Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 juli 2011, 17:49   #321
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ga je het politiek streven voor de uitbreiding van Brussel buiten de wet stellen ?
Geen slecht idee. Het streven van de nazi's naar Lebensraum voor Duitsland ten koste van Oost-Europa wordt vandaag toch ook algemeen als illegitiem en misdadig beschouwd.
Oud 26 juli 2011, 17:50   #322
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe ga je dat verkocht krijgen aan Brussel zelf ?

Als je een referendum laat organiseren dan is Vlaanderen Brussel kwijt, inclusief een groot deel van de rand.
Als in dat referendum de vraag "wilt gij Vlaamse grond annexeren" is, ja, dan wel.
Oud 26 juli 2011, 17:51   #323
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
[...]
Ik ontken ook niet dat de verfransing al bezig was voor België. Alleen denk ik dat België een bepalende rol heeft gespeeld in die verfransing.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:51   #324
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel voelt zich nu bedreigt door de inmenging van het Vlaamse en het Franse gewest. Ze moeten leven met een opgedrongen pariteit in hun hoofdstedelijke regering van etnische Vlamingen. Ze wil nu terug naar de voorgaande autonome grenzen van de provincie Brabant....
Ga daar in Vlaams-Brabant maar eens de boer mee op. Ik voorspel je lynchpartijen.

In Waals-Brabant zal het trouwens niet veel beter zijn.
Oud 26 juli 2011, 17:56   #325
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Te noteren valt dat er voor 1914 geen enkele federalistische, laat staan separatistische beweging bestond in de schoot van de Vlaamse Beweging.
Zoals u zegt: de Vlaamse bewustwording is zeer, zéér langzaam gegaan.

Maar nu is ze er, en ze is niet meer compatibel met het Belgisch concept.
Oud 26 juli 2011, 17:56   #326
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ik weet ook dat Brabant (Antwerpen hoef je daar niet bij te zetten) de economische macht is van België. Niemand betwist dat. Gij zegt dat dat de confederatie Antwerpen-Brabant worst zal wezen, maar het zal de inwoners van die confederatie geen worst wezen, toch zeker niet zij die dicht bij de taalgrens wonen.
Ik haal je volgend citaat boven:

Wat de Vlaamse politiek beweert, interesseert me niet, ik zeg dat Brussel zelf mag kiezen om de hand van Vlaanderen te nemen of dat niet te doen en in het ravijn te storten.

Als je erkent dat Brabant de economische macht is van België dan begrijp ik niet dat je argumenteert dat Brussel "zelf mag kiezen op in het ravijn te storten".

De economische macht van Brabant is dat dankzij Brussel. Het pattenland dat de rest van Brabant uitmaakt is enkel goed om zelf frietjes te kunnen bakken.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 26 juli 2011 om 17:56.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:57   #327
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ontken ook niet dat de verfransing al bezig was voor België. Alleen denk ik dat België een bepalende rol heeft gespeeld in die verfransing.
Ik denk eerder dat de Vlaamse elite zijn rol niet heeft gespeeld in deze en haar voorbeeldfunctie niet heeft waargemaakt en haar eigen taal heeft verloochend. Deze elite was natuurlijk al lang verfranst voordat België onstond.
system is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:58   #328
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik haal je volgend citaat boven:

Wat de Vlaamse politiek beweert, interesseert me niet, ik zeg dat Brussel zelf mag kiezen om de hand van Vlaanderen te nemen of dat niet te doen en in het ravijn te storten.

Als je erkent dat Brabant de economische macht is van België dan begrijp ik niet dat je argumenteert dat Brussel "zelf mag kiezen op in het ravijn te storten".

De economische macht van Brabant is dat dankzij Brussel. Het pattenland dat de rest van Brabant uitmaakt is enkel goed om zelf frietjes te kunnen bakken.
Brussel op zich is niet leefbaar, Brussel in combinatie met de rest van Brabant is dat wel.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:59   #329
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten Bekijk bericht
Het toont aan dat zij hun beloften aan de kiezer niet breken om maar postjes te kunnen krijgen
Geloof je dat nu écht ?
Als N-VA aan de zijlijn gaat staan (niks toegeven of onderhandelen) dan lopen er weer een pak méér lemmingen BDW achterna bij de volgende verkiezing. Tel uit je winst...

Als ze wél onderhandelen maar ook maar iets van hun partijprogramma moeten laten vallen dan verliezen ze een pak stemmen en procenten (en partijtoelagen) de volgende keer. En onderhandelen zonder compromissen is onmogelijk.

In beide gevallen moeten ze (voorlopig ?) hun ultieme doel (België ontmantelen) in de koelkast stoppen.

BDW is een verstandig man, heeft op een pak punten gelijk, maar kijkt gegerandeerd evenveel naar de "stemmen" als alle anderen.

Of Vlaanderen nu beter of slechter wordt van zijn politieke houding zal hem worst wezen denk ik.

