Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2012, 11:24   #5761
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Jij maakt praatjes met mensen die op een werkvloer zitten. En daar zijn gehoofddoekte vrouwen bij.
Ik schreef :
'Wanneer ik bijvoorbeeld op de trein, of tijdens de rookpauze een praatje sla met iemand die een hoofddoek draagt, heb ik een heel andere ervaring.
Citaat:
Ik heb die ervaring niet.
Neem je nooit de trein? Of is de werkvloer niet divers?
Citaat:
Ik heb in mijn wijk te maken met vrouwen die niet 'buitenkomen'.
Hoe en waar ontmoet jij die vrouwen die nooit buitenkomen?
Citaat:
De grenzen van hun leefwereld zijn afgebakend door het familieverband. Ik heb geen statistieken bij de hand maar ik ga er niettemin van uit dat het niet 'buitenkomen' (geen contact wensen met westerse mensen) een belangrijke meerderheid is in België. Corrigeer me als ik het verkeerd heb.
Ik heb ook geen statistieken en doe daar dan ook geen beweringen over.
Citaat:
Als de islam een structuur is die vrouwen niet stimuleert om deel te nemen aan de maatschappij (de westerse), dan vind ik niet dat je aan die structuur toegevingen moet doen. Een afkeurend standpunt innemen overheidsgewijze vind ik legitiem. Wat ook die moslimvrouwen ervan vinden. Dat heeft geen enkel belang.

Eergisteren heb ik op canvas het proces gezien van een Pakistaanse eremoord gepleegd in Charleroi door de broer van het meisje.
Geen hoofddoeken en toch.

Die hoofddoeken zijn slechts symbolisch en zelfs zonder hoofddoek vindt extreme vrouwendisciminatie plaats. Ik ben niet naïef op dat vlak.

Ik vind wel dat de overheid zeer duidelijke signalen moet geven dat het niet kan en niet gewenst is. Begin dan maar met het uiterlijke, de hoofddoeken. En ook al de rest op juridisch en administratief vlak.
Ja, er is ook binnen de islam vrouwendiscriminatie.
Ik vind ook dat de overheid zeer duidelijke signalen moet geven dat vrouwendiscriminatie niet kan. Dat we dit niet dulden.
We moeten het nu enkel nog eens worden welke signalen.
Citaat:
Ik kan me best indenken dat er gehoofddoekte vrouwen zijn die wel hun partner zelf kunnen kiezen en wel mogen studeren, en wel mogen gaan werken en wel het aantal kinderen die ze wensen zelf bepalen, en wel voorbehoedsmiddelen daartoe nemen. MAAR dat is een zeer kleine minderheid. En die kleine minderheid kan je niet gebruiken als argument.
Het gaat om de grote meerderheid!
Ik zou het niet weten hoe de verdeling minderheid - meerderheid is.
Veralgemening is geen argument.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 11:29   #5762
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Over hoofddoekverboden volg ik jullie maar voor driekwart.
Of de overheid haar werknemers tot strikte neutraliteit moet verplichten, daar heb ik nog zware twijfels over.
Zou u dan vinden dat het moet kunnen dat een rechter in volle moslimornaat, moet oordelen over en Jood eveneens in volle orthodoxe kledij, tijdens een openbare zitting?

Zou u dan vinden, dat een moslima met hoofddoek aan het loket van een openbare dienst, aan een hindoe moet zeggen dat hij zijn tuband moet uitdoen voor de pasfoto?

Ik vind dat niet kunnen.

De overheid moet neutralitet uitstralen, waar zij ook voor staat. Strikte scheiding van kerk en staat, een democratie, waar godsdienstvrijheid een element van is, waardig.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 11:34   #5763
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Inderdaad, wie zich zo druk maakt over vrijheid zou moeten strijden tegen de verplichting om hoofddoeken te dragen, vreemd genoeg wordt daar een bocht gemaakt waarbij mensen dan uitkomen bij werkgevers en scholen, die neutraliteit verwachten .

