Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2008, 19:19   #121
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

...met een warme tomatensoep, of naar keuze seldersoep, verse groentensoep (fijn gehakte aardappel ,wortel, selder, poirei, peterselie) je kan kiezen uit gemalen groentensoep, niet gemalen,.

Ik geef zelf de voorkeur aan seldersoep met een snuifje peper, warm en lekker en zeker op een winterige koude avond !

Laatst gewijzigd door Lincoln : 26 december 2008 om 19:19.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 19:22   #122
Lincoln

Standaard

...aardappelen kun je veranderen (naar voorkeur) met geroosterde snee broodjes ofwel gepofte rijst/gerookt.
Oud 26 december 2008, 19:23   #123
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
Gerookte zalm, aardappelpuree of gewoon gerookte aardappeltjes+ witloof (gerookt daarna met een soeplepel boter+snuifje zout & peper en een beetje "apart" laten bruinen in een pannetje), kaassaus (ofwel begamel, ofwel currysaus (melk en beetje kaas+currysmaak)),.

Je hebt ook een andere manier met gerookte zalm:

Gerookte rijst met annanas, en currysaus met prinsesboontjes,.

Smaakelijk eten !

voor alle valle voor Lincoln: bedoel je nu niet GEKOOKT in plaats van GEROOKT?
gerookte aardappeltjes ken ik namelijk niet.
Zalm kan zowel gerookt als gekookt zijn.
geKOOKte zalm met currysaus ken ik wèl

geROOKTE zalm smaakt op zich al héél straf.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 19:24   #124
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

haha, ik zie dat ik een gevoelige kooksnaar heb geraakt bij onze Linnie!

Zullen we ineens maar een aparte uitwisselingskookreceptenrubriek openen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 26 december 2008, 19:32   #125
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
voor alle valle voor Lincoln: bedoel je nu niet GEKOOKT in plaats van GEROOKT?
gerookte aardappeltjes ken ik namelijk niet.
Zalm kan zowel gerookt als gekookt zijn.
geKOOKte zalm met currysaus ken ik wèl

geROOKTE zalm smaakt op zich al héél straf.
Gerookte aardappel !

Ik weet niet hoe ik dat moet verwoorden, ipv hier vuurrook te gerbuiken, gebruik je hete waterdamp,.
Oud 26 december 2008, 19:35   #126
Lincoln

Standaard

Citaat:
haha, ik zie dat ik een gevoelige kooksnaar heb geraakt bij onze Linnie!

Zullen we ineens maar een aparte uitwisselingskookreceptenrubriek openen?
Ok, ik ben/was een kookfanaat, nu nog, alleen leg ik mijn "experimenten" aan mijn vrouw toe,.

Ik weet niet in welke rubriek dat gepast zou zijn, k&k ??

Laatst gewijzigd door Lincoln : 26 december 2008 om 19:37.
Oud 26 december 2008, 19:37   #127
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gerookte aardappel !

Ik weet niet hoe ik dat moet verwoorden, ipv hier vuurrook te gerbuiken, gebruik je hete waterdamp,.
GESTOOMD lincoln!!!!

maar bedankt! nu volg ik!

Oud 26 december 2008, 19:39   #128
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Gerookte aardappel !

Gestoomd dus.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 20:05   #129
Lincoln

Standaard

Alvast bedankt, het was dus gestoomd,.
Oud 26 december 2008, 22:46   #130
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nou neenee LIncoln. Het is gewoonweg OPVALLEND dat vooral mensen van Noord-afrikaanse origine (van Turken mag ik het écht niet zeggen, ik kom niet zo op turkse forums dus kan ik er niet direct de vinger op leggen), maar bij Marokkanen is dat dus standaard: die kennen (kunnen?) geen ONZIJDIGE VORMEN!! Dat lukt precies niet.
Volstrekt normaal fenomeen, dat door de taalkunde vaak werd en wordt vastgesteld: creolisatie die op langere termijn een nieuwe taal doet geboren worden, of die een bestaande taal grondig hervormt.

Voorbeelden te over: het Afrikaans is een gecreoliseerd Nederlands dat op een gegeven ogenblik als een andere taal is beschouwd - hoewel beide talen nagenoeg probleemloos onderling begrijpbaar zijn. En nagenoeg alle Romaanse talen onstonden niet zozeer uit het klassiek Latijn, doch uit verscheidene gecreoliseerde versies ervan: in tegenstelling tot het klassiek Latijn, bestond er niet zoiets als hét Volkslatijn, maar veeleer verscheidene vormen ervan, waarvan één het Spaans voortbracht, een andere het Frans, een derde het Italiaans, een vierde het Roemeens enz... enz...

