Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2007, 17:04   #61
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja ja, bla bla. Weer iemand die Friesland zonodig moet bevrijden...en ook nog eens van Nederland een tweede Belgie wil maken.

Man, wat vallen jullie belgicisten toch steeds behoorlijk door de mand.
Lap, weer iemand die "Vlaanderen" zo nodig wil bevrijden !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 17:05   #62
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
eindelijk iemand hier op Politics die me begrijpt ,. God zijt geprezen !!!! Federaal Nederland.nu !!!!
Op naar een federale Benelux met provincies als deelstaten! Leve de Verenigde Provincies van de Lage Landen!

Het valt inderdaad op dat de Nederlandse unitaristen zich in alle bochten beginnen wringen als ze met de autonomiewensen van de volkeren in eigen land worden gekonfronteerd.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 25 juni 2007 om 17:07.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 17:06   #63
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Er zijn er niet zo gek veel met behoefte aan seperatisme. Deze mensen zijn trots op hun streek en hun 'volk', en er zijn regelingen omtrent streektaal en cultuur. Dat wil niet zeggen dat een meerderheid van Nederland af wil. Wat wel een probleem kan gaan vormen is de bestuurlijke herindeling die er wel ergens aan zit te komen. De huidige provincies zijn te klein en te machteloos om een goed regionaal beleid op poten te zetten, in plaats daarvan moeten er drie of vier 'superprovincies'/gewesten komen, bijv. de randstad, het noorden, het oosten en het zuiden. (Vooral vanwege de stroeve samenwerking binnen de randstad komen deze plannen af en toe weer naar boven.) Van de ene kant geeft dit meer ruimte voor lokaal beleid en cultureel bewustzijn en zou het in mijn inzicht ook een goed uitgangspunt kunnen zijn voor een (con)federatie met Vlaanderen en evt. andere gebieden, van de andere kant zijn het natuurlijk al vrij grote gebieden. Zoals een Limburger geen west-Vlaming is, zo is een Fries ook geen Drent, een Noord-Hollander geen Zeelander en een Limburger van aan onze kant van de grens geen Noord-Brabander, het gaat over de bekende provinciegrenzen heen, het veranderd de op de kaart gezette eenheden. Mensen zijn erg gevoelig voor wat er op een kaart staat, in werkelijkheid kan alles vloeiend overlopen, maar als je ergens een lijn trekt gaan mensen daar ook een lijn zien, en daarmee ontstaat er rivaliteit, vaak het meest tussen de mensen die het meest op elkaar lijken, wat dat betreft is er hoop voor Groningen en Friesland en voor Brabant en Limburg.
Als er serieus aan dit soort plannen gewerkt gaat worden komen er wel allemaal 'streeknationalistische' argumenten boven, maar voorlopig zijn er weinig 'normale mensen' die zitten te springen om decentralisatie van Nederland...
Hier ook niet hoor, buiten wat gekke flaminganten, 10% van de bevolking. Het probleem is alleen dat politici geen probleem zien in een opsplitsing omdat ze dan hun portefeuille kunnen vullen en hun macht vergroten.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 17:14   #64
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Drie vraagjes:
- welke Nederlanders zijn voor annexatie? Kun je misschien namen en citaten geven?
- is het zelfbeschikkingsRECHT niet in strijd met je laatste zin, die eerder klinkt als een zelfbeschikkingsPLICHT?
- waarop baseer je het idee dat er in Nederland vraag naar een federale staat zou zijn? Of moet dit volgens jou per definitie gebeuren ongeacht of er vraag naar is?
1) Als het ene stuk van een land zich afscheidt van een ander stuk, dan heeft dit ander stuk willens nillens zelfbeschikkingsplicht.

2) De opvatting van de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse beweging over de manier waarop "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen door de strot van de plaatselijke bevolking moet worden geduwd (zonder referendum dus) komt hoe dan ook neer op een zelfbeschikkingsplicht.

3) Zelf vind ik dat alles dat met zelfbeschikkingsrecht, grondwet, bestuurlijke indeling en kieswetten te maken heeft door de plaatselijke bevolking bij referendum moet worden goed- of afgekeurd. Het is uiteindelijk de plaatselijke bevolking die ermee moet leven, en niet enkel degenen die ervoor pleiten (wat trouwens hun goed recht is).
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 25 juni 2007, 17:23   #65
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat u gewoon uw eigen visie, die trouwens heel eng is en zelfs in Vlaanderen niet gedragen wordt, op Nederland wil projecteren.
Waarom zou mijn vizie over zelfbeschikkingsrecht voor gemeenten, streken en provincies meer bekrompen zijn dan het etnocentrisme, de kerktorenmentaliteit en de zelfvoldane navelstaarderij van de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse beweging? Uiteindelijk zijn de provincies niet zoveel kleiner dan "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen, en is "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen niet zoveel kleiner dan België? Alle argumenten pro onafhankelijkheid van een deelstaat zijn ook argumenten pro onafhankelijkheid van gebieden binnen deze deelstaten.

