![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#36441 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Helaas ontbreekt het mij en vele aanderen aan tijd om uw standpunten verder uit te werken en te koppelen aan het proces van samengaan van volkeren en het weer uit elkaar gaan van volkeren of splitsing van één volk. Maar dat proces stopt ook nooit. Mag aannemen dat u zich hierin herkend? En niet is alles met 100% zekerheid te voorspellen. Weet u hoe het met Griekenland afloopt nu? Wordt ook nu in Engeland op gegokt, weet u?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 juli 2015 om 21:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36442 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 juli 2015 om 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36443 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Interessant is bijvoorbeeld hoeveel zwendel er plaats vindt met historisch materiaal. Er wordt bijvoorbeeld een ongeopende fles wijn van Napoleon aangeboden op een veiling. Zou afkomstig zijn uit z'n koets bij Waterloo, moet iets van 10 of 20.000 euro op gaan brengen. Duurste fles ooit op een veiling. Op de foto een gave fles, inclusief het rieten mandje en nog ongeveer 10 cm wijn er in. Ben al langere tijd bezig met een onderwerp. Kende daardoor bij toeval een beschrijving uit 1919, waarin deze fles goed gedocumenteerd beschreven werd door een nazaat van Madame Tussaud. Die fles had geen mandje, maar zat in een leren omhulsel. In 1919 zat er nog een gering bodempje wijn in, de rest was in goed 100 jaar verdampt. Napoleon gaf zulke flessen ook weg als cadeau, ken een beschrijving dat hij 30 flessen aan iemand weggaf ![]() Over Griekenland. Wel Griekenland ligt strategisch. Drijf de Grieken in de hoek en de Russen zullen er gebruik van maken. Ofwel Griekenland uit de Nato en als ze toestemming van de Grieken krijgen hebben ze een (marine) basis in de Middellandse Zee. Griekenland en Turkije vormen een probleem. Turkije is lid van de Nato versus Griekenland, evt. partner van en gesteund door Rusland. Griekenland ligt tevens vlakbij een onstabiele regio met ISIS Bij een exit van Griekenland heeft dit niet alleen invloed op de Euro, maar ook invloed op de US dollar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36444 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36445 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een referentiekader van 800 jaar of meer, tja, waarom ook niet? De politieke geschiedenis tussen circa 1000 en 1300 is een van de moeilijkst systematisch te beschrijven stukken van ons verleden. De bijna complete onoverzichtelijkheid van de gebeurtenissen is daarvoor verantwoordelijk. Er is dan nog van geen 'Nederlanden' sprake, en de enige structuur die er te herkennen valt, is die van een lappendeken van gebieden en gebiedjes. Deze ontstonden vooral als gevolg van dynastiek politiek en toeval, veel minder door economisch-sociale oriëntatie, en een aantal ervan groeide uit tot grotere eenheden die we met de naam landsheerlijkheden aanduiden. In de elfde eeuw heeft de landsheerlijkheid Vlaanderen zich gevestigd met een bestuursvorm, de kasselrijen met aan het hoofd de burggraven. Eerst in het tweede kwart van twaalfde eeuw werden er in Holland burggraven aangesteld naar het voorbeeld van Zeeland-bewesten-Schelde, dat als leen van Vlaanderen naar Holland was overgegaan, bewijst niet alleen de bestuurlijke voorsprong van Vlaanderen op Holland, maar ook de groeiende, politieke verhoudingen in wat wij vanaf dan 'Nederlanden' kunnen gaan noemen, een lappendeken die stilaan van zichzelf bewust wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36446 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar dat laatste, hoe doet gij dat konkreet.? Citaat:
Citaat:
Enkel was ik vroeger Groot-Nederlander en verketterde ten zeerste de zg. Nieuwe Marschrichting van Van Severen die ik vanaf '34 daardoor beschouwde als een soort verrader van de idee dat de taal het ganse volk is. Maar zoals ik reeds stelde neig ik hoe langer hoe meer naar het Heelnederlandisme, waarbij ik uiteindelijk uitkom bij een kombinatie van beide. Vroeger verafschuwde ik het volgende: In tegenstelling tot bij het VNV, dat ook een hereniging wilde van alle Nederlanders, werd bij het Verdinaso nooit de Vlaamse Leeuw gezongen of Vlaamse symboliek gebruikt zoals de leeuwenvlag. Na de afkondiging van de Nieuwe Marsrichting werden wel Luxemburgse, Waalse, Zuid-Afrikaanse, Friese en Nederlandse vlaggen gebruikt, maar geen Vlaamse. Ik heb daar nu begrip voor maar zou de Nederlandse vlag vervangen door de Vlaamse Leeuw wegens haar haast mythisch gehalte als strijdvlag en de bakermatrol vh. graafschap VL. in de Dietse beschaving, of tenminste toch iets zoals in de huidige avatar van Ernst Niessen. (Maar dus geenszins twee verschillende vlaggen voor één Nederlandstalig gebied.) Het punt is dat ik niet ben voor een konfederatie tussen Vlaanderen en Nederland, dat is te halfslachtig, dat is iets voor bange Grootnederlandse Vlamingen die wel willen, maar uiteindelijk terughoudend zijn en niet durven springen. Neen, Dietsland (VL en NL) moet één hechte entiteit worden binnen een konfederaal Heelnederlands verband. Dat laatste verkies ik omdat men uiteindelijk de rest van de Nederlanden niet mag te grabbel gooien aan het Franse imperialisme. En zodoende heeft Dietsland een buffer hiertegen. Zoiets gaat wellicht nooit kunnen verkocht worden aan de Walen, maar ik schets hier gewoon een ideaalbeeld. Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juli 2015 om 02:10. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36447 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het vergt een grote denkoefening om een Heel-Nederlandse oplossing te bedenken die twee zaken onderuit haalt:
De Stichting Baarle Werkgroep doet dan ook de volgende aanbevelingen: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36448 | |
|
![]() Citaat:
Juridisch zijn de Zuidelijke Nederlanden opgehouden te bestaan. Door een evt. uiteenvallen van België ontstaat er niet een situatie dat er vanaf dat moment opeens weer sprake zou zijn van de Zuidelijke Nederlanden. Zou dat wel zo zijn zouden alle delen van een uiteengevallen België daaronder gerekend moeten worden. Ook de republiek(en) vorm (noorden) van voorheen werd vervangen door een koninkrijk. 400 jaar teruggaan en tegelijkertijd een bestuursvorm van 200 jaar later, met rechten en plichten, aan willen houden vormt een tegenstelling. Evt rechten gaan niet verder dan het ontstaan van het koninkrijk. Na het ontstaan van België vervielen alle rechten op het zuidelijke deel. Het was overigens een fout destijds dat Willem I koning werd ipv van stadhouder. In deze 200 jaar werden tevens de spelregels van democratie ingevoerd. Juridisch ontstond er ook mee hierdoor een scheiding tussen de eerste en de daarop volgende 200 jaar Feitelijk op alle vlakken, sociaal, maatschappelijk, politiek, juridisch. Als wel de scherpe scheiding tussen de klassen van voorheen. Wanneer op 400 jaar terug wordt teruggegrepen heeft men ook hiermee te maken wat dus flink gaat botsen met een tijdperk van 200 jaar later. Wanneer België uiteen zou vallen ontstaat er geen situatie dat het huidige Nederland juridisch aanspraken zou kunnen maken op een deel van een uit elkaar gevallen België, dan wel alle delen van België. Het gebied van het VKN van voorheen heeft geen rechtsgeldigheid meer. Het Koninkrijk der Nederlanden werd in de 19e eeuw juridisch begrensd tot het huidige bestaande gebied. Herenigen is juridisch dus niet mogelijk, er kan van Vlaamse zijde alleen aangesloten worden daar de Zuidelijke Nederlanden, dan wel als onderdeel van, niet meer bestaan. Wordt er teruggegrepen op ongeveer 400 jaar zou overigens ook Spanje, hypothetisch, rechten