Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2013, 23:34   #31681
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zoals ik hierboven reeds te kennen gaf is men misschien meer naar mekaar toegegroeid.

Maar ook al is dat niet zo, dan is dan van geen enkel belang.

Alsof mensen als kollektiviteit naar mekaar zouden moeten toegroeien in een land. Wat een o zo verkeerd uitgangspunt! Kijk naar de verschillen tussen het noorden en zuiden van Frankrijk en Duitsland....! En toch zijn het allemaal Fransen en Duitsers.

Neen, staatsvorming gebeurt op basis van een gemeenschappelijk belang, ondanks alle eventuele verschillen.
Ik zie dit niet, u mogelijk wel. Daarom zou zoiets uitgezocht moeten worden door onafhankelijke wetenschappers.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 23:36   #31682
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En zovele mensen ter wereld begrijpen ook Rusland niet. Dus, wat wilt u daar nu mee zeggen?
Rusland is niet zo moeilijk te begrijpen.

Rusland is een zeer nationalistisch land, met een eeuwen oude Orthodoxe Kerk en een eeuwen oude traditie van dictatoriale bestuurders.
Alles is daar heel voorspelbaar.
Dus niet zo moeilijk om te begrijpen als Belgie.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 23:38   #31683
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Daarom zou zoiets uitgezocht moeten worden door onafhankelijke wetenschappers.
''wetenschappers''

Weer zo'n typische technocratische invalshoek. Er valt niets uit te zoeken. Je hebt een ideaal en in dienst daarvan neem je maatregelen.

Jacob stelt (volstrekt terecht mi) het belang van de Nederlandstalige Gemeenschap boven alles.

Dat is een heel ander uitgangspunt dan menig ander individu. In zowel Vlaanderen als Nederland.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 23:39   #31684
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De term moffen is denigrerend.
Yep (denk overigens niet dat hij er ook maar iets mee bedoeld heeft, behalve op humoristische wijze water en vijand mee aanduiden)
Oud 19 november 2013, 23:39   #31685
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kun je detaillistisch geneuzel vinden, maar van belang is dit zeer zeker. Wil men daarin duiken zal men alles op een rijtje moeten zetten wil het kans van slagen hebben.
Vooral als men weet dat het al een keer misgagaan is. Doet men dat niet komt het neer op God zegene de greep en we zien wel waar het schip strandt
Is het mislukt door Nederlanders of weeral, in eerste en laatste instantie, door toedoen van onze eeuwenoude aarts-en erfvijand...?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 november 2013 om 23:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 23:41   #31686
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
''wetenschappers''

Weer zo'n typische technocratische invalshoek. Er valt niets uit te zoeken. Je hebt een ideaal en in dienst daarvan neem je maatregelen.

Jacob stelt (volstrekt terecht mi) het belang van de Nederlandstalige Gemeenschap boven alles.

Dat is een heel ander uitgangspunt dan menig ander individu. In zowel Vlaanderen als Nederland.
Met dromen en idealen kan ik niets ... liever een benadering met beide voeten stevig op de vloer
Oud 19 november 2013, 23:48   #31687
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zie dit niet, u mogelijk wel. Daarom zou zoiets uitgezocht moeten worden door onafhankelijke wetenschappers.
O jee, ojee...

Maar redeneer binnen diezelfde logika nu eens omgekeerd...

Kunt ge U voorstellen dat men in Frankrijk zou "onafhankelijke wetenschappers" te werk stellen om uit te zoeken dat men met al die verschillen tussen noord en zuid niet beter zou doen om het land te splitsen.

