Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2016, 17:25   #161
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kijk, er zijn nog apothekers nodig, dat weet ik wel. Het probleem is echter dat heel wat apothekers een groot deel van hun tijd spenderen aan dingen waarvoor ze niet zo lang moeten gestudeerd hebben. Dat is een verspilling van overheidsmiddelen, dat is wat ik aankaart.

Trouwens, tegenwoordig is er zoals gezegd niet veel meer fout te doen met voorschriften. Je scant dat ding in, een robot haalt het uit een rek en een sticker met de dosering komt uit de machine en wordt er op geplakt. Dat is zo in 90% van de gevallen met een voorschrift. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog veel klanten die zonder voorschrift wat zonneprodukten of vitaminen komen kopen en zo. En occasioneel wordt nog eens een bereiding gemaakt. Moet je daarom zoveel mensen opleiden tot apotheker? Neen. Apothekers zouden zich het grootste deel van hun tijd moeten bezig houden met dingen die een assistente niet kan en dat is al lang niet meer het geval in een hedendaagse apotheek.
als er verspilling van tijd is, is het dankzij de overheid. PUNT. Echt geloof nu niet dat een apotheker veel tijd te verspillen heeft? Waar haal jij dat uit.

Ik moet elk voorschrift 2-20 seconden wachten op verzekerbaarheid. Elk voorschrift 5-50 seconden op het voorschrift. Elk attest 10-200seconden op het attetsnummer. En dat zijn allemaal webservices van de overheid. Het lijkt doorspekt door de ambtelijke genen.

http://newsmonkey.be/article/71649

En voor de rest ken ik geen apothekers die zich vervelen. Maar bon dat is dan blijkbaar de kritische perceptie biuten ons beroep die zo'n beeld oproept. Blijkbaar zijn we te weinig bezig met het mythologiseren van ons beroep.

En tussen haakjes: 30% van de voorschriften zijn fout, of moeten op een of ander punt verbeterd worden. Dus die robot haalt de verkeerde dozen uit de stock
En de doseringen zijn allemaal manueel over te trekken, dus kun je niet automatiseren en moeten met de nodige voorzichtigheid gecontroleerd worden

In het begin dachten wij ook dat de robot het vanzelf zou uithalen, tot we de waarheid ontdekten... De artsenpaketten copieren gewoon een tekst, zonder een produktnummer, en als ze een nummer hanteren is dat eerder een willekeurig nummer die visueel overeenkomt met het voorschrift, maar die naar uitvoering toe niet bruikbaar is. Dus met andere woorden, artsen gebruiken nummers van produkten die bvb al 10 jaar uit de handel zijn...
Dan verbeteren de artsen de voorschriften met de stylo... dus de robot haalt een kleine doos uit.
Dan schrijven ze wat bij het voorschrift
Dan vraagt de patient om een uitstelling van een lijn op het voorschrift
Dan moet er nog een voorschrift binnengebracht en verwerkt worden van een week of twee terug

moet ik nog voorbeeldjes geven ? of zie je ook al het licht branden?

en dan droomt onze overheid waarschijnlijk van een ijzeren controle op al die voorschriften... ofwel wordt dat billekletsen, ofwel weer de apothekers die de ambetanterikken gaan zijn...

Laatst gewijzigd door brother paul : 10 oktober 2016 om 17:34.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2016, 20:32   #162
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
het zou alleszinds veel hygienischer zijn. Farmaceutische bereidingen in de industrie zijn verplicht om te voldoen aan een heel aantal criteria, maar dat hoeft niet voor de magistrale bereiding in de apotheek.

ik heb nogthans geen opleiding "onleesbaar gekrabbel" gekregen. Wel een intense, gevarieerde wetenschappelijke opleiding die niet te onderschatten was.

lol

Niet-Westerse apotheken waarschijnlijk, waar men nog nooit gehoord heeft over voorschriftplichtige geneesmiddelen... en waar de doosjes antibiotica gewoon verkocht worden alsof het snoepjes zijn
En is het hier soms beter wat betreft de antibiotica ? Dat wordt hier ook te pas en te onpas voorgeschreven.....net als al de rest.

U zou toch moeten begrijpen dat een Dokter er wel bij vaart om zo veel mogelijk medicamenten (of wat er zou moeten voor doorgaan ) voor te schrijven.Meestal nog eens brol die tot niets dient behalve een paar tientallen euro's kost voor wat suiker en munt.

