Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2012, 13:15   #761
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar de eerste keuze van Goedele Liekens en vele anderen.......
Want het is toch belangrijk dat de kinderen tweetalig worden, nietwaar.....

Trouwens, ingeweken Vlamingen in Brussel hoeven niet allemaal tegelijk en onmiddellijk hun kinderen naar franstalige scholen te sturen om de verfransing in de hand te werken. Dat is een fenomeen dat zich in de tijd uitstrekt over verschillende generaties.
Hier is duidelijk een evolutie te zien dat de trend nu omgekeerd is. Zoals een Deborsu die zijn kinderen naar Mechelen op school stuurt. Dat deze trend vroeger omgekeerd was is omdat toen het Frans integraal deel uitmaakte bij de Vlaamse bourgeoisie cultuur.

Het aantal ingeweken Vlamingen die in Brussel hun kroost naar school stuurt is te marginaal van getal om van betekenis te zijn.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 13 augustus 2012 om 13:16.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 13:19   #762
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dus als hier geen Nederlands meer gesproken wordt houd je vaderland op met te bestaan ?

Taal is iets dat leeft. Eigen aan leven is de dood. Er zijn tal van dode talen. Het is helemaal niet omdat het Nederlands een dode taal zou worden dat er vaderlanden zouden verdwijnen.
Als mijn moedertaal en dode taal zal zijn, is mijn vaderland uiteraard dood, of beter dan ben ik veranderd van vaderland. Zoals de Apachen die - ontheemde! - Amerikanen zijn geworden. Zoals de Bretoenen die ontheemde Fransen zijn geworden.

Citaat:
Als cursussen in het Engels zijn, de prof in het Engels les geeft, alle materie op het computer-dashboard van de studenten in het Engels is, het examen in het Engels wordt afgenomen, dan kan je moeilijk stellen dat Engels niet de voertaal is. Ik heb het hier over de unif.
1. En dat is dus te weinig om van institutionele verengelsing te spreken. Het is nog altijd een minderheid van de bevolking die naar de unif gaat. Bovendien is dat slechts een klein deel van de lessen naar ik veronderstel. Al bij al tot dusver een tamelijk marginaal verschijnsel maar naar ik vrees slechts een eerste stap.

2. Is dat in overeenstemming met de wet op taalgebruik in het onderwijs?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 augustus 2012 om 13:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 13:33   #763
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier is duidelijk een evolutie te zien dat de trend nu omgekeerd is. Zoals een Deborsu die zijn kinderen naar Mechelen op school stuurt. Dat deze trend vroeger omgekeerd was is omdat toen het Frans integraal deel uitmaakte bij de Vlaamse bourgeoisie cultuur.
Ik geloof niet dat die trend omgebogen is tenzij ge mij kunt overtuigen met een degelijke studie.
En hoeveel generaties moet die trend reeds bezig zijn om werkelijk van een trendommekeer te kunnen spreken.....?

Feit is natuurlijk wel dat het NL-onderwijs de laatste jaren erg aan populariteit gewonnen heeft. Maar dat wordt wellicht geneutraliseerd door de bevolkingsexplosie in Brussel EN de onwil van de Vlaamse gemeenschap om in verhouding daarmee te investeren. Pascal Smet wil zelfs het NL-onderwijs afbouwen omdat het oververtegenwoordigd is. Mijn prognose is dus eerder dat det verhouding NL/F leerlingen zal wijzigen ten voordele vd. F-groep.

Citaat:
Het aantal ingeweken Vlamingen die in Brussel hun kroost naar school stuurt is te marginaal van getal om van betekenis te zijn.
Maar dan zullen die hun kinderen hun kroost wel naar de F-school sturen, of hun kleinkinderen en desnoods hun achterkleinkinderen. Het is gewoon een kwestie van tijd opdat als het ware het voorgeprogrammeerde geschiedt.
Ik herhaal: verfransing is een fenomeen dat zich over meerdere generaties uitrekt in de tijd en dan ook als dusdanig moet beoordeeld worden.

