Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 december 2014, 20:58   #441
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Rechtstreeks in verband met het onderwerp van deze draad :

Ik lees in uw Nederlandstalige pers dat alle federale N-VA-ministers en -staatssecretarissen “hard hun best doen om hun Frans bij te spijkeren”, en dat “zo goed als alle excellenties privéles volgen om de taal van Molière onder de knie te krijgen. Omdat het nu eenmaal moet in de Belgische politiek, maar ook om zich beter te wapenen voor debatten in de Franstalige media.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141211_01425097

Gelet enerzijds op de vaststelling dat het wellicht quasi zonder uitzondering gaat om zogenaamd hoger opgeleiden, en gelet anderzijds op de op dit forum regelmatig terugkerende klaagzang dat de Franse taal als tweede taal verplicht is in het basisonderwijs in Vlaanderen, moet ik nogmaals aandringen met mijn vraag (die tot heden geen antwoord bleek waard te zijn) : hoe is het mogelijk dat bedoelde personen kennelijk ooit toegelaten werden tot het hoger onderwijs, vermits zij onmogelijk hun basisopleiding met voldoening hadden kunnen afronden gezien hun belabberde kennis van de verplichte tweede taal ?
Het is niet met schoolfrans dat je je zal kunnen redden in een 'normaal' gesprek met een Franstalige, net zomin het met schoolnederlands zal lukken om een 'gewoon' gesprek met een Nederlandstalige te hebben. Een taal leer je niet op school, enkel de basisvaardigheden. Eer je zonder haperen en het zoeken naar woorden een gesprek met elkaar kan hebben... Uitzondering natuurlijk voor de richtingen die gericht zijn op talen.....
En dat bijspijeren is nodig omdat na tientallen jaren (bijna) geen Frans spreken, dat Frans spreken niet meer zo vanzelfsprekend is, natuurlijk. Ikzelf werk in een volledig 'Franse' omgeving, maar heb soms toch ook nog moeite met uitdrukkingen die niet frequent voorkomen.....
Ik herinner me zelfs nog goed mijn eerste contacten met franstaligen......iets in de trant van 'je te vous alors, n'est-ce pas ?'
(maar wij probeerden tenminste.... )
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 13 december 2014 om 21:03.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2014, 21:30   #442
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 78.360
Standaard

De kennis van de tweede landstaal in vlaanderen is op zijn best als 'basic' te omschrijven. Een 18 jarige die de middelbare school verlaat heeft als hij het geluk heeft gehad van degelijke leraren frans te hebben gehad voldoende basis om aan hoger onderwijs te starten. En veel belangrijker : om ooit nog iets zinvols te doen met die taal. Al was het maar om te kunnen genieten (als hij/zij dat wil) van de finesses in franse films, een boek te lezen in de originele taal ipv een vertaling te lezen, woordspelingen te begrijpen, enz enz.
Verder is het heel erg situationeel : voor hij/zij die na zijn studies in een groot bedrijf gaat werken dat nationaal of internationaal werkt is die kennis van de tweede taal een asset en die zal dat nodig hebben + onderhouden. Dat laatste is cruciaal. Een taal leren en er dan enkele jaren niets mee doen is puur verlies, dan ben je heel veel kwijt.
Heeft iedereen het geluk om degelijke leraren frans in het middelbaar gehad te hebben ? Het antwoord is evident : neen. Het gaat echter veel verder. Ze zijn niet zeldzaam, de mensen die ondanks een middelmatig taalonderwijs daarna zelf de inspanning deden om zich te bekwamen. Dat ze dat doen uit carrière motieven doet niets af van de verdienste. De slimme haalt het altijd op de domme.
Toen ik in Gent toekwam zaten er mensen van de vier windstreken in mijn jaar. Mijn mond viel open toen ik de -extreme- taalarmoede merkte bij veel mensen die hun middelbaar in limburg of antwerpen gedaan hadden. Dat was werkelijk nog het niveau van lijsten met woordjes + vertaling van buiten leren. Geen enkel taalgevoel, geen enkel inzicht in vervoegingen.
Is dat hun fout ? Uiteraard niet.
Ons land heeft om een veelheid van redenen nooit de stap gezet of durven zetten om taalonderricht te laten geven door native speakers. Daar loopt het fout.
Ik ben er zeker van dat dezelfde fenomenen minstens even zichtbaar zijn in het middelbaar aan franstalige kant, wellicht nog erger of nog meer zichtbaar door de enorme en historische stommiteit die het politiek milieu indertijd nam door de tweede landstaal (nederlands) in franstalig belgië als keuze op te nemen in het lessenpakket en dat in concurrentie met het engels.
De politici die indertijd die beslissing namen, dragen een extreem zware verantwoordelijkheid.
Dergelijke stommiteiten weer rechtzetten kost minstens één generatie, wellicht twee.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2014, 22:36   #443
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Zwijg over onrecht of u wordt een separatist genoemd.
Door mauste? Deze brave man reageert toch enkel op een heel sterk onderbouwde manier en houdt zich toch verre van iedere persoonlijke aanval...

