Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2018, 11:14   #281
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Laat het enorm cliché zijn maar op het einde van mijn geld schiet er in de meeste gevallen nog een halve maand over.
Oud 13 maart 2018, 11:15   #282
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er scheelt iets aan luie reetliggers die liever in de dop hangen dan voor oude mensen zorgen en hun kost verdienen.
En hoe zit het dan met de tientallen werkloze vrijwilligers (en gepensioneerde vrijwilligers) die dagelijks in de WZC's en ziekenhuizen gaan helpen en dat net zo graag tegen betaling willen doen ...
Maar ja, zolang wij vrijwilligerswerk doen met hart en ziel omdat we niet kunnen aanzien dat mensen verkommeren omdat de overheid / staat / ziekenfondsen / zorg en weet ik veel te gierig zijn om het bestaande personeel voor hun job fatsoenlijk te betalen en omdat ze te gierig zijn om bijkomend personeel daarvoor aan te werven aan een fatsoenlijke pree en de rusthuizen en ziekenhuizen en OCMW-diensten liever laat aanmodderen met vrijwilligers, zolang komt er natuurlijk geen betere zorg!
Denk eens aan een organisatie als Samana, een enorme organisatie die ongelooflijk veel werk verzet en volledig uit vrijwilligers bestaat! De meeste zijn gepensioneerden maar er zijn ook werklozen bij.
Maar ja, het is gemakkelijker op werklozen te kappen dan uw ogen open te trekken en te zien wat er werkelijk aan de hand is!
Oud 13 maart 2018, 11:17   #283
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Onbezoldigd met behoud van een verhoogde uitkering!
Dat is absoluut niet waar!
Oud 13 maart 2018, 11:25   #284
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dat is absoluut niet waar!
Citaat:
Is je opleiding of studie erkend?

Dan kom je in aanmerking voor volgende financiële voordelen.

Gratis opleiding of studie.
Ook het leermateriaal, de cursussen en het veiligheidsmateriaal kosten je niks.
Behoud van je uitkering tijdens je opleiding of studie. Lees meer over je uitkering.
Bijkomende premies:
bron: https://www.vdab.be/opleidingen/premieserkend

PS bij mijn weten betekent 'behoud van je uitkering' dat je de hoge uitkering die je hebt bij de start van de opleiding, gedurende gans die periode op het zelfde niveau behouden blijft. Dus geen verlaging na x maanden werkloosheid.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 11:26   #285
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een werkgever geeft geld aan mensen zodat de mensen zijn spullen kunnen kopen?
En zo wordt de werkgever waarschijnlijk ook nog stinkend rijk.

Denk eens even na voor je hier iets schrijft.
Uitkeringstrekkers zijn nog steeds consumenten hoor.
En die kopen nog altijd heel wat producten van Belgische werkgevers en Belgische handelaars.
Neem alle uitkeringstrekkers hun uitkering maar eens af, en kijk even welke gevolgen dat heeft voor de economie.

Citaat:
De uitkeringstrekkers kopen dezelfde producten, die hunne "sponsor" maakt, wel in het buitenland.
Zoals de werkgever zijn arbeid koopt in het buitenland?
Enerzijds door massa-immigratie en anderzijds door het verhuizen van hun productie naar het buitenland.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 11:27   #286
Thuleander

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Laat het enorm cliché zijn maar op het einde van mijn geld schiet er in de meeste gevallen nog een halve maand over.
Misschien moet ge wat minder geld uitgeven en een eenvoudiger leven leiden.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 11:32   #287
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hoe zou het komen dat wanneer je hier schrijft 'er is er ene die liefst een hele dag in zijn hangmat hangt en geen kloten doet en nog niet de helft actieve carrière gehad heeft van t gemiddelde' dat iedereen denkt dat t dan over Eno2 gaat?

zou t mss kunnen zijn dat hij dat zelf door de jaren hier altijd zelf zo trots heeft verkondigd? zou dat de reden kunnen zijn?
Misschien omdat het hier over werklozen gaat terwijl Eno die ouder is dan ik al jaar en dag gepensioneerd is ...

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 13 maart 2018 om 11:45.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 11:34   #288
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tussen de 3 en 4 euro is de foodkost voor een bejaarde in een WZC. Dit is:
  • Zonder de kosten van het bereiden, opdienen en helpen met eten.
  • Uitgebalanceerde voeding, waar streng op toegezien wordt op voedingswaarde, variatie, ...
  • Aangekocht voor de grootkeuken, dus iets goedkoper dan voor een particulier.