Wie bij een arts op bezoek gaat komt gegarandeerd met een paar voorschriften buiten. Zelfs voor een snotneus krijg je een heel gamma voorgeschreven.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 oktober 2016 om 20:36.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2016, 20:41   #163
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
als er verspilling van tijd is, is het dankzij de overheid. PUNT. Echt geloof nu niet dat een apotheker veel tijd te verspillen heeft? Waar haal jij dat uit.

Ik moet elk voorschrift 2-20 seconden wachten op verzekerbaarheid. Elk voorschrift 5-50 seconden op het voorschrift. Elk attest 10-200seconden op het attetsnummer. En dat zijn allemaal webservices van de overheid. Het lijkt doorspekt door de ambtelijke genen.

http://newsmonkey.be/article/71649

En voor de rest ken ik geen apothekers die zich vervelen. Maar bon dat is dan blijkbaar de kritische perceptie biuten ons beroep die zo'n beeld oproept. Blijkbaar zijn we te weinig bezig met het mythologiseren van ons beroep.

En tussen haakjes: 30% van de voorschriften zijn fout, of moeten op een of ander punt verbeterd worden. Dus die robot haalt de verkeerde dozen uit de stock
En de doseringen zijn allemaal manueel over te trekken, dus kun je niet automatiseren en moeten met de nodige voorzichtigheid gecontroleerd worden

In het begin dachten wij ook dat de robot het vanzelf zou uithalen, tot we de waarheid ontdekten... De artsenpaketten copieren gewoon een tekst, zonder een produktnummer, en als ze een nummer hanteren is dat eerder een willekeurig nummer die visueel overeenkomt met het voorschrift, maar die naar uitvoering toe niet bruikbaar is. Dus met andere woorden, artsen gebruiken nummers van produkten die bvb al 10 jaar uit de handel zijn...
Dan verbeteren de artsen de voorschriften met de stylo... dus de robot haalt een kleine doos uit.
Dan schrijven ze wat bij het voorschrift
Dan vraagt de patient om een uitstelling van een lijn op het voorschrift
Dan moet er nog een voorschrift binnengebracht en verwerkt worden van een week of twee terug

moet ik nog voorbeeldjes geven ? of zie je ook al het licht branden?

en dan droomt onze overheid waarschijnlijk van een ijzeren controle op al die voorschriften... ofwel wordt dat billekletsen, ofwel weer de apothekers die de ambetanterikken gaan zijn...
Een robot kan opereren maar het juiste doosje uit een rek halen is blijkbaar niet mogelijk.

In deze tijden van digitalisering zou een arts toch al lang via zijn pc uw medicatie moeten kunnen bestellen. Die voorschriften zijn al lang voorbijgestreefd. In buitenlandse ziekenhuizen maakte ik dat al veel mee. Na uw raadpleging gaat u naar de apotheek van het ziekenhuis en uw medicatie staat klaar.
Oud 10 oktober 2016, 20:41   #164
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En is het hier soms beter wat betreft de antibiotica ? Dat wordt hier ook te pas en te onpas voorgeschreven.....net als al de rest.

U zou toch moeten begrijpen dat een Dokter er wel bij vaart om zo veel mogelijk medicamenten (of wat er zou moeten voor doorgaan ) voor te schrijven.Meestal nog eens brol die tot niets dient behalve een paar tientallen euro's kost voor wat suiker en munt.

Wie bij een arts op bezoek gaat komt gegarandeerd met een paar voorschriften buiten. Zelfs voor een snotneus krijg je een heel gamma voorgeschreven.
dat is allang verleden tijd, lopen die politici nog rond met die zever ?

kijk als je wilt bezuinigen is het
1° Stop met placebo geneeskunde terug te betalen, zoals wratten vriezen, PUVA, onbewezen kinetherapie (ik veralgemeen hier niet), onbewezen verpleegkundige acts, etc. Dus gewoon iedereen past therapien toe waarvan er bewezen is dat het werkt. Ik zeg nog niet dat het cochrane meta bewijs moet bestaan. Laten we het nog maar houden op dubbel blind

2° stop met dubbel onderzoeken te financieren, financier dan gewoon het primair saldo van het ziekenhuis en controleer op dubbele onderzoeken... Dus ipv ziekenhuizen te financieren met winst op geneesmidelen, foto's, analyse, en operaties, financier je ze alle diensten volgens de prestaties en alle overhead met een overheadformule. En je controleert op dubbele onderzoeken dus niemand mag bvb meer dan 5% dubbele onderzoeken doen (ttz zelfde onderzoek op zelfde patient binnen de maand tov intern/extern) Dus ze moetende sumehr gebruiken om te voorkomen dat ze dubbele onderzoeken doen.