Of vergis ik mij...?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2014, 22:38   #444
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De kennis van de tweede landstaal in vlaanderen is op zijn best als 'basic' te omschrijven. Een 18 jarige die de middelbare school verlaat heeft als hij het geluk heeft gehad van degelijke leraren frans te hebben gehad voldoende basis om aan hoger onderwijs te starten.
Er zijn ook voor het Frans eindtermen te behalen. Als blijkt dat een school ze niet haalt, krijgt ze een negatief rapport bij de doorlichting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2014, 22:53   #445
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 78.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn ook voor het Frans eindtermen te behalen. Als blijkt dat een school ze niet haalt, krijgt ze een negatief rapport bij de doorlichting.
Dat klopt.
Maar de praktijk toont aan dat de taalvaardigheid frans bij veel jongeren te wensen over laat. Toegegeven, dit is een subjectieve opmerking maar spreek enkele HR verantwoordelijken aan op het element kennis tweede taal bij hun sollicitanten en je zult verschieten.

Sommigen zullen dan reageren : "en hoe zit het bij de walen ? "
Persoonlijk denk ik daarover : dat is mijn zorg niet, en hun verlies als ze het niet goed genoeg kunnen. (sorry voor het gebrek aan nuancering, ik spreek hier algemeen...)
We zijn enkel verantwoordelijk voor wat we zelf kunnen, en zelf als gemeenschap via onderwijs aan de generatie na ons aanleren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2014, 22:57   #446
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat klopt.
Maar de praktijk toont aan dat de taalvaardigheid frans bij veel jongeren te wensen over laat. Toegegeven, dit is een subjectieve opmerking maar spreek enkele HR verantwoordelijken aan op het element kennis tweede taal bij hun sollicitanten en je zult verschieten.
Natuurlijk en dat hangt samen met de sociologische status van het Frans. In tegenstelling tot vroeger komen onze Vlaamse jongeren nog heel weinig in contact met de Franse taal, even vakantie buiten beschouwing gelaten. Vergelijk dat eens met het Engels en je weet dat voor veel jongeren het Frans bijna even ver staat als Russisch. Ze hebben het wel op school moeten leren, maar voor het overige is de bruikbaarheid voor hen heel laag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2014, 23:49   #447
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

@ de heren Klojo, Pandareus, en Van den Berghe :

Oprechte dank voor uw reactie tot dusver. Ik heb één en ander met grote aandacht gelezen, al slaag ik er voorlopig niet in om er een afdoend antwoord in te vinden op de door mij gestelde vraag.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb zo stilaan de indruk dat men in het onderwijs in Vlaanderen wel eens durft jongeren toelaten tot een zogenaamd hogere studie zonder dat betrokkene de volledige leerstof – in casu de verplichte tweede taal – van de basisopleiding voldoende onder de knie heeft…

Ik durf zelfs niet te denken aan de volgende vraag die per uitbreiding opkomt mocht vervolgens ook in die zogenaamd hogere studie eenzelfde lichtheid van methode gehanteerd worden….
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 00:21   #448
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat klopt.
Maar de praktijk toont aan dat de taalvaardigheid frans bij veel jongeren te wensen over laat. Toegegeven, dit is een subjectieve opmerking maar spreek enkele HR verantwoordelijken aan op het element kennis tweede taal bij hun sollicitanten en je zult verschieten.