Hier zitten geen bereidde maaltijden zoals pizza's, lasagne, ... bij.

Foodkost per maand is dus al vlug 90 tot 120 euro voor bejaarde mensen. Ik weet niet wat u eet, maar veel soeps zal het niet zijn.
Ik eet iedere zondag in de cafetaria van een rusthuis, soms ook in de week. Het eten is hetzelfde als wat de rusthuisbewoners krijgen.
Het eten is veel te zout en de groenten moet men bij veel hoofdschotels gaan zoeken. 't Zijn trouwens haast altijd bonen of worteltjes.
Oud 13 maart 2018, 11:37   #289
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd.

Die krijgen gedurende jaren een verhoogde uitkering om een opleiding af te ronden. EN dat durft reclameren?
Mijn kinderen hebben na hun middelbare alle drie een opleiding van 5/6 jaar gehad. Die was onbezoldigd. Zij hadden geen opbouw van pensioen.
Ikzelf heb 3 jaren onder leercontract (=praktijkstage) gewerkt (dus geen schoolvakanties)en gestudeerd. We kregen daarvoor een zeer beperkte vergoeding, geen pensioenopbouw.

Als ik dan lees dat hier mensen reclameren omdat ze naast hun maandelijks dopgeld geen gratis maaltijd krijgen tijdens hun stage (=leertijd) vraag ik mij af of die elke contact met de realiteit verloren zijn. Wat denken die wel? Het manna (voor wie ooit godsdient leerde) valt zomaar niet uit de lucht hé.

En dat durft spreken van profitariaat van werkgevers.
Dat klopt absoluut niet. Ik heb zo een opleiding gevolgd en de stage gedaan en kreeg enkel mijn dopgeld, niks verhoogde uitkering.
Trouwens u zegt zelf dat uw kinderen een onbezoldigde opleiding gevolgd hebben???
En ik heb flink mijn botten afgedraaid op dat stage-bureautje waar ik de werkgever geen frank kostte maar wel op de laatste dag de vraag kreeg of ik IN HET ZWART voor hen wilde blijven werken! Nu gij!
Oud 13 maart 2018, 11:38   #290
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
1: 450 inclusief, hier in Nederland stikt het daarvan.

2: Al die voorbeelden zijn perfect goedkoop te regelen.
Oh ja? Moet u niks betalen aan de schoenmaker? Oh, ik begrijp het al, dat is ook zo'n onbezoldigde stagiair!
Oud 13 maart 2018, 11:41   #291
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is een reden waarom deze mensen arm zijn en arm blijven. Het is altijd de ander zijn fout. Het systeem. De "overheid" moet voor een job zorgen.

Bembemmeke, Marie, GIJ zelf moet voor een job zorgen. De overheid kan enkel de omstandigheden scheppen (economische activiteit bevorderen) die daartoe leiden. Maar als ge geen job vindt, moet ge misschien minder zagen over "boehoehoe ze betalen mij niet voor mijn stage"...misschien moet je eens dankbaar beginnen zijn voor de ervaring en skill die je opdoet tijdens die stage. Gratis.

Het is niet alsof ge veel bijdraagt aan de firma als stagaire...
Zoals gezegd, ik ben intussen gepensioneerd.
Zoals 100 keer gezegd - lees eindelijk iemand anders zijn posts eens volledig te lezen - ik werd werkloos door politieke omstandigheden, ik heb me kapot gesolliciteerd, ik heb een cursus met stage gedaan, ik heb interims onder mijn capaciteiten aangenomen en op jobs waar ik wel volgens de juiste job description werkte, ook hoger gekwalificeerd werk gedaan (niet alleen op die stageplaats).

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 13 maart 2018 om 11:42.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 11:44   #292
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: https://www.vdab.be/opleidingen/premieserkend

PS bij mijn weten betekent 'behoud van je uitkering' dat je de hoge uitkering die je hebt bij de start van de opleiding, gedurende gans die periode op het zelfde niveau behouden blijft. Dus geen verlaging na x maanden werkloosheid.
Klopt niet, het dopgeld gaat naar omlaag ook als men een cursus volgt.
Ik heb het toch zelf allemaal meegemaakt zeker!
Oud 13 maart 2018, 11:51   #293
pajoske

