Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2012, 14:31   #801
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
En het episcopaat Constantinopel moest zijn overheersende positie richting het oosten en het westen nog innemen wat leidde tot de pentarchy. Constantijn stond boven de kerk.
Bovendien heeft het Patriarchaat van Constantinopel altijd een ander christendom beleefd dan de 'Latijnen' . Latijnen die zich vaak hautain en bemoeizuchtig opstelden . Het Patriarchaat had dan ook een niet al te hoge pet op van Romen Met minstens evenveel recht als Rome bechouwde het patriarchaat zich altijd als de voortzetting van de ene, (enige?) , heilige, katholieke en apostolische Kerk.

Laatst gewijzigd door system : 25 oktober 2012 om 14:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 16:38   #802
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Aanschaffen ! Met wat achtergrondinformatie kan je er veel uit opsteken. Een mooie schets over de tijdsgeest en de politiek/religieuze toestand door de ogen van een Romein.
Bedankt ... met name wat je aangeeft over tevens de tijdsgeest interesseert me, als wel ook het politieke element.

ps. Zal soms wel eens een domme reactie geven op het forum of vraagstelling, maar dat komt omdat ik er niet mee ben opgevoed. Pas sinds kort in geïnteresseerd geraakt.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2012, 16:56   #803
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Hoofdstuk 9 van Mattheus:

[1]Hij stak per boot over en kwam in zijn stad. [2] Daar brachten ze een verlamde bij Hem, die op een bed lag. Bij het zien van hun vertrouwen zei Jezus tegen de verlamde: ‘Wees maar gerust, vriend, uw zonden worden u vergeven.’ [3] Nu zeiden een paar schriftgeleerden onder elkaar: ‘Die man lastert God.’ [4] Jezus wist wat voor gedachten ze koesterden. Hij zei: ‘Waarom koestert u die boze gedachten? [5] Want wat is eenvoudiger? Zeggen: uw zonden worden vergeven, of zeggen: sta op en loop? [6] Maar opdat u weet dat de Mensenzoon* bevoegd is om op aarde zonden te vergeven’ – toen zei Hij tegen de verlamde: ‘Sta op, pak uw bed op en ga naar huis.’ [7] En hij stond op en ging naar huis. [8] Toen de menigte dit zag, kregen ze ontzag, en ze verheerlijkten God, die deze bevoegdheid aan mensen geeft. [9] Toen Jezus vandaar verder ging, zag Hij iemand bij het tolkantoor zitten, die Matteüs heette, en Hij zei tegen hem: ‘Volg Mij.Hij stond op en volgde Hem. [10] Nu kwamen er bij een maaltijd in zijn huis vele tollenaars en zondaars aan tafel, samen met Jezus en zijn leerlingen. [11] Toen de farizeeën dat zagen, zeiden ze tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’ [12] Hij hoorde dat en zei: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieke wel. [13] Ga heen, u moet maar eens leren wat dit zeggen wil: Barmhartigheid wil Ik en geen offer. Want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’
[14] Toen kwamen de leerlingen van Johannes naar Hem toe met de vraag: ‘Waarom vasten* wij en de farizeeën zo vaak, maar doen uw leerlingen dat niet?’ [15] Jezus zei hun: ‘Kunnen bruiloftsgasten soms rouwen zolang de bruidegom bij hen is? Maar er zullen dagen komen dat de bruidegom van hen is weggenomen, en dan zullen ze vasten. [16] Niemand zet een lap van ongekrompen stof op een oude jas. Want het opgezette stuk trekt aan de jas, en de scheur wordt nog erger. [17] Ook doe je geen jonge wijn in oude zakken. Anders barsten de zakken; de wijn loopt weg en de zakken gaan verloren. Nee, jonge wijn doe je in nieuwe zakken, en dan blijven beide bewaard.’

Mogelijke historische waarheid van hoofdstuk 9 van Mattheus.

Hij stak per boot over en kwam in zijn stad. Daar brachten ze een verlamde bij Hem, die op een bed lag. Toen Jezus vandaar verder ging, zag Hij iemand bij het tolkantoor zitten, die Matteüs heette, en Hij zei tegen hem: ‘Volg Mij.’ Nu kwamen er bij een maaltijd in zijn huis vele tollenaars en zondaars aan tafel, samen met Jezus en zijn leerlingen. Toen de farizeeën dat zagen, zeiden ze tegen zijn leerlingen: ‘Waarom eet uw meester met tollenaars en zondaars?’ Hij hoorde dat. Toen kwamen de leerlingen van Johannes naar Hem toe met de vraag: ‘Waarom vasten wij en de farizeeën zo vaak, maar doen uw leerlingen dat niet?
Neem aan dat u met de leerlingen van Johannes, Johannes de Doper bedoelt. Klop dat?