Laatst gewijzigd door nete : 26 juli 2011 om 17:59.
nete is offline  
Oud 26 juli 2011, 17:59   #330
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar geef toe dat het een eigenaardige toestand is.
Jazeker, maar volledig logisch als je de Belgische geschiedenis erbij neemt, en vooral: niet uniek. Dublin is ook niet Ierstalig, Edinburg niet Schotstalig, de grootste Baskische stad Pamplona is Spaanstalig en ligt zelfs buiten de (officiële) Baskische deelstaat...
Oud 26 juli 2011, 17:59   #331
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is vooral ook de twintig jaar tijdens dewelke de Zuidelijke Nederlanden geannexeerd waren door Frankrijk die daarin een belangrijke rol gespeeld hebben. De invloed daarvan zinderde onweerlegbaar nog na in de periode 1815-1830.
SDG is offline  
Oud 26 juli 2011, 18:00   #332
karo
Banneling

Standaard

De NVA is niet wat de vlaming nodig heeft. We hebben een sterke brede partij nodig die de belangen van de meerderheid naar voor schuift. Ik ben het voor de rest eens met system zijn laatste post.
karo is offline  
Oud 26 juli 2011, 18:01   #333
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ga daar in Vlaams-Brabant maar eens de boer mee op. Ik voorspel je lynchpartijen.

In Waals-Brabant zal het trouwens niet veel beter zijn.
Zo hoog lopen ze in Brabant niet op van de Vlaamse overheersing door Antwerpenaren, West-Vlamingen, Oost-Vlamingen en god betert het, Limburgers in de Vlaamse regering.

Het idée moet een paar jaren rijpen, maar een sterke entiteit van 1 provincie Brabant is lang niet zo onnozel. Weg met het Belgisch probleem Brussel !

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 26 juli 2011, 18:01   #334
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat de Brusselaars niet onderdrukt worden door de Vlamingen is een leugen.
Het is inderdaad weinig geweten dat de Vlamingen KZ-lagers ingericht hebben op de Thaborberg in Dilbeek en op het voormalige vliegveld van Grimbergen, waar ze Brusselaars die geen Nederlands kennen opsluiten.
Oud 26 juli 2011, 18:03   #335
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gidius, bedenkk eens even ernstig.
Wat je hier zo allemaal leest grenst vaak aan het ongelofelijke. Dat er kwakkels tussenzitten staat dus buiten kijf.
U eist cijfers en studies dat Vlaanderen zou winnen bij onafhankelijkheid. Tegelijkertijd stelt u dat onafhankelijkheid de Vlamingen veel zal kosten én vindt u cijfers en studies daarover niet belangrijk.
Oud 26 juli 2011, 18:06   #336
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je gaat geen enkele andere regio op de kaart van België kunnen bijeenrapen die zoveel welvaart per capita heeft.
Uitsluitend dank zij zijn greep op Vlaanderen én Wallonië. Zonder dat valt Brussel terug op het niveau van Gent of Luik.
Oud 26 juli 2011, 18:08   #337
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel op zich is niet leefbaar, Brussel in combinatie met de rest van Brabant is dat wel.
Brussel is altijd op zichzelf leefbaar tenzij je er een ijzeren gordijn rondbouwt en het uitsluit van vrij verkeer van diensten en goederen. Nogal moeilijk om dat binnen een Europees kader te doen.

De reden dat het Vlaams Belang en vooral de N-VA nu niet meer zo staan te zwaaien met de transferstudies is dat ze wat voortschrijdende inzichten hebben gekregen. Vroeger waren ze van het geloof dat Brussel een profiterende regio is. Nu komen ze tot het besef van de realiteit dat Brussel een bijdragende regio is.

Dit wil zeggen dat ze het liefst niet te veel nadruk meer leggen op de transfers. Ze willen niet dat er een Brusselse roep ontstaat naar onafhankelijkheid op basis van hun besef van hun economische rijkdom.

Oud 26 juli 2011, 18:12   #338
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uitsluitend dank zij zijn greep op Vlaanderen én Wallonië. Zonder dat valt Brussel terug op het niveau van Gent of Luik.
Toch niet. De regio Brabant-Antwerpen boekt op alle vlakken een overschot. Een overschot op de lopende rekening, de handelsbalans en een toename van het privé-vermogens. Dit ten koste van de andere regio's van België.

Momenteel profiteert gelijk welk andere regio van de regio Brabant-Antwerpen.

Oud 26 juli 2011, 18:13   #339
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad weinig geweten dat de Vlamingen KZ-lagers ingericht hebben op de Thaborberg in Dilbeek en op het voormalige vliegveld van Grimbergen, waar ze Brusselaars die geen Nederlands kennen opsluiten.
Daarom is Breendonk nooit afgebroken. Dat kan zo terug open, en met een beetje geluk zijn er nog na-oorlogse belgische kampbeulen in leven die terug kunnen beginnen met martelen.
Oud 26 juli 2011, 18:21   #340
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo hoog lopen ze in Brabant niet op van de Vlaamse overheersing door Antwerpenaren, West-Vlamingen, Oost-Vlamingen en god betert het, Limburgers in de Vlaamse regering.
Nog zo één die absoluut niet weet de Rand en Halle-Vilvoorde zijn... Allé Vivke, als ge ooit al eens in de Rand zou gepasseerd zijn op andere plekken dan de Ring, dan zoudt ge weten dat de Rand een sociologische doorsnee is van de rest van Vlaanderen: daar wonen nauwelijks nog "Brabanders" maar wel een mix van West-Vlaamse, Oost-Vlaamse, Antwerpse én Limburgse immigranten, en hun afstammelingen. Nergens is de Vlaamse eenheidsworst al meer realiteit dan daar. Als er ooit verzet tegen de Vlaamse regering moet verwacht worden, zal het zeker niet uit dat Vlaamse "hartland" zijn. Of het zou moeten zijn dat de provincie-Vlamingen hun autonomie kopen op kosten van de Randenaars, dan moogt ge zoals ik zei lynchpartijen verwachten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be