Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 juli 2011, 14:43   #261
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
In de periode tussen 900 en 1795 was Brussel geen deel van Vlaanderen, het was een deel van een streek die pas in de XIXde eeuw Vlaanderen zou genoemd worden.
Een quote van u enkele minuten geleden: "Hoe kan Brussel nu altijd Vlaams geweest zijn? Tussen de 10de eeuw en het einde van de 18de eeuw maakte het deel uit van het graafschap Vlaanderen."

Ik zeg ook niet dat Brussel een historische Vlaamse stad is. Het is een historische Nederlandstalige Brabantse stad. Aangezien
1) Nederlandstalig Brabant samen met
2) het grootste deel van het Nederlandstalige deel van het graafschap Vlaanderen (enkel Franse Westhoek en Zeeuws-Vlaanderen niet) en
3) West-Limburg
samen het moderne Vlaanderen vormt, hoort Brussel daar m.i. bij. Al mag Brussel daar zelf over kiezen.

Citaat:
Vlaanderen werd nooit gebruikt om de hele Nederlanden aan te duiden.
Toch wel.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 14:44   #262
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Wat is uw bron voor die laatste bewering?
BWarrior is offline  
Oud 26 juli 2011, 14:45   #263
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
En hoe ga je dat verkocht krijgen aan Brussel zelf ?

Als je een referendum laat organiseren dan is Vlaanderen Brussel kwijt, inclusief een groot deel van de rand.
De Rand zal altijd Vlaams blijven, cf. wat patrickve daarover gezegd heeft.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 14:47   #264
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is uw bron voor die laatste bewering?
http://www.doorbraak.org/boeken/20/v...nden-1400-1600

(eerste alinea)

http://dutchrevolt.leiden.edu/dutch/...20flandes.aspx

http://www.deruyter.org/Chronologie_...ster-1648.html

(eerste alinea)

Laatst gewijzigd door Nebur : 26 juli 2011 om 14:49.
Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 14:51   #265
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Eén. Kosova is een deel van Servië,
Kosova is geen deel meer van Servië. Het is onafhankelijk, en dat is in overeenstemming met het volkerenrecht bevonden.
Citaat:
is altijd Servisch geweest,
Brussel is gesticht op het grondgebied van het huidige Vlaams Gewest en was altijd Nederlandstalig. Kosova daarentegen is pas sinds 1912 door de Serviers en de Montenegrijnen in de Balkanoorlogen veroverd geweest. Het was daarvoor een autonoom gebied binnen het Ottomaanse rijk. De bevolking ervan is trouwens vor een groot deel samengesteld uit etnische minderheden die door de racistische Serviers werden verdreven van hun grondgebied.
Citaat:
leeft van Servië
Als dat waar was, dan hadden ze wel nooit naar onafhankelijkheid gestreefd.
Maar net zoals Vlaanderen, werd Kosova uitgebuit en was het slachtoffer van etnische zuiveringen. Soms moorddadig, soms geniepig zoals in Brussel.
Net zoals de Franstaligen in de negentiende eeuw de Vlamingen trachtten uit te sluiten uit het publieke leven, voerde Servië een politiek die de Albanezen discrimineerde. Zo werd de openbare dienst in Kosovo grotendeels bevolkt door etnische Serviërs. Als Vlamingen voelen we ons heel verwant met Kosovo denk ik. Alleen hebben de Kosovaren meer lef dan wij, maar goed, zij hadden dan ook niet veel te verliezen.
Citaat:
en heeft geen overlevingskansen zonder Servië.
In ieder geval betere kansen dan binnen een Servië dat de Albanezen verachtte en uitbuitte.

Laatst gewijzigd door fonne : 26 juli 2011 om 14:51.
fonne is offline  
Oud 26 juli 2011, 14:59   #266
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
De Rand zal altijd Vlaams blijven, cf. wat patrickve daarover gezegd heeft.
PatrickVE doet een poging tot juridische argumentatie.

Ik heb het over het politiek streven.

Ga je het politiek streven voor de uitbreiding van Brussel buiten de wet stellen ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 26 juli 2011, 15:05   #267
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Kosova is geen deel meer van Servië. Het is onafhankelijk, en dat is in overeenstemming met het volkerenrecht bevonden.
Brussel kan op basis van het volkerenrecht heel Brabant voor zich eisen.