Hebben de Duisers die tewerkgesteld bij de uitvoering van de hereniging?
Hebben ze zelfs ook maar geluisterd naar kritische geluiden van diezelfde onafhankelijk wetenschappers die hun mening kwijt wilden....?
Oud 19 november 2013, 23:55   #31688
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De term moffen is denigrerend.
Of zoals Lubbers zei: "Er zijn moffen en er zijn Duitsers. Verwar de twee niet."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 23:56   #31689
Cloggie
Lokaal Raadslid

Cloggie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker, maar wanneer u aangeeft 2/3e deel is voor kan daarbij het volgende opgemerkt ingeval een enquette.
Stel zulk een vraag aan mij en ben nauwelijks of nooit geïnteresseerd geweest in België. Wat weet ik dan? Er wordt een grappig soort Nederlands gesproken ... of is het Belgisch? Ben er wel eens doorheen gereden naar Frankrijk. België heeft ooit kort bij Nederland behoort. Eh hebben we inderdaad een oorlog daar ooit gevoerd?

Antwoord op de vraag bij Nederland? Ze spreken er Nederlands, laat Vlaanderen maar aansluiten bij Nederland

Vraag mij ook eens of Nederland bij Vlaanderen aan zou moeten aansluiten?

- Vertel ze gelijk ook dat in het Oranje kleden (voetbal of zo) afgelopen zaak is en ze hun geliefde Oranjes kwijt zullen zijn.

- Als men samengaat ook bereid moet zijn de hoofdstad eventueel naar bijvoorbeeld Antwerpen te verplaatsen en ook de regering

- Nationale dagen en weet ik wat nog meer aangepast moeten worden of zelfs afgeschaft daar ook voor Vlamingen dit betekenis en inhoud dient te hebben.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan wat bijv. bij identiteit en nationaal gevoel behoort. Wat voor de één van betekenis is zegt de ander totaal niets of kan zelfs een belediging vormen.
- Tradities ... bij de Marine bijvoorbeeld dient altijd een schip de naam van Speyk te voeren.

- Wat zegt een Vlaming ons Indië en alles wat daarbij komt kijken? Herdenking en ga maar door. Omgekeerd zegt Kongo ons niets.

Dit zijn slechts enkele kleine puntjes. De complexiteit van zo'n samenvoeging is enorm groot. 50 tot 100 jaar later zijn we in dat geval nog steeds bezig met het werken aan zo'n samenvoeging. Allerlei wetten, pensioen stelsels, juridisch stelsel en weet ik wat nog meer
Homogeniteit, Vlaanderen en NL verschillen van elkaar. Plus een Hollander is en zal per definitie altijd een klootzak blijven voor een Vlaming.
Laat staan de enorme hoge kosten die ermee gemoeid zullen zijn
(Leg dat een Hollander eens voor ... eens zien wat hij dan gaat antwoorden )

Dan blijft er nog steeds een fikse kans dat het fout loopt en zit je 183 jaar later nog steeds met een puinhoop.
En dat terwijl 15 jaar in de 19e eeuw uit heeft gewezen hoe dit fout kan lopen.

Sinds halverwege de 19e eeuw ligt het wat serieuze NL politici achter ons.
Zelfs nu, met de huidige problematiek in België, waken ze ervoor zich er over uit te laten. Eventueel een antwoord als ... een zaak van de Belgen

