Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2015, 20:14   #1381
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Aan de ene kant heb je complotdenken en aan de andere kant naïviteit. Laat ik u, als Vlaming in Brussel, in ieder geval mijn respect uiten voor het feit dat u toch probeert uw taal te bewaren en te verdedigen, en om dat ook aan uw kinderen mee te geven. Dat lijkt me helemaal niet zo evident. Het is gemakkelijk om verbitterd en geïsoleerd te raken in Brussel als men zijn eigen taal wil doen gerespecteerd zien als Nederlandstalige.

Het voorbeeld dat u schets lijkt onschuldig maar is dat in ieder geval in historisch perspectief gezien niet. Misschien zal u me van complotdenken beschuldigen. Laat ik daarom de woorden aanhalen van iemand die net als u Belgicist en Brusselaar (mag ik veronderstellen?) is, en zeker niet geliefd bij Vlaams Nationalisten (ik denk omwille van zijn neiging de zaken met de mantel der Belgische liefde te pogen bedekken). Ik las een van zijn boeken overlaatst en daarmee zit het nog fris in het geheugen. Geert van Istendael:

"Een buitenstaander kan zich moeilijk inbeelden hoe genadeloos het Frans andere talen probeert uit te roeien." (Dat staat er letterlijk hé)

En dan geeft hij een hele lijst voorbeelden uit België. o.a. verschillende waaruit blijkt dat er een bewuste strategie bestaat Vlamingen Franse papieren te geven.

"Er is de dwang. Je praat Frans en niemand begrijpt je. Aan het loket zijn alleen Franstalige formulieren. De Nederlandstalige vinden ze toevallig niet. Door Nederlandse papieren te vragen bén je al een spelbreker, je doet niet zoals iedereen. Je bent een querulant, zelfs als je je op je elementairste recht beroept...."

Over de ervaringen van zijn familie: "...Zeggen de Franstaligen: Het stond hun toch vrij hun hele handel te laten vernederlandsen, belastingsformulieren en alles? Zeg ik: dat is kwade trouw. Waarom? Het stond hun vrij in abstracto, ja. In concreto, in de praktijk, gebruikten de Franstaligen alle middelen, slinkse, geoorloofde en ongeoorloofde, om onoverkomelijke hindernissen op te werpen. En omdat het gewone neringdoenenden waren, kozen ze de weg van de minste weerstand. Niet iedereen wordt stijfhoofdig geboren.

Hoe is het anders te verklaren dat destijds burgers die bij de verkiezingen kandidaat waren van het extreem-flamingantische Vlaams Blok in paniek vaststelden dat zij officieel helemaal geen Vlamingen waren. Hun papieren waren Frans. Op papier waren zij Frans."

Klinkt bekend niet?

Het zou er nog aan ontbreken dat deze praktijken niet meer zó massaal voorkomen als in een zelfs relatief recent verleden. Het Nederlands is tenslotte zo goed als uitgeroeid in Brussel. De taaletnische zuivering is zo goed als doorgevoerd. Men heeft het helemaal niet meer nodig de Vlamingen tot Francofonie te dwingen. Toch gebeurt het nog. Misschien is uw voorval dan niet meer dan een Franstalige gewoonte die is blijven hangen. Toeval echter, waar men niet veel van dient te maken? Nee sorry. Dat geloof ik niet. Dat lijkt me een overlevingsreflex te zijn om zo te denken.
Ik woon in Ronse, klein stadje pal op de taalgrens. Taalperikelen zijn een materie die ik ken vanuit de praktijk, dit is geen door anderen opgelepelde materie voor mij.
Mijn dochter woont nu in Brussel.
Mijn eigen mening over administratie in brussel op basis van de ervaringen van haar en van enkele anderen die de laatste jaren naar daar trokken : er is duidelijk een tendens om mensen die zich als nieuwe inwoner komen inschrijven te registreren als franstalig, tenzij ze dat expliciet anders vragen.
De echte vraag is : doen die bediendes dat uit een mengvorm van gemakzucht en doodgewoon het feit dat 85% van hun klanten aan het loket franstalig zijn, of is het zoals sommigen hier heeel graag geloven een grote conspiracy ?