Natuurlijk heeft dit niets te maken met " een grijze massa" die krijg je juist onder Islamitische kledij, daarbij alle vrouwen gehuld worden in dezelfde outfit, uit naam van Allah, terwijl dat niet eens in de Koran staat die trouwens 150 jaar na de dood van een ongeletterd man geschreven werd.
Ik vind het bijzonder vreemd dat de Westerse hoofddoekadepten (Artisjok, Alboreto..) zelfs niet even stilstaan bij de betekenis van de hoofddoek.

Gaan ze mee in de machogedachte dat naakt vrouwenhaar sexueel prikkelend is en dat de vrouw dus schuld treft omwille van haar natuurlijke staat? Waarom gaan ze mee in de islamitische logica dat vrouwen daarvoor moeten boeten en dat de heren zich niet hoeven te beheersen?

Verder is het opmerkelijk dat zij een "goddelijk hoofddoekgebod" zo maar aannemen en slikken. Waaropm staan ze er niet bij stil dat het toch redelijk idioot is dat een godheid zoiets zou vragen aan een deel van zijn schepsels. Waarom erkennen ze niet dat dat zogenaamde goddelijke gebod niets anders is dan een regel die de islamitische profeet instelde omdat dat hem in die tijd goed uitkwam. Waarom duiden zij dit niet tav de moslima's?
Zenit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 11:39   #5764
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Zou u dan vinden dat het moet kunnen dat een rechter in volle moslimornaat, moet oordelen over en Jood eveneens in volle orthodoxe kledij, tijdens een openbare zitting?

Zou u dan vinden, dat een moslima met hoofddoek aan het loket van een openbare dienst, aan een hindoe moet zeggen dat hij zijn tuband moet uitdoen voor de pasfoto?

Ik vind dat niet kunnen.
Als we allemaal échte verdraagzaamheid zouden beoefenen, dan zou dat eigenlijk moeten kunnen.

Citaat:
De overheid moet neutralitet uitstralen, waar zij ook voor staat. Strikte scheiding van kerk en staat, een democratie, waar godsdienstvrijheid een element van is, waardig.
Het is een oplossing, maar of ze strikt afdwingbaar is, blijf ik me afvragen...
Oud 27 april 2012, 11:45   #5765
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom erkennen ze niet dat dat zogenaamde goddelijke gebod niets anders is dan een regel die de islamitische profeet instelde omdat dat hem in die tijd goed uitkwam. Waarom duiden zij dit niet tav de moslima's?
Ik geloof dat Alice zelf hier ooit het verhaal over de oorsprong van de hoofddoek heeft geschreven.
Het befaamde vers 33.59 dat zegt "laat iets van je kleding over je hangen, zodanig dat je herkenbaar bent en niet wordt lastiggevallen".

Mohammed lag met zijn leger en zijn harem ergens in de woestijn te overnachten; Eén van zijn haremvrouwen moest 's avonds nog even een plasje maken en verliet de tent. Buiten in het donker werd ze lastiggevallen door de plaatselijke schildwacht. Terug in de tent klaagde ze daarover tegen Mo, die daarop prompt van Allah het vers 33.59 kreeg doorgestuurd.
In feite geldt dat inpakgedoe dus enkel voor de harem van Mohammed zodat zijn legerhoofdmannen met hun tengels van zijn vrouwen bleven.....

En daar zitten wij nu 1400 jaar later mee met de gebakken peren.
Ik bezocht gisteren de koninklijke serres en kwam daar een groep kraaien tegen... het waren "belgen" hoor, want ze spraken Frans.

Echt leuk om je zo "thuis" te voelen in Laken.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 27 april 2012 om 12:05.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 11:45   #5766
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom erkennen ze niet dat dat zogenaamde goddelijke gebod niets anders is dan een regel die de islamitische profeet instelde omdat dat hem in die tijd goed uitkwam. Waarom duiden zij dit niet tav de moslima's?
Ik geloof dat Alice zelf hier ooit het verhaal over de oorsprong van de hoofddoek heeft geschreven.
Het befaamde vers 33.59 dat zegt "laat iets van je kleding over je hangen, zodanig dat je herkenbaar bent en niet wordt lastiggevallen".