Men kan van alles aanvoeren waarom een samenvoeging, maar men dient ook reëel te zijn wat de consequenties zijn, dan wel negatieve gevolgen heeft.
Dromen is één, maar belangrijker nuchter op een rij: ... wat zijn de baten en wat zijn de kosten
(Baten en kosten niet alleen in geld uitgedrukt, maar ook sociaal, maatschappelijk, cultureel etc.)
Daarbij, als ik kijk hoe de vlag er hier bijstaat in Nederland:
  • Men kijkt steeds meer naar binnen, het liefst nog naar de eigen regio. Alles hierbuiten is of exotisch of eng. Het moet in ieder geval vooral daarbuiten blijven.
  • Men wordt steeds conservatiever. Vroeger was alles beter. Was Nederland nog maar Nederland. Maar nu hebben die [vul zondebok naar keuze hier in] het allemaal verpest.
  • Het geloof in vooruitgang door samenwerking brokkelt af. Men wil eigenlijk alleen het eigen standpunt horen, en het standpunt van de ander ridiculiseren. Kijk naar de populariteit van websites als geenstijl. Nee, echt, als je als Belg het Nederland van nu wilt begrijpen moet je eens op geenstijl.nl gaan kijken.
  • Alles is de schuld van Brussel, ook als onze regering er zelf om heeft gevraagd (bijvoorbeeld de begrotingsnorm).
  • Het vertrouwen in de politiek is tot een dieptepunt gedaald. Aan de andere kant is de politiek steeds populistischer geworden. Het resultaat is dat er nog nauwelijks knopen doorgehakt kunnen worden. Partijen durven geen gezichtsverlies te leiden door compromissen aan te gaan.
  • Bij de Nederlandse overheid is er een obsessie met schaalvergroting. Gemeentes moeten bij elkaar. Provincies moeten bij elkaar. Zoveel gebrek aan respect voor plaatselijke cultuur lijkt me niet bevoordelijk voor een unie tussen twee verschillende landen met geheel verschillende identiteiten.

Met dat in het achterhoofd moet ik hartelijk lachen om het idee dat de Nederlander warm zou lopen voor een unie met Belgie/Vlaanderen. De kosten van zulk een operatie zouden in chocoladeletters in de Telegraaf staan. Bij de eerste tekenen dat men in Vlaanderen anders over zaken dacht dan hier zou het grote zeuren beginnen. Er zou een tegenpartij opgericht worden. Er zouden elke week polls gehouden worden, waarin de nieuwe partij stemmen zou winnen. Uiteindelijk zou de Nederlandse politiek besluiten het plan in de ijskast te zetten en er zou nooit meer over worden gepraat.

Uberhaupt weten de meeste Nederlanders inderdaad bitter weinig over Belgie. Je hoeft maar te kijken naar hoe het de Nederlandse studenten vergaat wanneer zij in Belgie proberen te studeren zoals zij hier gewend zijn. De cultuur is gewoon anders.

Let wel. Ik geloof zelf dat mensen allen gelijk zijn, en zelf ben ik totaal niet nationalistisch ingesteld. Maar in Nederland is men gewoon gewend dingen anders te doen. We zeggen hier tegen de meester Wim en we spreken hem met je aan. En als iets ons iets niet zint dan zeggen we er iets over. Dat is zeker niet altijd positief, dat geef ik toe. Nederlanders klagen te veel, willen te veel regelen (en zorgen juist hierdoor weer dat er grote puinhopen ontstaan).

En tja, voor ons is Belgie gewoon dat grappige ongevaarlijke buurlandje. Daarom leeft bij ons wat voetbal betreft Nederland-Belgie ook nauwelijks, en Duitsland-Nederland wel. Belgie is manneke pis, Suske en Wiske, friet en wavels. En ze spreken er grappig.

Als we voorbij onze grenzen kijken dan kijken we naar Duitsland, naar de VS, naar het VK. Kijken we naar het zuiden, dan is het toch meer... Frankrijk, dat mooie vakantieland. Prachtig. Maar rare mensen. Levensgenieters, dat wel. Maar... Ze staken er omdat ze de pensioenleeftijd van 60 naar 62 is gegaan. Wat?!! Dan Italie, Berlusconiland. Daar kun je alleen je hoofd maar over schudden. Rare mensen, die Italianen.

Dan kom je toch al snel bij landen als Spanje, Portugal, Griekenland. Waar onze EU centen heengaan voor dure projecten die nergens toe dienen. Bruggen naar nergens. Prachtige snelwegen die nauwelijks gebruikt zullen worden. Dat soort werk.

Ik zeg alleen wat ik van andere mensen opvang. Zo kijken mensen naar de wereld. Of ze gaan er op vakantie, en dan blijft men meestal gewoon op de Nederlandse kolonie in den vreemde en negeren zowat dat ze elders zijn, of ze merken vooral op hoe merkwaardig het elders is, en uiteindelijk hoe blij men toch is gewoon in Nederland te leven.