Eén ding hadden al die verschillende vormen van Volkslatijn wel gemeen: het verlies van de meeste naamvallen - het klassiek Latijn had 6 van de 8 Indo-Europse naamvallen bewaard - ten voordele van constructies met voorzetsels en een vastere woordorde. Wel hebben de Romaanse talen tot op vandaag de redelijk complexe werkwoordsvervoegingen bewaard, al zijn ook sommige van die vervoegingen afgeleid van creoolvormen.

Raar hoe sommige talen hun structuur opdringen aan buurtalen die helemaal niet nauw verwant zijn. Zo hebben bijna alle Slavische talen de stevige flexie van het oude Proto-Indo-Europees redelijk bewaard: zo telt het Pools nog steeds 7 van de 8 oude naamvallen. Het Russisch heeft er nog 6.

Maar het Bulgaars is een buitenbeentje: onder invloed van de naburige niet-Slavische talen die veel van de oude buiging verloren, heeft ook het Bulgaars geen naamvalsysteem van betekenis meer bewaard. Ook deze taal bedient zich, net als de meeste Romaanse en Germaanse talen, van voorzetsels en van een veel vastere woordorde dan bvb. het Pools of het Russisch. Het Bulgaars is dus oorspronkelijk een creoolvorm, en misschien hebben sommige sprekers van het Oud-Bulgaars zich erover beklaagd waarom de jongere generatie die vertrouwde verbuigingen zo nodig moesten veronachtzamen.

Op dezelfde wijze waarom jij je erover beklaagt dat Lincoln kennelijk niet goed overweg kan met het onzijdige woordgeslacht. Vlamingen merken immers wel vaker op dat Nederlanders niet meer het verschil voelen tussen mannelijke en vrouwelijke substantieven. Als een Nederlander spreekt over een gedekte tafel zegt die: "Hij staat gedekt", terwijl een Vlaming, dialectspreker als hij is, nog wél zegt: "Zij staat gedekt". Gaan wij, Vlamingen, nu beweren dat Nederlanders moeite hebben met hun eigen (en onze) taal?

Gaan wij ons erover beklagen dat onze dochtertaal - het Afrikaans - geen onvoltooide verleden tijden meer kent? Een zinnetje als "Ik liep" kan je op de Kaap alleen maar horen in de voltooid tegenwoordige tijd: "Ek het geloop" (Ik heb gelopen).

Talen evolueren. Ons Nederlands vormt daarop geen uitzondering. Sommigen van ons mogen er zich over beklagen dat Marrokaanse en Turkse (of nog andere) invloeden onze taal komen "vervuilen" of "verarmen". Naast dat dit een uitermate subjectieve - en dus voor discussie vatbare - stelling is, spreekt de geschiedenis van het Nederlands dit gewoon tegen. Wie wist dat minstens 20 procent van ons vocabulaire niet eens van Indo-Europese oorsprong is. Doodgewone, dagdagelijkse woorden als "appel" of "dief" komen niet - ik herhaal: niét - uit het Proto-Indo-Europees, de hypothetisch gereconstrueerde oertaal waaruit alle Indo-Europese talen - en dat zijn er vele honderden - ontstonden. En woorden als "appel" en "dief" zijn toch geen taalvervuiling, zelfs al komen zij van elders...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2008, 23:43   #131
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Wie wist dat minstens 20 procent van ons vocabulaire niet eens van Indo-Europese oorsprong is. Doodgewone, dagdagelijkse woorden als "appel" of "dief" komen niet - ik herhaal: niét - uit het Proto-Indo-Europees, de hypothetisch gereconstrueerde oertaal waaruit alle Indo-Europese talen - en dat zijn er vele honderden - ontstonden. En woorden als "appel" en "dief" zijn toch geen taalvervuiling, zelfs al komen zij van elders...
Die 20 procent die u noemt, en zeker de voorbeelden 'appel' en 'dief' die u aanhaalt, bestaat voor een bijzonder groot gedeelte uit substraatwoorden. Woorden uit talen die voor de komst van de indo-europeanen in Europa gesproken werden. Dat is dus van een geheel andere orde dan bijvoorbeeld leenwoorden die later in de indo-europese talen terecht zijn gekomen.
Overigens komt het woord 'dief' enkel in germaanse talen voor, maar kent 'appel' ook verwante woorden in andere indo-europese taalfamilies.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 12:21   #132
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door el flamenco loco
Op dezelfde wijze waarom jij je erover beklaagt dat Lincoln kennelijk niet goed overweg kan met het onzijdige woordgeslacht. Vlamingen merken immers wel vaker op dat Nederlanders niet meer het verschil voelen tussen mannelijke en vrouwelijke substantieven. Als een Nederlander spreekt over een gedekte tafel zegt die: "Hij staat gedekt", terwijl een Vlaming, dialectspreker als hij is, nog wél zegt: "Zij staat gedekt". Gaan wij, Vlamingen, nu beweren dat Nederlanders moeite hebben met hun eigen (en onze) taal?

