Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2012, 17:35   #261
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vladja Bekijk bericht
Neen, maar als je de moeite niet doet om een correct geschreven CV en motivatiebrief op te stellen of te laten opstellen, geeft dit aan de rekruteerder de indruk dat je ook de sollicitatie zelf niet zo ernstig neemt.
Het taalaspect van een CV is OOK een kunnen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 17:44   #262
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het taalaspect van een CV is OOK een kunnen
Totaal niet, enkel de juiste vrienden hebben.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 17:48   #263
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ok , en ik kan mijn vak bv heel goed en mijn Cv is foutloos , ik wordt aangenomen en doe mijn werk heel goed .
Natuurlijk heeft mijn werkgever met mijn talent veel meer in petto , namelijk ploegbaas of meestergast worden en de bijhorende briefwisseling.
Ik neem die functie aan maar bij de eerste letter die ik op papier schrijf val ik grandioos door de mand , ik kan niet schrijven zonder fouten .

dat had mijn baas niet uit mijn cv kunnen halen , want ik had hem bedrieglijk laten verbeteren om mijn minpuntjes weg te werken .

wat doe je met een prachtige cv opgesteld door een perfectionist in netheid , je neemt de man aan , en je krijgt de grootste vuile sloddervos die je ooit in je werkplaats heb gehad ?

Goed , ik zou aan U en aan C2C antwoorden , U had mij toch anbevolen om U te bedriegen ?
Het is inderdaad veel eerlijker je meteen voor om het even wat te laten elimineren.
Oud 17 augustus 2012, 17:50   #264
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hier zou jij een punt hebben als Scorpio een punt had. Maar dat heeft ie niet..

Een CV maken is ook een kunst. (die jij niet beheerst)
Een CV is meestal een andere kunst dan de job waarvoor je die CV schrijft.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 17:52   #265
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ik lees per jaar een schamele 1000 �* 2000 CV's. Staat daar één taalfoutje in, dan gaat die vod direct de vuilbak in. Grammatica en spelling zijn makkelijk te spotten, en zeggen zeer veel over een kandidaat. Dikwijls pretenderen die kandidaten dat ze nog een andere taal kennen. Maar als ze zich zelfs niet in hun moedertaal kunnen uitdrukken, dan mag men het ergste vrezen voor die andere talen.

Op de NY Times wordt nu dezelfde discussie gevoerd. Zeer interessant, met experten en "slachtoffers": http://www.nytimes.com/roomfordebate...r-to-get-hired

Wanneer we het onmetelijke aantal taalfouten op dit forum bekijken, dan moeten we toch het ergste vrezen voor het algemene opleidingsniveau van onze jeugd in Vlaanderen. In minder dan één kwartier kwam ik hier maar liefst 8 dt-fouten tegen...

Wat nu?
Substance over form. Ik heb een mooi IQ maar maak door mijn dyslexie geregeld taalfouten. Mij maakt dat niet uit dat iemand op een forum taalfouten maakt. Maar op een CV is dit inderdaad not done, je leest dat ding toch na.
U bent dus recruiter, aan uw eerdere post mbt tot economische onderwerpen had ik al af kunnen leiden dat u een sociale wetenschap had gestudeerd (excl economische wetenschap).
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 17:55   #266
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Alleen als je iemand zijn cv al na een taalfoutje de prullenbak in gooit. Dan ben je gewoon een verzuurd en triest iemand.
Kwaliteitscontrole op je geleverde werk is belangrijk. CV's met taalfouten wegsmijten lijkt me dus vrij normaal.
Oud 17 augustus 2012, 17:57   #267
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Zeer slechte woordkeuze....
Hij bedoelt gewone mensen
Oud 17 augustus 2012, 17:58   #268
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
dit is niet eens wettelijk
Oud 17 augustus 2012, 17:59   #269
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees per jaar een schamele 1000 �* 2000 CV's. Staat daar één taalfoutje in, dan gaat die vod direct de vuilbak in. Grammatica en spelling zijn makkelijk te spotten, en zeggen zeer veel over een kandidaat. Dikwijls pretenderen die kandidaten dat ze nog een andere taal kennen. Maar als ze zich zelfs niet in hun moedertaal kunnen uitdrukken, dan mag men het ergste vrezen voor die andere talen.

Op de NY Times wordt nu dezelfde discussie gevoerd. Zeer interessant, met experten en "slachtoffers": http://www.nytimes.com/roomfordebate...r-to-get-hired

Wanneer we het onmetelijke aantal taalfouten op dit forum bekijken, dan moeten we toch het ergste vrezen voor het algemene opleidingsniveau van onze jeugd in Vlaanderen. In minder dan één kwartier kwam ik hier maar liefst 8 dt-fouten tegen...

Wat nu?
Je bekeren tot het belgicisme.
Oud 17 augustus 2012, 17:59   #270
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Is het die hele markt die dat schoon vindt?
Of zijn het die lagere middenklasse-mensen die dat schoon in 't meervoud vinden.

Taalfouten, de een na de andere !

.
Laat vallen, zo'n zinsconstructie is te complex voor Schoofzakanalyse. .
Oud 17 augustus 2012, 18:02   #271
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:

Wat nu?

Dit is een interessante discussie. De taal van een persoon vertegenwoordigt de persoon. Het is derhalve erg belangrijk de beschikking te hebben over goede taalvaardigheden. Hoe je schrijft zo zullen je rapporten bij de klanten overkomen. Deze klanten zullen personen die met taalproblemen kampen minder serieus nemen. Met andere woorden, je zal het bedrijf waar je voor werkt niet optimaal kunnen presenteren. Het is zeker belangrijk de taal goed te beheersen in geschrift.