Mohammed lag mijn zijn leger en zijn harem ergens in de woestijn te overnachten; Eén van zijn haremvrouwen moest 's avonds nog even een plasje maken en verliet de tent. Buiten in het donker werd ze lastiggevallen door de plaatselijke schildwacht. Terug in de tent klaagde ze daarover tegen Mo, die daarop prompt van Allah het vers 33.59 kreeg doorgestuurd.
In feite geldt dat inpakgedoe dus enkel voor de harem van Mohammed zodat zijn legerhoofdmannen met hun tengels van zijn vrouwen bleven.....

Ik bezocht gisteren de koninklijke serres en kwam daar een groep kraaien tegen... het waren "belgen" hoor, want ze spraken Frans.

Oud 27 april 2012, 11:50   #5767
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Juist, bovendien bestaat er geen " hoofddoekenverbod" enkel een dresscode waar ook hooddoeken onder vallen.
Dit is één voor het quote-archief.
Er bestaat er geen "hoofddoekenverbod" enkel een verbod waar ook hoofddoeken onder vallen.
Citaat:
Bovendien is een praatje op trein en pauze amper een referentie om een oordeel te vormen over de positie van vrouwen binnen islam.
Ja, daar ging het ook niet over. Volg jij echt geen enkele discussie waar jij je haak in slaat?
Het is wel voldoende om te weten of ze de taal machtig zijn.
http://forum.politics.be/showthread....50#post6097750

Citaat:
Ik denk niet dat vrouwen dan vertellen, hoe hun leven in mekaar zit, wat zij willen en niet mogen of kunnen, welke drempels hen worden opgelegd.
Kom eens mee keuvelen. Dan weet je waar het allemaal over gaat.

Citaat:
Maar blijkbaar is het genoeg wanneer je jezelf " verrijkt" kunt noemen omdat je al eens een praatje slaat en " goedendag" zegt?
Waaruit blijkt dit?
Oud 27 april 2012, 11:51   #5768
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht

Mohammed lag mijn zijn leger en zijn harem ergens in de woestijn te overnachten; Eén van zijn haremvrouwen moest 's avonds nog even een plasje maken en verliet de tent. Buiten in het donker werd ze lastiggevallen door de plaatselijke schildwacht. Terug in de tent klaagde ze daarover tegen Mo, die daarop prompt van Allah het vers 33.59 kreeg doorgestuurd.

Beseffen die vrouwen niet hoe achterlijk ze overkomen? Hebben die geen greintje emotionele intelligentie????
Zenit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 11:55   #5769
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Ik vind het bijzonder vreemd dat de Westerse hoofddoekadepten (Artisjok, Alboreto..)
Ik ben helemaal geen hoofddoekadept! Waar lees je dat?
Bij mijn weten is Alboreto ook geen adept.
Wat noopt je er toe, leugens neer te schrijven?
Oud 27 april 2012, 12:07   #5770
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Er bestaat er geen "hoofddoekenverbod" enkel een verbod waar ook hoofddoeken onder vallen.
dat staat er helemaal niet. Quote dus jezelf maar.
Oud 27 april 2012, 12:21   #5771
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik schreef :
'Wanneer ik bijvoorbeeld op de trein, of tijdens de rookpauze een praatje sla met iemand die een hoofddoek draagt, heb ik een heel andere ervaring.
Neem je nooit de trein? Of is de werkvloer niet divers?

Hoe en waar ontmoet jij die vrouwen die nooit buitenkomen?

Ik heb ook geen statistieken en doe daar dan ook geen beweringen over.

Ja, er is ook binnen de islam vrouwendiscriminatie.
Ik vind ook dat de overheid zeer duidelijke signalen moet geven dat vrouwendiscriminatie niet kan. Dat we dit niet dulden.
We moeten het nu enkel nog eens worden welke signalen.