Persoonlijk geloof ik niet dat hier 'orders' achter zitten. Moest dat het geval zijn, dan was dat al lang naar de pers doorgegeven. Zulke zaken komen altijd uit, al moesten de kraaien het uitbrengen.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 18 juni 2015 om 20:16.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 20:21   #1382
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als men in een meertalig land leeft, lijkt het me logisch dat de tweede taal een landstaal is.
Vertrouwt u dan niet op de inzichten van de ouders? Schijnbaar niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 20:21   #1383
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik woon in Ronse, klein stadje pal op de taalgrens. Taalperikelen zijn een materie die ik ken vanuit de praktijk, dit is geen door anderen opgelepelde materie voor mij.
Mijn eigen mening over administratie in brussel op basis van de ervaringen van haar en van enkele anderen die de laatste jaren naar daar trokken : er is duidelijk een tendens om mensen die zich als nieuwe inwoner komen inschrijven te registreren als franstalig, tenzij ze dat expliciet anders vragen.
De echte vraag is : doen die bediendes dat uit een mengvorm van gemakzucht en doodgewoon het feit dat 85% van hun klanten aan het loket franstalig zijn, of is het zoals sommigen hier heeel graag geloven een grote conspiracy ?

Persoonlijk geloof ik niet dat hier 'orders' achter zitten. Moest dat het geval zijn, dan was dat al lang naar de pers doorgegeven. Zulke zaken komen altijd uit, al moesten de kraaien het uitbrengen.
Lijkt het u niet raar dat na 180 jaar Belgische geschiedenis en een in theorie tweetalige hoofdstad het nog steeds niet evident is dat de vraag in welke taal men de papieren wil uitgaat van de betrokken overheidsdienst en niet van de klant? Daar hadden al lang procedures voor bestaan indien het niet de bedoeling zou zijn het Nederlands stilaan uit te roeien.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 juni 2015 om 20:22.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 20:29   #1384
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt het u niet raar dat na 180 jaar Belgische geschiedenis en een in theorie tweetalige hoofdstad het nog steeds niet evident is dat de vraag in welke taal men de papieren wil uitgaat van de betrokken overheidsdienst en niet van de klant? Daar hadden al lang procedures voor bestaan indien het niet de bedoeling zou zijn het Nederlands stilaan uit te roeien.
Uiteindelijk weet het Franstalig establishment van Brussel dat hun eigen positie zeker op lange termijn in gevaar komt. Brussel verfranst immers niet, maar "internationaliseert" in steeds toenemende mate. Daarom vinden ze het van belang dat er toch op z'n minst een administratief overwicht van Franstaligen blijft bestaan, ook al wijzen de feiten in een andere richting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 20:33   #1385
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uiteindelijk weet het Franstalig establishment van Brussel dat hun eigen positie zeker op lange termijn in gevaar komt. Brussel verfranst immers niet, maar "internationaliseert" in steeds toenemende mate. Daarom vinden ze het van belang dat er toch op z'n minst een administratief overwicht van Franstaligen blijft bestaan, ook al wijzen de feiten in een andere richting.
Hoe vlugger Brussel volledig verfranst zal zijn ,
hoe vlugger Vlaanderen onafhankelijk zal zijn .

Laat die Franstalig gemeente ambtenaren maar lustig verder doen .
Ze zijn de tak aan het afzagen waar ze zelf op zitten .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 20:42   #1386
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
U denkt door klachtenprocedures te volgen ,
de rechten van de Vlamingen te vrijwaren .

Dat is lovenswaardig, maar tot hier toe heeft dit blijkbaar nog niet veel opgeleverd,
buiten een Nederlandstalig rijbewijs voor Uw dochter.

Zelf denk ik dat we nog meer resultaten zullen boeken ,
door de Vlaamse Onafhankelijkheid zonder Brussel uit te roepen .
En dan eens kijken hoe de Franstalige Brusselaars zullen reageren.

De taalwetten zullen plots veel beter gerespecteerd worden
om toch maar terug onder Vlaanderens financiële paraplu te mogen komen

Stuur me een mailtje hee, als 'ze' (wie ?) de vlaamse onafhankelijkheid, en dan nog zonder brussel , gaan uitroepen. Dat is een moment dat ik niet wil missen.

Zou het niet best zijn om al een feestzaal te reserveren voor het spontane volksfeest dat ongetwijfeld zal uitbarsten in te organiseren ?
Voorzie zeker voldoende capaciteit, het zal indrukwekkend worden.

Oud 18 juni 2015, 20:55   #1387
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Minder lamlendige vlaamse politici, die niet in hoofdzaak bezig zijn met vooral op een goed blaadje te zitten bij hun franstalige collega's zou al veel resultaat opleveren.
Waarom er enkel 2e keus vlaams personeel in brussel zit ? Het enige rationele antwoord is omdat geen enkele partij bereid is om er één van de schaarse en dus kostbare plaatsen voor op te offeren.
Oud 18 juni 2015, 20:55   #1388
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoe vlugger Vlaanderen onafhankelijk zal zijn
.

