Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2020, 23:45   #241
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Misschien kan je BXL wel omwisselen tegen een ander stuk Frans grondgebied hé ?
We geven ze Voeren
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2020, 23:53   #242
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Die "meeste partijen" waar je naar refereert, worden elke verkiezing kleiner en kleiner...……..
U refereert enkel naar de Vlaamse partijen. We leven nog steeds in België en de Franstalige partijen zijn ook daar.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 00:01   #243
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U refereert enkel naar de Vlaamse partijen. We leven nog steeds in België en de Franstalige partijen zijn ook daar.
Die mogen hunne kant besturen én betalen hé....

In dat geval wens ik ze véél succes....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 06:48   #244
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het grote probleem met Brussel bij Vlaanderen te voegen..... ik weet niet of ik Brussel wel bij Vlaanderen zou willen
Maar het is toch helemaal geen kwestie van "Brussel wel of niet bij Vlaanderen voegen" of "als ze het maar willen"?
Brussel is Vlaanderen, heren!!!
Raar dat ik (als Nederlander) jullie moet wijzen op het feit dat Brussel en Vlaanderen bij elkaar horen zoals Amsterdam en Holland ook bij elkaar horen!
Ken uw geschiedenis.

En dat Brussel verfranst en verpauperd is is nog geen reden om het in de uitverkoop te zetten.... dit zijn processen die niet onomkeerbaar zijn.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 27 mei 2020 om 06:50.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 07:10   #245
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Maar het is toch helemaal geen kwestie van "Brussel wel of niet bij Vlaanderen voegen" of "als ze het maar willen"?
Raar dat ik (als Nederlander) jullie moet wijzen op het feit dat Brussel en Vlaanderen bij elkaar horen zoals Amsterdam en Holland ook bij elkaar horen!
Ken uw geschiedenis.

En dat Brussel verfranst en verpauperd is is nog geen reden om het in de uitverkoop te zetten.... dit zijn processen die niet onomkeerbaar zijn.
HUH? De quoi j'me mêle?
't Seizoen van de drie nullen platte zeeuwse is blijkbaar gedaan.
Zouden die Zeeuwen niet beter hun deltawerken gaan onderhouden?
Kweetni...

DISCLAIMER: Toch welkom hoor.
Kom naar 't Corona café want Tavek betaalt er een glas melk om de Vlonderse entente met de Limburg te commémoreren.
P.S.: Ga niet via AF. Ge ontvangt geen 200 gulden.
Oud 27 mei 2020, 07:13   #246
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ken uw geschiedenis.

Doe daar maar eens een kosten/baten analyse op. Brussel is een bodemloze vuile beerput die je beter kwijt dan rijk bent. Muurtje rond en een tunnel tot in Walbanië, ze mogen het hebben.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 07:24   #247
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Doe daar maar eens een kosten/baten analyse op. Brussel is een bodemloze vuile beerput die je beter kwijt dan rijk bent. Muurtje rond en een tunnel tot in Walbanië, ze mogen het hebben.
Ik wil wel een deurke om binnen en buiten te geraken he.
Al is het maar voor een aantal uitstekende restaurantjes!
Oud 27 mei 2020, 07:29   #248
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik wil wel een deurke om binnen en buiten te geraken he.
Al is het maar voor een aantal uitstekende restaurantjes!
Er zijn in de Vlonders ruim voldoende uitstekende restaurantjes Jay, zet dat stukje nostalgie van u af.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 07:41   #249
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn in de Vlonders ruim voldoende uitstekende restaurantjes Jay, zet dat stukje nostalgie van u af.
Awel, ik moei me ni met jouw katte-ragout fetish. Moeidu ni met mijn restaurant-fetish.
Wasmedanna!
Oud 27 mei 2020, 07:47   #250
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Het grote probleem met Brussel bij Vlaanderen te voegen is dat Brussel heel veel extreem progressieve en extreem linkse stemmers heeft. Brussel heeft zo een groot inwonersaantal dat dit de politieke verhoudingen in Vlaanderen serieus zouden kunnen beïnvloeden en niet in het voordeel voor de rest van Vlaanderen.

Brussel is een stad in verval, overgenomen door vreemdelingenbendes, extreem links en ultra progressieven, ik weet niet of ik Brussel wel bij Vlaanderen zou willen, tenzij de boel met harde hand opgekuisd wordt natuurlijk, vraag is natuurlijk of dat wenselijk is.
Brussel heeft juist een heel lage verhouding tussen het aantal stemmers/totaal aantal inwoners. Het gewest heeft iets meer dan 1,2 miljoen inwoners en vorig jaar waren er bij de gewestverkiezingen slechts 458.274 geldige stemmen.

En we moeten inderdaad realistisch zijn. Brussel wil geen deel uitmaken van Vlaanderen. De inwoners (met uitzondering van de weinige Nederlandstalige Brusselaars) hebben dan ook geen enkele band met Vlaanderen. Sterker nog, de grootste Vlamingenhaters wonen in Brussel en niet in Wallonië. Dat zien we ook aan de verkiezingsresultaten van FDF/Défi. We horen heel vaak zeggen dat Vlaanderen Brussel loslaat; eigenlijk is de realiteit het omgekeerde. Brussel heeft Vlaanderen losgelaten.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 07:52   #251
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp wat je probeert te zeggen; jij verwijt mij met twee maten te meten maar de door jou aangedragen voorbeelden zijn gewoon totaal niet vergelijkbaar.
Ik probeer het nog eens.