Sommigen zullen dan reageren : "en hoe zit het bij de walen ? "
Persoonlijk denk ik daarover : dat is mijn zorg niet, en hun verlies als ze het niet goed genoeg kunnen. (sorry voor het gebrek aan nuancering, ik spreek hier algemeen...)
We zijn enkel verantwoordelijk voor wat we zelf kunnen, en zelf als gemeenschap via onderwijs aan de generatie na ons aanleren.
De Europese standaardtaal is het Engels. In Oost Europa bijvoorbeeld leert men slechts die taal. Geen Frans. Het zou daarom ook logisch zijn dat Vlaanderen kiest voor de Europese standaardtaal als tweede taal in het onderwijs, net zoals zowat alle landen in Europa. Het is logisch dat vele Vlamingen gebrekkig Frans spreken indien ze de zin van die taal niet inzien. De motivatie is laag. Het niveau is ondermaats. De overgrote meerderheid van de Vlamingen heeft geen behoefte aan die taal na de middelbare school. En hou dan ook rekening met de opportuniteitskost. De vele uren quasi nutteloos Frans op school hebben de prijs van een niet perfect Engels (of andere materies zoals wiskunde).

Laten we ons op Europa richten. Engels is een taal die ook in de omgang met Franstaligen gebruikt kan worden. We verliezen er geen communicatiemogelijkheden door. Laat Frans de derde taal zijn. Eventueel als keuzevak zoals het Nederlands in Wallonië, een regio die in haar taalbeleid uiteindelijk net als de rest van Europa Europees denkt, terwijl Vlaanderen in de 19de eeuw verondersteld wordt te blijven hangen. Nee dank u.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2014 om 00:22.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 07:04   #449
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

[quote=Pandareus;7451510]De kennis van de tweede landstaal in vlaanderen is op zijn best als 'basic' te omschrijven.
...
Een taal leren en er dan enkele jaren niets mee doen is puur verlies, dan ben je heel veel kwijt.
...
[quote]
Een vreemde taal leren, zonder dat je er in het dagelijkse leven mee geconfronteerd wordt, vraagt een bijzondere inspanning en motivering.
Bijvoorbeeld de motivering om Spaans te leren: vakantiegevoelen.

Voor zeer grote delen van Vlaanderen ontbreekt voor jongeren die motivering om Frans te leren.

Dicht genoeg bij de taalgrens, en in gemeenten met faciliteiten zoals Ronse: ja, ok. Maar zelfs steden als Kortrijk: hoe vaak kom een 16-jarige er in contact met een Franstalige, buiten eens wat klein electronica gaan kopen in Roncq of gaan supporteren aan de carrefour de l'abre ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 14 december 2014 om 07:05.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 07:07   #450
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

De kennis van de tweede landstaal in vlaanderen is op zijn best als 'basic' te omschrijven.
...
Een taal leren en er dan enkele jaren niets mee doen is puur verlies, dan ben je heel veel kwijt.
...
Een vreemde taal leren, zonder dat je er in het dagelijkse leven mee geconfronteerd wordt, vraagt een bijzondere inspanning en motivering.
Bijvoorbeeld de motivering om Spaans te leren: vakantiegevoelen.

Voor zeer grote delen van Vlaanderen ontbreekt voor jongeren die motivering om Frans te leren.