Gaan wij ons erover beklagen dat onze dochtertaal - het Afrikaans - geen onvoltooide verleden tijden meer kent? Een zinnetje als "Ik liep" kan je op de Kaap alleen maar horen in de voltooid tegenwoordige tijd: "Ek het geloop" (Ik heb gelopen).
Er is nog steeds een verschil tussen een taal foutief spreken en schrijven en de natuurlijke evolutie die elke levende taal doormaakt middels invloeden van buitenaf.

Als ik jouw redenering moet volgen dan hadden we allemaal 100% op frans en engels moeten krijgen, want de foutieve naamvallen, toevoegsels of schrijfwijzen noemen we dan "taalevolutie"....
Of is het enkel evolutie of verrijking als er Marokkanen de taal foutief gebruiken en is het boertig en dom als vlamingen geen 720 talen perfect kunnen spreken? Want nu begin ik toch te twijfelen.

Het afrikaans heeft zich al honderden jaren apart ontwikkeld en is daarom apart geëvolueerd.

Een Nederlander die vindt dat "tafel" mannelijk is, spreekt zijn taal foutief, een Marokkaan die niet weet wat onzijdig is, spreekt foutief Nederlands. Is dat nu zo moeilijk?

En een in Belgie geboren en getogen Marokkaan die "gerookt" gebruikt in plaats van "gestoomd" geeft Sus Erratus gelijk met zijn opmerking.

---------

PS. en j�* ik weet dat sommige woorden hierboven verplicht met een hoofdletter moesten geschreven worden, maar omdat ik snel wil typen doe ik de moeite niet om daarvoor de shift toets in te drukken. Dit wil niet zeggen dat ik de taal verrijkend laat evolueren, maar gewoon dat ik te lui ben om ze correct te schrijven als het op hoofdletters aankomt.

Laatst gewijzigd door circe : 27 december 2008 om 12:22.
Oud 27 december 2008, 19:43   #133
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Er is nog steeds een verschil tussen een taal foutief spreken en schrijven en de natuurlijke evolutie die elke levende taal doormaakt middels invloeden van buitenaf.
Hopla, hier betrap ik je al op een redeneerfout. Elke natuurlijke taalevolutie geschiedt aan de hand van invloeden van buitenaf, én van invloeden van binnenuit. Maar soit...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Als ik jouw redenering moet volgen dan hadden we allemaal 100% op frans en engels moeten krijgen, want de foutieve naamvallen, toevoegsels of schrijfwijzen noemen we dan "taalevolutie"
Er is wel een groot verschil tussen een sporadische taalgebruiker - zoals jij en ik sporadisch het Frans gebruiken wanneer we bvb. in Frankrijk of in Wallonië verblijven - en een regulier gebruiker - zoals wij het Frans zouden (leren) gebruiken wanneer we naar ginder verhuizen.

En uiteraard behoort de invloed van reguliere gebruikers - ik doel dus niét op moedertaalsprekers - tot de natuurlijke taalevolutie. De Fransen noemen hun taal zélf al "la plus germanique de toutes les langues romanes", maar het Belgische (of het Zwitserse) Frans is zo mogelijk nóg "germaanser" dan het Frans van Parijs, Le Mans of Tours. Volgens jou zou de invloed van reguliere anderstalige taalgebruikers dan géén natuurlijke evolutie zijn?
Citaat:
Het afrikaans heeft zich al honderden jaren apart ontwikkeld en is daarom apart geëvolueerd.
Neemt niet weg dat het Afrikaans het Nederlands als officiële taal heeft verdrongen, pas in 1927 (of daaromtrent). In feite is het verschil tussen taal, dialect en creoolvorm vanuit taalwetenschappelijk oogpunt helemaal niet zo eenvoudig. Meer dan eens spelen immers politieke factoren mee. Waarom is het Nederlands bvb. wél een cultuurtaal, terwijl het toch wel erg nauw verwante Platduits - dat velen van ons na een korte aanpassing (in de orde van een paar uur) moeiteloos kunnen verstaan - als dialect (of een verzameling ervan) door het leven moet?

