![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: ik denk dat.. | |||
creationisme juist zit |
![]() ![]() ![]() |
5 | 8,20% |
het creationisme ernstig genomen moet worden |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,28% |
ik geloof in de schepping, maar niet letterlijk (specifieer hoe dan wel) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,92% |
dat de evolutie (kosmologisch, geologisch, biologisch) juist zit |
![]() ![]() ![]() |
51 | 83,61% |
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Staatssecretaris
|
![]() Blijkbaar heeft de ex-opperchristen van Belgie op een andere manier de Bijbel gelezen dan de christenen op dit forum:
Vraag: Sommige mensen geloven dat God echt de wereld met Adam en Eva geschapen heeft, en dat mensen niet afstammen van apen. Ze vinden dat kinderen dat niet mogen leren in de scholen. Wat denkt u? Danneels: Dergelijke uitspraken zie je gelukkig nog niet bij ons in de scholen. Zoiets zeggen is typisch Amerikaans. Daar zijn mensen die denken dat God de evolutie gestuurd heeft zoals een treintje. Maar de evolutietheorie (waarin staat dat mensen afstammen van de apen) kun je niet zomaar naast je neerleggen. Dat is wetenschappelijk bewezen. Wil dat zeggen dat God zich niet met zijn schepping bezighoudt? Nee, maar dat de evolutie uit zichzelf zo loopt. God heeft er geen wekker bij gehouden en gezegd: 'Nu zullen we dit maken en vervolgens dat.' De hele schepping is niet te vergelijken met een trein die een bepaalde richting neemt en vervolgens een andere richting uitgaat. God heeft gewoon een richting aangegeven van wat een mogelijke evolutie kan zijn. In die zin is het verhaal van de schepping volmaakt te verzoenen met de evolutietheorie. bron: http://bop.vgc.be/tijdschriften/kits...interview.html
Laatst gewijzigd door Maes_P : 8 juni 2008 om 08:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Banneling
|
![]() Altijd maar gedurfde stelling, maar geen enkel bewijs of onderbouwing !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geen uitleg nodig: "ik zeg het dus het is zo". Easy 'nuff.
Laatst gewijzigd door Maes_P : 8 juni 2008 om 09:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Misschien heeft één en ander méér te maken met dat ik me beter dan jij in andermans gedachtegangen kan inleven. Dat inleven doe ik naar het voorbeeld van onze Heer Jezus Christus Zélf, Die daarin ontzaglijk bedreven was en met wiens inlevingsvermogen vergeleken het mijne maar klein bier is hoor... Citaat:
Maar in tegenstelling tot de Bijbel die een afgesloten stuk vormt, blijft de Traditie open. Toen de Kerk in conflict kwam met de wetenschap, ten tijde van Galilei, heeft zij geenszins de Bijbel willen aanpassen. Daarin is zij heel goed geslaagd, behoedster van de Blijde Boodschap die zij is. Wel koos zij ervoor de Traditie (en dus niet de Bijbel) voortaan op een andere manier te beleven en tot stand te brengen, een manier waarin ook plaats is voor wetenschap. Dat stelt haar in staat de vinger aan de pols van de steeds evoluerende samenleving te houden, en op veranderingen in te spelen - zelfs al gaat dit naar mijn aanvoelen nóg te langzaam en te moeizaam, maar goed... da's een andere discussie die we hier niet moeten voeren. Overigens moet het me van het hart dat jij je nogal ongegeneerd het recht toeëigent te beslissen wie wél een "echte" christen is, en wie niet. Wat de beleving van mijn geloof betreft ben ik maar aan Eén Iemand verantwoording verschuldigd, en Die Iemand heet absoluut niet Dirk001! Over het algemeen heb ik het niet voor lui die zichzelf rechten toeëigenen die de Drieëne God uitdrukkelijk Zichzelf heeft voorbehouden. Zulke lui denken immers maar al te snel dat ze zélf God zijn. Ze zijn... gek en zelfs gevaarlijk... |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Even terzijde, maar het lijkt me sterk dat Danneels dat létterlijk gezegd heeft. Iemand die ook maar een beetje op de hoogte is - en Danneels is allesbehalve een dommerik - weet dat het "afstammen van apen" onzin is. Geen enkele wetenschapper beweert dit. Danneels zou moeten weten dat er gesproken wordt over "gemeenschappelijke voorouders". Indien hij dit inderdaad letterlijk heeft gezegd, vraag ik me dan ook af wat de bedoeling is van zijn uitspraak.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 juni 2008 om 17:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Minister
|
![]() Het enige dogmatische denken herken ik hier echter alleen bij de linksen, die hier voor de lol even denken de "atheist" én Bijbeldeskundige te kunnen spelen. Ze nemen klakkeloos alles over wat ze lezen op enkele obscure websites en durven duidelijk niet meer na te denken over de Bijbel. Ze wijzen het al bij voorbaat af. Dat is toch het typevoorbeeld van dogmatisch denken.
![]() |
![]() |
#268 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk er inderdaad niet over na omdat ik het onding nooit gelezen heb. Ik heb het wel eens geprobeerd maar werd misselijk voor de zevende dag van de schepping. Wat een nonsens!
![]() |
![]() |
#269 |
Minister
|
![]() Ziedaar het bewijs van mijn stelling. Dogmatisch denken zonder meer. "Ik wijs het af ook al ken ik er niets van". Wat vooringenomenheid betreft kan dat wel tellen als statement.
![]() |
![]() |
#270 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vond de bijbel gewoonweg niet zo interessant en niet zo relevant.
Ik zie ook geen reden waarom dat zo zou zijn - puur omdat het een oud boek is dat veel heeft betekend voor andere mensen?
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#272 | |
|
![]() Citaat:
Het gaat hier over letterlijke bijbelinterpretatie tegenover wetenschap, en als ge hierover niks te zeggen hebt kunt ge uw links-rechts obsessie misschien houden voor het economisch forum ofzo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niks. Nada. Noppes. Het is zo een subjectief werk, dat door zoveel mensenhanden heen is gegaan, dat het compleet niet strookt met de werkelijkheid en enkel de religieuze gedachtestroom van de eeuwen juist na 0 AD weergeeft. Het is een moraliserend werk, fabels en parabelen die dienen om mensen iets te vertellen. Thats it. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Trouwens U gaat uit van een vals dilemma. Het is niet óf "het creationisme" óf de gangbare verklaring die door (atheïstische) wetenschappers naar voren wordt geschoven. U maakt er een beetje een zwart-wit tegenstelling van. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als er hier iets "idioot" is, dan zullen het wel Uw honderen niets ter zake doende postings zijn, die allemaal uit 1 of 2 zinnen bestaan en geen enkel inhoudelijk argument bijdragen. Ik zou toch dringend echt een andere plaat opleggen.
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ps, ik heb het woord "idioot" niet gebruikt, wel "nonsens". Maar om U tevreden te stellen: ik vind het inderdaad idioot dat "licht van duisternis werd gescheiden" en dat voordat er ook maar één ster was geschapen. En het dag en nacht noemen vooraleer de aarde is geschapen is ... geen woorden voor.
![]() |
![]() |
#279 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Europees Commissaris