![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn criminaliteit en geweld aangeboren of het gevolg van andere factoren? | |||
Aangeboren |
![]() ![]() ![]() |
2 | 22,22% |
Andere factoren dan aangeboren |
![]() ![]() ![]() |
6 | 66,67% |
Ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
1 | 11,11% |
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Euch ik denk dat homo's wel degelijk als homoseksueel geboren worden... Geweld das iets anders, je kan als mietje ter wereld komen en zeg maar als agressieveling in The Bronx opgroeien omdat je daar voor de leeuwen wordt gegooid... Een agressieveling zie ik daarentegen niet echt in een mietje veranderen, daarmee mijn vraag aan Sonny toen ie het had over eigenschap door omgeving... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben niet verantwoordelijk voor uw perceptie.
Verder vind ik je wel een leuke meid.
![]() |
#24 |
Parlementslid
|
![]() En waarom denkt u dat?
![]() |
#25 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Nooit vernomen, dat 'uiterlijk vertoon' niet steeds strookt met 'innerlijk gevoel'? De omgeving, duwt op bepaalde knoppen. De genen, bepalen welke knoppen het gevoeligst zijn, en welke helemaal niet gevoelig zijn.
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Parlementslid
|
![]() Ik herhaal mijn vraag:
(hopelijk leest Jan van den Berghe niet mee; of ik krijg weer een waarschuwing van Pontifex, de almachtige, dat ik aan het flooden ben) 'Waarom denkt u dat'?
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga je eerst eens wat verdiepen in wat er wordt bedoeld met "omgevingsfactoren" in de biologie en dan kunnen we misschien verder praten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
tot in zekere mate ja.. maar een psychopaat zal veelal - ook al groeit die op in een 'ok' gezin, de criminele tour opgaan, terwijl niet alle criminelen psychopaten zijn... van die laatsten kan men idd. zeggen dat omgeving en nurture bepaalde knoppen triggeren, terwijl dat bij psychopaten niet zo is, die worden zo geboren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geweld definieer ik hier als een coercitieve fysische aktie op een ander individu (op zijn lichaam), om die aan te zetten om iets te doen dat hij niet wenst, of om die te beletten om iets te doen dat hij wenst, of om in 't algemeen de mogelijkheden van dat individu te verminderen of vierkant te elimineren. Kunnen we daarmee overeen komen ? Bijna bij alle diersoorten vinden we geweld tussen soortgenoten terug, maar geweld is de basis van organisatie bij sociale diersoorten. Enkel in sociale diersoorten kan je de vorm "die aan te zetten om iets te doen dat hij niet wenst" tegenkomen. Geweld is dus bijna een definierende eigenschap van sociale diersoorten. Een luipaard gaat nooit een andere luipaard met geweld kunnen aanzetten om aktief iets te doen dat die niet wil. Hij gaat wel eventueel een luipaard tegenhouden om op zijn territorium te jagen. Maar hij zal een andere luipaard nooit kunnen onderwerpen: die zal gewoon op de vlucht slaan of het gevecht verliezen en dus gewond geraken. Niet-sociale dieren gebruiken enkel maar geweld jegens soortgenoten om hun territorium te verdedigen, er een te veroveren, of om prooien te roven of zo. Bij sociale dieren maakt geweld meestal deel uit van de sociale organisatie. Mensen zijn een sociale diersoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Indien je COËRCITIE bedoelt, waarom gebruik je dan niet gewoon het woord 'dwang'? Ik houd het bij de eenvoudige wikipediadefinitie :- Citaat:
Mijn enquête is beperkt tot geweld tussen soortgenoten, inclusief schade aan voorwerpen of dieren die toebehoren aan soortgenoten. Citaat:
1) uit zelfverdediging (voor de verdediging van het territorium en vooral van de nakomelingen), 2) tijdens paringsperioden om exclusief met de wijfjes te kunnen paren en inderdaad 3) om de sociale rangorde (de pikorde) te handhaven. In veruit de meeste gevallen is er van de sterke vorm van geweld, m.a.w., schade of verwonding geen sprake. De bedoeling is zeker niet elkaar te kwetsen, want door het kwetsen of nog erger, het doden van een groepslid, zal de groep verzwakken t.o.v. een andere groep. Zoals bij de mens komt kannibalisme ook bij andere diersoorten voor, maar dit fenomeen is uiterst zeldzaam. Citaat:
Ik wil nu even terugkomen op jouw voorbeelden van geweld in de Cameron-draad en de vraag of die door een geweldmonopolist zouden kunnen worden vermeden. Citaat:
Verkrachting en andere vormen van geweld tegen vrouwen, zoals genitale verminking, zijn cultuurgebonden. Een cultuur veranderen doe je niet met geweld maar bv. met opvoeding en privaat onderwijs. Privaat omdat je daarmee het geweldmonopolie omzeilt. Citaat:
Citaat:
Met de antieke oudheid bedoel je waarschijnlijk Hellas, Rome en Carthago. Dat waren goed georganiseerde geweldmonopolies. Ik begrijp dus niet waar je naartoe wil, tenzij dat deze voorbeelden mijn thesis ondersteunen dat geweldmonopolies juist geweld provoceren. Citaat:
In het andere geval is dit zinloos, want een gewelddictatuur lokt immers steeds maar nieuwe vormen van geweld uit. Dictaturen hebben immers de neiging om steeds meer macht te willen verwerven. Daardoor komen ze extern in botsing met andere dictaturen of intern met mensen die die repressie niet langer kunnen verdragen.