3° stop met financieren van gezondheidszorg in de MAF, dat is gewoon een MAF systeem, maak er een 90% terugbetaling van maar niet 100%
En voer een franchise is voor elke burger dus vanaf 300euro tot 500euro gezondheidszorg begint te franchise te werken en kunnen alle gezondheidskosten 60% terugbetaald worden. Dat moet een veel gezonder systeem opleveren dan wat we nu doen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 10 oktober 2016 om 20:50.
Oud 10 oktober 2016, 20:50   #165
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik neem al twintig jaar cetirizine als anti allergie medicatie. Ik koop dat bij mijn apotheker. Zonder voorschrift. Toen ik een sinusitus had, heeft een arts van wacht mij een combinatiepil voorgeschreven waar ook cetirizine inzat. Hij wist niet dat ik die andere pil ook nam, en ik stond er niet bij stil dat ik deze voorgeschreven kreeg. Ik ben deze bereiding gaan halen bij de apotheek van wacht (dus niet mijn eigen apotheker).

Resultaat: ik ben knock out gegaan. In grote dosissen wordt cetirizine gebruikt als sedatief. Als dat in de wagen gebeurde had ik een fors accident. Gelukkig ben ik nog tot mijn bed kunnen strompelen.

Mocht ik dat zijn gaan halen bij mijn eigen apotheker, had die mij gewaarschuwd. Want hij wist wat ik bij hem kocht....

De apotheker is in sommige vallen een veiligheid mocht door omstandigheden de dokter dit niet zijn.
Als je drie dagen cetirizine neemt voel je daar niks meer van (sedatie) maar dit even terzijde.

Ik ga heel regelmatig voor mijn 85 jarige moeder naar dezelfde apotheek....er werken daar verscheidene mensen ik veronderstel apothekers. Ik haal daar zware medicatie voor mijn moeder en van een heel andere orde dan uw anti allergie middeltje dat ook kinderen nemen.

Ik kan dat daar allemaal krijgen gewoon op vertoon van mijn moeder haar ID. Nog nooit heb ik daar enige opmerking of verwittiging gekregen.....

Je bent hier werkelijk aan het zwanzen.....in een apotheek in de grote stad is het een binnen en buiten lopen van klanten.....de apothekers kennen mij niet en aan u nog veel minder.....z stellen nooit vragen en als ik al eens een zou stellen is het antwoord steevast...dat moet u aan uw dokter vragen mijnheer.....En moet ik ze er nog attent opmaken dat de medicatie in feite niet voor mij is bestemd.

Trouwens in uw geval ligt alle verantwoordelijkheid bij die dokter.

De Farma is één grote geldboel.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 oktober 2016 om 20:55.
Oud 10 oktober 2016, 20:53   #166
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een robot kan opereren maar het juiste doosje uit een rek halen is blijkbaar niet mogelijk.

In deze tijden van digitalisering zou een arts toch al lang via zijn pc uw medicatie moeten kunnen bestellen. Die voorschriften zijn al lang voorbijgestreefd. In buitenlandse ziekenhuizen maakte ik dat al veel mee. Na uw raadpleging gaat u naar de apotheek van het ziekenhuis en uw medicatie staat klaar.
Het juiste doosje uithalen kan hij, maar het juiste doosje staat niet op het voorschrift. This is reality.
Je krijgt een digitaal voorschrift met een stylo aangepast... wat denk je ??
Je krijgt een digitaal voorschrift en Dr schrijft nog iets bij
Je krijgt een voorschrift en de Dr schrijft een andere generiek dan de patient altijd neemt
Je krijgt een voorschrift en de Dr vergeet een geneesmiddel

En zo is dat hier gans de dag door... Maar enfin, de mensen uit het vak weten het weer beter dat het allemaal vanzelf gaat. Great thanks jongens, blij dat jullie nog eens babbelen zo
Oud 10 oktober 2016, 20:54   #167
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
2.