Als ik het goed gegrepen is het dopen, Johannes, nog lang doorgegaan. Gemeenteleden bleken soms zo gedoopte te zijn, maar moesten opnieuw gedoopt worden.
Wat is de achtergrond ervan dat ze opnieuw gedoopt moesten worden?

Johannes had leerlingen en Jezus had leerlingen. Is dat niet tegenstrijdig, daar Johannes de Doper, Jezus opgemerkt had als het Lam Gods en hem gedoopt had?
Oud 25 oktober 2012, 17:03   #804
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Bedankt ... met name wat je aangeeft over tevens de tijdsgeest interesseert me, als wel ook het politieke element.

ps. Zal soms wel eens een domme reactie geven op het forum of vraagstelling, maar dat komt omdat ik er niet mee ben opgevoed. Pas sinds kort in geïnteresseerd geraakt.
Niet erg. Domme reacties kan men hier bij de vleet lezen. Ik heb het boek nog niet helemaal uit, maar heb hier en daar wel al enkele meningsverschillen, maar die mogen de pret niet bederven. Het is verdomd moeilijk om non-fictie uit fictie te distilleren. De auteur heeft in elk geval een degelijke voorstudie gemaakt. Misschien kunnen we er later op terugkomen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2012, 09:54   #805
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neem aan dat u met de leerlingen van Johannes, Johannes de Doper bedoelt. Klop dat?
Ja.
Citaat:
Als ik het goed gegrepen is het dopen, Johannes, nog lang doorgegaan. Gemeenteleden bleken soms zo gedoopte te zijn, maar moesten opnieuw gedoopt worden.
Wat is de achtergrond ervan dat ze opnieuw gedoopt moesten worden?
Het doopsel van Johannes was een doopsel van boete. Een doopsel van vergiffenis van de zonde dus om zich voor te bereiden op de komst van de Eindtijd die in het verschiet lag volgens Johannes.

Het doopsel van de christenen was een doopsel waardoor de betrokkene deel uit ging maken van de volgelingen van Jezus en tevens dat men als gevolg van deze doop de ‘kracht (de Adem) van de Heilige Geest’ zou ontvangen. Later werd die Heilige Geest gesymboliseerd door de christenen door de zalving met olie die samen met de doop geschiedde. In de begintijd echter was het doopsel van Johannes dus niet voldoende voor volgelingen of voor diegenen die adepten van Jezus wilden worden. Dat blijkt ook uit Handelingen. Uit dit geschrift zou dan ook moeten blijken dat 'de doop van de Heilige Geest', niet gekend was bij iedere toenmalige volgeling van Jezus.

Citaat:
Johannes had leerlingen en Jezus had leerlingen. Is dat niet tegenstrijdig, daar Johannes de Doper, Jezus opgemerkt had als het Lam Gods en hem gedoopt had?
Dat is een zeer goede vraag. Maar u moet er steeds van uitgaan dat het evangelie zich constant tegenspreekt.

Zo laat Johannes, wanneer hij in de gevangenis van Herodes zit, ook door zijn leerlingen vragen aan Jezus of 'hij diegene is die men moet verwachten', terwijl bij de doop in de Jordaan van Jezus, Johannes respectvol zegt dat niet hij Jezus moet dopen, maar Jezus hem en dus insinueert dat hij wel degelijk 'diegene is die men moet verwachten'.

Laatst gewijzigd door system : 26 oktober 2012 om 10:04.
Oud 26 oktober 2012, 11:00   #806
Adrian M

Standaard

Citaat:
Zo laat Johannes, wanneer hij in de gevangenis van Herodes zit, ook door zijn leerlingen vragen aan Jezus of 'hij diegene is die men moet verwachten', terwijl bij de doop in de Jordaan van Jezus, Johannes respectvol zegt dat niet hij Jezus moet dopen, maar Jezus hem en dus insinueert dat hij wel degelijk 'diegene is die men moet verwachten'.
Een zelfde tegenstrijdigheid welke ik meende op te merken aan Johannes de Doper als zoon van Elizabet.
Elizebet was op de hoogte gebracht van de komst van Jezus. Maria bivakkeerde tevens drie maanden bij haar in huis.
Het zou mijns inziens niet te rijmen zijn als Elizabet hem niet opgevoed zou hebben met de wetenschap dat de zoon van Maria het Lam Gods was.