Overigens is mijn libertair regionalisme een stuk breeddenkender dan het nationalistisch regionalisme: het erkent ook het zelfbeschikkingsrecht van individuen en gemeenschappen binnen deze regio's. Nationalisten daarentegen willen onafhankelijk zijn tegenover anderen buiten eigen kot, maar in eigen kot de baas spelen over anderen. Ze lijken op alkoholieke dominees die met een glas whisky in de hand anderen de geheelonthouding zitten te prediken.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 25 juni 2007 om 17:32.
Oud 25 juni 2007, 18:15   #66
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Laat eens lekker Wallonië, zonder de Duitstalige gemeenschap, bevrijden door Frankrijk...
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 21:09   #67
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
eindelijk iemand hier op Politics die me begrijpt ,. God zijt geprezen !!!! Federaal Nederland.nu !!!!
Voor het geval je daar wat meer lektuur over wil lezen geef ik hier wat links naar oude diskussies:

Pleidooi voor een Benelux-federatie:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=1469

Individualizering: alternatief voor regionalizering?
http://forum.politics.be/showthread.php?t=8414

Natiestaten en basisdemokratie zijn onverzoenbaar
http://forum.politics.be/showthread.php?t=15120

Het verschil tussen nationalistisch en libertair regionalisme
http://forum.politics.be/showthread.php?t=15119

Selektief zelfbeschikkingsrecht
http://forum.politics.be/showthread.php?t=1492

Het belgikske splitsen, net nu Europa één wordt?
http://forum.politics.be/showthread.php?t=4687

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 25 juni 2007 om 21:10.
Oud 25 juni 2007, 22:04   #68
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
1) Als het ene stuk van een land zich afscheidt van een ander stuk, dan heeft dit ander stuk willens nillens zelfbeschikkingsplicht.

2) De opvatting van de "Vlaamse"/Groot-Antwerpse beweging over de manier waarop "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen door de strot van de plaatselijke bevolking moet worden geduwd (zonder referendum dus) komt hoe dan ook neer op een zelfbeschikkingsplicht.

3) Zelf vind ik dat alles dat met zelfbeschikkingsrecht, grondwet, bestuurlijke indeling en kieswetten te maken heeft door de plaatselijke bevolking bij referendum moet worden goed- of afgekeurd. Het is uiteindelijk de plaatselijke bevolking die ermee moet leven, en niet enkel degenen die ervoor pleiten (wat trouwens hun goed recht is).
Ik weet niet waar dit een reactie op is, maar niet op mijn vragen. Nog maar een keer dus:
- welke Nederlanders zijn voor annexatie? Kun je misschien namen en citaten geven?
- is het zelfbeschikkingsRECHT niet in strijd met je laatste zin, die eerder klinkt als een zelfbeschikkingsPLICHT?
- waarop baseer je het idee dat er in Nederland vraag naar een federale staat zou zijn? Of moet dit volgens jou per definitie gebeuren ongeacht of er vraag naar is?

Met zelfbeschikkingsplicht bedoel ik dat men in Vlaanderen soms wat al te geestdriftig de eigen wensen projecteert op andere volkeren. Dat je je, hoewel de Vlamingen een meerderheid zijn en geen minderheid, verbonden voelt met Schotten en Basken kan ik me nog wel voorstellen, omdat daar het streven naar onafhankelijkheid even sterk, zo niet sterker leeft. Maar soms slaat het door en wordt er voor om het even welke minderheidsgroep vanuit Vlaanderen bepaald dat die groep autonomie of onafhankelijkheid 'verdient', zonder dat daar ter plaatse draagvlak voor bestaat. Dan hebben we het dus niet meer over zelfbeschikkingsrecht, maar over zelfbeschikkingsplicht. Het klinkt dan alsof elk volk of bevolkingsgroep dezelfde wensen zou moeten hebben als de Vlamingen. Dat is gewoon een kwestie van gebrek aan inlevingsvermogen in de specifieke situatie.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 22:07   #69
Dimitri

Standaard

Citaat:
Voor het geval je daar wat meer lektuur over wil lezen geef ik hier wat links naar oude diskussies:
Jullie hebben in ieder geval al gemeen dat je je niet houdt aan de spellingsregels, hoewel jij het bewust doet en Breda euh... onbewust.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 23:49   #70
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dat hoeft niet meer. Vlaanderen heeft zichzelf al bevrijd.