Citaat:
Brussel is gesticht op het grondgebied van het huidige Vlaams Gewest en was altijd Nederlandstalig. Kosova daarentegen is pas sinds 1912 door de Serviers en de Montenegrijnen in de Balkanoorlogen veroverd geweest. Het was daarvoor een autonoom gebied binnen het Ottomaanse rijk. De bevolking ervan is trouwens vor een groot deel samengesteld uit etnische minderheden die door de racistische Serviers werden verdreven van hun grondgebied.
Brabant is lange tijd 1 provincie geweest met vergaande autonomie, ....

Citaat:
Als dat waar was, dan hadden ze wel nooit naar onafhankelijkheid gestreefd.
Maar net zoals Vlaanderen, werd Kosova uitgebuit en was het slachtoffer van etnische zuiveringen. Soms moorddadig, soms geniepig zoals in Brussel.
Net zoals de Franstaligen in de negentiende eeuw de Vlamingen trachtten uit te sluiten uit het publieke leven, voerde Servië een politiek die de Albanezen discrimineerde. Zo werd de openbare dienst in Kosovo grotendeels bevolkt door etnische Serviërs. Als Vlamingen voelen we ons heel verwant met Kosovo denk ik. Alleen hebben de Kosovaren meer lef dan wij, maar goed, zij hadden dan ook niet veel te verliezen.

In ieder geval betere kansen dan binnen een Servië dat de Albanezen verachtte en uitbuitte.
Brussel voelt zich nu bedreigt door de inmenging van het Vlaamse en het Franse gewest. Ze moeten leven met een opgedrongen pariteit in hun hoofdstedelijke regering van etnische Vlamingen. Ze wil nu terug naar de voorgaande autonome grenzen van de provincie Brabant....

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 26 juli 2011, 15:14   #268
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga je het politiek streven voor de uitbreiding van Brussel buiten de wet stellen ?
Hoe bedoel je? Daar mag natuurlijk naar gestreefd worden, alleen zal het er m.i. nooit komen, zelfs al woont er niet één Nederlandstalige.

Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 15:16   #269
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een quote van u enkele minuten geleden: "Hoe kan Brussel nu altijd Vlaams geweest zijn? Tussen de 10de eeuw en het einde van de 18de eeuw maakte het deel uit van het graafschap Vlaanderen."

Ik zeg ook niet dat Brussel een historische Vlaamse stad is. Het is een historische Nederlandstalige Brabantse stad. Aangezien
1) Nederlandstalig Brabant samen met
2) het grootste deel van het Nederlandstalige deel van het graafschap Vlaanderen (enkel Franse Westhoek en Zeeuws-Vlaanderen niet) en
3) West-Limburg
samen het moderne Vlaanderen vormt, hoort Brussel daar m.i. bij. Al mag Brussel daar zelf over kiezen.

Toch wel.
Bent u daar wel zeker van?
Het Oosten is offline  
Oud 26 juli 2011, 15:28   #270
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Bent u daar wel zeker van?
BWarrior heeft dat wel degelijk gezegd, mijn antwoord was: "Say what?".

Opnieuw blijkt dat u niet leest wat ik schrijf, aangezien ik dus nooit zoiets beweerd heb (ik ben nl. niet achterlijk, hoewel u misschien die eigenschap wel toeschrijft aan Vlaams-nationalisten).