Elizabet was de tante van Maria, Jezus en Johannes de Doper waren dus tevens familie van elkaar.
Men zou dus aan mogen nemen dat hij van jongs af aan Jezus gekend moet hebben, als wel er van de hoogte moet zijn geweest wie het Lam Gods was.

Als ik het op rij zet, krijg ik de indruk dat Johannes de Doper van begin af aan, tot vrijwel aan het eind van zijn leven, getwijfeld heeft of Jezus inderdaad het Lam Gods was:

o De moeder van Johannes, Elizabet, is volledig op de hoogte gebracht van de komst van Jezus. Zij moet Johannes de Doper logischerwijze daarvan op de hoogte gebracht hebben
o Johannes herkent Jezus pas als het Lam Gods als deze zich laat dopen
o Zover ik het tot nu begrijp gaat hij na de doop van Jezus verder met prediken met zijn eigen leerlingen
o Hij sluit zich dus niet aan bij Jezus, terwijl hij inmiddels weet (doop van Jezus) wie het Lam Gods is.
o Wanneer Johannes de Doper in de gevangenis van Herodes zit, laat hij ook door zijn leerlingen vragen aan Jezus of 'hij diegene is die men moet verwachten'

Laatst gewijzigd door Adrian M : 26 oktober 2012 om 11:08.
Oud 26 oktober 2012, 14:11   #807
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een zelfde tegenstrijdigheid welke ik meende op te merken aan Johannes de Doper als zoon van Elizabet.
Elizebet was op de hoogte gebracht van de komst van Jezus. Maria bivakkeerde tevens drie maanden bij haar in huis.
Het zou mijns inziens niet te rijmen zijn als Elizabet hem niet opgevoed zou hebben met de wetenschap dat de zoon van Maria het Lam Gods was.

Elizabet was de tante van Maria, Jezus en Johannes de Doper waren dus tevens familie van elkaar.
Men zou dus aan mogen nemen dat hij van jongs af aan Jezus gekend moet hebben, als wel er van de hoogte moet zijn geweest wie het Lam Gods was.

Als ik het op rij zet, krijg ik de indruk dat Johannes de Doper van begin af aan, tot vrijwel aan het eind van zijn leven, getwijfeld heeft of Jezus inderdaad het Lam Gods was:

o De moeder van Johannes, Elizabet, is volledig op de hoogte gebracht van de komst van Jezus. Zij moet Johannes de Doper logischerwijze daarvan op de hoogte gebracht hebben
o Johannes herkent Jezus pas als het Lam Gods als deze zich laat dopen
o Zover ik het tot nu begrijp gaat hij na de doop van Jezus verder met prediken met zijn eigen leerlingen
o Hij sluit zich dus niet aan bij Jezus, terwijl hij inmiddels weet (doop van Jezus) wie het Lam Gods is.
o Wanneer Johannes de Doper in de gevangenis van Herodes zit, laat hij ook door zijn leerlingen vragen aan Jezus of 'hij diegene is die men moet verwachten'
Getwijfeld heeft Jonannes zeker. En goed getwijfeld als we de evangelies zo lezen. Wellicht komt dit ook (maar dat is speculatie van mijnentwege) omdat zijn leerlingen hem gebriefd hebben dat Jezus zich niet altijd hield aan de wetten van de Thora en dat hij nogal goed at en dronk. En dus stelden ze zich terecht de vraag: kan zo iemand wel de man zijn die we verwachten?

Nog een bijzonderheid over de Johannesdoop en de christelijke doop.
Het is zo goed als zeker dat bepaalde zeer vroege joods-christelijke groepen zoals de Ebionieten en de Elkasaïten geen ‘doop van de Heilige Geest‘ kenden. Zij hielden zich de joodse traditie en de boetedoop van Johannes. Ook de Samaritanen die volgelingen waren geworden van Jezus via Simon de Tovenaar kenden, geen ‘doop van de Heilige Geest’. Ook zij hielden zich meer dan waarschijnlijk aan de Joodse traditie, met name de Johannesdoop.

Een ander gebruik bij sommige vroeg-christenen was het nuttigen van melk en honing na de hun doop. Ook hier heeft men blijkbaar te doen met een oud Joods gebruik. Wellicht wordt hierop allusie gemaakt in 1Petr, 2:2. Noteer dat deze gewoonte ook in zwang was bij bepaalde gnostici en bij Marcion. Dat vertelt ons tenminste Tertullianus.