Weet je trouwens hoe door sommige boven de rivieren nog steeds over Nederlands Limburg wordt gesproken? Reserve Belgie.

Ik moet ook eerlijk zeggen, van sommige Limburgers (dan heb ik het over wat oudere Limburgers, waarvan ik het idee dan ook heb dat ze niet zoveel opleiding hebben genoten en niet vaak buiten de eigen streek komen) versta ik vaak echt niets, zelfs al proberen ze Nederlands te praten. Je hebt in Nederland veel verschillende dialecten, maar als iemand uit Friesland of Groningen Nederlands praat met een beetje een accent kan ik dat prima verstaan. Ik vind het zelfs wel wat hebben. Aandoenlijk. Maar mensen uit Limburg, gut. En dan moet je vragen of ze het misschien nog een keer kunnen zeggen, en tja, dan ergeren zij zich daar natuurlijk weer aan... Het werkt wel versterkend op het wij/zij gevoel.

Genoeg Limburgers die zich ook eigenlijk geen Nederlander voelen. Voor er nu Belgen in de tank stappen om Limburg voor zich op te eisen, volgens mij voelen zij zich vooral Limburger. Ze hebben meer met de zustergemeente in Belgie of in Duitsland dan met de rest van Nederland, maar dat wil niet zeggen dat ze meer bij Duitsland of bij Belgie zouden horen.

En dan hebben we het over een provincie die toch al een tijdje deel uitmaakt van Nederland...

Laatst gewijzigd door Cloggie : 20 november 2013 om 00:00.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 00:00   #31690
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tezelfdertijd worden landen, bevolkingen zich meer bewust van een eigen identiteit ...nationalistischer.
Ook in NL waarneembaar, maar zoals het zich laat aanzien ook in Vlaanderen.
Het is maar de kwestie waarmee men zich identificeert.....
Oud 20 november 2013, 00:04   #31691
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ge ziet het niet en ge hoort het niet en ge voelt het niet.
Ge wilt alleen maar iets kopen....

Het gaat om het horen en beantwoorden van de "Roep van de Stam" die opstijgt uit de diepste krochten der geschiedenis.

Erst gehörst du deinem Gotte,
Ihm zunächst der Heimaterde.
Sachsenkind, mit jeder Faser
Bist du deinem Volke pflichtig!

Friedrich Wilhelm Weber

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 november 2013 om 00:10.
Oud 20 november 2013, 00:04   #31692
Adrian M

Standaard

Citaat:
Is het mislukt door Nederlanders of weeral, in eerste en laatste instantie, door toedoen van onze eeuwenoude aarts-en erfvijand...?
Daar kan men in blijven hangen, veel belangrijker ..wat is de impact geweest daarop in een verloop van 183 jaar hoe Vlaanderen zich ontwikkeld heeft en de impact op de Vlaming?
Vlaanderen heeft een geheel eigen en andere ontwikkeling doorgemaakt dan Nederland. Er zit een gat aan ontwikkeling en geschiedenis tussen.