En dat wil ik nu ook Djimi duidelijk maken. Het volstaat dat 1 nazaat van een ingevoerde Vlaming zijn kinderen naar de F-school stuurt en het is verkloot en de moeite is niet alleen teverfeefs geweest maar ook nog eens kontraproduktief.
Want per saldo betkent dit NL -1 en F + 1 en dat is twee in de kering.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 augustus 2012 om 13:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 15:59   #764
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
het probleem is dat die autochtone Brusselaars die (enkel) dat Vlaams-Brussels dialect spreken/spraken, ofwel allang geëmigreerd zijn, ofwel uitgestorven zijn.
En dan ? wat doet dat ter zake ? In Bolzano wonen ook 90 procent Duitstaligen , het is en blijft Italiaanse grond. Net zoals bij splitsing Brussel Vlaamse grond wordt , tenzij ze het daar in hun hoofd halen er een soort stadstaat van de maken.
Ingevolge het internationaal recht wordt het evenwel nooit Waalse grond.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 16:15   #765
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
En dan ? wat doet dat ter zake ? In Bolzano wonen ook 90 procent Duitstaligen , het is en blijft Italiaanse grond. Net zoals bij splitsing Brussel Vlaamse grond wordt , tenzij ze het daar in hun hoofd halen er een soort stadstaat van de maken.
zelfs dat is zeer onwaarschijnlijk
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 16:18   #766
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bolzano/Bozen lijkt mij gezien zijn voorgeschiedenis dan weer een niet al te gelukkig gekozen voorbeeld.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 16:22   #767
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zelfs dat is zeer onwaarschijnlijk
Natuurlijk.
Een stadstaat zonder geld , zonder eten , zonder luchthaven en tjokvol werklozen.
Een soort van Europese Gaza-strook.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 16:36   #768
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk.
Een stadstaat zonder geld , zonder eten , zonder luchthaven en tjokvol werklozen.
Een soort van Europese Gaza-strook.
En een criminaliteit waarvan zelfs de EU-parlementsleden in hun ivoren torens niet veilig voor zijn.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 16:40   #769
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Bolzano/Bozen lijkt mij gezien zijn voorgeschiedenis dan weer een niet al te gelukkig gekozen voorbeeld.
Ik wou net zeggen
Oud 13 augustus 2012, 20:44   #770
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Op basis van BNP natuurlijk. Geen enkele buitenlandse schuldeiser zal een andere constructie toestaan.
Dat zou betekenen dat Brussel, met al die hoofdzetels, een zeer groot deel zou moeten over pakken.

Ok, waar moeten we tekenen?
Oud 13 augustus 2012, 23:16   #771
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Op basis van BNP natuurlijk. Geen enkele buitenlandse schuldeiser zal een andere constructie toestaan.
Een fluctuerende BNP berekening dan voor de volgende 50 jaar ofzo, België zit te ingewikkeld in elkaar om die zomaar te vertalen naar gebieden met een snapshot van 1 bepaald jaar, het zijn ook schulden die in 50 jaar opgebouwd zijn.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2012, 23:20   #772
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat zou betekenen dat Brussel, met al die hoofdzetels, een zeer groot deel zou moeten over pakken.

Ok, waar moeten we tekenen?
Als we splitsen vertrekken die hoofdzetels voor een groot deel naar vlaanderen of walonie, dat BNP zal dus nog veel veranderen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2012, 00:28   #773
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Als we splitsen vertrekken die hoofdzetels voor een groot deel naar vlaanderen of walonie, dat BNP zal dus nog veel veranderen.
Juist. En het zal vooral richting Vlaanderen zijn omdat we hier lagere belastingen zullen hebben dan in BRU of WAL.
Oud 14 augustus 2012, 00:34   #774
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Na méér dan 770 bijdragen in deze draad ware het misschien nuttig dat men poge de basisrealiteit van zaken te zien voor wat “Brussel” betreft. Ik vat deze in één zinnetje samen : Brussel is slechts in zoverre een probleem dat de Vlamingen zich hebben laten wijsmaken dat het een probleem is.

Voor het overige is Brussel bij een eventueel uiteenvallen van de staat België een vogel voor de kat.

Laat Brussel en het zogenaamd “Brussels volk” dat zich “onafhankelijk” meent te kunnen opstellen in die mate dat het verder niets meer met de Vlaamse of Waalse “boertjes” zou te maken hebben bijvoorbeeld eerst eens duidelijk “officiëel” proclameren dat het vanaf nu weigert om de zetel van de Vlaamse Gemeenschap en van het Vlaams Gewest te zijn.

Stel vast dat het dat niet doet, en vraag u af waarom. Als u het antwoord op die vraag hebt gevonden, weet u meteen waarom Brussel noch nu noch in de toekomst voor Vlaanderen een probleem kan zijn.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2012, 00:43   #775
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Na méér dan 770 bijdragen in deze draad ware het misschien nuttig dat men poge de basisrealiteit van zaken te zien voor wat “Brussel” betreft. Ik vat deze in één zinnetje samen : Brussel is slechts in zoverre een probleem dat de Vlamingen zich hebben laten wijsmaken dat het een probleem is.

Voor het overige is Brussel bij een eventueel uiteenvallen van de staat België een vogel voor de kat.