Laatst gewijzigd door Nebur : 26 juli 2011 om 15:29.
Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 15:30   #271
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel kan op basis van het volkerenrecht heel Brabant voor zich eisen.
Oh, en wat gaan de Ollanders daar van zeggen?
Citaat:
Brabant is lange tijd 1 provincie geweest met vergaande autonomie, ....
Autonomie? Provincie was een zuiver uitvoerend niveau uit de tijden van Napoléon. Niks autonomie dus. Of toch, ja, nu ik eraan denk: ze mochten zelf de vorm en de kleur van de fietsplaten vastleggen. En zelfs toen had ze al een speciale vice-gouverneur voor Vlaams-Brabant.
Citaat:
Brussel voelt zich nu bedreigt door de inmenging van het Vlaamse en het Franse gewest.
Het gefaalde Brussels Hoofdstedelijk Gedrocht zou beter eens naar zijn cijfertjes kijken. Tot 1989 ging het goed met de agglomeratie, bestuurd door een duo van ministers in de federale regering. En toen moest het BHG er komen, sindsdien zijn alle indicatoren in dalende lijn gegaan. Een klein beetje intellectuele eerlijkheid zou hen wel sieren: ze hebben er niks van gebakken, de Beulemansen.
Citaat:
Ze moeten leven met een opgedrongen pariteit in hun hoofdstedelijke regering van etnische Vlamingen.
Dat is dan een hele kleine compensatie voor het grote onrecht op federaal niveau. De pariteit in aantal in de regering heeft trouwens toch niet veel effect: er is niemand die zegt dat er een pariteit in bevoegdheden moet zijn. De Vlamingen zullen wel altijd de Minister van Vuilkarren mogen leveren.
Citaat:
Ze wil nu terug naar de voorgaande autonome grenzen van de provincie Brabant....
Het zal de agglomeratie Brussel worden he. Voor eeuwig opgesloten in de negentien dorpen, achter een muur van Vlamingenhaat die ze zelf hebben opgetrokken.

Laatst gewijzigd door fonne : 26 juli 2011 om 15:30.
fonne is offline  
Oud 26 juli 2011, 15:56   #272
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Autonomie? Provincie was een zuiver uitvoerend niveau uit de tijden van Napoléon. Niks autonomie dus. Of toch, ja, nu ik eraan denk: ze mochten zelf de vorm en de kleur van de fietsplaten vastleggen. En zelfs toen had ze al een speciale vice-gouverneur voor Vlaams-Brabant.
In Nederland werkt een systeem met provinciaal decentralisatie opperbest.
BWarrior is offline  
Oud 26 juli 2011, 15:59   #273
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
BWarrior heeft dat wel degelijk gezegd, mijn antwoord was: "Say what?".

Opnieuw blijkt dat u niet leest wat ik schrijf, aangezien ik dus nooit zoiets beweerd heb (ik ben nl. niet achterlijk, hoewel u misschien die eigenschap wel toeschrijft aan Vlaams-nationalisten).
Ik begrijp niet echt wat u nu wilt zeggen. Ik zal dan maar een interpretatie wagen.U zegt dat Brussel nu deel uitmaakt van het moderne Vlaanderen. Dat is theoretisch wel zo, maar de praktijk is dat Brussel voor 80 procent verfranst is. En dat Vlaanderen nu met een hoofdstad zit waar men nog nauwelijks Nederlands spreekt.
Het Oosten is offline  
Oud 26 juli 2011, 16:03   #274
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik begrijp niet echt wat u nu wilt zeggen. Ik zal dan maar een interpretatie wagen.U zegt dat Brussel nu deel uitmaakt van het moderne Vlaanderen. Dat is theoretisch wel zo, maar de praktijk is dat Brussel voor 80 procent verfranst is. En dat Vlaanderen nu met een hoofdstad zit waar men nog nauwelijks Nederlands spreekt.
Gelukkig wil dat helemaal niets zeggen.
Oud 26 juli 2011, 16:14   #275
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Oh, en wat gaan de Ollanders daar van zeggen?

Lamenielachen.

In the 1974 Constitution of Yugoslavia, Kosovo was granted major autonomy, allowing it to have its own administration, assembly, and judiciary; as well as having a membership in the collective presidency and the Yugoslav parliament, in which it held veto power.

We zullen het lijstje eens afchecken met de autonomie van de provincie Brabant:

- eigen administratie: Ja, provinciaal bestuur.
- eigen raad: Ja, de provincieraad met gouverneur.
- eigen juridische gebied: Ja, ingedeeld in arrondissmenten.
- vertegenwoordiging in federaal parlement: Ja, via de kieskringen.
- vetorecht: Ja, alambel- en belangenconflict procedure ( later bijgekomen voor BHG).

De provincie had vergaande bevoegheden, onder meer provinciewegen, infrastructuur, ...

De vergelijking met Kosovo gaat dus volledig op.

