![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En dat bijspijeren is nodig omdat na tientallen jaren (bijna) geen Frans spreken, dat Frans spreken niet meer zo vanzelfsprekend is, natuurlijk. Ikzelf werk in een volledig 'Franse' omgeving, maar heb soms toch ook nog moeite met uitdrukkingen die niet frequent voorkomen..... Ik herinner me zelfs nog goed mijn eerste contacten met franstaligen......iets in de trant van 'je te vous alors, n'est-ce pas ?' ![]() (maar wij probeerden tenminste.... ![]()
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 13 december 2014 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De kennis van de tweede landstaal in vlaanderen is op zijn best als 'basic' te omschrijven. Een 18 jarige die de middelbare school verlaat heeft als hij het geluk heeft gehad van degelijke leraren frans te hebben gehad voldoende basis om aan hoger onderwijs te starten. En veel belangrijker : om ooit nog iets zinvols te doen met die taal. Al was het maar om te kunnen genieten (als hij/zij dat wil) van de finesses in franse films, een boek te lezen in de originele taal ipv een vertaling te lezen, woordspelingen te begrijpen, enz enz.
Verder is het heel erg situationeel : voor hij/zij die na zijn studies in een groot bedrijf gaat werken dat nationaal of internationaal werkt is die kennis van de tweede taal een asset en die zal dat nodig hebben + onderhouden. Dat laatste is cruciaal. Een taal leren en er dan enkele jaren niets mee doen is puur verlies, dan ben je heel veel kwijt. Heeft iedereen het geluk om degelijke leraren frans in het middelbaar gehad te hebben ? Het antwoord is evident : neen. Het gaat echter veel verder. Ze zijn niet zeldzaam, de mensen die ondanks een middelmatig taalonderwijs daarna zelf de inspanning deden om zich te bekwamen. Dat ze dat doen uit carrière motieven doet niets af van de verdienste. De slimme haalt het altijd op de domme. Toen ik in Gent toekwam zaten er mensen van de vier windstreken in mijn jaar. Mijn mond viel open toen ik de -extreme- taalarmoede merkte bij veel mensen die hun middelbaar in limburg of antwerpen gedaan hadden. Dat was werkelijk nog het niveau van lijsten met woordjes + vertaling van buiten leren. Geen enkel taalgevoel, geen enkel inzicht in vervoegingen. Is dat hun fout ? Uiteraard niet. Ons land heeft om een veelheid van redenen nooit de stap gezet of durven zetten om taalonderricht te laten geven door native speakers. Daar loopt het fout. Ik ben er zeker van dat dezelfde fenomenen minstens even zichtbaar zijn in het middelbaar aan franstalige kant, wellicht nog erger of nog meer zichtbaar door de enorme en historische stommiteit die het politiek milieu indertijd nam door de tweede landstaal (nederlands) in franstalig belgië als keuze op te nemen in het lessenpakket en dat in concurrentie met het engels. De politici die indertijd die beslissing namen, dragen een extreem zware verantwoordelijkheid. Dergelijke stommiteiten weer rechtzetten kost minstens één generatie, wellicht twee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de praktijk toont aan dat de taalvaardigheid frans bij veel jongeren te wensen over laat. Toegegeven, dit is een subjectieve opmerking maar spreek enkele HR verantwoordelijken aan op het element kennis tweede taal bij hun sollicitanten en je zult verschieten. Sommigen zullen dan reageren : "en hoe zit het bij de walen ? " Persoonlijk denk ik daarover : dat is mijn zorg niet, en hun verlies als ze het niet goed genoeg kunnen. (sorry voor het gebrek aan nuancering, ik spreek hier algemeen...) We zijn enkel verantwoordelijk voor wat we zelf kunnen, en zelf als gemeenschap via onderwijs aan de generatie na ons aanleren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
Minister-President
|
![]() @ de heren Klojo, Pandareus, en Van den Berghe :
Oprechte dank voor uw reactie tot dusver. Ik heb één en ander met grote aandacht gelezen, al slaag ik er voorlopig niet in om er een afdoend antwoord in te vinden op de door mij gestelde vraag. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb zo stilaan de indruk dat men in het onderwijs in Vlaanderen wel eens durft jongeren toelaten tot een zogenaamd hogere studie zonder dat betrokkene de volledige leerstof – in casu de verplichte tweede taal – van de basisopleiding voldoende onder de knie heeft… Ik durf zelfs niet te denken aan de volgende vraag die per uitbreiding opkomt mocht vervolgens ook in die zogenaamd hogere studie eenzelfde lichtheid van methode gehanteerd worden…. |
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laten we ons op Europa richten. Engels is een taal die ook in de omgang met Franstaligen gebruikt kan worden. We verliezen er geen communicatiemogelijkheden door. Laat Frans de derde taal zijn. Eventueel als keuzevak zoals het Nederlands in Wallonië, een regio die in haar taalbeleid uiteindelijk net als de rest van Europa Europees denkt, terwijl Vlaanderen in de 19de eeuw verondersteld wordt te blijven hangen. Nee dank u. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2014 om 00:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=Pandareus;7451510]De kennis van de tweede landstaal in vlaanderen is op zijn best als 'basic' te omschrijven.