Vooral politieke factoren maakten het Afrikaans tot een aparte taal, een cultuurtaal zelfs. Zonder die politieke factoren zou het nog lang niet zo zeker geweest zijn, of het Afrikaans écht als cultuurtaal zou zijn erkend, dan wel als gecreoliseerd Nederlands. Weet wel dat het Afrikaans een paar eeuwen geleden evenveel van het Nederlands verschilde, als vandaag Belgisch Nederlands van Bovenmoerdijks Nederlands.
Citaat:
Een Nederlander die vindt dat "tafel" mannelijk is, spreekt zijn taal foutief
Mooi niet dus. Woordenboeken zijn intussen al zo aangepast dat Nederlanders mogen spreken van "de-woorden" versus "het-woorden", waarbij het verschil tussen masculinum en femininum niet langer telt. Het gemaakte onderscheid - door de Vlamingen dan - wordt evenwel ook nog steeds correct gerekend. Dus als wij het over die tafel hebben in termen van "hij" of van "zij", dan zijn beide vormen correct, ook al geven de meeste Nederlanders blijk van een andere voorkeur dan de meeste Vlamingen.

Om je maar een idee te geven hoe sterk ook politieke overwegingen meespelen, en niet alleen zuiver linguïstische. Nogal pretentieus van je dus, Nederlanders aan te smeren dat zij hun taal foutief gebruiken.
Citaat:
een Marokkaan die niet weet wat onzijdig is, spreekt foutief Nederlands. Is dat nu zo moeilijk?
Net zoals die Nederlandse scholier die 30 jaar geleden ook een punt verloor omdat hij de tafel met "hij" betitelde i.p.v. met "zij". Maar aangezien Nederlanders met 16 miljoen ruimschoots in de meerderheid zijn, wordt zoiets door de politiek zeer snel rechtgezet.

Uiteraard leggen Marokkanen lang niet zoveel (politiek) gewicht in de schaal om hun versie van het Nederlands gelegitimeerd te zien. Dat neemt evenwel niet weg dat zij onderling vaak die Marokkaans getinte creoolvorm hanteren. En wanneer we over creolisatie spreken, kan het taalkundig zo ongeveer alle richtingen uit. Er hoeft maar één radiolezer of tv-vedette te zijn van wie men het Marokkaanse idioom "cool" vindt, en dat neutrum zou wel eens veel sneller tot het verleden kunnen behoren dan wij vermoeden.

Een dergelijk fenomeen speelde zich overigens ook in de jaren 1970-1980 af, toen Nederlanders hun G-klank enorm zijn gaan verharden: de beruchte "illness of the throat". Een tijdje terug zag ik een oude uitzending van de Berend-Boudewijnkwis, uit het begin van de jaren 1970. Het viel me op hoe "zacht", hoe "Vlaams" dat Nederlands klonk, zelfs van een Amsterdams kwiskoppel. Maar in mijn kinderjaren klonk ook de Berend-Boudewijnkwis in onze Vlaamse oren hoedanook "Hollands". Maar welke Vlaming herinnert zich nog die tijden, dat het Bovenmoerdijks toch stukken minder "hard" (of "arrogant") klonk? Weinigen. Het volstaat nochtans tv-fragmenten uit de oude doos te beluisteren. Een verandering die zich op slechts een 10-tal jaren voltrok, naar verluidt door toedoen van één of andere tv- of radiolezer die zijn G zo verschrikkelijk guturaal uitbraakte, maar die dat wist te verkopen aan die "Hollandianen". En ze zijn er massaal ingetuind hé...