Standaard

Citaat:
Dat klopt absoluut niet. Ik heb zo een opleiding gevolgd en de stage gedaan en kreeg enkel mijn dopgeld, niks verhoogde uitkering.
Trouwens u zegt zelf dat uw kinderen een onbezoldigde opleiding gevolgd hebben???
En ik heb flink mijn botten afgedraaid op dat stage-bureautje waar ik de werkgever geen frank kostte maar wel op de laatste dag de vraag kreeg of ik IN HET ZWART voor hen wilde blijven werken! Nu gij!
Ja, uw dopgeld, en zonder uw opleiding zou uw dopgeld lager geworden zijn wegens zoveel maanden zonder werk. Ik heb genoeg kennissen die om die reden ene opleiding gevolgd hebben. Omdat anders hunne dop fors minder zou worden.

Een universitaire opleiding is onbetaald. Pas later vanaf dat ge een 'phd' doet is er aan uw 'opleiding' soms een loon verbonden. En onder die opleiding moet ge verstaan 'studiewerk verrichten waarvan de resultaten ten dienste staan van de unief, wetenschap, of industrie'.
Oud 13 maart 2018, 12:10   #294
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gisteren nog bij een klant gehoord dat hun poetsvrouw die met dienstencheques wekelijks veel uren kwam er na de periode dat ze voldoende dagen had om ook te doppen er zodanig de brui aan gaf met als reden expres afgedankt te kunnen worden.

En dat is gelukt.

Nu kan ze jaren gaan doppen.

Het is overal zo momenteel.

En er zijn hier een serieus pak buitenlanders poetsvrouwen op die manier bezig.
Allemaal met hetzelfde doel.
Voldoende dagen om daarna te kunnen doppen.

Lang leve de dienstencheques.

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 maart 2018 om 12:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 12:17   #295
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Misschien moet ge wat minder geld uitgeven en een eenvoudiger leven leiden.
Het pad van de lijdensweg gaan bewandelen om er een éénvoudiger leven te kunnen op nahouden?

Ik denk niet dat véél mensen dat kunnen maar het zou best een gangbare oplossing kunnen zijn.
Oud 13 maart 2018, 13:41   #296
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik begrijp dit niet. De economie draait in overdrive. De lonen stijgen. Dit is ofwel een teken dat je te weinig werkt of te veel uitgeeft.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 14:04   #297
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh ja? Moet u niks betalen aan de schoenmaker? Oh, ik begrijp het al, dat is ook zo'n onbezoldigde stagiair!
Je moet nagenoeg overal voor betalen. Maar met een beetje nadenken, kun je met de meeste zaken relatief goedkoop uit de voeten.

Als je het als alleenstaande met 900 pm niet kan redden, ben je een loser die zijn prioriteiten niet op orde heeft (uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld mensen die echt pech in hun leven hebben gehad).
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 16:28   #298
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je moet nagenoeg overal voor betalen. Maar met een beetje nadenken, kun je met de meeste zaken relatief goedkoop uit de voeten.

Als je het als alleenstaande met 900 pm niet kan redden, ben je een loser die zijn prioriteiten niet op orde heeft (uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld mensen die echt pech in hun leven hebben gehad).
Juist ja.

Voor mijn avondlessen volwassenonderwijs betaalde ik 240 euro voor één jaar.
Mensen met een werkloosheidsuitkering enz. betalen 48 euro.
Werknemers krijgen dat terugbetaald van de werkgever, en krijgen voor die lesuren ook nog kredieturen bij hun werkgever (wie is hier de profiteur?).

Ik denk dat ik zowat de enige ben die volle pot betaalde.
Oud 13 maart 2018, 16:30   #299
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Er scheelt iets aan luie reetliggers die liever in de dop hangen dan voor oude mensen zorgen en hun kost verdienen.
Wat vind je van volwassen mensen, vnl vrouwen in realiteit, die niet werken maar ook niet doppen? Huisvrouw zijn, mag dat nog volgens u?

Ik voel me niet geroepen en ben ook niet bevoegd om oude mensen (buiten m'n ouders ofzo) te verzorgen.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 13 maart 2018 om 16:32.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2018, 16:45   #300
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wat vind je van volwassen mensen, vnl vrouwen in realiteit, die niet werken maar ook niet doppen? Huisvrouw zijn, mag dat nog volgens u?

Ik voel me niet geroepen en ben ook niet bevoegd om oude mensen (buiten m'n ouders ofzo) te verzorgen.
Stopt met dop trekken en ge doet wat ge wilt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be