Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2013, 13:23   #221
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Heb ik al gedaan. 50 % gemiddeld. Dat wist je toch?

Dat een significant deel van de Vlamingen geen fatsoenlijk en verstaanbaar Nederlands spreekt is een ánder probleem. Maar zoals je weet leidt het aanstippen van dit fenomeen steevast tot gehuil en gebrul uit het flamingante hoekje. Ook weer in deze draad.

Wat Snerror onderzoekt hier is aperte nederlandsonwilligheid cq onkundigheid.
Dat zijn gewoonweg hele interessante statistieken.
Waarschijnlijk is die Nederlandstalige onkunde een gevolg van het feit dat men zelfs in Vlaanderen in Lidl supermarkten weigert om hun producten te voorzien van Nederlandstalige opschriften.

Blijkbaar ben ik ginds in dat draadje een achterlijk vlaams nationalist, maar moet je in dit draadje begrip opbrengen voor franstaligen die in VLAANDEREN in hun eigen franskiljons willen worden bediend?

Wat is het nu dhimmies?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 13:51   #222
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Aan Vlaams en Vlaming kleeft evenveel racisme als aan Nederlander en Nederlands of aan Duitser en Duits, helemaal niets.
Inderdaad, alsof Nederlanders als racistisch worden beschouwd door de PVV of Fransen door het FN..

Wat wel zo is denk ik, dat de Franstalige (Belgische) media geen fraai beeld schept van de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door Snerror : 14 november 2013 om 13:52.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 13:58   #223
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Beste medeforummers,

Aangezien vele handelaars in Vlaanderen het blijkbaar niet de moeite vinden om tot 100 te leren tellen in het Nederlands of vaak zelfs een 'dankuwel' er niet af kan het volgende initiatief;

Onderstaande link leidt u naar een google map met al enkele zulke handelaars aangeduid. Dit initiatief heeft als doel:
- De handelaars in hun portomonnee raken, wat hen hopelijk zal aansporen om Nederlands te leren.
- Het probleem van respectloosheid tov het Nederlands in kaart brengen.
- Om sommige naïeve Vlamingen eens op te feiten te wijzen.
- Omdat ik en anderen graag in het Nederlands bedient worden en dan even deze kaart kunnen checken alvorens te vertrekken.

Dit topic is waarschijnlijk vooral handig voor mensen die in de Vlaamse rand wonen.
Als je nog zulke handelaars kent gelieve de naam van de zaak, het adres en een korte beschrijving van het probleem door te mailen naar [email protected].

Dit is de link:
https://mapsengine.google.com/map/ed...4.kMckDTdSkftM

Brussel volgt misschien later maar we beginnen met Vlaanderen, wat voor ons toch een groter probleem is.
Belachelijk...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 13:59   #224
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Belachelijk...
Geniaal ja!
Oud 14 november 2013, 14:00   #225
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Aan Vlaams en Vlaming kleeft evenveel racisme als aan Nederlander en Nederlands of aan Duitser en Duits, helemaal niets.
Inderdaad, het probleem is dat de perceptie die leeft bij immigranten anders is....

Het gaat over marketingtechnische strategie in de keuze van labels.
Men koopt een bepaald merk niet om wat het is, maar om wat men denkt dat het is.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2013 om 14:02.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 14:03   #226
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geniaal ja!
Nee, ronduit belachelijk. En bovendien nog eens misdadig ook. Aanzetten tot discriminatie is strafbaar.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 14:03   #227
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad, het probleem is dat de perceptie die leeft bij immigranten anders is....

Men koopt een bepaald merk niet om wat het is, maar om wat men denkt dat het is.
Ja, zo werkt het met alles.

Zo reageer ik ook op wat ik denk dat jij zegt.
Oud 14 november 2013, 14:07   #228
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ronduit belachelijk. En bovendien nog eens misdadig ook. Aanzetten tot discriminatie is strafbaar.
in wat verschilt dit met een kaartje waarop staat waar het het goedkoopst winkelen is? of een kaartje waarop staat in welke winkels er regelmatig verschillen gevonden worden tussen de geafficheerde prijzen en de prijzen aan de kassa?
Oud 14 november 2013, 14:34   #229
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoezo aanzetten tot discriminatie?

"Kauf nicht bei Juden"? of "Boycot Israelische producten"?

Koop in winkels waar men je in je in de taal van de streek bedient = discriminatie?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 14 november 2013, 14:43   #230
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Misschien en labeltje kleven :

"dit is en lokale winkel voor locale mensen"

"this is a local shop for local people"
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 14:46   #231
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht

U heeft het precies weer eens niet zo goed begrepen hé.

Mensen uit andere streken mogen GERUST in ONZE winkels komen kopen, maar daarom hoeven WIJ ons nog niet aan te passen aan de 375 talen van waaruit die bezoekers komen.

Als ik in spanje een winkel binnenstap eis ik evenmin dat ze me in het Nederlands bedienen. Jij wel soms?

Oud 14 november 2013, 14:56   #232
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest Bekijk bericht

Lol, hoe kom je van Nederlandstalige bediening verkiezen naar mensen uitsluiten? Of begrijp je het opzet niet?
Oud 14 november 2013, 14:59   #233
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lol, hoe kom je van Nederlandstalige bediening verkiezen naar mensen uitsluiten? Of begrijp je het opzet niet?
ja, Roger heeft altijd zo'n speciaal insteekske dat voor gewone mensen niet altijd te begrijpen is...