Het is dus heel wel mogelijk dat wij allemaal er massaal intuinen, wanneer één of andere jandoedel van Marokkaanse origine zijn idioom als "cool" weet te verkopen. Het Nederlands zou daarmee prompt een stuk "Marokkaanser" klinken. En ja... dan kan de Taalcommissie niet achterblijven, en moét zij bepaalde "vervormingen" wel gaan goedkeuren, net zoals met die mannelijke tafel indertijd. Het wegvallen van het neutrum? Waarom niet?
Citaat:
PS. en j�* ik weet dat sommige woorden hierboven verplicht met een hoofdletter moesten geschreven worden, maar omdat ik snel wil typen doe ik de moeite niet om daarvoor de shift toets in te drukken. Dit wil niet zeggen dat ik de taal verrijkend laat evolueren, maar gewoon dat ik te lui ben om ze correct te schrijven als het op hoofdletters aankomt.
Maar misschien zijn die Marokkanen gewoon, net als jijzelf, lui. Daarom denken ze niet na over het gebruik van het neutrum. Waarom zou jij je dan wel enige luiheid mogen veroorloven, en zij niet. Tenslotte, als iemand mij spreekt over "de paard", dan begrijp ik hem perfect, en wéét ik dat hij eigenlijk "het paard" bedoelt. Dat lidwoordje is dus zeker niet belangrijker dan die hoofdletter, waarmee jij nogal vrij omspringt.

Als jonge tiener brak het Frans me soms zuur op, en wist ik niet altijd wanneer "le" te gebruiken en wanneer "la". Maar ik vond er wat op, en probeerde mijn zinnen zoveel mogelijk in het meervoud te zetten, waar mannelijk en vrouwelijk beiden "les" als lidwoord hebben. Het heeft een tijdje geduurd vooraleer mijn leraar Frans dat trucje doorkreeg, maar daarna heeft hij mij - overigens volledig terecht - toch flink wat strenger aangepakt, zodat de "sekse-problemen" tot aanvaardbaarder proporties werden gereduceerd.
Oud 27 december 2008, 20:34   #134
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Enfin flamenco jongen

als ik naar Engeland verhuis en ik blijf daar consequent foutief Engels spreken en schrijven dan lever ik een "verrijkende bijdrage" aan de engelse taal zeker?

Ik heb het ook niet over het Afrikaans, tenzij je persé wil gaan bewijzen dat Noord-Afrikanen het Afrikaans spreken, maar dat laat ik volledig voor jouw eigen verantwoordelijkheid.

ik denk dat je totaal niet begrijpt wat ik bedoelde, dus ga ik je tekst niet verder ontleden. spijtig van je tijd. Misschien heeft iemand anders er iets aan. Ik alvast niet.

Daarom dus:
Citaat:
Maar misschien zijn die Marokkanen gewoon, net als jijzelf, lui. Daarom denken ze niet na over het gebruik van het neutrum. Waarom zou jij je dan wel enige luiheid mogen veroorloven, en zij niet. Tenslotte, als iemand mij spreekt over "de paard", dan begrijp ik hem perfect, en wéét ik dat hij eigenlijk "het paard" bedoelt. Dat lidwoordje is dus zeker niet belangrijker dan die hoofdletter, waarmee jij nogal vrij omspringt.
Ik "begrijp" hem volkomen jongen. Maar als jij de amerikaan zonder hoofdletter schrijft dan versta ik je dus helemaal niet als je me dat aan de telefoon vertelt! zielig hé!

Citaat:
Het is dus heel wel mogelijk dat wij allemaal er massaal intuinen, wanneer één of andere jandoedel van Marokkaanse origine zijn idioom als "cool" weet te verkopen. Het Nederlands zou daarmee prompt een stuk "Marokkaanser" klinken. En ja... dan kan de Taalcommissie niet achterblijven, en moét zij bepaalde "vervormingen" wel gaan goedkeuren, net zoals met die mannelijke tafel indertijd. Het wegvallen van het neutrum? Waarom niet?
kijk, en dat vind ik dus zo 'n ontzettend heerlijke ultieme uiting van intelligentie! eerst bewijs je dat Nederland van klank veranderde omdat ze te dom waren om het te beseffen en dan ga je MIJ betichten dat ik zou vallen voor het marokkaanse achterbuurt nederlands omdat IK het COOL zou vinden?

IK tuin er niet in jongen, JIJ tuint erin.

me dunkt ben JIJ degene die denkt dat je o zoo politiek correct bent als je marokkanen hun achterbuurttaal als "verheven" gaat beschouwen! U doet maar. ik ga daar niet mee akkoord.