Zowel Vlaanderen als Wallonië claimen Brussel als hoofdstad, een actuele discussie als je het mij vraagt.
Maar als je op de landkaart kijkt zie je dat Brussel midden in Vlaams Brabant ligt, een feit waar ook jij niet omheen kunt.
Als je vervolgens de geschiedenisboeken openslaat lees je dat Brussel historisch gezien een Nederlandstalige stad is, eveneens een feit dus.
Op basis van deze feiten heeft het Nederlandstalige Vlaanderen toch veel meer recht op Brussel dan het Franstalige Wallonië?
Vlaanderen (ik bedoel daarmee het Vlaamse gewest) is een uitvinding van vorige eeuw. Hoe kan je dan aan Vlaanderen rechten geven op historische gronden?

Uw redeneringen zijn drogredenen.
Een deel van NEd.-Limburg is eeuwenlang Brabants gebied geweest. Het deel dat bij Hertogdom Limburg en Luxemburg hoorde. Heeft Vlaanderne daar dan ook recht op?

Het graafschap waar een deel van mijn voorouders woonden was rechtstreeks deel van de Westfaalse Kreits, met eigen rechtspraak, munten enz.. Vlaanderen moet dat daarom volgens uw redenering ook maar teruggeven?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 07:54   #252
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ken uw geschiedenis.

De realiteit is dat Brussel sinds 1989 een apart, derde gewest is. Het was destijds natuurlijk een grote flater van de Vlaamse onderhandelaars om toe te laten dat Brussel een apart gewest wordt, maar het Brussels gewest wordt ook erkend in de grondwet.
Oud 27 mei 2020, 07:59   #253
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
HUH? De quoi j'me mêle?
't Seizoen van de drie nullen platte zeeuwse is blijkbaar gedaan.
En jij bent zeker de grappenmaker op dit forum?
Ik moest even bijkomen van het lachen alvorens ik deze reactie kon plaatsen.
Maar goed, genoeg gelachen nu.... heb je ook nog iets inhoudelijks toe te voegen, Jay-P?

P.s. staat die P voor Paturain?
Oud 27 mei 2020, 08:05   #254
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wanneer het gaat over de rijkdom van Brussel, dan wordt er heel vaak verwezen naar de grote werkgelegenheid in Brussel en de vele Vlaamse pendelaars die er werken. Een veel voorkomende Franstalige Brusselse eis is dat al die pendelaars ook belast zouden moeten worden in Brussel.

Wat er natuurlijk niet bij verteld wordt, is dat veel van die Vlaamse jobs in Brussel ook samenhangen met de hoofdstedelijke functie van Brussel (zowel van Vlaanderen als van België). Stel: mocht België splitsen en Brussel maakt geen deel uit van het onafhankelijk Vlaanderen; dan gaan er sowieso een pak minder Vlamingen in Brussel werken. Dan denk in eerste instantie aan al de ambtenaren (niet alleen de ambtenaren van de Vlaamse overheid, maar ook de Vlamingen die voor een federale overheidsdient in Brussel werken). Overheidsjobs zijn tenslotte jobs die je heel gemakkelijk kan verplaatsen.
Oud 27 mei 2020, 08:08   #255
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Niet waar. België heeft zich noodgedwongen bij die eis moeten neerleggen omdat de grote mogendheden enkel onder die voorwaarde België wilde erkennen. Net zoals een onafhankelijk Brussel een voorwaarde zou kunnen zijn om Vlaamse onafhankelijkheid te krijgen.

Dat Brussel in het verre verleden deel uitmaakte van het graafschap Brabant heeft totaal geen waarde voor een toekomstig Vlaanderen om dit op te eisen. Zo niet maakt Limburg geen deel uit van dat nieuwe Vlaanderen. Want historische gezien was het grootste deel van Limburg grondgebied van prinsbisdom Luik. En enkele kleine vorstendommen rechtstreeks afhankelijk van het Duitse keizerrijk.
Ik heb het niet over Nederlands Limburg hé.

Ik heb het over het kleine stukje Limburg dat recent geruild is met Nederland vanwege het rechttrekken van de Maas. Zie post 68 en verdere.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 27 mei 2020 om 08:08.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 08:23   #256
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik heb het niet over Nederlands Limburg hé.

Ik heb het over het kleine stukje Limburg dat recent geruild is met Nederland vanwege het rechttrekken van de Maas. Zie post 68 en verdere.

