens meer belgicist noemen...
Rogge is offline  
Oud 26 mei 2011, 22:03   #271
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vind het gegeven al bij al toch voldoende relevant.

Eén armlastig Gewest dat, samen met een ander armlastig bijna-Gewest (nog stééds géén 'région �* part entière'), het land dat leur appartient maar wél door de flaminboche overeind moet worden gehouden d.m.v. welbewuste provocaties - de "Fédération Wallonie-Bruxelles" is slechts een voorlopig hoogtepunt in een lange reeks - nog onbestuurbaarder maakt, dat moet voor iemand die solidair wil blijven toch wel een harde noot om te kraken zijn?

Ofwel zijn de politieke vertegenwoordigers van mijn Franstalige landgenoten onverbeterlijke uilskuikens, ofwel zijn ze staatsgevaarlijke ruziestokers.

Wordt het niet stilaan hoog tijd dat daaruit conclusies worden getrokken?
De volgende electorale pandoering voor de anti-Vlaamse partijen zal die conclusie dichterbij brengen. Geduld is een mooie zaak djimi. En de Franstalige arrogantie stijgt evenredig met het groeiende besef over hun onmacht. Niets om bang van te zijn.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 26 mei 2011 om 22:05.
Xenophon is offline  
Oud 26 mei 2011, 22:04   #272
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Mijn vraag, Solidarnosc, is eigenlijk dit: vindt u dat Brussel de Franstaligen toekomt?
Rogge is offline  
Oud 26 mei 2011, 22:04   #273
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kunnen die dat, als de beslissing genomen is in het parlement van de Franse Gemeenschap?
Ik vermoed van wel als dat de belangen schaad van de Vlaamse Brusselaar. Maar ik denk dat het beter is heel die affaire te negeren. Uiteindelijk is er een niet mis te verstaan signaal gegeven door Kris Peeters en eerste minister Leterme, dat moet volstaan.
Oud 26 mei 2011, 22:06   #274
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vermoed van wel als dat de belangen schaad van de Vlaamse Brusselaar. Maar ik denk dat het beter is heel die affaire te negeren. Uiteindelijk is er een niet mis te verstaan signaal gegeven door Kris Peeters en eerste minister Leterme, dat moet volstaan.
Wij draaien de andere wang.

Maar we moeten ons vroeg of laat toch wel afvragen, als de Franstaligen dan toch niet vreedzaam en van goede wil met ons willen samenleven, waarom zouden we het dan blijven doen?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 26 mei 2011 om 22:08.
Xenophon is offline  
Oud 26 mei 2011, 22:08   #275
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De volgende electorale pandoering voor de anti-Vlaamse partijen zal die conclusie dichterbij brengen. Geduld is een mooie zaak djimi. En de Franstalige arrogantie stijgt evenredig met het groeiende besef over hun onmacht. Niets om bang van te zijn.
De volgende pandoering die op de rol staat zal in 2012 plaats grijpen: De gemeente verkiezingen.

Mijn voorspelling: Een geweldig pak slag voor de 'Vlaamse' partijen in HV, Ronse, en misschien nog wat gemeentes waar partijen als UNION of FDF mee willen doen.

Ik verheug me er nu al op.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 26 mei 2011, 22:10   #276
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Mogelijkheid b dus. Maar het zijn vooral strategen. Dat kunnen we van de Vlaamse onbenullen/toppolitici niet beweren denk ik toch.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 26 mei 2011, 22:13   #277
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet akkoord. Het is al erg genoeg dat we ons in BHV al zonder meer neerleggen bij de ongrondwettelijkheid. Die kerels in Namen en de Vooruitgangstraat spelen het hard en moet je vooral niet onderschatten.
Rogge is offline  
Oud 26 mei 2011, 22:14   #278
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn vraag, Solidarnosc, is eigenlijk dit: vindt u dat Brussel de Franstaligen toekomt?
Bedoel je Franstaligen of Walen? Want ik denk dat ze nu de facto al bijna de Franstaligen toekomt, ook al zullen er velen hier op het forum dat ontkennen.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 26 mei 2011, 22:16   #279
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wij draaien de andere wang.

Maar we moeten ons vroeg of laat toch wel afvragen, als de Franstaligen dan toch niet vreedzaam en van goede wil met ons willen samenleven, waarom zouden we het dan blijven doen?
Waarom moet men op een provocatie reageren, het is de moeite niet waard.(behalven als men een VB'er is)
"Enkel grondwettelijke benamingen tellen" (Yves Leterme)
Dat is duidelijk gesteld, punt andere lijn.
Oud 26 mei 2011, 22:16   #280
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De volgende pandoering die op de rol staat zal in 2012 plaats grijpen: De gemeente verkiezingen.

Mijn voorspelling: Een geweldig pak slag voor de 'Vlaamse' partijen in HV, Ronse, en misschien nog wat gemeentes waar partijen als UNION of FDF mee willen doen.

Ik verheug me er nu al op.
Dat moet nog blijken, ik las net hier ergens dat als de nota Di Rupo midden juni niet ernstig blijkt er dan wel eens verkiezingen in het najaar konden zijn.

Ik vind de link wel niet zo meteen terug.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be