Enquêtes: "Laissez-faire kapitalisme" - Criminaliteit en geweld - Eigenbelang. Governments will use whatever technology is available to combat their primary enemy – their own population. -- Noam Chomsky In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act. -- George Orwell |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet dus, en daar gaat je stelling dan ... Je omgeving zal wel bepalen hoe vrij je bent om je seksuele geaardheid te accepteren, te beleven, te aanvaarden...de cultuur of subcultuurkan het je moeilijk of gemakkelijk maken maar ene keuze zoals geweld, is het dus niet. Geweld is trouwens ook niet aangeboren, agressie wel, als eigenschap kan iemand dit in meer of mindere mate hebben. Maar daarmee kun je beroepssporter worden, trainer, of succesvol zijn in het leger, wanneer je die agressie leert ombuigen naar beheersing, leert je omgeving je dit niet, dan uit je misschien bij iedere frustratie in je leven dit met geweld, wat nog niet wil zeggen dat gewelddadig gedrag aangeboren is, eerder aangeleerd dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coercion coercie was, en dat het adjectief coercitief was. Mijn fout. Het is dus coertief ? Coërcief ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het feit dat inter-individuele coercie a priori MOGELIJK is, wil zeggen dat het gebruikt zal worden als het kan, want het optimiseert de situatie van het individu dat het gaat gebruiken. Het is illusioir van te denken dat men zich daarvan zal onthouden "vanwege goeie manieren" of zo. Het zou gewoon dom zijn om geen coercie te gebruiken als die tot persoonlijk voordeel kan leiden. Bijgevolg moet inter-individuele coercie op een artificiele manier nadelig gemaakt worden, als je wil vermijden dat het voorkomt. Citaat:
Het eerste is natuurlijk waar, maar kan dat serieus terugdrukken. Zonder het feit dat er een geweldmonopolist mij het leven heel zuur zou maken, was ik al veelvuldig moordenaar geweest. Maar ik vind de kosten-baten analyse daar (vanwege de coercie van de geweldmonopolist) dus tegenwoordig niet positief voor, en dus zijn er al verschillende moorden door de geweldmonopolist tegengegaan. Dat de huidige geweldmonopolisten hun geweld misbruiken is ook waar. Vandaar dat ik een systeem voorstel (met de bom) waarbij die geweldmonopolist zelf aan banden gehouden wordt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Geweld is zoals kunnen rondlopen, he. Bomen kunnen niet rondlopen, dieren wel. Het is idioot om te denken dat dieren dan niet zullen rondlopen. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik voel me gelukkig dat ik je niet in levende lijve ken.
Enquêtes: "Laissez-faire kapitalisme" - Criminaliteit en geweld - Eigenbelang. Governments will use whatever technology is available to combat their primary enemy – their own population. -- Noam Chomsky In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act. -- George Orwell |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 18 februari 2014 om 06:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De werkelijkheid zal wel ergens tussenin liggen. Uiteindelijk kan men moeilijk ontkennen dat bepaalde geborenen een groter geweldgehalte hebben, dan anderen.
Maw de vraagstelling is onvolledig en het is ook geen ik weet het niet, daar ik denk van het wel te weten (tussenin) |
![]() |
![]() |