Ik zou het niet weten hoe de verdeling minderheid - meerderheid is.
Veralgemening is geen argument.
Ik heb jarenlang gependeld vanuit Leuven naar Brussel, Mechelen, Tienen, Laken, Anderlecht. Nooit hoofddoeken opgemerkt. Misschien is dat nu veranderd.

De vrouwen in mijn wijk. Mijn buurvrouw o.a. Op straat gewoon. Er zijn geen ontmoetingen meer, al lang niet meer. Gewoon 'Dag' en that's it. Op één uitzondering na.

Vorig jaar ben ik nog naar het praatcafé geweest om als Nederlandstalige te praten met mensen die hun Nederlands willen verfijnen. Daar was geen enkele moslimvrouw. Ws omdat het gemengd was. Zeg jij het maar waarom. Het viel me op.

Het is ieder voor zichzelf. En een tiental jaren geleden was dat zo helemaal niet. Er waren babbeltjes in de tuin, over recepten van couscous, uitwisseling van plantjes. Het uitlenen van tuinmateriaal. Toen ik nog kippen had gaf ik al eens eieren, of groenten die ik teveel had. Daar is de sfeer al lang niet meer naar. En dat is samengegaan met de bomaanslagen, Al-Quaida, imams die in de pers kwamen, disussies in de media, tweede Golfoorlog, Afghanistan. Er is de laatste tien jaar iets gebeurd waardoor het ieder voor zichzelf is in een kleine, beperkte woonwijk. Volgens mij houdt het ene verband met het andere.
Het kan ook zijn dat de Marokkanen zich niet meer goed voelen vanwege nieuwkomers uit andere culturen zoals Ethiopiërs, Somaliërs, Palestijnen bv. Vroeger waren zij zowat (en generaties lang sinds de jaren zestig) DE autochtonen van de sociale woonwijk. Voor hen is het ook heel erg veranderd.

Ik ben ervan overtuigd dat als alle bewoners van mijn wijk autochtonen waren, de sfeer helemaal anders zou zijn. Helemaal anders en stukken aangenamer. Nu is het leven hier een sociale woestenij geworden.

Vorig jaar ben ik naar de markt in Anderlecht geweest met mijn ex (Nigeriaan) om vlees te kopen. Ik was er al enkele keren geweest.
Kijk, je wordt er gedoogd maar je voelt je er geenszins welkom.
In Anderlecht ging mijn grootvader zijn koeien verkopen. Wat een geluk dat hij niet kan zien hoe het er nu uitziet. Het is er vuil en smerig. Het is ook geen 'warme' markt. Alleen, als westerse vrouw, zou ik er nooit naartoe durven.
De Roma-zigeuners dragen er een hoofddoek als ze bedelen (zo slim zijn ze).

De carte blanche die nu gegeven wordt aan allochtonen gaat ten koste van autochtonen. Zij, die zonder dat ze dat gewenst hebben in een hoge concentratie 'andere cultuur en godsdienst' terechtkomen. Verhuis maar eens.

Indd, overeenkomen over de signalen. Ik pleit voor heel duidelijke en heel diverse signalen in functie van gelijkheid van vrouwen en mannen (heel streng) en in functie van ontplooiing van vrouwen, en in functie ook van zelfbehoud van eigen cultuur op historieke eigen bodem. Alleen al maar om veel narigheid voor beide partijen in de toekomst te voorkomen. Heethoofden zijn er overal.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 12:38   #5772
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat zijn duidelijk venten!

Zie vooral die 2 aan de linkerkant, ik zie daar niks 'vrouwelijk' in of aan.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 12:43   #5773
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Dat zijn duidelijk venten!