Laatst gewijzigd door system : 26 oktober 2012 om 14:13.
Oud 26 oktober 2012, 14:22   #808
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Getwijfeld heeft Jonannes zeker. En goed getwijfeld als we de evangelies zo lezen. Wellicht komt dit ook (maar dat is speculatie van mijnentwege) omdat zijn leerlingen hem gebriefd hebben dat Jezus zich niet altijd hield aan de wetten van de Thora en dat hij nogal goed at en dronk. En dus stelden ze zich terecht de vraag: kan zo iemand wel de man zijn die we verwachten?
Goed eten en drinken is niet verboden in de Torah. En wat doen we hier mee ?

Matt.5:
17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht,
Oud 26 oktober 2012, 14:31   #809
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Matt.5:
17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht,
Maar een slemper? Reinheidsgeboden? Sabbatsrust?

P.S.
Heb het boek van Henri van Nispen besteld. Ben benieuwd.

Laatst gewijzigd door system : 26 oktober 2012 om 14:47.
Oud 26 oktober 2012, 14:40   #810
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Matt.5:
Wat het Pauliaanse Christendom daarna met die verzen van Mattheus gedaan heeft is een typisch voorbeeld van ideologisch "omturnen". Als de Jood Jehoshuah/Jezus zegt "om ze tot vervulling te brengen", dan is het zondermeer duidelijk dat hij bedoelt: na te leven. Wat toch evident is. Een gelovige Jood zoals Jezus leeft de mitzvoth na. En hij spoort zijn leerlingen aan dat ook te doen. Dat wordt overigens nogmaals uitdrukkelijk bevestigd door zijn uitspraak in Mattheus 23:1-3 "1 Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen 2 en zei: ‘De schriftgeleerden en de farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. 3 Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden". Hij had wel kritiek op een deel van de farizeeën die in hun handelingen afweken van de geest van de ethische code, de Mitzvoth, uit de Torah.

En wat doet het Christendom? Aan hun gelovigen vertellen dat Jezus met die "vervulling" uit Mattheus 5:17 bedoelde: de mensheid "verlossen" door zijn kruisdood.

Het Christendom heeft doodeenvoudig verraad gepleegd tegenover de visie van Jehoshuah/Jezus.

Laatst gewijzigd door quercus : 26 oktober 2012 om 14:42.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2012, 14:59   #811
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar een slemper? Reinheidsgeboden? Sabbatsrust?

P.S.
Heb het boek van Henri van Nispen besteld. Ben benieuwd.
De Wet van de Profeten is de Tenach, waaronder de Torah, de Wet van Mozes.
Oud 26 oktober 2012, 15:03   #812
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat het Pauliaanse Christendom daarna met die verzen van Mattheus gedaan heeft is een typisch voorbeeld van ideologisch "omturnen". Als de Jood Jehoshuah/Jezus zegt "om ze tot vervulling te brengen", dan is het zondermeer duidelijk dat hij bedoelt: na te leven. Wat toch evident is. Een gelovige Jood zoals Jezus leeft de mitzvoth na. En hij spoort zijn leerlingen aan dat ook te doen. Dat wordt overigens nogmaals uitdrukkelijk bevestigd door zijn uitspraak in Mattheus 23:1-3 "1 Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen 2 en zei: ‘De schriftgeleerden en de farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. 3 Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden". Hij had wel kritiek op een deel van de farizeeën die in hun handelingen afweken van de geest van de ethische code, de Mitzvoth, uit de Torah.

En wat doet het Christendom? Aan hun gelovigen vertellen dat Jezus met die "vervulling" uit Mattheus 5:17 bedoelde: de mensheid "verlossen" door zijn kruisdood.

Het Christendom heeft doodeenvoudig verraad gepleegd tegenover de visie van Jehoshuah/Jezus.
100% roerend met je eens ! Vooral de laatste zin schreeuw ik al jaren uit. Geef de joden (een van ) hun helden terug en behandel Hem niet als een verrader ! En dan nog de schuld bij het joodse volk leggen, bah.
Oud 26 oktober 2012, 16:26   #813
system
Banneling

Standaard

Citaat:
100% roerend met je eens ! Vooral de laatste zin schreeuw ik al jaren uit. Geef de joden (een van ) hun helden terug en behandel Hem niet als een verrader ! En dan nog de schuld bij het joodse volk leggen, bah.
Gij vergeet alle twee dat het christendom geen jodendom is. Maar ge wilt er precies terug een jodendom van maken. En dat is een volslagen foute redenering.