kunnen doen gelden op de Zuidelijke Nederlanden. Als wel Luxemburg zou zelfs aanspraken kunnen maken op het verloren gegane Luxemburg in een uiteengevallen België Vlaanderen zou daarentegen de benaming Zuidelijke Nederlanden aan kunnen nemen. Juridisch is dit internationaal een tamelijk moeilijke zaak, mee gezien het huidige bestaande Koninkrijk der Nederlanden. Een dergelijke benaming beslaat echter slechts een deel van de vroegere Zuidelijke Nederlanden. In juridische zin lijkt me dit tamelijk moeilijk, ook daar als Wallonië dit zou willen, bijvoorbeeld flink dwars willen liggen, er tegen in zou kunnen gaan. Wat opvalt is dat de naam België en Belgen, kort na de slag, in internationale beschrijvingen over Waterloo veelvuldig gebruikt werd. Eveneens in een Nederlandse beschrijving over Waterloo, ongeveer een jaar na de slag, worden de inwoners van specifiek het Zuiden beschreven als Belgen, België. Het hoe, waarom en grondslag van dit gebruik is me onduidelijk, mee daar het zuiden en noorden op dat moment verenigd waren. Benieuwd hoe u het ziet, dit zijn concrete discussies welke zin hebben en mogelijke antwoorden kunnen geven ipv wazige prietpraat. Laatst gewijzigd door Adrian M : 10 juli 2015 om 03:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36449 |
Parlementslid
|
![]() Wat een onzin allemaal, Adrian.
De meest logische stap is dat Vlaanderen gewoon een apart land wordt binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Vlaanderen kan binnen die structuur zelfs een eigen staatshoofd behouden, die slechts in naam de koning vertegenwoordigd. Dat is allemaal zo moeilijk niet, ook juridisch niet. We hoeven ons daarvoor geen bal aan te trekken van wat er in het verleden gezegd is geweest over den Belgique. Ik snap niet waarom ge daar zo raar over doet, en nog minder waarom Spanje of Oostenrijk daarbij relevant zouden zijn. Niemand zit hier juridische claims op grondgebied te maken ofzo. Uiteraard is 'hereniging' een romantische term, geen juridische. So what? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36450 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De volkenrechtelijke benadering van het begrip 'natie' kent vele definities. Criteria kunnen objectief zijn, zoals verwantschap, cultuur, taal of religie. Subjectieve criteria zijn verbondenheid en solidariteit die gevoeld wordt door een groep. Als de natie grotendeels samenvalt met de staat wordt wel gesproken van een natiestaat. België is geen natiestaat. De Belgische staat huisvest drie naties waarvan de Nederlandse natie er een is en die bij voortduring in dit staatsverband geïdentificeerd wordt met Vlamingen. In 1830 werd de Nederlandse natie in twee delen gebroken, het Noorden en het Zuiden, hetgeen niets verandert aan het feit dat deze natie tot de dag van vandaag bestaat, tot spijt van wie het benijdt. De Nederlandse overheid zegt over de Nederlands-Belgische betrekkingen onder meer het volgende: Citaat:
Het verdient aanbeveling deze webstek eens grondig door te lezen. Vooral de volgende passage is interessant: Citaat:
Citaat:
Ook de 'strategienota' is een uitgebreid document dat onze nadere aandacht en bestudering waard is. Uit het bovenstaande kan ik - moet ik! - niet anders opmaken dan dat de Nederlanden de facto van betekenis zijn en niet los van elkaar kunnen gezien worden, ondanks obstinate beweringen van het tegendeel. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36451 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar komen gewoon talen bij, altijd van de nieuwe wereldmacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36452 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dit zowel bij cultuur, als bij technici en hobbyisten, als bij sociale groepen waarin een minderheidsidentiteit centraal staat. En dan nog durft men beweren dat wij niet kunnen samenleven. ![]() Laatst gewijzigd door Troubadour : 10 juli 2015 om 05:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36453 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vaak voel ik mij een pionier, best wel leuk eigenlijk. Zelf merk ik ook dat anderen dit ook leuk vinden. Soms zijn er ook protesten, maar dit zijn vaak heilige huisjes van individuen, daar ga ik dan ook behoedzaam mee om. Veel Vlaamse collega's van mij werken in Nederland en omgekeerd. Er is een ongekende dynamiek gaande. Juist ook door het (komende) tekort aan technici is het interessant ook tot een vergelijk te komen, ook daar kijk ik naar. Er is ook nog zoveel te doen, onze gemeenschappelijke taal is een fantastisch stuk gereedschap, we zouden.veel meer samen kunnen doe. Het aan ons om verder te gaan, ook op individueel, bedrijfs- intersectoraal niveau. Het punt van het politiek samengaan zie ik veel meer praktisch en heb respect voor de huidige structuur en de souvereiniteit van de staat België. Alleen de Belgen zelf kunnen dit wijzigen. Maar dat samengaangaan biedt wel enorm veel kansen, maar waar kansen zijn, daar zijn ook bedreigingen. Ook dat laatste moeten we nuchter bekijken. Hoe verder? De tijd zal het leren!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juli 2015 om 09:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36454 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() .
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juli 2015 om 09:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36455 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Opmerking: De Benelux heeft trouwens een juridische status, of politici iets met de Benelux doen, is verder niet interessant.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juli 2015 om 09:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36456 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het lijkt mij wel zo dat veel mensen eerder zoiets kopen vanuit een soort hebzucht of jachtinstinct, dan een verstandige investering, maar ik kan mij natuurlijk vergissen. Over die relikwieën gesproken, daar zijn ook vaak wonderlijke gebeurtenissen aan gekoppeld, best wel grappig eigenlijk. Zolang mensen ergens een positief gevoel over hebben is daar toch niets mis mee?
![]() |
![]() |
#36457 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je kunt dit gewoon op Wikipedia terugvinden.
![]() |
![]() |
#36458 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36459 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Net daarom mijn voorstel om Belgique in het Nederlands te vertalen als de Zuidelijke Nederlanden, zodat het juridisch opnieuw bestaat. Symbolisch, semantisch en in het na te streven bewustwordingsproces van de massa, vind ik dat namelijk heel belangrijk. 3. Bij nader inzien vraag ik mij echter af of "de Zuidelijke Nederlanden" officieel staatsrechterlijk - juridisch , om uw mantra te gebruiken -ooit wel bestaan heeft. Maar eigenlijk kan mij dat geen zak schelen. Het was wel des te meer een algemeen gangbaar begrip waarvan iedereen wist en weet wat het betekent. Alleen, éne Adrian M. op politics.be heeft het daarmee moeilijk. Citaat:
Wat u beschrijft is een eenzijdige Anschluss. In een Groot-Nederlandse politiek korrekte terminologie is herenging de enige juiste benaming. Wat gescheiden werd, wordt herenigd. Zoals men ook spreekt van de Duitse hereniging. Al wil ik een Nederlandse hereniging daarmee niet vergelijken. Dat zal idealiter gepaard gaan met bilaterale onderhandelingen en het opstellen van een nieuwe gemeenschappelijke grondwet.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juli 2015 om 11:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36460 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer u naar hereniging toe wil is een juridische basis primair, het staat of valt daarmee. Ik claim geen gelijk, breng naar voren wat van belang is om antwoorden te zoeken naar een juridische basis |
|
![]() |
![]() |