Ik heb nog nooit iemand de vestigingswet voor apothekers en notarissen geloofwaardig horen verdedigen. Niemand kan rationele argumenten geven waarom zij onder deze wet vallen en dokters, kinesisten en slagers niet.

Dat het puur bestaat om geldgewin en het veiligstellen van kapitaal zal natuurlijk niemand verklaren.
Nogmaals, schaf die wet gerust af, je zult zien dat er nauwelijks apotheken gaan bijkomen, er zijn er teveel. Het is een spreidingswet. Maar bon, voor de perceptie van de buitenstaander is het een vestigingswet
Oud 10 oktober 2016, 20:56   #168
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
bedragen tussen 1.2M en 2.6M euro.

1.2M was een kleine dorpsapotheek in een uithoek in Limburg. 2.6M in onze hoofdstad.

De competitie met de ketens zoals Multipharma's en Lloydspharma's doen de prijzen de laatste jaren nog stijgen.
jij hebt duidelijk nog nooit een apotheek gekocht. ALs je 1M geeft voor een apotheek krijg je dat de eerste 20 jaar niet afbetaald, maar bon
Oud 10 oktober 2016, 20:58   #169
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het juiste doosje uithalen kan hij, maar het juiste doosje staat niet op het voorschrift. This is reality.
Je krijgt een voorschrift en de Dr schrijft een andere generiek dan de patient altijd neemt

En zo is dat hier gans de dag door... Maar enfin, de mensen uit het vak weten het weer beter dat het allemaal vanzelf gaat. Great thanks jongens, blij dat jullie nog eens babbelen zo
Als ik dat allemaal lees zou een administratieve opleiding beter zijn dan een apothekersopleiding.
Oud 10 oktober 2016, 21:00   #170
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja en dan ? Je kan toch lezen ?
Ja en dan ? Is dat een probleem ?
Ja en dan ? Wat geef je dan ? Wat op het voorschrift staat of hetgene de patient altijd neemt ?
Ja en dan ? Dan geef je het maar zonder voorschrift ?

En mocht je echt twijfelen .....een telefoontje naar de dokter doet wonderen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 oktober 2016 om 21:03.
Oud 10 oktober 2016, 21:03   #171
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik neem al twintig jaar cetirizine als anti allergie medicatie. Ik koop dat bij mijn apotheker. Zonder voorschrift. Toen ik een sinusitus had, heeft een arts van wacht mij een combinatiepil voorgeschreven waar ook cetirizine inzat. Hij wist niet dat ik die andere pil ook nam, en ik stond er niet bij stil dat ik deze voorgeschreven kreeg. Ik ben deze bereiding gaan halen bij de apotheek van wacht (dus niet mijn eigen apotheker).

Resultaat: ik ben knock out gegaan. In grote dosissen wordt cetirizine gebruikt als sedatief. Als dat in de wagen gebeurde had ik een fors accident. Gelukkig ben ik nog tot mijn bed kunnen strompelen.

Mocht ik dat zijn gaan halen bij mijn eigen apotheker, had die mij gewaarschuwd. Want hij wist wat ik bij hem kocht....

De apotheker is in sommige vallen een veiligheid mocht door omstandigheden de dokter dit niet zijn.
Wat een cowboy story

Ten eerste, als je bij een apotheker gaat met Gedeeld Farmaceutisch Dossier, komt uw consumptie zichtbaar voor elke collega

Ten tweede als je dan een voorschrift krijgt met Cetirizine en hij ziet dat jij cetirizne neemt, kan die apr u verwittigen voor dubbelmedicatie, ik geef toe het is niet evident om het te vinden of het vraagt enige vorm van alertheid, het ene pakket toont dat beter dan het andere

