![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksgraafschap_Rekem Dat jij Limburgs (Maaslands, of West-Limburgs?) beter verstaat dan Fries wil niks zeggen. Ik versta ook beter Duits dan Fries. En toen ik vroeger aan zee naar de mis ging begreep ik de AN sprekende priester ook niet goed als die het had over de 'Geilige Heest'. Citaat:
Je kan toch niet ontkennen dat de Brusselaars het Frans als standaardtaal gebruiken en niet het Nederlands. Brussel laten aansluiten bij Vlaanderen/de Vlaamse gemeenschap lijkt me dus niet aangewezen. ![]() Laatst gewijzigd door pajoske : 5 augustus 2011 om 09:54. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kan jij eens uitleggen wat de taal van bepaalde inwoners in jouw visie te maken heeft met bij welke staat ze al dan niet horen?
![]() |
#164 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 5 augustus 2011 om 13:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De rest van de dialecten is toch gewoon een overgangsdialect, geen Duits naar mijn weten...
![]() |
![]() |
#168 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
Neen Limburgs is geen overgangsdialect. Het heeft daar kenmerken van maar een echt overgangsdialect bevat enkel kenmerken van de aangrenzende talen. Limburgs maakt bv gebruik van toontaalkenmerken, iets dat in Nederlands en Duits totaal niet voorkomt. http://cf.hum.uva.nl/natlearn/limburgs/salience.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Overigens versta ik er zeer weinig van ![]()
![]() |
![]() |
#171 |
|
![]() Ik zal je een voorbeeldje geven:
Nederlands: Een been, Twee benen. Duits: einem Bein zwei, Beinen Limburgs ein bein, twie bein. Spreek dat eens uit in jouw dialect, dan hoor je het verschil. Zelfs zonder 'ein' en 'twie' voor het woord hoor je of het enkel of meervoud is.Duits en Nederlands is meervoud +en. Nederlands: voet, voeten. Duits: Füß Füße Limburg: voot, veuj. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En moesten de auteurs wel degelijk het Fries bedoelen, dan: ² |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||
|
![]() Citaat:
Nog één poging. Citaat:
onderschrift onder de kaart: Berekende afstand van 156 verschillende dialecten tot het Algemeen Nederlands. PS Fries wordt hier gezien als een dialect. Dialect in de betekenis van afwijkend van de AN standaardtaal. In Nederland heeft Limburgs ook het statuurt van minderheidstaal. bron: http://taal.phileon.nl/faq.php#gelijkenis PS waarom in Nederland Limburgs niet hetzelfde taalstatuut kreeg als Fries voor mij ook een raadsel en alleen uit te leggen als 'politieke keuze' en waarschijnlijk verklaarbaar door de bijhorende kosten en verplichtingen van de overheid. Een keuze die niks te maken heeft met taalkunde. Laatst gewijzigd door pajoske : 5 augustus 2011 om 20:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ge kunt ook moeilijk verwachten van ne West-Vlaming dat die fatsoenlijk AN spreekt. Kunnen ze vandaag ook amper, wel beter dan vroeger, maar toch. Dat accent is zo prominent aanwezig, ge pikt ze er zo van tussen, en ge krijgt het er waarschijnlijk ook nooit uit.
![]() |
![]() |
#177 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Meer nog: het lijkt mij zelfs logisch dat het om het Nederlands gaat dat in Friesland gesproken wordt. Volgens Wikipedia zijn er 646.318 inwoners van Friesland en spreken er tussen 440.000 en 467.000 mensen daar Fries. Dat wil zeggen dat er tussen 179300 en 206300 mensen géén Fries spreken. Ik denk dat je gerust kan aannemen dat die kleine 200k mensen Nederlands spreekt en aangezien deze kaart gaat over dialecten van het Nederlands, nogmaals Fries is een andere taal, lijkt het me logisch dat men de afstand tot dit Nederlands onderzoekt dan de afstand tot een andere taal. De cijfers bewijzen het: afstand 6 tot het AN is niet veel. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Europees Commissaris
|
![]() En nog meer Pajoske... In Brussel, is er daar afstand 7 tot het Frans of afstand 7 tot het Nederlands dat de Brusselaars spreken? Open your eyes...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
|
![]() |
![]() |
![]() |