Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2011, 22:57   #261
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Helemaal geen onzin. Integendeel. Dat ‘weiniger’ wel degelijk eigen is aan de Nederlandse taal, bewijst zelfs een oude spraakkunst van de Hollander Pieter Weiland (Nederduitsche Spraakkunst), uitgegeven in 1829 (tijdens de laatste dagen van het zieltogende VKN).

Weiland zegt hierover het volgende:

“…
Daar de veelheid bij deze woorden (veel, weinig) zeer onbepaald is , zo hebben zij ook, op de wijze van de bijvoegelijke naamwoorden, den vergrootenden en overtreffenden trap, als : veel, meer, meest; weinig, weiniger, weinigst, ook minder, minst.”

'Weiniger' is misschien wel wat archaisch Nederlands (niet in Limburg dan), maar is zuiver Nederlands.

En dus, nogmaals, E. Gidius ( én geestesgenoten) : ken uw taal!!
De discussie heeft wederom een hoog 'droogkuisgehalte'. 'Weiniger' is <regionaal> en derhalve <informeel> of zelfs <twijfelachtig> voor wie de norm van Algmeen Nederlands hanteert. Ik vond hierover het volgende:

Citaat:
weiniger dan (wieaniger dan)

Onze databank bevat de volgende beschrijving(en) van "weiniger dan (wieaniger dan)"

weiniger dan (wieaniger dan) (uitdrukking)
minder dan

De huizen in Limburg kosten ‘weiniger dan’ de huizen in Holland dankzij een Duitse hypotheek.
Bron: http://www.vlaamswoordenboek.be/defi...ieaniger+dan)+
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 10:13   #262
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Wat ik wel weet, is dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Het nauw zit in de kat bij onze System.
Oud 21 september 2011, 10:13   #263
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hij staat met zijn muur tegen de rug.
Oud 21 september 2011, 10:15   #264
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De discussie heeft wederom een hoog 'droogkuisgehalte'. 'Weiniger' is <regionaal> en derhalve <informeel> of zelfs <twijfelachtig> voor wie de norm van Algmeen Nederlands hanteert. Ik vond hierover het volgende:

Bron: http://www.vlaamswoordenboek.be/defi...ieaniger+dan)+

U vertelt zo maar wat. Indien u de discussie goed had gevolgd, dan had u zulke dwaze en goedkope opmerking niet gemaakt. Want dan zou u geweten hebben dat ik reageerde op ‘poeki’. En wat beweerde die brave maar ietwat simpele geest?

Wel, hij meende dat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Neen, system bedient zich van germanismen, barbarismen overgenomen uit de Duitse taal.

Hij gebruikt hier het Duitse 'weniger' rechtstreeks in de Nederlandse taal, zij het iets aangepast aan onze spelling.

Hetzelfde gebeurt bij het vaak gehoorde, doch foutieve, 'groter/beter/dunner als'. Dit is correct in het Duits, maar ook enkel daar. Bij ons is het uiteraard 'groter/beter/dunner dan'.

We kunnen het system als Limburger (en dus halve Volksduitser) uiteraard niet kwalijk nemen.

Ik zal het 'poeki' dan maar niet kwalijk nemen dat hij spreekt over , (en ik citeer): ‘barbarismen' (sic), germanismen (sic), en mij bovendien nog beschouwt als een ‘halve Volksduitser’( sic) omdat ik ‘weiniger’ beschouw als zuiver Nederlands...

Maar u, u had beter moeten weten. U had een voorbeeld moeten nemen aan uw landgenoot Pieter Weiland. Die wist wèl beter. Reeds in 1829 wist hij dat 'weiniger' voor 100% deel uitmaakte van de Nederlandse taal!

