![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vaak te danken aan overmatig drankgebruik.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 januari 2014 om 22:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ze voelen zich meer verwant met Wallonie dan met Nederland .Zij hebben een RK cultuur en gewoonten. Politiek lopen ze meestal achter Frankrijk aan. Allemaal niks mis met deze zaken,alleen is het meer Latijns en anders dan in Nederland. Nederland speelt meestal dezelfde bal als de Scandinavische of Angelsaksische landen t.a.v bovenstaande voorbeelden. Laatst gewijzigd door cato : 3 januari 2014 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=79 http://forum.politics.be/showthread....ag#post6902230
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 januari 2014 om 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat moge dan wel die "RK cultuur en gewoonten" inhouden? Sinterklaas? Carnaval? Pannenkoeken op Lichtmis? Bestaat dat soms niet in Nederland? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het over de Vlamingen gaat, is dat gewoonweg onjuist. Dat geldt enkel voor Franstalig België. Op het RTBF-journaal wordt vaak vrij veel aandacht besteed aan de Franse politiek, terwijl dat echt niet het geval is op het VRT- of VTM-journaal. In Vlaanderen wordt steevast verwezen naar Nederland. Niet naar Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Engeland pakt men graag uit met de eigen keuken, hoor. Meestal denken wij dat de Engelsen hun eigen keuken maar niets vinden, maar dat is heus niet het geval.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 januari 2014 om 00:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 januari 2014 om 04:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
|
![]() Citaat:
Ook Europese onderzoeken lijken aan te geven dat Vlamingen en Walen meer met elkaar overeenkomen dat Vlamingen en Nederlanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ben die hele hersenspoeling pas te boven gekomen na het lezen van werken over historische kritiek. Lees Marc Boone: zijn boek "Historici en hun métier" staat bol van de voorbeelden tot gemanipuleerde foto's toe. Of lees de negentiende-eeuwse Leopold von Ranke (want "Clio als hoer" is zo oud als de straat).
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En dat is hét grote verschil met de Nederlanders. Zelfs zonder studie kan men elkaar begrijpen en verstaan in het Nederlands. De Nederlander bestaat alleen maar omdat men één taal gemeenschappelijk heeft, het Nederlands. Op dit forum worden de regionale verschillen wel erg snel weggeduwd en weggemoffeld.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 januari 2014 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
|
![]() Citaat:
U zou dat toch moeten weten. Laatst gewijzigd door cato : 4 januari 2014 om 11:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zijn er verschillen tussen de provincies. maar dat is nu typisch Nederlands, ook de vele kerken en partijen. Toch heeft de NL Limburger en Nl Brabander meer gemeen met boven de rivieren dan met de Belgen. Vraag maar eens of ze zich willen aansluiten bij Belgie, dan merkt u het zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Banneling
|
![]() De mislukte koning Willem I in zijn 'ouw dagen'.
![]() Maar toch nog altijd autoritair met het belletje zwaaien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Adrian M : 4 januari 2014 om 11:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik wel, ik werk in het kerngebied van Brabant op de grens met België. De verschillen zie en hoor ik duidelijk tussen Holland en Brabant . U woont niet in het kerngebied, dus de verschillen zullen daar wellicht weer kleiner zijn. Bovendien woon ik in een stad en niet in een dorp, ook daar kan een verschil in zitten.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 januari 2014 om 12:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#280 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Die rancuneuze post zegt vooral veel over Uzelf want ge weet zeer goed dat al wie toen, en zelfs nog véél later, ook maar een beetje rijk was, bijvb. een dokter, personeel had en ook zo'n belletje. En dat tot in de jaren 1950-60. Mijn moeder heeft dat zelfs nog meegemaakt bij een dokter waar ze huishoudhulp was. Maar, zelfs volgens de Belgicist Geert Van Istendael was Willem I de beste koning die we ooit gehad hebben. http://www.radio1.be/programmas/bonu...t-gehad-hebben Welke vorst was volgens U dan wel niet beter dan Willem ? (En vergelijk geen appelen met peren door te komen aandraven met een koning uit de tijd van de parlementaire demokratie die sowieso nagenoeg niets meer te zeggen had.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 januari 2014 om 13:13. |
|
![]() |
![]() |