De Vlaming werd lange tijd gedomineerd door de Franstalige gemeenschap. Waarom zouden ze ervoor kiezen opnieuw in zo'n positie terecht te willen komen?
Zelfs al zou dit niet zo zijn, zal het gevoel spelen tov de Hollanders. Zo geliefd zijn ze bovendien niet.
Oud 20 november 2013, 00:09   #31693
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ge ziet het niet en ge hoort het niet en ge voelt het niet.
Ge wilt alleen maar iets kopen....
Meer bedoeld als uitdrukking om nuchter op een rijtje te krijgen
Klopt, voel niet veel bij het spelen van een volkslied, Een vlag is leuk, maar niet meer dan "ëen" symboliek
Oud 20 november 2013, 00:17   #31694
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Daar kan men in blijven hangen, veel belangrijker ..wat is de impact geweest daarop in een verloop van 183 jaar hoe Vlaanderen zich ontwikkeld heeft en de impact op de Vlaming?
Vlaanderen heeft een geheel eigen en andere ontwikkeling doorgemaakt dan Nederland. Er zit een gat aan ontwikkeling en geschiedenis tussen.
Ik snap begod niet waarover ge het hebt.
Wat bepalend is voor ieders ontwikkeling zijn de ouders, de opvoeding en de sociale omgeving.
En niet "een gat in de geschiedenis".
Noch als individu, noch als kollektiviteit draagt men sporen van 183 jaar scheiding......
En als, d?*n gaat het nog steeds - nog eens! - om een gemeenschappelijk belang.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 november 2013 om 00:18.
Oud 20 november 2013, 00:22   #31695
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Vlaming werd lange tijd gedomineerd door de Franstalige gemeenschap. Waarom zouden ze ervoor kiezen opnieuw in zo'n positie terecht te willen komen?
Dat doen ze niet want er is maar 1 enkele Nederlandstalige gemeenschap.
Moet ge mij nu eens uitleggen hoe Nederlandstaligen, Nederlandstaligen kunnen domineren?

We zouden trouwens in een gemeenschapelijke parlementaire demokratie terecht komen.
En een Oostduitse werd zelfs Bondskanselier, waarom zou een Vlaming geen minster-president kunnen worden.......?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 november 2013 om 00:25.
Oud 20 november 2013, 00:29   #31696
Adrian M

Standaard

Citaat:
O jee, ojee...

Maar redeneer binnen diezelfde logika nu eens omgekeerd...

Kunt ge U voorstellen dat men in Frankrijk zou "onafhankelijke wetenschappers" te werk stellen om uit te zoeken dat men met al die verschillen tussen noord en zuid niet beter zou doen om het land te splitsen.

Hebben de Duisers die tewerkgesteld bij de uitvoering van de hereniging?
Hebben ze zelfs ook maar geluisterd naar kritische geluiden van diezelfde onafhankelijk wetenschappers die hun mening kwijt wilden....?
Geen enkele reden om, na een tijdsbestek van 183 jaar, vooral niet te doen.
Altijd nog beter dan maar zien waar het schip strandt. Wil je een huis bouwen zul je een begroting moeten hebben, hoe ga je het betalen en wat zijn de voorwaarden om door een architect een huis te kunnen laten ontwerpen. Bouw je boven je macht ... wel, dan ga je uiteindelijk de mist in.
Oud 20 november 2013, 00:33   #31697
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Daarbij, als ik kijk hoe de vlag er hier bijstaat in Nederland:
  • Men kijkt steeds meer naar binnen, het liefst nog naar de eigen regio. Alles hierbuiten is of exotisch of eng. Het moet in ieder geval vooral daarbuiten blijven.
  • Men wordt steeds conservatiever. Vroeger was alles beter. Was Nederland nog maar Nederland. Maar nu hebben die [vul zondebok naar keuze hier in] het allemaal verpest.
  • Het geloof in vooruitgang door samenwerking brokkelt af. Men wil eigenlijk alleen het eigen standpunt horen, en het standpunt van de ander ridiculiseren. Kijk naar de populariteit van websites als geenstijl. Nee, echt, als je als Belg het Nederland van nu wilt begrijpen moet je eens op geenstijl.nl gaan kijken.
  • Alles is de schuld van Brussel, ook als onze regering er zelf om heeft gevraagd (bijvoorbeeld de begrotingsnorm).
  • Het vertrouwen in de politiek is tot een dieptepunt gedaald. Aan de andere kant is de politiek steeds populistischer geworden. Het resultaat is dat er nog nauwelijks knopen doorgehakt kunnen worden. Partijen durven geen gezichtsverlies te leiden door compromissen aan te gaan.
  • Bij de Nederlandse overheid is er een obsessie met schaalvergroting. Gemeentes moeten bij elkaar. Provincies moeten bij elkaar. Zoveel gebrek aan respect voor plaatselijke cultuur lijkt me niet bevoordelijk voor een unie tussen twee verschillende landen met geheel verschillende identiteiten.

Met dat in het achterhoofd moet ik hartelijk lachen om het idee dat de Nederlander warm zou lopen voor een unie met Belgie/Vlaanderen. De kosten van zulk een operatie zouden in chocoladeletters in de Telegraaf staan. Bij de eerste tekenen dat men in Vlaanderen anders over zaken dacht dan hier zou het grote zeuren beginnen. Er zou een tegenpartij opgericht worden. Er zouden elke week polls gehouden worden, waarin de nieuwe partij stemmen zou winnen. Uiteindelijk zou de Nederlandse politiek besluiten het plan in de ijskast te zetten en er zou nooit meer over worden gepraat.

Uberhaupt weten de meeste Nederlanders inderdaad bitter weinig over Belgie. Je hoeft maar te kijken naar hoe het de Nederlandse studenten vergaat wanneer zij in Belgie proberen te studeren zoals zij hier gewend zijn. De cultuur is gewoon anders.

Let wel. Ik geloof zelf dat mensen allen gelijk zijn, en zelf ben ik totaal niet nationalistisch ingesteld. Maar in Nederland is men gewoon gewend dingen anders te doen. We zeggen hier tegen de meester Wim en we spreken hem met je aan. En als iets ons iets niet zint dan zeggen we er iets over. Dat is zeker niet altijd positief, dat geef ik toe. Nederlanders klagen te veel, willen te veel regelen (en zorgen juist hierdoor weer dat er grote puinhopen ontstaan).

En tja, voor ons is Belgie gewoon dat grappige ongevaarlijke buurlandje. Daarom leeft bij ons wat voetbal betreft Nederland-Belgie ook nauwelijks, en Duitsland-Nederland wel. Belgie is manneke pis, Suske en Wiske, friet en wavels. En ze spreken er grappig.

Als we voorbij onze grenzen kijken dan kijken we naar Duitsland, naar de VS, naar het VK. Kijken we naar het zuiden, dan is het toch meer... Frankrijk, dat mooie vakantieland. Prachtig. Maar rare mensen. Levensgenieters, dat wel. Maar... Ze staken er omdat ze de pensioenleeftijd van 60 naar 62 is gegaan. Wat?!! Dan Italie, Berlusconiland. Daar kun je alleen je hoofd maar over schudden. Rare mensen, die Italianen.

Dan kom je toch al snel bij landen als Spanje, Portugal, Griekenland. Waar onze EU centen heengaan voor dure projecten die nergens toe dienen. Bruggen naar nergens. Prachtige snelwegen die nauwelijks gebruikt zullen worden. Dat soort werk.

Ik zeg alleen wat ik van andere mensen opvang. Zo kijken mensen naar de wereld. Of ze gaan er op vakantie, en dan blijft men meestal gewoon op de Nederlandse kolonie in den vreemde en negeren zowat dat ze elders zijn, of ze merken vooral op hoe merkwaardig het elders is, en uiteindelijk hoe blij men toch is gewoon in Nederland te leven.

Weet je trouwens hoe door sommige boven de rivieren nog steeds over Nederlands Limburg wordt gesproken? Reserve Belgie.

Ik moet ook eerlijk zeggen, van sommige Limburgers (dan heb ik het over wat oudere Limburgers, waarvan ik het idee dan ook heb dat ze niet zoveel opleiding hebben genoten en niet vaak buiten de eigen streek komen) versta ik vaak echt niets, zelfs al proberen ze Nederlands te praten. Je hebt in Nederland veel verschillende dialecten, maar als iemand uit Friesland of Groningen Nederlands praat met een beetje een accent kan ik dat prima verstaan. Ik vind het zelfs wel wat hebben. Aandoenlijk. Maar mensen uit Limburg, gut. En dan moet je vragen of ze het misschien nog een keer kunnen zeggen, en tja, dan ergeren zij zich daar natuurlijk weer aan... Het werkt wel versterkend op het wij/zij gevoel.

Genoeg Limburgers die zich ook eigenlijk geen Nederlander voelen. Voor er nu Belgen in de tank stappen om Limburg voor zich op te eisen, volgens mij voelen zij zich vooral Limburger. Ze hebben meer met de zustergemeente in Belgie of in Duitsland dan met de rest van Nederland, maar dat wil niet zeggen dat ze meer bij Duitsland of bij Belgie zouden horen.

En dan hebben we het over een provincie die toch al een tijdje deel uitmaakt van Nederland...
zeer typerend toch wel voor de nederlanders,
de op zichzelf beklemmende gerichtheid ....op het incestieuze af...
en de angst voor het onbekende
Kaaskoppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 00:38   #31698
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd nog beter dan maar zien waar het schip strandt. Wil je een huis bouwen zul je een begroting moeten hebben, hoe ga je het betalen en wat zijn de voorwaarden om door een architect een huis te kunnen laten ontwerpen. Bouw je boven je macht ... ...
Jouw posts walmen al maanden van de Jan Salie geest. De archetypische bange blanke man. Die denkt alles te kunnen uitrekenen.
Een mentaliteit die fundamenteel wordt gestuurd door een gebrek aan ambitie en angst.

Maar zó hebben de Hollanders hun Gouden Eeuw niet gekregen! Die gingen er op uit. Die avonturierden de wijde wereld in. Warten ruimhartig naar nieuwkomers. En niet te beroerd te strijden op leven en dood voor vrijheid, welvaart en macht.

Daarna begon de fase van het zelfvergenoegd potverteren, terugtrekken,opgeven, rentenieren.

Het komt bekend voor allemaal.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 november 2013 om 00:47.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2013, 00:49   #31699
Adrian M

Standaard

Citaat:
Dat doen ze niet want er is maar 1 enkele Nederlandstalige gemeenschap.
Moet ge mij nu eens uitleggen hoe Nederlandstaligen, Nederlandstaligen kunnen domineren?

We zouden trouwens in een gemeenschapelijke parlementaire demokratie terecht komen.
En een Oostduitse werd zelfs Bondskanselier, waarom zou een Vlaming geen minster-president kunnen worden.......?
Gaf erbij aan, zelfs als dat niet zo zijn zal een dergelijk gevoel spelen tov Hollanders. Als een dergelijk gevoel al zo lang aanwezig is gaat dat echt niet zomaar weg.

U weet evengoed als ik dat een Hollander afgezien daarvan niet bijster geliefd is.
Hoe vaak op het forum bijvoorbeeld werd aangehaald dat een Hollander niet te vertrouwen is en op voorhand erop gerekend wordt belazerd te worden?

Een Vlaming aan het roer, geen probleem wat mij betreft. Maar nu zetten we een Hollander aan het roer.
Rutte .. en nu knallen we de Oosterschelde dicht, de Westerschelde gaat niet verder verdiept worden.
Zullen we eens zien hoe er gereageerd gaat worden door de Vlamingen.
Oud 20 november 2013, 00:54   #31700
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Jouw posts walmen al maanden van de Jan Salie geest. De archetypische bange blanke man. Die denkt alles te kunnen uitrekenen.
Een mentaliteit die fundamenteel wordt gestuurd door een gebrek aan ambitie en angst.

Maar zó hebben de Hollanders hun Gouden Eeuw niet gekregen! Die gingen er op uit. Die avonturierden de wijde wereld in. Warten ruimhartig naar nieuwkomers. En niet te beroerd te strijden op leven en dood voor vrijheid, welvaart en macht.

Daarna begon de fase van het zelfvergenoegd potverteren, terugtrekken,opgeven, rentenieren.

Het komt bekend voor allemaal.
Tja, alleen de VOC trok er niet op uit, voor zover dit destijds mogelijk was, zonder het maken van gerichte en onderbouwde plannen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be