Zie vooral die 2 aan de linkerkant, ik zie daar niks 'vrouwelijk' in of aan.
inderdaad. Het gaat over de kleding SDX : die kraaien gisteren hadden dezelfde modieuze chador aan. Maakt het voor jou een verschil of er nu een penis-achtige onderzit of iemand met een vagina?
Oud 27 april 2012, 12:44   #5774
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat staat er niet, fantaseer je weeral zelf, verdraaien, kronkelen en liegen!

Er is géén specifiek hoofddoekenverbod, maar 'n DRESSCODE, waaronder hoofddoeken óók vallen!
D�*t was wat er staat.

Die 'dresscode', als er 1 is, geldt voor iederéén, óók voor hoofddoekjesdragende mensen, ze staan niet boven de wet, zo ver reikt godsdienstvrijheid nìet.
Oud 27 april 2012, 12:46   #5775
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
inderdaad. Het gaat over de kleding SDX : die kraaien gisteren hadden dezelfde modieuze chador aan. Maakt het voor jou een verschil of er nu een penis-achtige onderzit of iemand met een vagina?
't Zouden, voor hetzelfde geld, ook vuilniszakken kunnen zijn.

Wèlke, zichzelf respecterende vrouw, wil zich verlagen/verkleden als vuilniszak?

PS; IK las eerder iets over 'alles tot grijze eenheidsworst willen maken'.

Over eenheidsworst gesproken; d�*t is pas eenheidsworst.

Geef mij dan maar fleurige, frisse, gekleurde zomerjurkjes in alle kleuren, modellen, stijlen.

Laatst gewijzigd door SDX : 27 april 2012 om 12:50.
Oud 27 april 2012, 12:57   #5776
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt leuk om je zo "thuis" te voelen in (een) Laken.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 13:00   #5777
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
't Zouden, voor hetzelfde geld, ook vuilniszakken kunnen zijn.

Wèlke, zichzelf respecterende vrouw, wil zich verlagen/verkleden als vuilniszak?

PS; IK las eerder iets over 'alles tot grijze eenheidsworst willen maken'.

Over eenheidsworst gesproken; d�*t is pas eenheidsworst.

Geef mij dan maar fleurige, frisse, gekleurde zomerjurkjes in alle kleuren, modellen, stijlen.
blauw is toch ook niet lelijk?

Oud 27 april 2012, 13:31   #5778
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
dat staat er helemaal niet. Quote dus jezelf maar.
Citaat:
Dat staat er niet, fantaseer je weeral zelf, verdraaien, kronkelen en liegen!

Er is géén specifiek hoofddoekenverbod, maar 'n DRESSCODE, waaronder hoofddoeken óók vallen!
D�*t was wat er staat.

Die 'dresscode', als er 1 is, geldt voor iederéén, óók voor hoofddoekjesdragende mensen, ze staan niet boven de wet, zo ver reikt godsdienstvrijheid nìet.
Wat is een dresscode anders dan wat er verboden en verplicht is betreffende kledij?
Oud 27 april 2012, 13:37   #5779
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Een dresscode is wat men vrijwillig afspreekt voor gezamenlijke kledingstijlen.

zo is de dresscode voor een begrafenis: deftige niet al te opzichtige kleding (vroeger: zwarte kleding, bruine kleding rouwkleuren).
Men gaat ook niet in bikini met pareo naar een begrafenisritueel. Nochtans staat daar niks van in de wet.
Oud 27 april 2012, 13:37   #5780
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is een dresscode anders dan wat er verboden en verplicht is betreffende kledij?
'n Dresscode is wat 't zegt; 'n kledingvoorschrift, dat is niet specifiek 'n hoofddoekverbod enkel voor islamitische hoofddoekjes, maar geldt voor iederéén, óók voor islamitische hoofddoekjes die niet boven de wet staan, ook al zouden ze dat graag willen door ònze godsdienstvrijheid, die ze zelf niet kennen of 'n ander gunnen, te misbruiken.
Blijkbaar acht jij hen ook boven de wet staan, of zich niet aan 'n kledingvoorschrift dienen te houden, omwille van ònze godsdienstvrijheid?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be