Dicht genoeg bij de taalgrens, en in gemeenten met faciliteiten zoals Ronse: ja, ok. Maar zelfs steden als Kortrijk: hoe vaak kom een 16-jarige er in contact met een Franstalige, buiten eens wat klein electronica gaan kopen in Roncq of gaan supporteren aan de carrefour de l'abre ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 09:59   #451
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 78.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
@ de heren Klojo, Pandareus, en Van den Berghe :

Oprechte dank voor uw reactie tot dusver. Ik heb één en ander met grote aandacht gelezen, al slaag ik er voorlopig niet in om er een afdoend antwoord in te vinden op de door mij gestelde vraag.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb zo stilaan de indruk dat men in het onderwijs in Vlaanderen wel eens durft jongeren toelaten tot een zogenaamd hogere studie zonder dat betrokkene de volledige leerstof – in casu de verplichte tweede taal – van de basisopleiding voldoende onder de knie heeft…

Ik durf zelfs niet te denken aan de volgende vraag die per uitbreiding opkomt mocht vervolgens ook in die zogenaamd hogere studie eenzelfde lichtheid van methode gehanteerd worden….
Ik begrijp je vraag. Maar frans (of nederlands/engels voor de walen) is maar één vak in een totaal pakket. Het is niet zo dat dit een beslissend criterium is in het behalen van het diploma. Voorbeeld : een leerling die goede resultaten haalt op de meeste vakken doch middelmatig scoort voor het vak frans kan probleemloos zijn diploma halen. Die kan dan naar het hoger onderwijs. Die zal dan wel niet aan een taalstudie frans beginnen...
In veel richtingen hoger onderwijs is het taalonderricht trouwens volledig verdwenen, daar waar frans vroeger nog een berucht 'buisvak' was in het eerste jaar in veel richtingen in Gent.
Van dat wegvallen van taalonderricht was ik mij zelf niet bewust hoor. Ik heb zonet even op de website van de Ugent gekeken voor de bachelors rechten en chemie : nul komma nul frans (ook geen engels trouwens). Gelukkig zie ik dat de bachelors economie nog 2 u engels en 3 u frans volgen.

Het probleem zit dus nog dieper dan jouw vermoeden (dat er leerlingen toch doorstromen die eigenlijk onvoldoende kennis mee kregen).
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 14 december 2014 om 10:00.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 10:09   #452
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De Europese standaardtaal is het Engels. In Oost Europa bijvoorbeeld leert men slechts die taal. Geen Frans. Het zou daarom ook logisch zijn dat Vlaanderen kiest voor de Europese standaardtaal als tweede taal in het onderwijs, net zoals zowat alle landen in Europa. Het is logisch dat vele Vlamingen gebrekkig Frans spreken indien ze de zin van die taal niet inzien. De motivatie is laag. Het niveau is ondermaats. De overgrote meerderheid van de Vlamingen heeft geen behoefte aan die taal na de middelbare school. En hou dan ook rekening met de opportuniteitskost. De vele uren quasi nutteloos Frans op school hebben de prijs van een niet perfect Engels (of andere materies zoals wiskunde).

Laten we ons op Europa richten. Engels is een taal die ook in de omgang met Franstaligen gebruikt kan worden. We verliezen er geen communicatiemogelijkheden door. Laat Frans de derde taal zijn. Eventueel als keuzevak zoals het Nederlands in Wallonië, een regio die in haar taalbeleid uiteindelijk net als de rest van Europa Europees denkt, terwijl Vlaanderen in de 19de eeuw verondersteld wordt te blijven hangen. Nee dank u.
Dat lijkt de logica zelve.
Logica die reeds een hele tijd bevestigd wordt door de realiteit.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 10:28   #453
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik begrijp je vraag. Maar frans (of nederlands/engels voor de walen) is maar één vak in een totaal pakket. Het is niet zo dat dit een beslissend criterium is in het behalen van het diploma. Voorbeeld : een leerling die goede resultaten haalt op de meeste vakken doch middelmatig scoort voor het vak frans kan probleemloos zijn diploma halen. Die kan dan naar het hoger onderwijs. Die zal dan wel niet aan een taalstudie frans beginnen...
In veel richtingen hoger onderwijs is het taalonderricht trouwens volledig verdwenen, daar waar frans vroeger nog een berucht 'buisvak' was in het eerste jaar in veel richtingen in Gent.
Van dat wegvallen van taalonderricht was ik mij zelf niet bewust hoor. Ik heb zonet even op de website van de Ugent gekeken voor de bachelors rechten en chemie : nul komma nul frans (ook geen engels trouwens). Gelukkig zie ik dat de bachelors economie nog 2 u engels en 3 u frans volgen.