Ten derde, mag je van Cetirizine zonder probleem 2 tot 4 x de dagdosis nemen..
http://stasegem.be/wiz/posi.php?&atc...055147&lat=ENG
Oud 10 oktober 2016, 21:04   #172
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja en dan ? Je kan toch lezen ?
Ja en dan ? Is dat een probleem ?
Ja en dan ? Wat geef je dan ? Wat op het voorschrift staat of hetgene de patient altijd neemt ?
Ja en dan ? Dan geef je het maar zonder voorschrift ?
Dat illustreert allemaal dat het niet kan geautomatiseerd kan worden, anders zouden we dat met plezier doen. Last van zenuwen ?
Oud 10 oktober 2016, 21:09   #173
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat illustreert allemaal dat het niet kan geautomatiseerd kan worden, anders zouden we dat met plezier doen. Last van zenuwen ?
Als het geautomatiseerd wordt zal daar geen gekribbel meer bij te pas komen.....
Dan staat alles klaar zoals het hoort.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 oktober 2016 om 21:10.
Oud 10 oktober 2016, 21:10   #174
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik dat allemaal lees zou een administratieve opleiding beter zijn dan een apothekersopleiding.
T'is zeker een groot deel van het werk, en moet het juist zijn of mogen we er met de klak naar gooien ? Wat denk je ?
Oud 10 oktober 2016, 21:12   #175
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het geautomatiseerd wordt zal daar geen gekribbel meer bij te pas komen.....
Dan staat alles klaar zoals het hoort.
Ten eerste de helft van de voorschriften gaan over terugbetaalde dingen, de andere helft gaat over andere...
Ten tweede is het altijd interpretatie, dus je voert uit wat de arts voorschrijft maar die schrijft niet exact voor, vergeet dat dus

Vandaag een voorschrift gezien naam geneesmiddel 56x 20mg firma Apotex. Het geneesmiddel bestaat gewoonweg niet. Dus de arts heeft het voorschrift gewoon zo getypt...
Oud 10 oktober 2016, 21:12   #176
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
T'is zeker een groot deel van het werk, en moet het juist zijn of mogen we er met de klak naar gooien ? Wat denk je ?
Ik denk dat je uw werk juist moet doen zoals iedereen ....wat denk jij ? Maar om nu een doos temesta mee te geven ipv een doos lexotan ?? Alhoewel het nog geen drama zou zijn
Oud 10 oktober 2016, 21:14   #177
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten eerste de helft van de voorschriften gaan over terugbetaalde dingen, de andere helft gaat over andere...
Ten tweede is het altijd interpretatie, dus je voert uit wat de arts voorschrijft maar die schrijft niet exact voor, vergeet dat dus

Vandaag een voorschrift gezien naam geneesmiddel 56x 20mg firma Apotex. Het geneesmiddel bestaat gewoonweg niet. Dus de arts heeft het voorschrift gewoon zo getypt...
Ja ....en ? Wat is dan het probleem als apotheker ? Weeral een administratief probleem toch ?
Oud 10 oktober 2016, 21:17   #178
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je uw werk juist moet doen zoals iedereen ....wat denk jij ? Maar om nu een doos temesta mee te geven ipv een doos lexotan ?? Alhoewel het nog geen drama zou zijn
juist ja van temesta heb je vier soorten in stock grote/kleine/expidets, 6 generieken en merknamen, en vind je nog 7 soorten op het scherm die niet in de handel zijn, etc en geef maar de juiste mee, en pick maar de juiste uit de kast, enzoveert. Nogmaals als je een assistent bezig ziet weet je echt hoe (niet)evident dat werk is.
Oud 10 oktober 2016, 21:20   #179
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat een gezeik voor niks.....ik ging ook ooit bij een apothekeres die het een drama vond dat de arts er niet had bijgeschreven of het nu bruistabletten of pillen moesten zijn......Dat vrouwtje ging best niet mee naar een veldhospitaal in Syrië.
Oud 10 oktober 2016, 21:24   #180
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
juist ja van temesta heb je vier soorten in stock grote/kleine/expidets, 6 generieken en merknamen, en vind je nog 7 soorten op het scherm die niet in de handel zijn, etc en geef maar de juiste mee, en pick maar de juiste uit de kast, enzoveert. Nogmaals als je een assistent bezig ziet weet je echt hoe (niet)evident dat werk is.
En zou expidet dodelijk zijn ? Dat is toch zoiets dat direct werkt of anders gezegd smelt in uw mond....of nog anders gezegd hetzelfde als een gewone pil die je zou kapot knabbelen en doorslikken met wat water ?

En is het ene merk dan niet hetzelfde dan het andere ? Ik dacht dat het werkingsmiddel identiek is ?

Eerlijk gezegd denk ik dat jij wat te veel last hebt van uw zenuwen voor niks.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 10 oktober 2016 om 21:25.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be