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2011 om 10:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 10:17   #265
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
— WEENIG, WENNIG —
WEENIG, WENNIG —
Oud 21 september 2011, 10:21   #266
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal wel zo zijn, maar de Vlamingen (en heel wat Walen) die toen in Holland terecht kwamen hebben zich zeer vlug geïntegreerd in de Hollandse maatschappij. Het werden Hollanders en ze hebben geen noemenswaardige invloed meer uitgeoefend, noch op het cultuurleven van Holland, noch op de taal.
Zeer mooi . Dat zal dus vlotjes verlopen eenmaal Vlaanderen een confederatie met Nederland aangaat.
Oud 21 september 2011, 10:25   #267
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Mooi om te zien dat kaalkopjes als deze 'meneer' tegen een vereniging zijn. Daardoor wordt een associatie van de Groot-Nederlandse gedachte met extreemrechts minder.
²
Oud 21 september 2011, 10:29   #268
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Inderdaad. Of dacht je misschien dat de NPD op dezelfde lijn zit als extreem-rechtse partijen zoals PVV, VB, FPÖ,...? Het economische programma van de NPD al eens gelezen?
Als jij nu eens Cyriel Verschaeve en Jef Cognac achterna ging, heim ins Reich?
Oud 21 september 2011, 10:30   #269
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
En ik dacht dat dit 't vliegerke was
Dat is het officieuze Gentse volkslied.
Oud 21 september 2011, 10:37   #270
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Reeds in 1829 wist hij dat 'weiniger' voor 100% deel uitmaakte van de Nederlandse taal!
In 1829 maakten woorden als konsten, samelen en fabrijken ook voor 100% deel uit van de Nederlandse taal.
Oud 21 september 2011, 10:53   #271
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
In 1829 maakten woorden als konsten, samelen en fabrijken ook voor 100% deel uit van de Nederlandse taal.
Maar het woord 'fabrijken' wordt nu niet meer gebezigd. De term 'weiniger' echter wel. En deze term is dus 100% zuiver Nederlands en zeker geen 'germanisme' of 'barbarisme'.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2011 om 10:57.
Oud 21 september 2011, 10:55   #272
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vertelt zo maar wat.
Pelgrim plaatst hier een zeer boeiende stelling waarover tot in den gronde gediscussieërd kan worden en u begint weer te zemelen over 'droogkuis'.

Nogmaals, wat u allemaal in uw achtertuintje bazelt aan barbarismen en germanismen moet u lekker zelf weten, zolang uw buurman u maar verstaat is het goed, maar probeer het ons niet te verkopen als standaardtaal.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 10:56   #273
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar het woord 'fabrijken' wordt nu niet meer gebezigd. De term 'weiniger' echter wel. En deze term is dus zuiver Nederlands en zeker geen 'germanisme' of 'barbarisme'.
Ik heb het aan een collega op het werk eens gevraagd, iemand van de Maaskant overigens. Die beweert net het omgekeerde. Hij heeft het wel ooit al eens gehoord, maar zodanig weinig dat hij het als taalkundig fout beschouwt.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 10:57   #274
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het woord 'fabrijken' wordt nu niet meer gebezigd. De term 'weiniger' echter wel. En deze term is dus zuiver Nederlands en zeker geen 'germanisme' of 'barbarisme'.
Zuiver Nederlands? Misschien in een wijk van het plaatsje Poepegem...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 11:09   #275
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Zuiver Nederlands? Misschien in een wijk van het plaatsje Poepegem...
Dat maakt niets uit waar het wordt gebruikt. 'Weiniger' heeft altijd deel uitgemaakt van de Nederlandse taal. Want als het als dusdanig werd beschouwd in 1829, zal het zeker al veel vroeger in gebruik zijn geweest, anders had Weiland dat nooit in zijn spraakkunst vermeld. 'Weiniger' is dus de vergrotende trap van 'weinig'. En 'weinig' is een oud middelnederlands woord dat we reeds terugvinden rond 1260-1280.

Besluit:
'Weinig', 'weiniger', 'weinigst' is zuiver Nederlands. Ik zie trouwens ook niet de minste noodzaak, zuiver taalkundig gezien, om plots over te stappen op 'minder' en 'minst', wanneer we de vergrotende en overtreffende trap moeten geven van 'weinig'! Dat houdt eenvoudigweg geen steek.