Het probleem zit dus nog dieper dan jouw vermoeden (dat er leerlingen toch doorstromen die eigenlijk onvoldoende kennis mee kregen).
Onvoldoende kennis van de tweede taal zal je bedoelen. En niet alleen omdat de leerlingen dat niet meekregen, maar vooral omdat ze er het nut niet (meer) van inzien. Ze hebben wel andere katten te geselen tegenwoordig.

Dat geldt echter voor beide landsdelen. In Franstalig België zijn de meesten het Engels even weinig machtig als de Vlamingen het Frans. (Zie Di Rupo)
Wat moet dat dan zijn met het Nederlands, de derde taal.

Mijn kleinzoon doet zijn eerste jaar hogere studies. Zijn slechtste vak was Frans. (Geen buis, maar ook niet veel meer) Nochtans woont hij nog geen 50 km van de taalgrens. (Landen ligt pal tegen (Rocourt), en toch heb ik in Landen geen woord Frans horen spreken)

De reden is dat de Vlaamse jongeren al héél lang niet alleen veel meer Engels horen dan Frans, ze hebben het ook veel meer nodig dan Frans. DE internettaal, om maar één voorbeeld te noemen, is niet het Frans maar het Engels. En het internet is tegenwoordig onmisbaar.

Johan Bollen is dus goed op de hoogte van de realiteit in België, ook al woont hij hier niet meer.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 10:56   #454
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
@ de heren Klojo, Pandareus, en Van den Berghe :

Oprechte dank voor uw reactie tot dusver. Ik heb één en ander met grote aandacht gelezen, al slaag ik er voorlopig niet in om er een afdoend antwoord in te vinden op de door mij gestelde vraag.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb zo stilaan de indruk dat men in het onderwijs in Vlaanderen wel eens durft jongeren toelaten tot een zogenaamd hogere studie zonder dat betrokkene de volledige leerstof – in casu de verplichte tweede taal – van de basisopleiding voldoende onder de knie heeft…

Ik durf zelfs niet te denken aan de volgende vraag die per uitbreiding opkomt mocht vervolgens ook in die zogenaamd hogere studie eenzelfde lichtheid van methode gehanteerd worden….
Wat is er nu moeilijk te begrijpen aan het verschil tussen schoolfrans en Frans waarmee je een normaal dagelijks gesprek met een franstalige kan voeren ? Op school leer je de basisbeginselen (met in mijn geval een nogal vergevorderde studie van het 'literaire' Frans waar je geen zak aan hebt in 't dagelijkse leven) en dat wordt getest in de examens. En ik heb geen weet van iemand die zonder de leerstof te kennen door die examens is geraakt....maar ik ken natuurlijk niet iedere school. 't Zou me echter verwonderen moest dat gebeuren....
In een gesprek heb je echter nood aan 'praktisch' Frans, en dat leer je enkel door 'ervaring', dus door het gebruik van dat schoolfrans dat dan aangevuld wordt door wat je 'leert' tijdens die gesprekken......
Wat je vraag over die 'hogere studies' betreft.....hier geraak je niet door de examens zonder de leerstof onder de knie te hebben, uitzonderingen zijn er altijd, natuurlijk, maar dat is zeker niet de regel....maar misschien is dat bij jou anders ?
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 14 december 2014 om 10:57.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 14:33   #455
mauste
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Berichten: 975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat lijkt de logica zelve.
Logica die reeds een hele tijd bevestigd wordt door de realiteit.
Goed zo! Laten we onze jeugd goed formatteren om er goede consumenten van te maken in een door Angelsaksen gedomineerde globale wereldeconomie.
Consumptielogica, ja!
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 14:37   #456
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 33.187
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Onvoldoende kennis van de tweede taal zal je bedoelen. En niet alleen omdat de leerlingen dat niet meekregen, maar vooral omdat ze er het nut niet (meer) van inzien. Ze hebben wel andere katten te geselen tegenwoordig.

Dat geldt echter voor beide landsdelen. In Franstalig België zijn de meesten het Engels even weinig machtig als de Vlamingen het Frans. (Zie Di Rupo)
Wat moet dat dan zijn met het Nederlands, de derde taal.