Laat Brussel en het zogenaamd “Brussels volk” dat zich “onafhankelijk” meent te kunnen opstellen in die mate dat het verder niets meer met de Vlaamse of Waalse “boertjes” zou te maken hebben bijvoorbeeld eerst eens duidelijk “officiëel” proclameren dat het vanaf nu weigert om de zetel van de Vlaamse Gemeenschap en van het Vlaams Gewest te zijn.

Stel vast dat het dat niet doet, en vraag u af waarom. Als u het antwoord op die vraag hebt gevonden, weet u meteen waarom Brussel noch nu noch in de toekomst voor Vlaanderen een probleem kan zijn.
Kunt ge dat op een minder Nostradamus-achtige manier zeggen?

Bedoelt ge dat Brussel nooit zich zou losrukken van Vlaanderen omdat ze bvb de Vlaamse administratie (plus de ambtenaren die na de splitsing voor Vlaanderen zouden werken) zouden kwijt zijn?

Bon ik denk ook niet dat Brussel een 'probleem' is/zou zijn voor (een onafhankelijk) Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 14 augustus 2012 om 00:46.
Salvadorii is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2012, 00:54   #776
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Kunt ge dat op een minder-Nostradamus-achtige manier zeggen?

Bedoelt ge dat Brussel nooit zich zou losrukken van Vlaanderen omdat ze bvb de Vlaamse administratie (plus de ambtenaren die na de splitsing voor Vlaanderen zouden werken) zouden kwijt zijn?
"Nostradamus-achtig" ?

Ik kan het veel uitgebreider uitleggen, als het dat is wat u bedoelt. Maar ik heb dat op dit forum al diverse keren gedaan, en vermits het hier een vaste gewoonte blijkt te zijn dat langere bijdragen niet gelezen worden, heeft het geen zin dat ik dat nog eens doe.

Ik durf er op rekenen dat eenieder in staat is om het geval Brussel ook eens vanuit een breder perspectief te analyseren dan louter vanuit de beslotenheid van de eigen gemeenschap. Bekijk het als een goede denkoefening, zeg maar.

En neen, het antwoord op de vraag heeft totaal niets te maken met Vlaamse ambtenaren of welkdanige andere ambtenaren.
Oud 14 augustus 2012, 01:02   #777
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als mijn moedertaal en dode taal zal zijn, is mijn vaderland uiteraard dood, of beter dan ben ik veranderd van vaderland. Zoals de Apachen die - ontheemde! - Amerikanen zijn geworden. Zoals de Bretoenen die ontheemde Fransen zijn geworden.

.....
Een goede raad : kom hier in Bretagne nooit op straat uitroepen dat Bretoenen ontheemde Fransen zijn, tenzij u aan den lijve wenst te ondervinden dat u zich in grote mate vergist.
Oud 14 augustus 2012, 01:10   #778
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
"Nostradamus-achtig" ?

Ik kan het veel uitgebreider uitleggen, als het dat is wat u bedoelt. Maar ik heb dat op dit forum al diverse keren gedaan, en vermits het hier een vaste gewoonte blijkt te zijn dat langere bijdragen niet gelezen worden, heeft het geen zin dat ik dat nog eens doe.

Ik durf er op rekenen dat eenieder in staat is om het geval Brussel ook eens vanuit een breder perspectief te analyseren dan louter vanuit de beslotenheid van de eigen gemeenschap. Bekijk het als een goede denkoefening, zeg maar.

En neen, het antwoord op de vraag heeft totaal niets te maken met Vlaamse ambtenaren of welkdanige andere ambtenaren.
Nostradamus-achtig -= vaag en nevelig, en voor verschillende interpretaties vatbaar.

Kunt ge dday echt niet iets duidelijker zeggen? Want, echt waar, aan wat ge hier gepost hebt kan men verschillende interpretaties geven hoor.

En ok - ge hebt wel gelijk wat lange posts betreft, maar ik beloof dat ik die wel zou lezen...
Oud 14 augustus 2012, 01:14   #779
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een goede raad : kom hier in Bretagne nooit op straat uitroepen dat Bretoenen ontheemde Fransen zijn, tenzij u aan den lijve wenst te ondervinden dat u zich in grote mate vergist.
Da breizh leeft nog bovendien - ze hebben hun eigen zender zelfs. Nu, dat neemt niet weg dat er een bewuste poging was van de Franse staat om culturele genocide te plegen... net zoals de Engelsen in Cornwall, Ierland en Schotland dat geprobeert heeft. In Cornwall zijn ze erin geslaagd...
Oud 14 augustus 2012, 05:55   #780
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Juist. En het zal vooral richting Vlaanderen zijn omdat we hier lagere belastingen zullen hebben dan in BRU of WAL.
Tot nu toe is het nog steeds omgekeerd, tenminste voor de kleinere bedrijven.
Is onlangs op een andere draad aangetoond.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be