Daartegenover is het wel erg overdreven om iemand te weigeren op basis van één taalfout. Als je een brief schrijft dan kan het echter voorkomen dan je onbewust een taalfout maakt. Het lijkt me raar om op basis van één taalfout te veronderstellen dat de desbetreffende persoon niet voldoende bekwaam zou zijn? Het systematisch maken van taalfouten kan je niet één op één gelijkstellen met af en toe een foutje maken. Dat is niet te begrijpen. Niemand is perfect en fouten maken is menselijk. Bovendien wonen we in een multiculturele samenleving. Lang niet iedereen die in dit land woont heeft Nederlands als moedertaal. Wat denk je van immigranten die zich hier hebben gevestigd? Hun beheersing van de Nederlandse taal kan je niet vergelijken met die van een autochtoon.

Wat wel raar is is de trend dat er steeds meer Nederlanders dezelfde fouten op het vlak van taal maken als immigranten. Dat een immigrant af en toe een taalfout maakt is te begrijpen, alhoewel dit absoluut geen vrijbrief voor hen is om systematisch taalfouten te begaan. Waar je je ook bevindt, in welk land je leeft, zorg dat je de officiële taal van dat land bemachtigd bent.
RSK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 18:04   #272
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Wat heb je kracht bijgezet? Het enige wat ik zie in die post van jou (eigenlijk in de meeste van je berichten) is geroep, getier en gescheld. Het lijkt wel alsof dat de enige manier is waarop jij kan discussiëren...
Rancune tegen de chi-chi wereld
Oud 17 augustus 2012, 18:07   #273
Klarekijk
Banneling

Standaard

Aan één kant zoveel blang echten aan de taalfouten in een cv , gelijktijdig, zelfs aanbevelen om uw Cv door iemand anders op taalfouten te controleren en te verbeteren ; is toch gewoon zeggen neem het niet zo serieus , als het maar een mooie presentatie is .

ik kan zoiets niet ernstig nemen . Dat het gedaan wordt en zelfs aanbevolen , dat lees ik hier .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 18:09   #274
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RSK Bekijk bericht
Waar je je ook bevindt, in welk land je leeft, zorg dat je de officiële taal van dat land bemachtigd bent.
Moet dit niet zijn : "machtig"?

Zoals in : "een taal machtig zijn".
Oud 17 augustus 2012, 18:09   #275
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, je zou ervan verschieten. Er is een hele industrie in Kinshasa die niks anders doet dan CVs, diploma's, aanbevelingsbrieven typen en uitwerken. Ze doen dat zeer goed.

Het échte probleem is dat er zoveel gelogen wordt. We spenderen veel cash aan telefoontjes naar vorige werknemers om na te trekken of iemand liegt of niet.

Maar voor de rest: je zou versteld staan van de kunst van de Kinoïs om de dingen keurig voor te stellen. Ze zijn niet voor niets de uitvinders van la sape, hé. Genoeg gezegd.
Ik heb meteen geïnsinueerd dat het liegen een veel groter probleem was dan een d-t fout bij CV-sollicitaties. Eigenlijk zou je je vrouw of je moeder er ook de leugens moeten laten uithalen.
Oud 17 augustus 2012, 18:12   #276
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
je weet toch dat indien er iets zou mislopen in je verhaaltje je achter tralies zou vliegen en je verzekering miljoenen en miljoenen zou eisen van jezelf?
Nu je "Ons productie in Azië ..." post geeft ook al de indruk dat je gewoon zit te zeveren en/of dromen.
Het blijft mogelijk dat hij ook in Azië klust
Oud 17 augustus 2012, 18:13   #277
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij bedoelt gewone mensen
Weet ik ook wel, maar het blijft een slechte woordkeuze met negatieve intonatie.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 18:14   #278
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
PURE ONZIN .

Als je een auto koopt , zelfs een tweede hands , moet je er technische keuring documenten aan toegevoegd worden en alle licentie's van de fabricant horen daar bij . dat is nodig om om het even welk product te verkopen .

en plots als het over een mens gaat , mag je dat echtheids en kwaliteitscertificaat / uw kunde, zelf schrijven en door iemand anders laten oppoetsen om het mooier voor te stellen dan het is . Ik noem dat bedriegen .

In de taal van autoland, de km stand wat terug draaien enz .
In Immo land , de vochtige plekken wat overschilderen enz .
Zodra je het land van de metaforen betreedt, schijnt jouw klare kijk wat te vertroebelen.
Oud 17 augustus 2012, 18:15   #279
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aan één kant zoveel blang echten aan de taalfouten in een cv , gelijktijdig, zelfs aanbevelen om uw Cv door iemand anders op taalfouten te controleren en te verbeteren ; is toch gewoon zeggen neem het niet zo serieus , als het maar een mooie presentatie is .

ik kan zoiets niet ernstig nemen . Dat het gedaan wordt en zelfs aanbevolen , dat lees ik hier .
Maak jij reclame voor je zaak? Zo ja, staat die ook vol taalfouten?

Kijk, de beste analogie met een CV is reclame, een CV toont aan wat je in huis hebt en wat je kan verwezenlijken. Een CV dient om tot een gesprek te komen waarin je je verdere kunnen aan de man kunt brengen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 18:16   #280
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
Het blijft mogelijk dat hij ook in Azië klust
alles is mogelijk maar als je van wetten, procedures en loon/regio niks afweet is de kans toch heel klein
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be