Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2015, 12:49   #601
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik noteer dus nogmaals dat u bij deze dus uw eerdere beweringen over die enorme culturele verschillen tussen Nederland en Vlaanderen/België intrekt. Hoe zou u immers over "verschillen" kunnen praten als er geen definiëring mogelijk.

Als u niet kunt aangeven wat die Belgische of Vlaamse cultuur nu eigenlijk is, hoe kunt u dan verschillen aangeven met Nederland?
Ik heb u reeds geantwoord dat dit een ander debat is. Wanneer we het hebben over Nederland en België gaat het over verschillen die te wijten zijn aan de lange scheiding. Zoals taal, eetgewoonten, 'calvinistische' mentaliteit.

Maar wat men nu juist moet bestempelen als 'de cultuur van Nederland', weet niemand. Binnen Nederland zijn er trouwens weer grote verschillen. Dus de term 'cultuur' laat zich zo maar niet inkapselen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 mei 2015 om 12:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 12:50   #602
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat "zeker weten" is een volstrekt zinloos toevoegsel. Wij hoeven niet te weten of u iets "zeker weet", het volstaat dat u voor uzelf daarvan overtuigd bent. Het is bijgevolg niet nodig dat rond te klaroenen.
Ik onderstreep nogal graag eens iets. Omdat het -zeker in deze- nodig is naar mijn gevoelen. Mag het?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 mei 2015 om 12:51.
Oud 8 mei 2015, 14:40   #603
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het is raar hoe het soms allemaal kan lopen, moest Het Oosten in de Hitlertijd geleefd hebben, hij zou alles geweten hebben en hij zou al de joden gered hebben van hun wisse dood. Hij zou de kampen leeggehaald hebben, en hij zou met harde hand met de einsatzgruppen afgerekend hebben.

We zouden nu geen begrip zoals de holocaust gekend hebben.

Straffe gast he?
Zeker weten!

Ik denk eer dat hij een van de repressiehelden (sic) zou zijn.

Zeker weten!
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 14:41   #604
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik onderstreep nogal graag eens iets. Omdat het -zeker in deze- nodig is naar mijn gevoelen. Mag het?
Jij onderstreept graag wat in jouw links-belgicistische kaart speelt. Zeker weten!
Oud 8 mei 2015, 14:51   #605
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Jij onderstreept graag wat in jouw links-belgicistische kaart speelt. Zeker weten!
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 mei 2015 om 14:51.
Oud 8 mei 2015, 14:56   #606
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is raar hoe het soms allemaal kan lopen, moest Het Oosten in de Hitlertijd geleefd hebben, hij zou alles geweten hebben en hij zou al de joden gered hebben van hun wisse dood. Hij zou de kampen leeggehaald hebben, en hij zou met harde hand met de einsatzgruppen afgerekend hebben.

We zouden nu geen begrip zoals de holocaust gekend hebben.

Straffe gast he?

Niets van dit alles. Maar wat ik wel weet, dat is dat ik nooit zou lid geworden zijn van een partij zoals het VNV die zo'n antisemitische ideologie had.
Oud 8 mei 2015, 15:10   #607
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Niets van dit alles. Maar wat ik wel weet, dat is dat ik nooit zou lid geworden zijn van een partij zoals het VNV die zo'n antisemitische ideologie had.
Het gaat hem jou niet om het antisemitisme, maar om het Vlaams-nationalistische. Zeker weten!

Je moet daar echt niet schijnheilig-belgicistisch over doen.

Laatst gewijzigd door Spitting Image : 8 mei 2015 om 15:10.
Oud 8 mei 2015, 15:10   #608
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker weten!

Zeker weten!
http://iedereenleest.be/?BoekID=8763&ReviewID=10678

Kijk, luister, en bezin.
Oud 8 mei 2015, 15:33   #609
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je jezelf wat wijsmaakt, de tijden toen waren al tweeduzend jaar lang anti-Semitisch, of dacht je dat Hitler dat uitgevonden heeft? Als jij toen zou geleefd hebben dan was je anti-Semitisch geweest zoals iedereen in die tijden.
Oud 8 mei 2015, 15:36   #610
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker weten!

Zeker weten!
Specialiteit "vrouwen kaalscheren"?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 15:38   #611
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geluisterd en gekeken en zelfs me bezonnen. Ik heb hier en elders nooit partij getrokken voor iemand die een ander iets misdaan heeft. Ook geen VNV'ers. Maar ook geen verzetslieden en mei-en september verzetshelden(sic).
En daarin ligt het grote verschil tussen ons beiden. Die laatste groep blijft voor jou (en anderen hier) ongenaakbaar omdat hun misdaden in de naam van België gebeurd zijn en dat moet zoveel mogelijk de doofpot in.
Rutten zegt dat Vlaanderen de collaboratie zoveel mogelijk wil verzwijgen, ik zeg dat België de wandaden van de repressie en het verzet zoveel mogelijk in de doofpot wil houden
Maar als ik Rutten hoor als argument gebruiken dat er na de oorlog 400.000 repressiedossiers waren, dan is dat een nepargument, zelfs een non-argument, daar de meeste van die dossiers later onterecht bleken. Als ik hoor hoe Dubois bij het verzet terecht is gekomen, dan heb ik ook de bedenking dat die man misleid is en men van zijn goedgelovigheid misbruik heeft gemaakt. Het is eigenlijk een oostfrontersverhaal bij het verzet: overhaalde en beïnvloed door een in zijn ogen belangrijk iemand.

Nog een bedenking die in mij spontaan opkwam toen ik Rutten hoorde spreken: dit is Het Oosten. Je zult er mij niet op antwoorden of zelfs ontkennen dat het zo is, maar is Het Oosten Rutten niet? Ik zou er niet van verschieten als ik alle puzzelstukjes bij elkaar leg. Zeker weten.
Oud 8 mei 2015, 15:41   #612
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je jezelf wat wijsmaakt, de tijden toen waren al tweeduzend jaar lang anti-Semitisch, of dacht je dat Hitler dat uitgevonden heeft? Als jij toen zou geleefd hebben dan was je anti-Semitisch geweest zoals iedereen in die tijden.
Hier volg ik Xeno. Het antisemitisme is er altijd geweest. In de Middeleeuwen was het zelfs heel uitgesproken. Ook van het Rusland van Stalin kon Hitler en co zelfs het een en ander leren op dat gebied.
Oud 8 mei 2015, 15:54   #613
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En d�*�*r maakt u de denkfout. Niet IEDEREEN was antisemiet in die dagen. Dat is zo een cliché waarmee men dingen probeert goed te praten. Vooral bij de Vlaams-nationalisten én bij zekere katholieken.

(1936)
Op 6 september 1936 publiceerde Strijd een brief van een Antwerpenaar. Een gefingeerde of een echte lezersbrief? Het was niet de eerste keer dat het vnv-weekblad een krasse mening ventileerde in de vorm van een lezersbrief. Begin 1936 had de redactie aan een soortgelijke brief een verzachtende commentaar toegevoegd. Nu werd de mening van de briefschrijver bevestigd. De persoon in kwestie fulmineerde tegen Camille Huysmans die ongebreideld joodse immigranten in de stad toeliet en daardoor verantwoordelijk werd verklaard voor de ondergang van de middenstand.

We zitten met een smouzenplaag. Al wat in andere landen buitengewalst is komt hier in de open armen van Kamiel terecht [...]. Die vreemde luizen zuigen ons laatste beetje bloed af. [...] [Huysmans] laat de Antwerpse handelaars oppeuzelen door dat reukvol maar onsmakelijk ongedierte.’

(Bruno De Wever, Greep naar de macht, blz. 302.)