Laat die Franstalig gemeente ambtenaren maar lustig verder doen .
Ze zijn de tak aan het afzagen waar ze zelf op zitten .
Dat klopt. De hekel van veel Vlamingen aan "la Capitale" zal er alleen maar verder door toenemen. Brussel is de splijtzwam van deze artificiële staat.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 21:15   #1389
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stuur me een mailtje hee, als 'ze' (wie ?) de vlaamse onafhankelijkheid, en dan nog zonder brussel , gaan uitroepen. Dat is een moment dat ik niet wil missen.

Zou het niet best zijn om al een feestzaal te reserveren voor het spontane volksfeest dat ongetwijfeld zal uitbarsten in te organiseren ?
Voorzie zeker voldoende capaciteit, het zal indrukwekkend worden.

Na de Grexit zou het wel eens vlugger kunnen gaan ,dan je denkt.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 22:01   #1390
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Na de Grexit zou het wel eens vlugger kunnen gaan ,dan je denkt.
Eerst wachten op die noord spaanse jongens hee Kaproen, en die engelsen met hun rokje aan.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 18 juni 2015 om 22:02.
Oud 18 juni 2015, 23:31   #1391
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoe ....
...meer Vlaams Brabant verfranst...
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 04:03   #1392
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Hoezo?

Drie jaar geleden beloofde een club als de NVA nog komaf te maken met meervoudige mandaten.

nooit meer iets over gehoord nadien...
Dat manneke, is voor in een onafhankelijk Vlaanderen.
Die regel toepassen in een door en door gecorrumpeerde bananrepubliek met koning, la Belgique, is zelfmoord...

En wat zou dat Belgische waterhoofd toch willen dat de NVa zelfmoord pleegt!!!

Het moet inderdaad geen partij zijn als al die andere... en de verandering moet duidelijk ingezet zijn, gezien het geweeklaag van de officiële media, waar de klassieke partijen zich verweren als duivels in een wijwatervat...

Goed bezig NVa, doe vooral zo verder en leg hen verder het vuur aan de schenen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 04:20   #1393
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Interesseert me geen zak. Als mevrouw de cijfertjes op het scherm voor haar neus in de Delhaize niet kan lezen is dat haar probleem. Zelfs al zat er een Afghaanse achter de kassa die enkel Pashtoen kan spreken, dan nog kan de klant het scherm dat voor haar platsmoel staat aflezen.
En anders moet ze er maar tegen kunnen dat de andere klanten geen zin hebben om hun tijd te verspillen omwille van haar plots opborrelende acteertalenten van het zevenste knopsgat.

Dat die geit haar show gaat opvoeren in haar eigen tuin, met als publiek haar familie. Daar stoort ze geen andere burgers die gewoon hun boodschappen snel en efficiënt willen doen op weg van het werk naar huis.

Zever. Dat hysterische gedoe wekt alleen walging op bij alle wachtenden aan de kassa, de caissière veegt er haar rekker aan, de winkelverantwoordelijke zal zelfs nooit weten dat het incident heeft plaatsgevonden en er zal NIETS veranderen.
Al je hoogst persoonlijke en nogal vreemde beschouwingen over het al dan niet bestaan van volkeren en je gratuite beschuldigingen van racisme veranderen daar niets aan. Je wil goochelen met juridische begrippen die je niet eens onder de knie hebt. Pure emo-praat die voortkomt uit een paar diepgewortelde persoonlijke frustraties, als ik je berichten van vandaag even doorneem.
De enige die hier een show opvoert bent u zelf, en dan heb ik het niet over u als persoon alleen, maar wel over uw partij die zich nog als vertegenwoordiger van Vlaanderen of van Vlamingen willen doen voorkomen, terwijl ze door haar houding Vlaanderen de ene dolk na de andere in de rug steekt.

Waarom zouden de Vlamingen voor al die prutserijen altijd en opnieuw moeten vechten in een door en door verfranst Bruxelles??? Waarom hebben ze het nagelaten om de akkoorden die ze met de franstaligen sloten en waarin de franstaligen beloofden de taalwetten te respecteren na te gaan, maar beperktte het zich tot dwaas geloof op hun woord, terwijl wat de taalwetten betreft de franstaligen geen enkel woord hebben, buiten, nous, nous, nous...

En nu als zogezegde attente Vlaming die zichzelf goed kan verdedigen en weet hoe het moet, van zijn oren komen maken tegen andere Vlamingen die het op hun manier proberen...

Wow, wat een grootheid...
Ik zou eerder zeggen, wat een bekrompen, slaafse, Vlaamse onderdanigheid tegenover hooghartige franstalige, geinstitutionaliseerde, arrogantie....