Want op de vergadering van Jeruzalem werden door Jacobus (de broer van Jezus notabene...) én Petrus (de rots waarop hij zijn kerk zou bouwen ... )beslist dat voor de volgelingen van Jezus in de diaspora, slechts de Noachitische geboden zouden van toepassing zijn. Na de val van Jeruzalem verdween de joodse kerk. In de zin dat ze bleef doorleven in kleine op zichzelf afgezonderde groepjes (Nazoreeërs, Ebionieten, Simonieten, Elkasaïeten, de Nicolaïeten, de volgelingen van Cerinthus, deze van Meander, van Satornilus, de Sethianen, en noem maar op) om tenslotte in stilte ten onder te gaan na enkele eeuwen. De andere kerk echter (lees: de andere interpretatie), bleef zich uitbreiden en bleef floreren (maar belange niet zo uitbundig als men tot voor kort dacht). Zij was het het uiteindelijk wel voor het zeggen kreeg.

En dus, wat ge allemaal komt poneren, heeft niet eens veel om het lijf.

Laatst gewijzigd door system : 26 oktober 2012 om 16:54.
Oud 26 oktober 2012, 17:24   #814
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gij vergeet alle twee dat het christendom geen jodendom is. Maar ge wilt er precies terug een jodendom van maken. En dat is een volslagen foute redenering.
Nee hoor, jij bent volkomen fout! Het christendom begon pas NA Jezus.
Citaat:
Want op de vergadering van Jeruzalem werden door Jacobus (de broer van Jezus notabene...) én Petrus (de rots waarop hij zijn kerk zou bouwen ... )
Dat is de evangelische versie en die mag je voor mijn part verder inkleuren.
Oud 26 oktober 2012, 17:38   #815
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee hoor, jij bent volkomen fout! Het christendom begon pas NA Jezus.

Dat is de evangelische versie en die mag je voor mijn part verder inkleuren.
Ja maar u moet toch effe ernstig blijven.

U verwerpt nu in mijn antwoord de evangelische tekst (vergadering van Jeruzalem). Want, zo zegt u, dat is de evangelische versie... Edoch, van de andere kant haalt u enkele posten ervoor zelf dan weer de woorden van Jezus aan (m.b.t. tot de Thora) uit diezelfde evangelische versie om uw punt te maken. Beseft u dat niet dat dit zo inconsekwent is als mogelijk maar kan?

Ofwel neemt u geen enkele inhoud van het evangelie aan ofwel allemaal. Maar zo te zien aanvaardt u slechts de inhoud of de versie van het evangelie zonder problemen wanneer die past in uw rationele constructie.

Laatst gewijzigd door system : 26 oktober 2012 om 17:45.
Oud 26 oktober 2012, 18:09   #816
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja maar u moet toch effe ernstig blijven.
Ik blijf ernstig hoor!

Citaat:
U verwerpt nu in mijn antwoord de evangelische tekst (vergadering van Jeruzalem). Want, zo zegt u, dat is de evangelische versie... Edoch, van de andere kant haalt u enkele posten ervoor zelf dan weer de woorden van Jezus aan (m.b.t. tot de Thora) uit diezelfde evangelische versie om uw punt te maken. Beseft u dat niet dat dit zo inconsequent is als mogelijk maar kan?
Nee, als je mijn vorige post goed had gelezen stond daar dat het christendom begint NA Jezus. Die vergadering van Jeruzalem was NA Jezus en dan nog volgens Paulus en Handelingen. Matt.5 heeft het nog steeds over de levende Jezus. Zie je het verschil ?

Citaat:
Ofwel neemt u geen enkele inhoud van het evangelie aan ofwel allemaal.
Als ik alle evangelies zou verwerpen zou dit betekenen dat Jezus nooit zou bestaan hebben.
Citaat:
Maar zo te zien aanvaardt u slechts de inhoud of de versie van het evangelie zonder problemen wanneer die past in uw rationele constructie.
Ik hou wel degelijk enkel de rationele passages over en verwerp de mythologische bijvoegsels. Daar heb je nog wat moeite mee. Er zijn ook nog tegenspraken in wat men als rationeel zou kunnen beschouwen, en dan moet men onderzoeken vanwaar deze tegenspraken komen en wat het meest aannemelijke in in context van het hele verhaal, geplaatst in het politiek en religieus klimaat van toen.
Oud 26 oktober 2012, 18:23   #817
system
Banneling

Standaard

[quote=Aton;6387222]

Citaat:
Nee, als je mijn vorige post goed had gelezen stond daar dat het christendom begint NA Jezus. Die vergadering van Jeruzalem was NA Jezus en dan nog volgens Paulus en Handelingen. Matt.5 heeft het nog steeds over de levende Jezus. Zie je het verschil ?
Natuurlijk begint het christendom na Jezus. Dat weet het kleinste kind.

Citaat:
Als ik alle evangelies zou verwerpen zou dit betekenen dat Jezus nooit zou bestaan hebben.

Ik hou wel degelijk enkel de rationele passages over en verwerp de mythologische bijvoegsels. Daar heb je nog wat moeite mee. Er zijn ook nog tegenspraken in wat men als rationeel zou kunnen beschouwen, en dan moet men onderzoeken vanwaar deze tegenspraken komen en wat het meest aannemelijke in in context van het hele verhaal, geplaatst in het politiek en religieus klimaat van toen
Met andere woorden, u bepaalt wat mythologisch is en wat niet. U doet maar. Ik doe dat ook, maar ik beschouw het altijd als een mogelijkheid, een hypothese, niet als een vaststaand feit. En dan moet u me maar eens uitleggen hoe u nu weet dat de woorden die Jezus heeft uitgesproken niet mythologisch zijn. Volgens mij weet u daar maar niets van. Nada.

Laatst gewijzigd door system : 26 oktober 2012 om 18:25.
Oud 26 oktober 2012, 18:26   #818
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk begint het christendom na Jezus. Dat weet het kleinste kind.
Wat lig je dan te lullen man.

Citaat:
Met andere woorden, u bepaalt wat mythologisch is en wat niet. U doet maar. Ik doe dat ook, maar ik beschouw het altijd als een mogelijheid, niet als een vaststaaanf feit. En dan moet u me maar eens uitleggen hoe u nu weet dat de woorden die Jezus heeft uitgesproken niet mythologisch zijn. Volgens mij weet u daar maar niets van. Nada.
Ik heb daar geen kleurpotloden voor nodig. Enkel wat achtergrondkennis en wat gezond verstand.
Oud 26 oktober 2012, 18:34   #819
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat lig je dan te lullen man.

Ik heb daar geen kleurpotloden voor nodig. Enkel wat achtergrondkennis en wat gezond verstand.
Niemand weet wat Jezus echt heeft gezegd. U probeert zich eruit te lullen. Indien u aanvaardt dat Jezus dat heeft gezegd m.b.t. tot het naleven van de Wet wat in het evangelie staat , dan is dit louter en maar evenzeer wishfull thinking. U hoopt dat hij het gezegd heeft, maar u weet het niet.

Van de andere kant bent u dan wel zeker dat er geen vergadering is geweest in Jeruzalem van de oudsten. Of in andere woorden: u schrijft zo uw verhaaltje al naar gelang het u goed uitkomt. Of nog beter: u maakt er een aardig potje van zo te zien. En bovendien, een zeer subjectief potje.

Laatst gewijzigd door system : 26 oktober 2012 om 18:36.
Oud 26 oktober 2012, 20:21   #820
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niemand weet wat Jezus echt heeft gezegd. U probeert zich eruit te lullen. Indien u aanvaardt dat Jezus dat heeft gezegd m.b.t. tot het naleven van de Wet wat in het evangelie staat , dan is dit louter en maar evenzeer wishfull thinking. U hoopt dat hij het gezegd heeft, maar u weet het niet.
Hoe hij het juist gezegd heeft kan me niet schelen. Het is de reflex van het standpunt dat hij inneemt en als je enig gezond verstand hebt zou je inzien dat dit 1- duidelijk maakt dat hij een zeer conservatieve stelling innam en 2- helemaal geen update- sekte preekte ( christelijke leer ).
Citaat:
Van de andere kant bent u dan wel zeker dat er geen vergadering is geweest in Jeruzalem van de oudsten. Of in andere woorden: u schrijft zo uw verhaaltje al naar gelang het u goed uitkomt. Of nog beter: u maakt er een aardig potje van zo te zien. En bovendien, een zeer subjectief potje.
Hoeveel keer moet ik je dat nog uitleggen zeg ! Herlees eens alles rustig. Ik kan best begrijpen dat dit allemaal wat snel gaat voor je bevattingsvermogen en dit voor jou wel een potje lijkt. Ook wel toevallig dat Quercus heel toevallig er hetzelfde aardig potje van gemaakt heeft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be