... Een taal leren en er dan enkele jaren niets mee doen is puur verlies, dan ben je heel veel kwijt. ... [quote] Een vreemde taal leren, zonder dat je er in het dagelijkse leven mee geconfronteerd wordt, vraagt een bijzondere inspanning en motivering. Bijvoorbeeld de motivering om Spaans te leren: vakantiegevoelen. Voor zeer grote delen van Vlaanderen ontbreekt voor jongeren die motivering om Frans te leren. Dicht genoeg bij de taalgrens, en in gemeenten met faciliteiten zoals Ronse: ja, ok. Maar zelfs steden als Kortrijk: hoe vaak kom een 16-jarige er in contact met een Franstalige, buiten eens wat klein electronica gaan kopen in Roncq of gaan supporteren aan de carrefour de l'abre ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 14 december 2014 om 07:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld de motivering om Spaans te leren: vakantiegevoelen. Voor zeer grote delen van Vlaanderen ontbreekt voor jongeren die motivering om Frans te leren. Dicht genoeg bij de taalgrens, en in gemeenten met faciliteiten zoals Ronse: ja, ok. Maar zelfs steden als Kortrijk: hoe vaak kom een 16-jarige er in contact met een Franstalige, buiten eens wat klein electronica gaan kopen in Roncq of gaan supporteren aan de carrefour de l'abre ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In veel richtingen hoger onderwijs is het taalonderricht trouwens volledig verdwenen, daar waar frans vroeger nog een berucht 'buisvak' was in het eerste jaar in veel richtingen in Gent. Van dat wegvallen van taalonderricht was ik mij zelf niet bewust hoor. Ik heb zonet even op de website van de Ugent gekeken voor de bachelors rechten en chemie : nul komma nul frans (ook geen engels trouwens). Gelukkig zie ik dat de bachelors economie nog 2 u engels en 3 u frans volgen. Het probleem zit dus nog dieper dan jouw vermoeden (dat er leerlingen toch doorstromen die eigenlijk onvoldoende kennis mee kregen).
Laatst gewijzigd door Pandareus : 14 december 2014 om 10:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Logica die reeds een hele tijd bevestigd wordt door de realiteit.
![]() |
![]() |
#453 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat geldt echter voor beide landsdelen. In Franstalig België zijn de meesten het Engels even weinig machtig als de Vlamingen het Frans. (Zie Di Rupo) Wat moet dat dan zijn met het Nederlands, de derde taal. Mijn kleinzoon doet zijn eerste jaar hogere studies. Zijn slechtste vak was Frans. (Geen buis, maar ook niet veel meer) Nochtans woont hij nog geen 50 km van de taalgrens. (Landen ligt pal tegen (Rocourt), en toch heb ik in Landen geen woord Frans horen spreken) De reden is dat de Vlaamse jongeren al héél lang niet alleen veel meer Engels horen dan Frans, ze hebben het ook veel meer nodig dan Frans. DE internettaal, om maar één voorbeeld te noemen, is niet het Frans maar het Engels. En het internet is tegenwoordig onmisbaar. Johan Bollen is dus goed op de hoogte van de realiteit in België, ook al woont hij hier niet meer.
![]() |
![]() |
#454 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In een gesprek heb je echter nood aan 'praktisch' Frans, en dat leer je enkel door 'ervaring', dus door het gebruik van dat schoolfrans dat dan aangevuld wordt door wat je 'leert' tijdens die gesprekken...... Wat je vraag over die 'hogere studies' betreft.....hier geraak je niet door de examens zonder de leerstof onder de knie te hebben, uitzonderingen zijn er altijd, natuurlijk, maar dat is zeker niet de regel....maar misschien is dat bij jou anders ?
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 14 december 2014 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Consumptielogica, ja! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Frankrijk zie ik ook absoluut niets doen om zich los te rukken van die "door Angelsaksen gedomineerde globale wereldeconomie". Dus veel recht van spreken heeft men daar niet. Uw argument is zo naast de kwestie als maar kan zijn, en daarbij contraproductief. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2014 om 14:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sommigen zullen misschien komen met argumenten zoals internet, muziek, enz........voor het Engels als tweede taal maar dat verandert niets aan de officiële situatie van België. Anderen zullen met de "kloof" tussen de Vlamingen en de Franstaligen komen maar dat verandert nog steeds niets aan de officiële situatie van België. Dat sommige leerlingen een hekel aan het Frans of het Nederlands hebben, is van geen enkel belang : voor dezelfde prijs kunnen ze een hekel aan wiskunde hebben en ze zullen toch nog steeds hun wiskundelessen hebben, dat dit hen bevalt of niet. Wat met wiskunde kan, kan dus ook met het Frans of het Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als het “schoolfrans” een andere taal is dan het Frans, of in ieder geval iets anders dan “het Frans waarmee men een gesprek met een Franstalige kan voeren”, waarom geeft men dan in uw scholen niet eenvoudigweg “het Frans waarmee men een gesprek met een Franstalige kan voeren” in plaats van het kennelijk volkomen onnuttig “schoolfrans” ? Ik begrijp evenmin de stelling dat u, naar eigen zeggen, op school inzake de Frans taal “de basisbeginselen” hebt geleerd “met een nogal vergevorderde studie van het 'literaire' Frans waar je geen zak aan hebt in 't dagelijkse leven”. Hoe kan van degene die slechts de basisbeginselen kent van de Franse taal worden verwacht enig nut te kunnen vinden in een vergevorderde studie van het “literaire” Frans ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |