![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Uw stelling is van een andere orde, nl. snelheidsverhoging koppelen aan de veronderstelling dat het de veiligheid ten goede komt. Het artikel van Touring gaat over iets anders, nl. infrastructuur in relatie tot het snelheidsregime.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
|
![]() Citaat:
PS: ik wacht nog.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people. Laatst gewijzigd door IanVD : 15 mei 2015 om 09:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
|
![]() Citaat:
PS: ik wacht nog.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people. Laatst gewijzigd door IanVD : 15 mei 2015 om 11:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Citaat:
Dit is overigens niet "mijn visie", het zijn gewoon feiten die ik weergeef.
__________________
Ignorance is bliss |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
|
![]() Trek uw feiten door en u komt tot dezelfde conclusie. Is dat zo moeilijk?
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Citaat:
Ik gaf aan dat ik niet inzag hoe een verhoging van de bestaande snelheden een verhoging van de veiligheid zou kunnen betekenen rekening houdend met de 2 aangehaalde zaken.
__________________
Ignorance is bliss |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
|
![]() Citaat:
Daar u snelheidsverhoging niet vind kunnen, zijn enkel verlagingen voor u van toepassing. En dan belanden we weer tot mijn eerste conclusie. Als u dat onzin vindt, moet u met andere argumenten afkomen.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Waarom is een meer acceptabele snelheidslimiet beter, en zijn snelheidsverhogingen dus gewenst op bepaalde wegen:
Lees de volledige versie + afbeeldingen!! op: http://tegentrajectcontroles.webs.com/ (met dank aan Micele voor vele statistieken hier aangebracht op het forum) Het zal niemand ontgaan zijn, de laatste tijd worden we verplicht steeds trager en trager te rijden. Een verbindingsweg naar het volgende dorp had tientallen jaren een maximum toegelaten snelheid (Vmax) van 90 kmh. Je kan je nog vaag herinneren dat er plots overal borden stonden die een maximumsnelheid van 70 kmh aangaven. Nu ligt er plots een snelheidsboete in de bus, je reed sneller dan 50 kmh en je werd geflitst. 50 kmh? Hoezo? Dit is een scenario dat overal in Vlaanderen opduikt. Snelheden worden verlaagd, in naam van de veiligheid. Maar klopt dit wel? Verhoogt een blinde snelheidsverlaging wel de veiligheid? Wat zijn de ongewenste neveneffecten van deze snelheidsverlaging? Laat ons beginnen met het sociale draagvlak van ‘snel rijden’. Volgens een onderzoek van het BIVV daalt het sociale draagvlak jaar na jaar. In 2003 antwoorde 70% positief op de vraag of snel rijden sociaal onaanvaardbaar is. 9 jaar later antwoord maar 56% positief op die vraag. Waarom, kan men zich afvragen. Zijn er te weinig campagnes geweest? Wordt er te weinig op gehamerd door de politie? Wij denken dat het antwoord 2x nee is. De blinde snelheidsverlagingen stuiten op verzet van de bevolking. De gemiddelde bestuurder vraagt zich af waarom hij plots trager moet rijden op een weg waar hij al zo lang rijdt. Het draagvlak voor de voortdurende verlaging van de maximumsnelheid verkleint, en dit is een gevaarlijke trend. (bron: BIVV) Het is tijd voor het introduceren van een nieuw concept, de 85ste-percentiel snelheidslimiet (V85). Dit is een snelheidslimiet die bepaald wordt door het verkeer zelf. Het concept bestaat eruit dat men op een gewone weg meet hoe snel elke bestuurder rijdt. Na het analyseren wordt een snelheidslimiet gekozen waar 85% van de bestuurders uit zichzelf trager dan rijdt. De resterende 15% had een hogere snelheid dan deze snelheidslimiet. Nu, waarom zou men voor deze aanpak kiezen? Uit onderzoek is gebleken dat snelheidslimieten die breed gedragen worden door de bevolking minder vaak overschreden worden, een veiliger rijgedrag promoten en tot minder ongevallen leiden. Hoe verder men afwijkt van de v85-snelheid, hoger of lager, hoe harder het risico op ongeval stijgt. Hier volgen enkele kernpunten in prenten en een link naar een youtube-video van de Australische partij 'Liberal Democrats' over de 85th percentile-speed rule. Speeding laws - Senator Leyonhjelm (youtube-link) (bron: http://www.hwysafety.com/BHSPI_Setti...CDC_060223.htm) In België wordt deze aanpak duidelijk niet gekozen. In België heerst er een besmettelijke aandoening, de gemeente-zonitis 30-50-70-ziekte. Gemeenten verlagen blind de snelheden op hun verbindingswegen, zodat de gemiddelde bestuurder trager moet rijden dan de snelheid die hij zou willen rijden. Dit zorgt, zoals hierboven bewezen, voor meer ongevallen. De bestuurder geraakt ook sneller gefrustreerd, en gaat op andere manieren zijn ‘verloren tijd’ proberen in te halen. Niet alleen zijn de snelheidslimieten belachelijk gesteld, men controleert hier ook nog eens verwoed op. Per dag worden er gemiddeld 9166 voertuigen geflitst. De gewone bestuurder is dit dan ook beu, en het draagvlak voor de snelheidslimieten neemt af. (bron:http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...n-mannen.dhtml ) Dat de wegbeheerder geen snelheid houdt met de V85-snelheid is dus wel duidelijk. Zo rijden 90% van alle bestuurders wel eens te rap in een zone 30. (zelfde bron) In 2012 was de gemiddelde snelheid 44,3 km/u in niet-ingerichte 30 km/u-zones. Dit is 47,6% sneller dan de snelheidslimiet. (bron: http://bivv.be/frontend/files/userfi...eid%202012.pdf ) Let op: dit is geen pleidooi tot verhogen van de 30 kmh-limiet aan bijvoorbeeld schoolzones! Deze limieten zijn nodig waar er zwakke weggebruikers zijn. Alleen moet men dan ook deze limiet mee afdwingen door bijvoorbeeld aangepaste infrastructuur enkel en alleen in deze zones of door het beter aangeven van deze zones én de reden waarom deze zone er is. Alles draait om het draagvlak dat de bestuurder heeft voor de snelheidslimiet. Hier kan u nog een grafiek terugvinden van uit hetzelfde rapport. Hierop is duidelijk te zien dat de wegbeheerder de V85-regel niet respecteert, alhoewel dit de meeste veilige maatregel is. Om kort even samen te vatten wat er tot nu toe geschreven is: de snelheidslimieten in België worden niet meer gedragen door de bestuurder, ze zijn blind verlaagd en daardoor komt de veiligheid in gedrang. Nu gaan we proberen aan te tonen dat het helpt om het draagvlak voor de snelheidslimieten te verhogen door de snelheidslimieten zelf ook terug te verhogen. Naast het directe veiligere effect van een snelheidslimiet verhoging, namelijk minder ongevallen, zoals aangegeven in de studie uit de USA , is er ook een ander effect. In Denemarken werd recent de limiet verhoogd op bepaalde stukken snelweg van 110 kmh tot 130 kmh. In mei 2004 bedroeg de Vmax op 55% van hun snelwegen 130 kmh. Er waren verschillende effecten zichtbaar: 1. de gemiddelde gereden snelheid ging duidelijk omlaag op alle snelwegen. 2. de snelheidsverschillen namelijk heel duidelijk af, want de 130 kmh had veel meer draagvlak bij de snelste foert-rijders, zij gingen duidelijk trager rijden, en de traagste rijders gingen iets sneller rijden. Voor de 130 kmh regel, reed 9,1% van de bestuurders op een 110 kmh weg tussen de 140 en 180 kmh. Na de 130 kmh-regel was dit percentage gedaald tot 4,3%. 3. Bijkomend effect was ook dat op de ~ 45 %-snelwegen waar de 110 kmh nog bleef de limieten iets beter gerespecteerd werden, er werd gemiddeld langzamer gereden. Voor de 130-limiet was de gemiddelde snelheid op de 110 kmh-wegen 117,7 kmh en 12 maanden na de invoering van de 130 kmh-limiet was de gemiddelde snelheid op de 110 kmh-wegen 113,6 kmh. (bron voor 1-2-3: http://www.nvfnorden.org/lisalib/get...px?itemid=1432 ) 4. Er gebeurden minder ongevallen op de snelwegen: het jaar voor de invoering 284, 4 jaar na de invoering 206, en in 2013 gebeurden er op de stukken met een Vmax van 130 kmh zelfs minder ongevallen dan op de stukken met een Vmax van 110 kmh (49 tegenover 53: totaal daling van 50 % !) (bron: http://www.statbank.dk/statbank5a/default.asp?w=1600 ) In Vlaanderen doet men niet liever dan de bestuurder frustreren (of laat men mekaar frustreren door ontbrekende handhaving) en die maakt zijn verloren tijd dan weer goed door zijn agressievere rijstijl, namelijk te weinig veiligheidsafstand "aan de kant jij", met redelijk veel voorrangsnegaties " daar kan ik nog net voor of tussen die moet maar remmen", ook zo komt men gemiddeld sneller vooruit als men niet meer snel mag rijden op de veiligste wegen... Door een te lage snelheidslimiet te stellen op sommige wegen, gaat men de snelheidslimiet op andere wegen, waar dit meer nodig (denk aan schoolomgeving) ook minder respecteren. In deze tijden van besparingen en klimaatveranderingen moeten we natuurlijk ook rekening houden met ecologische en economische impact van de snelheid op de wegen. Wat is dan de optimale snelheid? Hier vinden we het antwoord in een studie van de Österreichischer Automobil-, Motorrad- und Touring Club. (bron: http://www.ots.at/presseaussendung/O...he-tempolimits ) Deze studie berekende de volgende optimale snelheden, rekening houdende met de rijtijdkosten, ongevalkosten, brandstofkosten en schaadstofkosten. 1. Economie of spaarzaamheid 100 % : benzine- | diesel-auto bebouwde kom: 49 | 48,8 kmh gewone weg: 75,8 | 75,9 kmh snelweg: 124,7 | 128,4 kmh 2. Vooral prioriteit Rijtijd-Milieukost volgens 50 %/50 % bebouwde kom: 60 kmh gewone weg: 100 kmh snelweg: 150 kmh 3. tot, of de uiterste bandbreedte naargelang weg, dit prioriteit tijdswinst ten koste van milieukost op de snelweg: bebouwde kom: van +20 kmh minimum gewone weg: - snelweg: tot 160 kmh Verder kan men ook in een eindrapport over ‘Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen’ van de Vlaamse MilieuMaatschappij volgende zaken terugvinden. Het deel van het rapport dat we hier gebruiken, gaat over de externe kosten aan transport: kosten die indirect gemaakt worden door het rijden met de auto waarvoor de staat extra belasting heft: denk aan milieuverveuiling, ongevalkosten, infrastructuurkosten maar dus ook aan congestiekosten of filekosten. “Marginale externe congestiekosten treden op wanneer een extra voertuig op de infrastructuur de snelheid van andere voertuigen vermindert. Een lagere snelheid heeft als gevolg dat het tijdsverlies en daarbij ook de tijdskosten voor alle weggebruikers toenemen.” “Monetaire waarde van tijdsverlies” “Voor personenvervoer is ze ook verschillend volgens het motief van de reiziger. Zo is ze hoger voor pendel- en zakentrips dan voor overige trips.” Simpel gezegd: time is money, trager rijden is geld verliezen. (bron: http://www.tmleuven.be/project/mirae...apport_VMM.pdf ) Uit het bovenstaande kunnen we volgende berekeningen maken: stel een vertegenwoordiger die beroepsmatig 30.000 kilometer puur over rechte stukken snelweg rijdt op jaarbasis (dus geen ringweg). Indien we een Vmax van 145 kmh zouden nemen (een waarde tussen de ecologische en economische grens, én in Duitsland in 1992 was dit ongeveer de V85) rijdt onze vertegenwoordiger 207 uur of achtenhalve dag enkel over de snelweg gedurende één jaar. Zou de Vmax de huidige grens van 120 bedragen, zou hij over dezelfde afstand 250 uur of tienenhalve dag doen. Dan doet hij 43 uur, of 21%, langer over zijn traject. Elk jaar zou hij 2 dagen onnodig langer op de baan zijn. Tot slot. Op basis van al de gegevens die we hierboven aangebracht hebben, tonen we aan dat het snelheidsbeleid in België duchtig fout in elkaar steekt. Indien men dit fout, niet-wetenschappelijk en zelfs ronduit gevaarlijk beleid wilt doorzetten én afdwingen met behulp van trajectcontroles (een vorm van controle waar niemand onderuit geraakt), is het tijd dat we protesteren. Laatst gewijzigd door SanderK : 15 mei 2015 om 13:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
|
![]() Amerikanen daarintegen vinden het erg normaal dat zij in de buurt van hun werk gaan wonen,ik vind dit ook,dus ik verhuis als ik van werk verander,deze cultuur zouden wij hier in België ook moeten creëren
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
|
![]() Citaat:
En wat met de rest? Statistieken dat de ongevallen dalen in Denemarken? Dat de bestuurders zich beter aan andere limieten houden? Wat daarmee? Is dat ook onzinnig? Of reageert u gewoon niet meer wanneer het niet in uw kraam past? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Als we aan een dergelijk laag gemiddelde uitkomen, wil dat dus zeggen dat dus mensen zijn die voor heel kleine afstanden toch hun wagen uithalen. Iedereen kent wel iemand die 's zondags de wagen van stal haalt om boterkoeken te halen, alhoewel de bakker om de hoek woont...
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 24 juni 2015 om 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.391
|
![]() Dat stelselmatig verlagen van snelheidslimieten is maar om excuses te genereren voor facturen van Staat.
Limieten aanpassen tot ze terug overschreden worden zodat hun kassa rinkelt. Niet enkel op vlak van verkeer. Het is moeilijker om een domein te bedenken zonder deze trend dan met. Kijk naar andere zaken die allang bestaan, van scoutskampen tot fruitkwekers: bergen regeltjes en paperassen, steeds meer "vergunningen" vereist, zelfs totdat het ridicuul wordt, zoals die overlastboetes voor botweg belachelijke regels. Staat: één grote georganiseerde bezigheidstherapie als excuus voor andermans geld in de pocket. Wat baat dan discussie over de regels zelf? Een fiets, is niet evident. Een auto hebben, het loutere bezit, heeft Staat al een kostenplaat gegeven zelfs zonder rijden. Betekenende dat de combinatie fiets en auto bij slecht weer of veel verplaatsen, erg veel kost voor het nut ervan. Enkel fiets als optie, is een mager beestje, guur weer, weinig kunnen meenemen van winkel, traag en veel verplaatsingstijd, en natuurlijk lichamelijke eisen. Voor heel wat zaken afhankelijk zijn van mensen met auto. Fiets is een alternatief, maar het heeft een praktisch negatieve kant die niet min is.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Citaat:
Het enige waar ik je wat gelijk kan geven is dat je in de auto meer kan meenemen en dat je een dak boven je hoofd hebt als het slecht weer is. Geen probleem, op zo'n momenten kan je nog altijd de auto nemen en zo'n autogebruik vormt dan ook het probleem niet. De fiets is net snel en flexibel. Lichamelijke eisen huh? Ik zie veel meer negatieve punten aan de auto. Neemt veel plaats in, lawaai en vervuiling, zorgt voor agressie en vooral ook de lichamelijke tol. In tijden waar obesitas een echte epidemie begint te worden, hebben mensen net dringend meer nood aan beweging. Af en toe met de fiets rijden zou daarbij al wonderen doen. Kortom zowel bij het tweede als het eerste deel stel ik vast dat u een hoop verkeerde redeneringen maakt en verkeerde conclusies trekt.
__________________
Ignorance is bliss |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() Antwerpen is 4 plaatsen gezakt op de Copenhagenize index van de meest fietsvriendelijke steden en ik verschiet daar niet van, wel van het feit dat we nog zo hoog staan (dat ligt waarschijnlijk meer aan de wil van de fietsers dan aan die van de politici). Mijn 8 kilometer woon-werk fietstocht is een echte hel. Lawaai, stank, amper deftige stukken fietspad, agressieve, gsm'ende of dronken automobilisten, kapotte verkeerslichten, ... . Ik kijk wel uit naar de toekomstige fietsbrug IJzerlaan, dat zal al een pak schelen. Hopelijk draait De Wever dat plan niet ook terug.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.843
|
![]() Citaat:
Hopelijk stoort het hier niemand ![]() Citaat:
Citaat:
Rijden met "fijnstofmaskers" de toekomst voor Vlaamse stadsfietsers ? Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 augustus 2015 om 12:31. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Guur weer? Ja, de temperatuur kan wel eens flink zakken, maar daar is iets heel eenvoudig tegen: je kleedt je gewoon wat warmer. Er is meer dan genoeg degelijke fietskledij op de markt. Hetzelfde wanneer er wat druppels. Een regenjas en -broek en een paar overtrekschoenen. Traag? Ik ben op mijn werk zeker sneller met de fiets dan met de wagen. In tegenstelling tot mijn collega's die met de wagen komen, kan ik door allerlei doorsteekjes een kortere route nemen. Daarnaast ontwijk ik als fietser iedere file. En vooral, nooit die zoektocht naar een parkeerplaats. En als je dan alles samenlegt, dan is de fiets vaak heel wat sneller dan de wagen op korte en zelfs bepaalde middellange afstanden. Weinig kunnen meenemen? Je staat gewoonweg versteld wat je in twee kwaliteitsvolle fietstallen allemaal kunt opbergen. En als het groter is? Wel, dan haal ik de kinderkar uit de garage. Drie groter kartons melk? Geen probleem: die kunnen er moeiteloos in. Lichamelijke eisen? Iedere gezonde persoon kan fietsen. Heb je in het begin weinig fysiek, dan kweek je die heel vlug wanneer je met regelmaat fietst. Je bouwt het nu eenmaal op. Als het moeilijk gaat of je wilt niet altijd die inspanning leveren, is er nog altijd die praktische uitvinding van de elektrische fiets. Natuurlijk is een wagen nog altijd handig, maar de vraag luidt eerder in welke mate en op welke wijze we die willen gebruiken. Bij ons zijn er grotendeels drie criteria om de gezinswagen te gebruiken. Ten eerste snelheid. Als het echt vlug moet gaan (als groot gezin hebben we al meer dan eens een kind naar de spoed moeten voeren). Vervolgens, volume. Wat echt te groot of te zwaar is voor de fiets. Of wanneer we het hele gezin ergens moeten zijn voor feesten. En ten slotte: afstand. We bezoeken jaarlijks mijn familie in het buitenland en dan is de auto het handigste vervoermiddel. |
|
![]() |
![]() |