Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2014, 23:19   #41
skx7
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Volgens mij is free software niet bedoeld voor zakelijk gebruik.
seriously?

free software/linux is voornamelijk zakelijk gebruik en slechts peanuts groot onder de dom gehouden meute. 70% van websites draait op linux servers... kijk naar RedHat (NYSE:RHT)

zelfs NSA draait op linux (lol)

voorbeeld in belgie: Colruyt groep draait volledig op linux (hoeveel keer reeds onderneming van 't jaar?)

http://www.slideshare.net/PuppetLabs/puppet-at-colruyt

stop met pertinente onwaarheden de wereld in te sturen door pure onwetendheid

de enige reden waarom mensen, overheden en onderwijs geen free software hanteren is puur door jarenlange bribery en lobby'n van micro$hit... face it!
skx7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 23:24   #42
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Naarmate bedrijven en organisaties "web-based" applicaties gaan gebruiken,wordt de organisatie "OS-agnostisch"...De dag komt (weer) nader dat op een genetwerkte computer in een bedrijf enkel wat start-up code staat....de rest moet van "elders" komen via het bedrijfsnetwerk....(yep,de goeie oude "net"computer komt af en toe bovenpiepen )
Microsoft weet dat en is een sterke speler in de services op- en rond bedrijfsnetwerken....(desnoods met non-windows-installaties)..

De vraag "free software" of niet ,is geleidelijk aan irrelevant aan het worden.Het zal eerder zijn;wie krijgt het servicekontrakt?
En het hele NSA gedoe heeft dit scenario terug naar de 'dark ages' verzonden
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 23:26   #43
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Veel programma's moeten super beveiligd worden omdat het veelal over persoonsgebonden materie gaat.
Super beveiligd zou ik niet durven zeggen....
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 16 februari 2014 om 23:26.
Oud 16 februari 2014, 23:28   #44
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik betaal voor mijn officieel office pakket 10 euro per jaar.
Ik draai uitsluitend Open Source in de privé. De rest is op de kosten van't werk.
Oud 16 februari 2014, 23:28   #45
skx7
Vreemdeling

Standaard

linux is de toekomst en mensen zitten er naar te slaan gelijk nen blinden naar een ei

stad munchen => volledig moved naar GNU/Linux
frankrijk/spanje => zelfde weg op aan 't gaan

hier in vlaanderen weten ze zelfs nog niet dat er een alternatief bestaat voor crapware van apple en microsoft

FYI: 100% Debian user in privé! geen proprietary shitware op mijn eigen hardware! enkel windows crapware of laptop van 't werk (uit noodzaak, mocht ik de keuze hebben was het ook Debian)

Laatst gewijzigd door skx7 : 16 februari 2014 om 23:30.
skx7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2014, 23:36   #46
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Volgens mij is free software niet bedoeld voor zakelijk gebruik.
Definieer 'zakelijk'. De wereld draait op Open Source.
Oud 16 februari 2014, 23:44   #47
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Die licenties zitten mee in de prijs begrepen.

Daarbij heb ik duidelijk gesteld dat wat betreft licentiekosten Linux (ubuntu,debian, ... niet de kernel) duidelijk in het voordeel is.

Wat betreft IT en Support zijn gevestigde waarden zoals Microsoft in het voordeel.
Ja & Nee. Het hangt allemaal af van de gesloten contracten. Het up & running houden van een computerpark met linux machines kost minder manuren dan hetzelfde up & running te houden met Microsoft producten. Vanaf een bepaalde grootte van het computerpark wordt het onderhouden van dat linux computerpark goedkoper omdat je er minder mensen voor nodig hebt.
Oud 16 februari 2014, 23:47   #48
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skx7 Bekijk bericht
hier in vlaanderen weten ze zelfs nog niet dat er een alternatief bestaat voor crapware van apple en microsoft
Oh jawel. Ze weten en gebruiken open source. Gewoon niet voor alles.
Oud 17 februari 2014, 06:55   #49
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
De overheid heeft heel wat computertjes staan: alle kabinetten en FOD's samen moet dit een smak geld kosten aan licenties voor software, gaande van het besturingssysteem tot eigen ontwikkelde applicaties.