Citaat:
Het gefaalde Brussels Hoofdstedelijk Gedrocht zou beter eens naar zijn cijfertjes kijken. Tot 1989 ging het goed met de agglomeratie, bestuurd door een duo van ministers in de federale regering. En toen moest het BHG er komen, sindsdien zijn alle indicatoren in dalende lijn gegaan. Een klein beetje intellectuele eerlijkheid zou hen wel sieren: ze hebben er niks van gebakken, de Beulemansen.
Pleit maar verder voor een unitair België. Dit is passé-composé. Lees er maar eens het blunderboek van de nationale bank uit 1989 op na. Dan kan je een beeld vormen van de wafelijzerpolitiek.

Citaat:
Dat is dan een hele kleine compensatie voor het grote onrecht op federaal niveau. De pariteit in aantal in de regering heeft trouwens toch niet veel effect: er is niemand die zegt dat er een pariteit in bevoegdheden moet zijn. De Vlamingen zullen wel altijd de Minister van Vuilkarren mogen leveren.
Als het aan de Brusselaars lag, dan was het zonder inmenging van Vlamingen en Walen.

Citaat:
Het zal de agglomeratie Brussel worden he. Voor eeuwig opgesloten in de negentien dorpen, achter een muur van Vlamingenhaat die ze zelf hebben opgetrokken.
Ik zie weerom gelijkenissen met Kosovo. Daar zaten ze ook met minder dan 5% Serviërs en verweten deze Serviërs ook de Kosovaren dat zij de oorzaak waren van het optrekken van een muur van haat ten opzichte van de Serviërs.

Oud 26 juli 2011, 16:23   #276
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lamenielachen.

In the 1974 Constitution of Yugoslavia, Kosovo was granted major autonomy, allowing it to have its own administration, assembly, and judiciary; as well as having a membership in the collective presidency and the Yugoslav parliament, in which it held veto power.

We zullen het lijstje eens afchecken met de autonomie van de provincie Brabant:

- eigen administratie: Ja, provinciaal bestuur.
Dat is maar zeer beperkt, de provinciale administratie. Veel minder dan Kosovo had. Een half punt.

Citaat:
- eigen raad: Ja, de provincieraad met gouverneur.
Provincieraad heeft veel minder te zeggen dan een assembly (parlement) uiteraard.

Citaat:
- eigen juridische gebied: Ja, ingedeeld in arrondissmenten.
Judiciary is geen gerechtelijk gebied, het is een rechtssysteem. Nog steeds federaal lijkt me, zelfs niet gewestelijk, dus al zeker niet provinciaal.

Citaat:
- vertegenwoordiging in federaal parlement: Ja, via de kieskringen.
Allez, dat is dan anderhalf punt.

Citaat:
- vetorecht: Ja, alambel- en belangenconflict procedure ( later bijgekomen voor BHG).
Had Brabant as such werkelijk die macht?

Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 16:24   #277
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie weerom gelijkenissen met Kosovo. Daar zaten ze ook met minder dan 5% Serviërs en verweten deze Serviërs ook de Kosovaren dat zij de oorzaak waren van het optrekken van een muur van haat ten opzichte van de Serviërs.
De Kosovaren werden onderdrukt door de Serviërs, de Franstalige Brusselaars worden niet onderdrukt door de Vlamingen.

Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 16:27   #278
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als CD&V dan toch zo belgicistisch is, waarom splitsen ze dan al sedert 1970 - in fases - de Belgische staat?
Omdat dat, zoals jij goed weet, de enige manier was om het Belgisch concept (waar zij van leefden), te laten overleven.
Oud 26 juli 2011, 16:29   #279
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Gelukkig wil dat helemaal niets zeggen.
Dat wil heel wat zeggen. Namelijk dat Vlaanderen een hoofdstad heeft waar men de eigen taal niet of nauwelijks spreekt. Op zijn minst een zeer eigenaardige toestand.
Het Oosten is offline  
Oud 26 juli 2011, 16:29   #280
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze proberen de staat helemaal niet te behouden, integendeel, de staat wordt steeds verder en verder opgesplitst.
Splitsen = behouden.

Citaat:
Stel dat er een zogezegd Vlaams-nationalistische partij zou bestaan die sedert pakweg 1988 ervoor zorgt dat het ene bevoegdheidsdomein na het andere geherfederaliseerd wordt.

Zou je die dan ook Vlaams-nationalistisch noemen?
Nee, maar wel separatistisch.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be