Laatst gewijzigd door circe : 27 december 2008 om 20:42.
Oud 27 december 2008, 22:57   #135
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
me dunkt ben JIJ degene die denkt dat je o zoo politiek correct bent als je marokkanen hun achterbuurttaal als "verheven" gaat beschouwen! U doet maar. ik ga daar niet mee akkoord.
Me dunkt ben jij degene die niet de essentie van deze discussie begrepen hebt. Nergens heb ik de achterbuurttaal als "verheven" naar voren willen schuiven. Wel maakt achterbuurttaal deel uit van de natuurlijke evolutie van een taal. Dat is altijd zo geweest, en ik zie geen reden waarom dit zou veranderen.

Waarom, dacht je, zijn bepaalde stadsdialecten veel sterker articulerend dan de dialecten uit de onmiddellijke landelijke omgeving? Waarom spreekt men in Gent bijvoorbeeld van een "weurtellll", waarbij de slotletter enorm wordt "opgeblazen"?

Omdat de arbeiders uit de achterbuurten, die tijdens de Industriële Revolutie in zeer lawaaierige fabriekshallen tewerkgesteld waren wel zwaar moesten articuleren, omdat ze zich anders niet verstaanbaar konden maken. En waar stonden aanvankelijk al die fabrieken? In de stad!

Is die achterbuurttaal daarom "verheven"? Zal je me nooit horen beweren. Toch zijn de meeste stroppen wel degelijk gehecht aan hun dialect, en is dit één van de vele folkloristische vetes met hun Antwerpse lotgenoten.

Maar het is wel een staaltje van natuurlijke taalevolutie. Net zoals toen onze contreien door de Spanjolen onder de voet werden gelopen, en een aantal woorden van Spaanse origine onze taal binnenslopen. In Brussel opgepakt worden wegens openbare dronkenschap kost je zo een nachtje "amigo". En wel omdat die Spanjolen in het woord "vroente" (openbare plaats), dat in Brussel ongeveer als "vriente" werd uitgesproken gewoon het woord "vriend" meenden te herkennen. Zo simpel ligt het.

Vandaag lopen heel wat "taaleigenaars" op met de wortels van onze moedertaal, precies omdat die wortels zeer ver teruggaan in de tijd, maar ook zeer ver in de ruimte. Als één van die wortels zich nu uitstrekt richting Marokko, waarom zouden wij dáár dan wél wat op tegen hebben, terwijl het verkeerdelijke gebruik van het woord "vriend" velen van ons net charmeert?

Tot slot: het Nederlands is helemaal niet uniek inzake het bereik van zijn wortels. Franstaligen, Engelstaligen, Chinezen, Arabieren, Russen... allemaal kunnen ze wel redenen verzinnen om hun taal speciaal te vinden en boven andere talen te verkiezen. Maar of je natuurlijke taalevolutie nu "verheven" vindt, dan wel "schabouwelijk", aan het objectieve gegeven achter de vele mechanismes waardoor talen van nature evolueren verandert dit niets.
Oud 1 januari 2009, 19:05   #136
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke vorm die ingaat tegen de natuur is volgens mij een uitzondering die niet opgelegd mag worden als de norm, het is een uitzondering binnen de natuur, dus zo laten zoals het is !
Wat vreemd uitgedrukt. Heb je nu geïmpliceerd dat het OK is omdat het in de natuur voorkomt, of dat homoseksualiteit niet natuurlijk is?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagopakajmer Bekijk bericht
4. Wat is uw mening t.o.v. bepaalde progressieve ideeën (euthanasie, homohuwelijk)?
Als er geen pro-homoseksuele propoganda gemaakt wordt, vind ik het logisch dat deze bemoediging werkte en er niemand ongelukkig was omdat er geen homohuwelijk mocht. Maar met de komst van de materialistische cultuur, na de christendom, is het normaal dat deze fenomenen terugkomen (net als het fascisme, evolutietheorie etc. zijn teruggekomen) De oplossing van dit vraagstuk is pro-homoseksuele propoganda stoppen (televisie, films, etc) en aan de mensen uitleggen dat de man een orgaan heeft die in een orgaan van de vrouw past en dat ze beiden een voortplantingsstelsel hebben, die er is om zich voort te planten.
And what about this: de Kerk was fout dus laat ons allemaal terugkeren naar de happy situatie van voordien?
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2009, 20:40   #137
Lincoln

Standaard

*Knip*

Laatst gewijzigd door Lincoln : 1 januari 2009 om 20:41.
Oud 6 januari 2009, 19:24   #138
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

Welke definitie voor allochtonen werd hier toegepast?

K. Marx

Laatst gewijzigd door Koerd : 6 januari 2009 om 19:24.
Koerd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be