Oud 14 november 2013, 15:21   #234
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat uiteindelijk om een strategie om immigranten te verleiden tot Nederlands ipv dat ze de Francité gaan vervoegen. En het etiket 'Vlaams' is daarvoor niet zeker niet aangewezen. Nederlandstaligen kunnen ze bovendien worden; Vlaming echter, dat is een andere diskussie.
Spijker op de kop.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 14 november 2013 om 15:21.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 17:14   #235
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ja, Roger heeft altijd zo'n speciaal insteekske dat voor gewone mensen niet altijd te begrijpen is...
Dat is hier DIKWIJLS een probleem.
(Ik behoor ook tot de gewone mensen)
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 18:51   #236
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Welneen, op termijn een verrijking van onze kultuur!
Want die immigranten van de eerste generatie sturen hun kinderen mooi naar de Nederlandstalige school. Op termijn komen die hier dus de Nederlandstaligheid versterken. Net zoals die Vlamingen die in het Wallonië met zijn goedkopere immobiliënprijzen kleine Walen gaan maken.

Ge onderschat het assimilatieeffekt op termijn. En in uw racistische kijk zijt ge de objektieve bondgenoot van de Francité.
Beter dat immigranten zich in Leuven komen vestigen dan dat ze in Brussel de Francité gaan versterken ten nadele van de Nederlandstaligheid.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar ik zie jouw assimilatie-proces op termijn anders. De kinderen leren inderdaad Nederlands en gaan hier in Leuven naar school (ik hoor ze in de tuin spelen in het Nederlands). En een deel van hen zal hogere studies aanvatten, en dankzij dat Nederlands zullen ze een job kunnen uitoefenen. MAAR er is geen affectieve assimilatie met de mensen van hier.
De kinderen die ik in mijn buurt zie opgroeien spelen niet met de kinderen van hier. Ze spelen met neefjes en nichtjes, met hun eigen broertjes en zusjes. Alleen op school hebben ze contact met de mensen van hier.
En die trend zal zich buiten hogere studies en buiten de job verder zetten.
Het Nederlands is voor hen enkel nodig voor de administratie en de werkgelegenheid. Hun culturen (Ethiopië, Somalië, Jordanië, ...) zijn in de mate zo verschillend van de onze, dat er tientallen generaties nodig zullen zijn om een deftige overbrugging (of echte assimilatie) mogelijk te maken. Er zijn uitzonderingen, maar heel weinig en dan nog hooggeschoolde, bereisde mensen die door hun eigen cultuur veroordeeld werden omdat ze te intellectueel (lees te westers redenerend) waren bevonden.

Veiligheidshalve benadruk je 'op termijn'. Ja, ja; maar ik leef nu.
En op termijn zullen deze migraties peanuts zijn vergeleken met de migraties die zullen volgen van delta-mensen die geen grond meer onder hun voeten hebben. De 'natten' zullen komen. Het gaat 'op termijn' nog heel plezant worden.

Taal is maar één facet van een cultuur.

En wijzig 'racistische kijk' maar in 'nostalgische kijk'. Ik lees nog graag een boek ofwel volledig in het Nederlands, ofwel volledig in het Engels, ofwel volledig in het Frans. Ik bedank voor een potpourri zoals ik die nu al hoor spreken.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 14 november 2013 om 19:01.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 19:13   #237
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed en wel, maar ook dat is naast mijn punt zijnde:

Marketingtechnisch bekeken is "Vlaams" is gewoonweg een kontaproduktief etiket om Nederlands te promoten bij immigranten in Brussel.
Aan Vlaams en Vlaming kleeft nu eenmaal een racistisch geurtje, met dank aan het Vlaams Blok, spijtig maar waar.
Als men aan taalbekeringswerk wil doen trekt men dus best de Nederlandstalige kaart
.

De rol van het VB daarin is uiteindelijk bijkomstig en doet niets af aan het belang van de vaststelling terzakze.
Ik wil de rol van het VB gerust in het midden laten want blijkbaar zijn er hier die dat niet willen gezegd hebben van hun partij.

Het gaat uiteindelijk om een strategie om immigranten te verleiden tot Nederlands ipv dat ze de Francité gaan vervoegen. En het etiket 'Vlaams' is daarvoor niet zeker niet aangewezen. Nederlandstaligen kunnen ze bovendien worden; Vlaming echter, dat is een andere diskussie.
Probeer die strategie maar eerst uit in Brussel. In Brussel en niet verder. Nederlands EN een gezinsplanningskit. (ik durf ook wel op termijn' denken).

Laatst gewijzigd door parsprototem : 14 november 2013 om 19:23.
Oud 14 november 2013, 19:15   #238
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kinderen die ik in mijn buurt zie opgroeien spelen niet met de kinderen van hier. Ze spelen met neefjes en nichtjes, met hun eigen broertjes en zusjes. Alleen op school hebben ze contact met de mensen van hier.
En die trend zal zich buiten hogere studies en buiten de job verder zetten.
Volgens mijn vriendin leerkracht is het zelfs op de speelplaats zichtbaar. De Turkskes staan in één hoek, de Marokkaantjes bij elkaar in een andere hoek en de Vlamingskes in een groepje eveneens apart. Gelukkig dat enkel de Vlamingskes racisten zijn nietwaar?

Oud 14 november 2013, 19:32   #239
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Discriminatie ook, en dat doen Nederlandsonkundige handelaren in Vlaanderen ten opzichte van de Vlaamssprekenden.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2013, 19:36   #240
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:

Waarom moet er rekening gehouden worden met de perceptie die immigranten van ons zouden kunnen hebben?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be