Mijn kleinzoon doet zijn eerste jaar hogere studies. Zijn slechtste vak was Frans. (Geen buis, maar ook niet veel meer) Nochtans woont hij nog geen 50 km van de taalgrens. (Landen ligt pal tegen (Rocourt), en toch heb ik in Landen geen woord Frans horen spreken)

De reden is dat de Vlaamse jongeren al héél lang niet alleen veel meer Engels horen dan Frans, ze hebben het ook veel meer nodig dan Frans. DE internettaal, om maar één voorbeeld te noemen, is niet het Frans maar het Engels. En het internet is tegenwoordig onmisbaar.

Johan Bollen is dus goed op de hoogte van de realiteit in België, ook al woont hij hier niet meer.
Landen telt toch ongeveer 20% Franstaligen. Nooit Franstaligen gehoord/ gezien die onder elkaar in het Frans spraken?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 14:39   #457
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Goed zo! Laten we onze jeugd goed formatteren om er goede consumenten van te maken in een door Angelsaksen gedomineerde globale wereldeconomie.
Consumptielogica, ja!
Ik ben tegen de vazalstatus van Europa ten opzichte van de VS. Maar dat staat volledig los van de taal. Europa is gediend met een taal die de inter Europese communicatie vergemakkelijkt en dat is het Engels geworden en niet het Frans. Daar moet toch geen tekeningetje bij gemaakt zeker. Zelfs op Franse scholen verhoogde men de dosis Engels.

Frankrijk zie ik ook absoluut niets doen om zich los te rukken van die "door Angelsaksen gedomineerde globale wereldeconomie". Dus veel recht van spreken heeft men daar niet. Uw argument is zo naast de kwestie als maar kan zijn, en daarbij contraproductief.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2014 om 14:45.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 14:50   #458
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 33.187
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De Europese standaardtaal is het Engels. In Oost Europa bijvoorbeeld leert men slechts die taal. Geen Frans. Het zou daarom ook logisch zijn dat Vlaanderen kiest voor de Europese standaardtaal als tweede taal in het onderwijs, net zoals zowat alle landen in Europa. Het is logisch dat vele Vlamingen gebrekkig Frans spreken indien ze de zin van die taal niet inzien. De motivatie is laag. Het niveau is ondermaats. De overgrote meerderheid van de Vlamingen heeft geen behoefte aan die taal na de middelbare school. En hou dan ook rekening met de opportuniteitskost. De vele uren quasi nutteloos Frans op school hebben de prijs van een niet perfect Engels (of andere materies zoals wiskunde).

Laten we ons op Europa richten. Engels is een taal die ook in de omgang met Franstaligen gebruikt kan worden. We verliezen er geen communicatiemogelijkheden door. Laat Frans de derde taal zijn. Eventueel als keuzevak zoals het Nederlands in Wallonië, een regio die in haar taalbeleid uiteindelijk net als de rest van Europa Europees denkt, terwijl Vlaanderen in de 19de eeuw verondersteld wordt te blijven hangen. Nee dank u.
Officieel leven we in België en moet het onderwijs dus de Belgische normen volgen. Het Frans als tweede taal in Vlaanderen, het Nederlands als tweede taal in Brussel en in Wallonië. Ik weet dat het Nederlands een keuzevak in Wallonië is maar ik vind dit verkeerd : het Nederlands zou er de verplichte tweede taal moeten worden.