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2011 om 11:16.
Oud 21 september 2011, 11:24   #276
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het woord 'fabrijken' wordt nu niet meer gebezigd. De term 'weiniger' echter wel.
Neen.
Oud 21 september 2011, 11:28   #277
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Weiniger'[/b][/color] is dus de vergrotende trap van 'weinig'. En 'weinig' is een oud middelnederlands woord dat we reeds terugvinden rond 1260-1280.
Ik zie dat je taalkundige visie al even belegen is als je politieke visie.
Oud 21 september 2011, 11:54   #278
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Kan best zijn dat u dat vindt. Sommigen vinden bijvoorbeeld Kerk Leven interessant, nog anderen vinden enkel Duifke Lacht interessant. Van u had ik dat ook niet verwacht tenandere.
Het gaat niet over interessant, maar relevant.
Lid zijn een buitenlandse partij is een absurd tijdverdrijf.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 11:55   #279
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Neen.
Natuurlijk wel. En u weet dat ook. Zelfs op internet, op allerhande blogs vindt men steeds weer het gebruik van 'weiniger' terug.

Een paar voorbeelden:

Citaat:
Plaatje in weiniger kb omzetten?
Kan iemand me vertellen hoe ik een plaatje in weiniger kb omzet. Ik heb dus nu een probleem want Cs3 gaat voor een avatar niet onder de 28kb en dat is het laagste en dat ziet ook niet uit. Ik moet er dus een hebben van 20kb maarja dan moet ik dus weten hoe ik het kleiner kan maken. Graag hulp
[quote]
neel, 10 - 6 - 2011
ik vind van niet. Als de manege weiniger geld krijgt kunnen ze de paarden minder goed verzorgen! en je hebt je geld daar toch wel voor over?!
Citaat:

Citaat:
Onze poes was na haar sterilisatie een half jaar geleden ook ontzettend in gewicht bijgekomen.Ik heb het gedaan volgens tips die ik op een Amerikaanse site tegenkwam:

Veel meer natvoer geven en veel weiniger brokken voeren.
Ik weet niet welke brokken je geeft maar brokken met granen( dus koolhydraten) zijn een absolute dikmaker.
Als je je het kunt veroorloven: blikvoer met gelei van bv. Shiny Cat of de zakjes van Almo Nature Jelly geeft zeer vlug een vol gevoel door de gelei en toch relatief weinig calorieen.
Brokken zonder granen kunnen natuurlijk ook heel goed mits je kat voldoende drinkt.( minimaal 250 ml.water per dag)
Weiniger eten geven helpt helaas niet vaak omdat je kat dan toch de hele dag honger blijft houden en dus blijft zeuren.
Bij onze poes heeft het prima geholpen en ze heeft nooit honger hoeven lijden, dat wilde ik haar niet aandoen.
En de speciale light-brokken kunnen ook goed helpen, hier zitten weliswaar meestal granen in maar veel weiniger vet.
Maar zoals al werd gezegd : zet haar niet op een te streng dieet ivm leververvetting.
En beslist op vaste tijden voeren, je kat niet de hele dag laten "grazen".
> Dit is niet okee!

Citaat:
heb geen stubben voor je..

maar wel een ontzettend goed haflinger zadel, het lag op mijn haflinger perfect
het is van het merk Imperial Riding. Er staat in dat het een 18 inch is, maar door de ontzettend diepe zit, valt die natuurlijk kleiner. Ik vraag er ook natuurlijk veel weiniger voor (€110).
Enz, enz, enz.

Zelfs op dit forum wordt de term 'weiniger' regelmatig gebruikt. En niet alleen door mij. Zoals boven wordt aangetoond in de blogs, impliceert dit dus dat het woord in de dagdagelijkse taal relatief vaak gebruikt wordt. En bovendien het is perfect correct taalgebruik ook nog, want zoals ik aantoonde met Weiland is het altijd voor 100% zuiver Nederlands geweest.

En dus E. Gidius: ken uw taal!!

Laatst gewijzigd door system : 21 september 2011 om 11:59.
Oud 21 september 2011, 12:14   #280
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Graag wat weiniger gezeik aub.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be