Uit diverse gesprekken met ambtenaren, zowel Vlaamse als federale, ben ik te weten gekomen dat al deze personen werken met dure software zoals Windows, Office,... Dit terwijl er gratis alternatieven zijn zoals LibreOffice.

Dat de mensen doen wat ze willen, maar ik vind dat de overheid in deze tijden van besparingen waarbij ze de ene na de andere pestbelasting ons door de strot wordt geduwd, het niet kan maken om het geld door de deuren en vensters te gooien. Ik snap trouwens niet hoe dit kan, voor de minste pruts moet een overheid toch een openbare aanbesteding starten en dan lijkt het me vreemd dat de support van die vrije software (die uiteraard niet gratis is) duurder zou zijn dan die dure software plus hun support.

2!

Brazilie gaf reeds lang geleden het goede voorbeeld :

http://news.bbc.co.uk/2/hi/4602325.stm

Nog wat voorbeeldjes :

List of Linux adopters

Het kan perfect dus, onze overheid MOET bezuinigen!
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 06:58   #50
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
En het hele NSA gedoe heeft dit scenario terug naar de 'dark ages' verzonden
Spot on!
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 12:20   #51
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België (de diverse regeringen etc) gebruiken wel degelijk open software maar voor hun desktops is het hoofdzakelijk Microsoft.

Het overschakelen van alle systemen naar open systemen is echter niet een evidentie, je hebt niet alleen de kost om alles om te zetten (en niet alles kan zomaar overgezet worden) je hebt ook nog de nodige opleidingen nodig etc.

IT is complexer dan wat de meeste denken.
Investeren in die opleidingen lijken me op termijn anders goedkoper dan blijven dure licenties betalen.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 13:34   #52
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skx7 Bekijk bericht
linux is de toekomst en mensen zitten er naar te slaan gelijk nen blinden naar een ei

stad munchen => volledig moved naar GNU/Linux
frankrijk/spanje => zelfde weg op aan 't gaan

FYI: 100% Debian user in privé! geen proprietary shitware op mijn eigen hardware! enkel windows crapware of laptop van 't werk (uit noodzaak, mocht ik de keuze hebben was het ook Debian)
Weet je wat ik mis in deze replies? Argumenten.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 19:43   #53
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Investeren in die opleidingen lijken me op termijn anders goedkoper dan blijven dure licenties betalen.
Je spreekt hier wel over ambtenaren eh, die heropvoeden is zowat onmogelijk. Ik heb er al gezien die niet in staat waren om een lift te bedienen
Oud 17 februari 2014, 22:21   #54
bart4
Burger

Standaard

Het kopen van software versterkt de noodzakelijke collusie tussen overheidsmaffia's en grootkapitaal. Zie het als eenvoudige transferten van de belastingbetaler naar het grootkapitaal.

Vrijheid, openheid, veiligheid en zeker de 'gifteconomie' ondermijnen die absolute kapitalistische dictatuur alleen maar.
bart4 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2014, 22:58   #55
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Dat komt omdat er geen echt use case besproken wordt. Niets is universeel het beste.
Oud 18 februari 2014, 09:22   #56
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
1 van de argumenten is vendor lock-in.
Vroeger gebruikte men Windows met word perfect en netscape browser.
Nu is alles van Microsoft, dat heeft als grote nadeel dat als zij iets veranderen aan hun policies dat ge bijna verplicht mee zult moeten gaan.
Hoeveel jaar gaat de traditionele office nog bestaan? Microsoft wil nu iedereen dwingen naar office 365. En daarbij hebben hun extra software nagenoeg geen extra waarden in vergelijking met goedkopere alternatieven.
Als morgen bedrijven kiezen voor een Open Document Format dan is gaat het marktaandeel van office dadelijk naar beneden.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 09:48   #57
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
De overheid heeft heel wat computertjes staan: alle kabinetten en FOD's samen moet dit een smak geld kosten aan licenties voor software, gaande van het besturingssysteem tot eigen ontwikkelde applicaties.