Sommigen zullen misschien komen met argumenten zoals internet, muziek, enz........voor het Engels als tweede taal maar dat verandert niets aan de officiële situatie van België. Anderen zullen met de "kloof" tussen de Vlamingen en de Franstaligen komen maar dat verandert nog steeds niets aan de officiële situatie van België. Dat sommige leerlingen een hekel aan het Frans of het Nederlands hebben, is van geen enkel belang : voor dezelfde prijs kunnen ze een hekel aan wiskunde hebben en ze zullen toch nog steeds hun wiskundelessen hebben, dat dit hen bevalt of niet. Wat met wiskunde kan, kan dus ook met het Frans of het Nederlands.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 21:01   #459
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Wat is er nu moeilijk te begrijpen aan het verschil tussen schoolfrans en Frans waarmee je een normaal dagelijks gesprek met een franstalige kan voeren ? Op school leer je de basisbeginselen (met in mijn geval een nogal vergevorderde studie van het 'literaire' Frans waar je geen zak aan hebt in 't dagelijkse leven) en dat wordt getest in de examens. En ik heb geen weet van iemand die zonder de leerstof te kennen door die examens is geraakt....maar ik ken natuurlijk niet iedere school. 't Zou me echter verwonderen moest dat gebeuren....
In een gesprek heb je echter nood aan 'praktisch' Frans, en dat leer je enkel door 'ervaring', dus door het gebruik van dat schoolfrans dat dan aangevuld wordt door wat je 'leert' tijdens die gesprekken......
Wat je vraag over die 'hogere studies' betreft.....hier geraak je niet door de examens zonder de leerstof onder de knie te hebben, uitzonderingen zijn er altijd, natuurlijk, maar dat is zeker niet de regel....maar misschien is dat bij jou anders ?
Wil het mij vergeven, mijnheer, maar wijl ik vanzelfsprekend begrijp dat praktische ervaring een belangrijke factor is om tot een werkelijk vlot taalgebruik te komen, begrijp ik niet echt wat u bedoelt met “schoolfrans” dat volgens uw stelling kennelijk verschillend is van “het Frans waarmee men een normaal dagelijks gesprek met een franstalige kan voeren”.

Als het “schoolfrans” een andere taal is dan het Frans, of in ieder geval iets anders dan “het Frans waarmee men een gesprek met een Franstalige kan voeren”, waarom geeft men dan in uw scholen niet eenvoudigweg “het Frans waarmee men een gesprek met een Franstalige kan voeren” in plaats van het kennelijk volkomen onnuttig “schoolfrans” ?

Ik begrijp evenmin de stelling dat u, naar eigen zeggen, op school inzake de Frans taal “de basisbeginselen” hebt geleerd “met een nogal vergevorderde studie van het 'literaire' Frans waar je geen zak aan hebt in 't dagelijkse leven”. Hoe kan van degene die slechts de basisbeginselen kent van de Franse taal worden verwacht enig nut te kunnen vinden in een vergevorderde studie van het “literaire” Frans ?
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 21:10   #460
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik begrijp je vraag. Maar frans (of nederlands/engels voor de walen) is maar één vak in een totaal pakket. Het is niet zo dat dit een beslissend criterium is in het behalen van het diploma. Voorbeeld : een leerling die goede resultaten haalt op de meeste vakken doch middelmatig scoort voor het vak frans kan probleemloos zijn diploma halen. Die kan dan naar het hoger onderwijs. Die zal dan wel niet aan een taalstudie frans beginnen...
In veel richtingen hoger onderwijs is het taalonderricht trouwens volledig verdwenen, daar waar frans vroeger nog een berucht 'buisvak' was in het eerste jaar in veel richtingen in Gent.
Van dat wegvallen van taalonderricht was ik mij zelf niet bewust hoor. Ik heb zonet even op de website van de Ugent gekeken voor de bachelors rechten en chemie : nul komma nul frans (ook geen engels trouwens). Gelukkig zie ik dat de bachelors economie nog 2 u engels en 3 u frans volgen.

Het probleem zit dus nog dieper dan jouw vermoeden (dat er leerlingen toch doorstromen die eigenlijk onvoldoende kennis mee kregen).
Dank voor uw informatie, mijnheer. Ik begrijp vanzelfsprekend dat een verplicht vak “tweede taal” slechts één leervak is in een uitgebreider leerplan, maar het verbaast mij dat men in Vlaanderen kennelijk niet in alle verplichte vakken van het leerplan moet slagen om een diploma te halen dat onder andere toegang kan geven tot het “hoger” onderwijs. Tenzij u met “middelmatig scoren” bedoelt dat men wel degelijk slaagt, zij het zonder de leerstof werkelijk onder de knie te hebben…
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be