![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Af en toe lijken die wat speelruimte te geven, maar als het er op aankomt is het de hele zooi slikken of er uit vliegen.....
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik kom er ALTIJD tot rust , ik ontdoe mij er van alle zonde ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() God LIJKT ook maar te bestaan, als je hem maar zo plastisch en esoterisch mogelijk beschrijft, zoals jij doet. De dimensie doet er verder niet toe hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het ietwat unfair dat je het christen-zijn dan de "shop"-stempel zou opdrukken, vermits de rijkdom van persoonlijke interpretatie juist een meerwaarde geeft aan een modern en vrijdenkend christendom. Waarbinnen overigens duizenden denominaties zijn, die allemaal teruggaan op dezelfde Schrift en niet zozeer qua boodschap maar vooral qua traditie en theologische grondslag verschillen. De vraag of Jezus volledig god en mens was, enkel mens, vooral god en dan een beetje mens, al eeuwig bestond &c is eigenlijk niet zo belangrijk. Net zomin als de vraag of er een hiernamaals is, met hemel en hel of enkel hemel - en of je er rijstpap met of zonder bruine suiker krijgt. Het christendom is in eerste instantie een religie die: - de zeer heldere boodschap van Jezus Christus wenst te verkondigen: liefde voor God en voor naasten - alle wereldculturen overbrugt en expliciet poogt elke cultuur, taal of klimatologische schaal te omhelzen - een duidelijk sociale boodschap heeft en van in het begin naar die mensen in de maatschappij omkeek die het het moeilijkst hadden - ... 95% van de christenen, over de denominaties heen, zullen het eens zijn met de premissen van ons geloof - of Satan nu over de Hel heerst met een vuurpook of niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze maken de dienst uit. Als je je niet plooit naar hun wensen en inzichten, dan verlies je op termijn je lidkaart, en behoor je niet langer tot hun clubje. Citaat:
Immers bij RKK, islam en tutti quanti, denken de zelfverklaarde vertegenwoordigers van hun respectieve godheden veelal in jouw plaats. Citaat:
Zelfs de krant van gisteren lijkt vaak al een collectie leugens en onzin dat het niet lief meer is. Citaat:
Maar biskop zal je er niet snel mee worden hoor. ![]()
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 23 oktober 2014 om 12:26. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En zelfs dan nog: aangezien pas 300 jaar later werd bepaalt dat deze 4 "de waarheid" is en de rest (hoe onvolledig ook) in de vuilbak werd gekieperd, enkel en alleen omdat constantijn geen heibel wou tussen de verschillende takken in het christendom. Zo representatief vind ik die evangelies niet hoor...
![]() |
![]() |
#268 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#269 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is eigenlijk merkwaardig dat wij, de Katholieken nooit een degelijk bewijs hebben voor het bestaan van onze God. En dat er in de bewijzen van de atheïsten tegen God, er altijd wel een gaatje zit. Mag ik er dan alsjeblief u nog op wijzen dat ik niet dat persoon ben die vragen omzeilt? Als ik ben overtuigd zal ik antwoorden met 'OK'. Als ik niet antwoord, of niet hoe u het wilde, dan heb ik uw vraag verkeerd begrepen of vond ik uw vraag niet interessant genoeg om op te antwoorden. Als dit moest voorvallen, vraag me dan gewoon vriendelijk om er toch op te antwoorden. (Ik wil niet dat u een verkeerd beeld van mij krijgt) 2) En hier komt het al : 'OK'. Ik ben het met u eens : het celibaat zorgt ervoor dat enkele priesters in hun positie een te grote verdoken seksuele drang ontwikkelen en die niet meer onder controle hebben. Maar : -het Katholicisme is niet gebaseerd op pedofilie -ik geloof niet omwille van die pedofielen -veralgemeen niet die enkelingen tot de miljoenen die er zijn. -Het is niet omdat de schandalen enkele jaren geleden aan het licht zijn gekomen, dat ik plots niet meer geloof, ik geloof niet in de priesters, ik geloof in God. -Ook ik betreur pedofilie, zo zou ik in mijn favoriete politieke partij ook ontgoocheld zij als er een schandaal aan het licht komt, maar daarom ben ik het opeens niet meer eens met hun partijprogramma. (En op dat vlak lukt een vergelijking met een partij wel) 3) Hoort nauw samen met 2. Dus weer : ik betreur het, maar ik geloof niet in de priesters, en ook niet in de Kerk, ik geloof in God. De Kerk met zijn priesters zijn alleen maar degene die God moeten 'vertegenwoordigen'. 4) Eerst en vooral wil ik u waarschuwen dat mijn antwoord u niet kan aanstaan, omdat ik 'leven na de dood' niet ga uitleggen in de vorm van 'je wordt herboren, 'je komt in de hemel'. Dus om verder te gaan : Leven na de dood is dat de ziel (niet het lichaam) van de mens, eeuwig is, en niet eindig bij de dood. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat vind ik redelijk jammer. Nu weet ik niet of je mij gelijk geeft, of je iets anders denkt, of je hetzelfde denkt... Ik hoop in uw plaats dat u niet met voorbedachte rade mijn reactie heeft omzeild... Als hier geen antwoord op komt ga ik er dan ook van uit dat u mij gelijk geeft... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk dat we hier de termen echt wel met elkaar verwisselen. Ik heb niet harten aas gekozen, ik heb een willekeurige kaart gekozen. God weet welke kaart ik heb gekozen, maar God heeft niet bepaald dat ik die harten aas koos. Ikzelf koos die harten aas, zonder dat ik het zelf wist. Wanneer je een willekeurige kaart trekt, is NIETS bepaald, want alles gebeurde zonder nadenken, gewoon met willekeur. Een 'helderziende' kan wel weten welke kaart jij hebt getrokken. En dan is die kaart ENKEL voor de helderziende gekend (bv. God). Maar die helderziende heeft de kaart niet bepaald. De helderziende heeft niet de macht om mij net die kaart te laten nemen. En aangezien ik zelf niet precies weet welke kaart ik heb getrokken, maar enkel willekeurig heb gewerkt, is voor mij ZOWEL de kaart NIET gekend en NIET bepaald. Laatst gewijzigd door AVV.VVK : 23 oktober 2014 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Volgens mij hoort daar te staan : - Jezus is uit de dood opgestaan en is de zoon van God. Wie meent dat Jezus gewoon een revolutionair was die een pijnlijke dood stierf (een beetje een nieuwe Socrates die bereid was voor zijn ideologie te sterven), is geen Christen naar mijn mening, maar gewoon iemand die 'leeft zoals' een Christen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie heeft er ooit gezegd dat de Bijbel 100% wet is? of 100% geschiedenis? De Bijbel bevat meerdere boeken en dus ook meerdere genres. Sommige delen bevatten de Heilige Wet, en die dient LETTERLIJK opgevolgd te worden. Ander zijn goede voorbeelden van profeten bv., en die dienen NIET letterlijk opgevolgd te worden, de bedoeling daarvan is dat men een soort van beroep er op kan doen als men met een soort 'levensvraag' gekweld zit. En dan heb je ook geschiedenis die gewoonweg interessant is om een beetje tijdsbesef te hebben. De fout zit niet bij mijn losse interpretatie, maar bij het feit dat u precies in het dagelijkse leven een sprookjesboek als een woordenboek zou lezen en een filosofisch werk als een roman. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
En heilige wetten, daar veeg ik mijn g*t aan af. Geen enkele religie kan mij (of de samenleving!) de wet spellen op elk vlak. Enkel de wetten van mijn land gelden hierbij (ook op abortus vlak, waar je intussen al overduidelijk mijn standpunt weet). Citaat:
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel. Laatst gewijzigd door Schelfie : 23 oktober 2014 om 18:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ikzelf zou de zware literatuur van de Bijbel toch niet op toilet kunnen lezen, daarvoor ben ik iets te onintellectueel... Als u dit cherry-picking vindt, ligt dat echt wel bij u. De Bijbel bestaat uit verschillende boeken met verschillende interpretaties. Niets aan te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zie je? weer verkeerd! Als het door een helderziende (god) gekend is dat je een hartenaas gaat kiezen, dan is het ook bepaald. Als het niet bepaald zou zijn, dan zou je mss alsnog een andere kaart kunnen kiezen maar dan zou deze kaart niet gekend zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Begrijpe wie kan. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb het hier helemaal niet over willekeur of een ongekende kaart trekken. Ik geef je het boek kaarten, je mag ze bekijken, een spelletje mee spelen, eender wat. Op het einde kies je zelf (vrije wil) één kaart. Eender welke kaart die je leuk vindt. *edit: je kiest ze dus wetende welke kleur en beeld je neemt want je mag ze omdraaien, het deck manipuleren, eender wat. Vermits God buiten de tijd staat, betekent "op een bepaald moment" niets voor hem. Hij WEET op wat voor jou "elk moment van de dag" is, wat je aan het doen bent. Hij weet dus ofdat je eerst een spelletje gaat spelen, welk dat is en hoelang je dat gaat doen en welke kaart je zal kiezen en wanner (wanneer voor jou dan toch). Zeg mij nu eens hoe jij vrije wil hebt indien God alles weet van wat voor jou je verleden, heden of toekomst is? Straffer: hoe kan je vrije wil hebben, de mogelijkheid hebben om wat te kiezen, als er buiten het universum wat is dat niet gevoelig is aan tijd. Waar keuzes niet chronologisch gebeuren zoals wij het ervaren? Hoe maak je dan keuzes en wanneer? Hoe laat je de mogelijkheid toe om keuzes uit vrije wil te maken met afwezigheid van tijd? Laatst gewijzigd door Athelas : 23 oktober 2014 om 22:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Minister
|
![]() Addendum: als een extra denkoefening. Maakt het feit dat God niet onderhevig is aan tijd, hem net niet minder volmaakt? Je eigen voorbeeld betreffende een schilder in 3d die een perfekt 2d schilderij maakt, geeft mij eigenlijk gelijk. Ik zou net verwachten dat God zodoende onderhevig is aan meer dimensies dan ons ipv minder. Meer is altijd beter. Stel dat God onderhevig is aan t en aan een extra dimensie. Dan zou hij in die andere kunnen bewegen en de t dimensie gelijk houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Zo'n bijbel dus. Maar noem het vooral géén cherry-picking ![]()
Orwell's 1984 was een waarschuwing! GEEN HANDLEIDING! Atheïsme is geen geloofssysteem. Het vertelt niet hoe en wat je moet denken. Het is het resultaat van denken! Laatst gewijzigd door microwezen : 23 oktober 2014 om 22:03. |
|
![]() |
![]() |