Mag ik opmerken dat niet de Maas (of het midden van de Maas) hier de grens vormt tussen Nederland en België, maar de talweg (diepste punt) in de Maas.
Oud 27 mei 2020, 08:37   #257
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik opmerken dat niet de Maas (of het midden van de Maas) hier de grens vormt tussen Nederland en België, maar de talweg (diepste punt) in de Maas.
De concrete details weet ik niet. Ik herinner me gewoon dat enkele jaren geleden er een stuk België werd afgestaan aan Nederland en dat dit iets te maken had met het rechttrekken van de Maas in het verleden (waardoor er moeilijk bereikbare enclaves ontstonden).

Dat was een beslissing die destijds gewoon in het federale parlement bij gewone meerderheid kon worden bevestigd:

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 27 mei 2020 om 08:38.
Oud 27 mei 2020, 09:04   #258
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De concrete details weet ik niet. Ik herinner me gewoon dat enkele jaren geleden er een stuk België werd afgestaan aan Nederland en dat dit iets te maken had met het rechttrekken van de Maas in het verleden (waardoor er moeilijk bereikbare enclaves ontstonden).

Dat was een beslissing die destijds gewoon in het federale parlement bij gewone meerderheid kon worden bevestigd:
Citaat:
43 jaar onderhandelen…
In 1975 startten er onderhandelingen over een mogelijke grenscorrectie. In 2016 kwamen België en Nederland tot een akkoord. Dat akkoord werd in een nieuw grensverdrag gegoten waarmee de Belgische wetgever nu officieel instemt. Het verdrag gaat in op 1 januari 2018.
Het grensverdrag legt de grens ter hoogte van het Belgische stadje Wezet (Visé) en de Nederlandse gemeenten Eijsden-Margraten en Maastricht vast volgens het middellijnbeginsel. Dus in het midden van de Maas. Dat is een afwijking op het thalwegbeginsel, dat de grens verderop regelt.
Door in te stemmen met het middellijnbeginsel draagt België de schiereilandjes ‘Presqu'île de l’Ilal’ en ‘Presqu'île d’Eijsden’ (16,37 hectare) over aan Nederland, en krijgt het in ruil het Nederlandse mini-schiereilandje van ‘Petit Gravier’ (3,09 hectare). Daarnaast worden nog enkele kleine lapjes grond geruild, zodat Nederland er uiteindelijk 16,39 hectare bij krijgt en België daarvoor 5,10 hectare in ruil krijgt. Na deze operatie wordt ons land dus een héél klein beetje kleiner, maar de sluis van Ternaaien met voorhaven ligt dan wel volledig op Belgisch grondgebied.
bron: https://legalworld.wolterskluwer.be/...aan-nederland/

Als er over die paar hectare braakgrond 43 jaar onderhandeld werd, wat gaat dat geven over bv Brussel of Wallonië?

Laatst gewijzigd door pajoske : 27 mei 2020 om 09:05.
Oud 27 mei 2020, 11:10   #259
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Uw redeneringen zijn drogredenen.
Een deel van NEd.-Limburg is eeuwenlang Brabants gebied geweest. Het deel dat bij Hertogdom Limburg en Luxemburg hoorde. Heeft Vlaanderne daar dan ook recht op?

Het graafschap waar een deel van mijn voorouders woonden was rechtstreeks deel van de Westfaalse Kreits, met eigen rechtspraak, munten enz.. Vlaanderen moet dat daarom volgens uw redenering ook maar teruggeven?
Natuurlijk, we moeten niet terugpakken op oude landkaarten om in het hier en nu land te gaan claimen, en in het geval van het door u aangehaalde voorbeeld m.b.t. Nederlands Limburg is dat ook 100% duidelijk.
Hier is ook immers helemaal geen discussie over.

Maar de kwestie Brussel is wel actueel; hier is op dit moment onduidelijkheid over het hoe en wat bij een eventuele opdeling van België.
En dan is elk argument er één lijkt me.
Dus het gegeven dat Brussel historisch gezien een Nederlandstalige stad is en ook nog eens midden in Vlaams Brabant ligt zijn dan toch belangrijke argumenten?

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 27 mei 2020 om 11:11.
Oud 27 mei 2020, 11:13   #260
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bron: https://legalworld.wolterskluwer.be/...aan-nederland/

Als er over die paar hectare braakgrond 43 jaar onderhandeld werd, wat gaat dat geven over bv Brussel of Wallonië?

Die onderhandelingen waren omdat het een quid pro quo verhaal was tussen twee verschillende landen. Het ging niet om een eenzijdig afstoten maar over een ruil.

Wallonië afstoten zou een puur eenzijdige handeling zijn hé, dus daar moeten geen jarenlange onderhandelingen aan voorafgaan. Men heeft enkel een meerderheid nodig in het federale parlement, wat mogelijk is vermits de meerderheid van de zitjes in Vlaamse handen is.

En hoe lang de onderhandelingen ook hebben geduurd, blijkbaar kon men wel degelijk een stuk grondgebied afstaan bij loutere parlementaire meerderheid.

Nu, ik dacht niet dat iemand mijn voorstel om Wallonië eenzijdig af te stoten door iemand serieus ging worden genomen. Uiteraard is dit onmogelijk, men zou zomaar 4 miljoen Belgen staatsloos maken en een stuk niemandsland creëren.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 27 mei 2020 om 11:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be