Laatst gewijzigd door marie daenen : 19 juni 2015 om 04:21.
Oud 19 juni 2015, 04:35   #1394
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zijn de franstaligen dan zo achterlijk dat ze dat na meer dan 180 jaren ontwikkelingshulp vanuit Vlaanderen nog altijd niet begrepen hebben???
De vraag stellen is ze beantwoorden maar veur joen zal ik het eens herhalen: JA! -maar niet 100% veralgemenen he.
Citaat:
Hoe diep zitten die dan wel in hun bekrompen egoïsme opgesloten???
na het lezen van jouw lijntjes: zelfde diepte als gij. Ander putteke, dat wel.
Oud 19 juni 2015, 04:39   #1395
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Ha, ha, ha, vandaag de dag zijn de 'orders' overbodig, de richtlijnen zijn algemeen gekend, Brussel is franstalig en de paar uitzonderingen die dat nu nog niet weten en die daar anders over denken worden stevast afgeschilderd als extremisten en racisten; dus de loketbediende zal zijn zogezegde rechten wel kennen en, al of niet brutaal, in eerste instantie Eisen dat ze nageleefd worden....

Moesten er toch nog 'orders' achter zitten, dan was dat al lang aan de pers doorgegeven. Zulke zaken komen altijd uit, al moesten de kraaien het uitbrengen...

Hewel, ik zal dan maar aannemen dat alle kraaien in en rond Brussel en waarschijnlijk in heel la Belgique al decennialang uitgeroeid zijn...

Officieus is het altijd geweten en waren er altijd klachten, maar officieel keken de kranten altijd en altijd weer de andere kant uit...
De Vlaming moest het maar, zoals het stoere beeld van de echte Vlaming, dat u hierboven hebt opgehangen, ieder voor zich, persoonlijk uitvechten en vooral op een heel brave en respectabele manier anders zouden mensen zoals u de Vlaming, die nu zelfs niet meer het recht van bestaan heeft, wel eens op zijn plaats zetten...

Oh ja, u gelooft niet in een conspiratie, alles is van zelf gekomen en zoals de Belgische schulden die volgens diezelfde francofonie wel vanzelf zouden verdwijnen, maar nu heel la Belgique, Vlaanderen het eerste versmachten, zo zouden al die verdomde taalperikelen wel vanzelf verdwijnen.
En dat zullen ze inderdaad doen de dag dat heel la Belgique eentalig frans is..., maar, Griekenland indachtig, de schulden en het verdomd slecht franstalig bestuur zal niet zo maar verdwijnen, in tegendeel zelf...

Oei, het is een gefrustreerde Vlaming die hier spreekt, omdraaien de plaat en verder doen met officieel de konten van de franstaligen te likken...
Oud 19 juni 2015, 04:44   #1396
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerst wachten op die noord spaanse jongens hee Kaproen, en die engelsen met hun rokje aan.
Ouch, dat gaan ze in de Highlands niet graag horen.
Oud 19 juni 2015, 04:45   #1397
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Minder lamlendige vlaamse politici, die niet in hoofdzaak bezig zijn met vooral op een goed blaadje te zitten bij hun franstalige collega's zou al veel resultaat opleveren.
Waarom er enkel 2e keus vlaams personeel in brussel zit ? Het enige rationele antwoord is omdat geen enkele partij bereid is om er één van de schaarse en dus kostbare plaatsen voor op te offeren.
En ook om dat aan te klagen waren er spijtig genoeg geen kraaien meer...
Oud 19 juni 2015, 04:46   #1398
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat klopt. De hekel van veel Vlamingen aan "la Capitale" zal er alleen maar verder door toenemen. Brussel is de splijtzwam van deze artificiële staat.
2
Oud 19 juni 2015, 04:49   #1399
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
De vraag stellen is ze beantwoorden maar veur joen zal ik het eens herhalen: JA! -maar niet 100% veralgemenen he.
na het lezen van jouw lijntjes: zelfde diepte als gij. Ander putteke, dat wel.
Al of niet een ander putteke...
Oef, ik hoor dat graag bevestigd...
Nu de anderen nog en het respect, ook van anderstaligen, voor die grote francofonie zal als sneeuw voor de zon verdwijnen en ze zullen vlug, zoals iedereen, in hun bloot gat verschijnen...
Oud 19 juni 2015, 04:56   #1400
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al of niet een ander putteke...
Oef, ik hoor dat graag bevestigd...
Nu de anderen nog en het respect, ook van anderstaligen, voor die grote francofonie zal als sneeuw voor de zon verdwijnen en ze zullen vlug, zoals iedereen, in hun bloot gat verschijnen...
Een ouw kiek kunt ge toch van alles wijsmaken he!
(vrij naar een uitspraak van Flup Geubels tegen Guy Mortier in De Slimste Mens, of zoiets).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be