Ik zie in Vlaanderen een land waarmee we zoveel overeenkomsten hebben dat ik het de moeite waard vind ermee vergaand samen te werken. Samenwerken, dus op basis van gelijkheid en met goede afspraken over wat we samen willen doen en wat niet. Meer niet. Vlaanderen lijkt mij een uitstekende partner voor Nederland.

Blijkbaar heeft Wallonie het wel gezien met Vlaanderen. Het doet namelijk geen enkele moeite ook maar enige liefde te tonen. Mijns inziens is Vlaanderen vrij zijn eigen weg te kiezen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2007, 23:53   #71
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit geldt ook voor West-Vlamingen en Limburgers. (...)Waarom zou Nederland daar dan aan ontsnappen?
Ik zie dat je geen enkele moeite hebt gedaan mijn bericht te lezen. Maar ik stel je het volgende voor: Jij gaat in Nederland, in de gebieden die jij op het oog hebt, pleiten voor een federaal Nederland. Ik betwijfel of je veel mensen meekrijgt, behalve misschien ''Breda''.

Nederland is geen Belgie. Dat zou je weten als je er weleens zou komen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 08:13   #72
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op naar een federale Benelux met provincies als deelstaten! Leve de Verenigde Provincies van de Lage Landen!

Het valt inderdaad op dat de Nederlandse unitaristen zich in alle bochten beginnen wringen als ze met de autonomiewensen van de volkeren in eigen land worden gekonfronteerd.
Nederland zit beslist niet op Beneluxisten te wachten.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 12:10   #73
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dan moeten er eerst flink wat reorganisaties komen in de provincies. Ondertussen zijn er al een heleboel grenzen vervaagd of verschoven. Utrecht is bijvoorbeeld quasi deeluitmakend van Holland. Als je die twee in een federale staat zou scheiden, ben je fout bezig.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 12:14   #74
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Nederland zit beslist niet op Beneluxisten te wachten.
Met een beetje grondgebied dat nergens te plaatsen is, is niet zoveel mis. En als je het getalsmatig bekijkt, hebben de Walen niks te makken in een Heel-Nederland. Ze zijn met ongeveer 4,5 miljoen in een staat van 26 miljoen inwoners. Ze zullen flink concessies moeten doen, bijvoorbeeld op gebied van onderwijs (tweetaligheid in Wallonië verplicht, dit niet in de Nederlandstalige gebieden voor Frans, maar wel tweede plek op Engels na). Frans krijgt de status van het Fries, maar niet meer.

Tenminste, dat zijn mijn ideeën.
Oud 26 juni 2007, 12:58   #75
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als je het getalsmatig bekijkt, hebben de Walen niks te makken in een Heel-Nederland. Ze zijn met ongeveer 4,5 miljoen in een staat van 26 miljoen inwoners. Ze zullen flink concessies moeten doen, bijvoorbeeld op gebied van onderwijs (tweetaligheid in Wallonië verplicht, dit niet in de Nederlandstalige gebieden voor Frans, maar wel tweede plek op Engels na). Frans krijgt de status van het Fries, maar niet meer.
Als ze enkel deze status krijgen, zullen de Walen zich consequent blijven verzetten tegen een Heel-Nederland. Gek ik moet plots denken aan die opmerkingen van Happart die het te Germaanse karakter van de Benelux hekelde

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 13:46   #76
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Als ze enkel deze status krijgen, zullen de Walen zich consequent blijven verzetten tegen een Heel-Nederland. Gek ik moet plots denken aan die opmerkingen van Happart die het te Germaanse karakter van de Benelux hekelde
Hij hekelt aan alles wat Germaans is! Trouwens ik vind zelf dat het Fries een belangrijkere stand moet krijgen dan het Frans gewoon omdat het een Germaanse taal is.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 13:52   #77
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Trouwens ik vind zelf dat het Fries een belangrijkere stand moet krijgen dan het Frans gewoon omdat het een Germaanse taal is.
Niet logisch, gezien het aantal sprekers.

Citaat:
Oud 26 juni 2007, 13:53   #78
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Hij hekelt aan alles wat Germaans is! Trouwens ik vind zelf dat het Fries een belangrijkere stand moet krijgen dan het Frans gewoon omdat het een Germaanse taal is.
$
Die staalharde rationele argumenteringen die je hier soms leest.

Een Germaanse taal moet meer voordelen krijgen dan een Romaanse, omdat het een Germaanse is.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 14:33   #79
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Niet logisch, gezien het aantal sprekers.
Dan kan de status nog wel hetzelfde zijn; Een officiële minderheidstaal. Dus niet volwaardig zoals in België. Ze zijn dan immers een minderheid, net als de Hongaren in Slowakije.
Oud 26 juni 2007, 14:39   #80
DebianFox
Minister

Standaard

Binnen een Heel-Nederland zou dus ongeveer 1/7e van de bevolking Frans als moedertaal hebben, akelig veel

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be