Uit diverse gesprekken met ambtenaren, zowel Vlaamse als federale, ben ik te weten gekomen dat al deze personen werken met dure software zoals Windows, Office,... Dit terwijl er gratis alternatieven zijn zoals LibreOffice.

Dat de mensen doen wat ze willen, maar ik vind dat de overheid in deze tijden van besparingen waarbij ze de ene na de andere pestbelasting ons door de strot wordt geduwd, het niet kan maken om het geld door de deuren en vensters te gooien. Ik snap trouwens niet hoe dit kan, voor de minste pruts moet een overheid toch een openbare aanbesteding starten en dan lijkt het me vreemd dat de support van die vrije software (die uiteraard niet gratis is) duurder zou zijn dan die dure software plus hun support.
Omdat de economie moet draaien, en bevriende bedrijven moeten bedient worden.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 11:45   #58
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Dat komt omdat er geen echt use case besproken wordt. Niets is universeel het beste.
Idd het is allemaal gemakkelijk te zeggen dat Microsoft bucht is, niet innoveert, te duur is... maar een echte use case om dat aan te tonen, ho maar. Dan moet er ineens met iets substantieels gekomen worden en daar passen de zeveraars in deze topic voor.

Microsoft of Google zijn voor mij geen heilige huisjes. Ik vind hun prestaties heel knap dat wel maar er is altijd plaats voor verbetering. Ze zomaar ongegrond afbreken, dat is dan weer totaal absurd te noemen.
Oud 18 februari 2014, 11:56   #59
buitenlander
Schepen

Standaard

Citaat:
Idd het is allemaal gemakkelijk te zeggen dat Microsoft bucht is, niet innoveert, te duur is... maar een echte use case om dat aan te tonen, ho maar. Dan moet er ineens met iets substantieels gekomen worden en daar passen de zeveraars in deze topic voor.

Microsoft of Google zijn voor mij geen heilige huisjes. Ik vind hun prestaties heel knap dat wel maar er is altijd plaats voor verbetering. Ze zomaar ongegrond afbreken, dat is dan weer totaal absurd te noemen.

Microsoft is maar heel beperkt betreft innovatie meestal kopen ze op en de andere zaken hebben ze gecopieerd. En dit is al jaren zo.
Word hebben geinspireerd op Word Perfect, Active Directory op LDAP en Novell.
Terminal server hebben ze gekocht, Skype hebben ze gekocht etc...
Er is geen probleem met Microsoft als Operating systeem, het probleem is dat ze andere spelers van de markt duwen met hun andere producten.
buitenlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2014, 11:57   #60
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buitenlander Bekijk bericht
1 van de argumenten is vendor lock-in.
Vroeger gebruikte men Windows met word perfect en netscape browser.
Nu is alles van Microsoft, dat heeft als grote nadeel dat als zij iets veranderen aan hun policies dat ge bijna verplicht mee zult moeten gaan.
Hoeveel jaar gaat de traditionele office nog bestaan? Microsoft wil nu iedereen dwingen naar office 365. En daarbij hebben hun extra software nagenoeg geen extra waarden in vergelijking met goedkopere alternatieven.
Als morgen bedrijven kiezen voor een Open Document Format dan is gaat het marktaandeel van office dadelijk naar beneden.
Je kan op windows draaien wat je wilt. Feit dat iedereen Office gebruikt, wil zeggen dat de mensen daar of tevreden van zijn, of er geen beter alternatief is. Mooi voorbeeld zijn webbrowsers. Daar ligt de markt wel open.

Voor zowat alles zijn alternatieven te vinden van cleanup tools, file explorers, security, tekstverwerking, tot programmeertalen heb je tal van alternatieven.

Van office 365 heb ik tot nu toe enkel positieve zaken gehoord.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be