Antwerps VNV-proza van de hoogste plank...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 mei 2015 om 16:02.
Oud 8 mei 2015, 15:57   #614
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En d�*�*r maakt u de denkfout. Niet IEDEREEN was antisemiet in die dagen. Dat is zo een cliché waarmee men dingen probeert goed te praten. Vooral bij de Vlaams-nationalisten én bij zekere katholieken.
Feiten opnoemen is niet gelijk aan goedpraten vriend.

Stop daar nu eens mee.
Oud 8 mei 2015, 15:59   #615
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat maakt Vlaams-nationalisten meer antisemitisch dan anderen? Denk jij dat er onder de verzetslieden en goeie Belgen geen antisemieten rondliepen en rondlopen?
Oud 8 mei 2015, 16:05   #616
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat maakt Vlaams-nationalisten meer antisemitisch dan anderen? Denk jij dat er onder de verzetslieden en goeie Belgen geen antisemieten rondliepen en rondlopen?
Denk je dat tegenwoordig , een Jood bang is van een Vlaming ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 16:07   #617
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Denk je dat tegenwoordig , een Jood bang is van een Vlaming ?
Vraag het eens aan Het Oosten!
Oud 8 mei 2015, 16:20   #618
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik vind de stelling dat iedereen het wel moest weten omdat uw grootvader het wist, niet echt van respect getuigen tav uw grootvader.

Of misschien waren er redenen waarom je grootvader het wist en anderen misschien niet.
Maar iedereen wist het reeds in 1942. Dat mijn grootvader het wist was gewoon omdat iedereen er over sprak. Zo simpel is het. Als Anne Frank het vermeldt in haar dagboek, dan betekent toch ook dat iedereen het wist? En zij zat opgesloten nota bene.

Het gaat gewoon om de mythe 'wir haben es nicht gewusst'. een mythe die graag in stand gehouden wordt door Vlaams nationalisten om de eigen verantwoordelijkheid van de collaboratie te minimaliseren. Want dat waren 'idealisten' die geen weet hadden van het 'stoute' nazi regime. Yeah right!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2015, 16:22   #619
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In die dagen? Een overbodige vraag. Misschien moet u zich wat verdiepen in de lectuur van 'Volk en Staat' en in de speechen van VNV-leider Staf de Clercq.
Oud 8 mei 2015, 16:27   #620
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Er deden veel verhalen de ronde in een tijd van bezetting, van algemene censuur.en propaganda. Anne Franks dagboek is naderhand door vader Frank aangevuld geworden om het 'lees- en verkoopbaar' te maken. Dat is geen goede bron.
Wij hadden thuis een geheime radio en gezien mijn vader goed Engels kon, hij verbleef tijdens WO1 in Engeland, luisterden wij regelmatig naar de BBC, waarvan de uitzendingen door de Duitsers fel gestoord werden. Niettemin volgden wij op een kaart met vlaggetjes het oorlogsfront in Rusland op de voet. Tot 1944 was er immers geen Westelijk front. Uiteraard wel in Noord-Afrika. El Alamein was een heuglijke gebeurtenis.
Zoals ik reeds eerder zei was er op de BBC nooit sprake van dodenkampen of massale volkerenmoord, wel van concentratiekampen en dictatuur.

Mijn vader vond ook dat de Duitsers zich als bezettingsmacht hier in West-Europa nogal correct gedroegen, maar was niet te spreken over de wijze waarop dit in het Oosten gebeurde.
De algemene opvatting was toen dat de Joden in het Oosten overgebracht werden om er te werken in de oorlogsindustrie of iets gelijkaardigs.
Als u kan bewijzen dat die passage in het boek is vervalst, dan wil ik best geloven. Ik wil wel bewijs zien, en geen speculatie. En waarom zou die vader dat gedaan hebben?
trouwens, op radio Oranje wordt op 29 juli 1942 gesproken over het feit dat ‘duizenden weerloze Joodse Polen, bij grote groepen tegelijk, in gaskamers afgemaakt zijn geworden’.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be