![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen ik een jaar of 11 was ben ik naar een katholiek internaat gegaan. Ik herinner me dat ik op die leeftijd als enigste van de klas, na de les welliswaar, naar de priester-leraar gegaan ben om hem te zeggen 'ik dank dat er zo'n lichtje in me brand', naar aanleiding van zijn les over 'roeping'. Maar tegen het einde van de humaniora zagen de meeste paters/priesters aldaar me liever gaan dan komen. Ik heb zelfs het verbod gekregen op een bepaald moment vragen te stellen in de les godsdienst. Instituten willen controle, geen vragen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 oktober 2008 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar we werden bijwijlen ook erg vriendelijk en welwillend ontvangen, en kregen prompt een kopje koffie of een pintje aangeboden. Overigens, wat je voorstel betreft het bij een foldertje in de bus te houden, even dit: iedereen die in het verenigingsleven geëngageerd is - en of het nu een parochie is, dan wel de fanfare, de duivenmelkers of de voetbalclub - wéét hoe moeilijk je nieuwe krachten recruteert. Een briefje volstaat dan niet; het enige wat helpt - en dan nog niet eens altijd - is een persoonlijk contact. Spijts onze overvloed aan communicatiemiddelen - telefoon, gsm, e-mail - slaagt deze samenleving steeds minder goed in persoonlijke communicatie, van mens tot mens, onder vier ogen. Het lijkt wel of men geen persoonlijk contact meer w�*l; of men dat persoonlijk contact wil vervangen door alle nieuwe media die ik zojuist heb opgesomd. Blij als ik ben met al die nieuwe mogelijkheden, waarover vorige generaties niét beschikten, ben ik er als de duivel voor als men persoonlijke contacten zou gaan opofferen aan contacten per internet, telefoon of gsm. Bovendien is het opvallend hoe moeilijk mensen zelfs hun telefoon nog opnemen, en hoe makkelijk ze de oproeper doorschakelen naar hun voicemail of hun antwoordapparaat. En hoe lang duurt het soms vooraleer je een mail beantwoord krijgt? Of nog anders gezegd: hoe méér communicatiemogelijkheden we hebben, hoe moeilijker de communicatie kennelijk verloopt. En dan stel jij voor dat we het maar moeten laten bij een foldertje in de bus? Sorry, maar een samenleving waarin persoonlijke contacten sterk in de verdrukking raken, sméékt juist om een beetje tegengas. Sta me tenminste die tegengas toe. En mocht ik - of iemand anders - ooit aanbellen bij jou, wees dan tenminste niet bang en tenminste zo sportief me beleefd en vriendelijk af te wimpelen: "Sorry meneer, ik ben niet geïnteresseerd." We zullen écht niet verder aandringen hoor, we zijn op dergelijke antwoorden voorbereid. En vooral: even goede vrienden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je stelt bijvoorbeeld dat agnosten niet-gelovigen zijn omdat ze geen antwoord zoeken op de drie levensvragen (van Kant veronderstel ik). Maar hoe noem je mensen die levensvragen bijstellen bijvoorbeeld (zoals 'Wat kan ik geven?') en zich vragen stellen over die levensvragen zonder te pretenderen een antwoord te zoeken of te kunnen geven op die vragen? voor mij is er geen tegenspraak tussen agnostiscime en geloof. Deze classificatie sterkt me slechts in mijn 'geloof' dat ik daar niet aan wens mee te doen. Men deelt me maar in waarbij men goesting heeft. En ik wens me niet bezig te houden mensen op die manier in te delen en een waardeoordeel erover uit te spreken. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 oktober 2008 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ze hebben me doorgedelibereerd, waarschijnlijk omdat ze van me afwilden. Of misschien eerder omdat mijn goede resultaten voor alle andere vakken een herexamen voor godsdienst niet konden verantwoorden. Hoedanook, ik bewaar over het algemeen erg goede herinneringen aan mijn collegejaren - ook een katholieke instelling. Eigenzinnigheid is misschien wel alle pubers eigen, maar degene van onze klas die meermaals twee dik lag met de leraren godsdienst - toen nog het merendeel priesters - was ik toch wel. Geregeld vloog ik buiten; en toen ik tijdens een bezinningsweek verbod kreeg om de spreker van dienst vragen te stellen - men had toen iemand van het bisdom uitgenodigd, geloof ik, 's mans naam ontsnapt me - lapte ik dat verbod even zo leuk aan mijn laars... ... met als resultaat dat dit me die avond een hele leuke privébabbel opleverde met die spreker, in de bar van het bezinningstehuis waar we toen logeerden. Onze leraar godsdienst kon me zowaar rauw opvreten, maar het pleit tenminste voor hem dat hij nooit echt wraak heeft genomen hiervoor. De naam van die spreker ben ik dus vergeten, maar het gesprek staat me nog vrij vers voor de geest. We hadden het over "ketterijen", en het kwam erop neer dat instituten nu eenmaal ketters nodig hebben, hoezeer die instituten die ketters misschien ook haten. Een instituut dat geen ketters duldt wordt onzuiver; ketters zuiveren in zekere zin het geloof weer uit, door het instituut steeds opnieuw te dwingen tot herbronning. Niet voor niets is het woord "ketter", via de katharen, afgeleid van het Grieks καθαρος: zuiver. Misschien dat jij een gelijkaardige roeping had als ikzelf, nl. die van ketter. Een medekatholiek op dit forum - ik geloof dat het Jan van den Berghe was, die ik overigens erg respecteer - heeft me ooit van heresie (ketterij) beticht. Ik vrees een beetje dat die betichting niet geheel onterecht is. Maar ik voel me redelijk goed in die rol, en ik ervaar het niet als in tegenstrijd met mijn geweten. Dus... Zelf blijft de figuur van Franciscus van Assisi me enorm boeien. Hoewel hij vandaag als heilige wordt vereerd door de Kerk, heeft het op een gegeven ogenblik in zijn leven niet veel gescheeld, of hij werd als ketter veroordeeld, en eindigde dan misschien op de brandstapel. Een instituut neigt inderdaad méér naar controle dan naar vragen. Het is aan de ketters om vragen te blijven stellen, zodat het instituut daar niet omheen kan, en zichzelf steeds opnieuw moét herbronnen. In de katholieke Kerk heden ten dage kan je je het gelukkig stukken makkelijker veroorloven ketter te spelen dan in de Kerk anno 1250. En dat is maar goed ook! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#126 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dan wil ik graag aanstippen dat agnostici en atheïsten alles behalve "onverschillig" zijn tegenover "het onbekende" - ze leggen misschien eerder de prioriteiten op het leven in het "hier en nu" en het ageren om de wereld een betere plaats te maken om in te leven, niet voor een "beloning" in een hiernamaals of om een "bestraffing" in de "hel" te kunnen ontllopen. Hun overtuiging is eerder gestoeld op een weigerachtigheid om een moraal "op gezag" aan te nemen. Een gezag dat voor kort nog aannam dat er "arme zielen" in een vagevuur moesten "lijden" zonder enige schuld en na enkele honderden jaren tot de conclusie kwam dat dat "vagevuur" niet bestaat ! Aan een dergelijke "religiositeit" heb ik bv. geen boodschap. Maar een harde ontkenning van het feit dat een "ongelovige" geen spiritualiteit zou kennen, is een misvatting... In de praktijk stel ik vast dat agnostici en atheïsten doorgaans verdraagzamer met gelovigen en religie omgaan dan omgekeerd ; de voorbeelden van zeer hoogstaande morele filosofen en andere personen die als ongelovige geboekt staan spreken voor zichzelf.
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik deel dergelijke ervaringen. Het hele tweede secundair lang maakte ik niet bepaald veel vrienden bij de leerkrachten godsdienst. Ik vraag mij dan toch af hoe men zo kan blijven reageren als iemand je vertelt wat ze overduidelijk ook wel weten.
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Agnostici hebben in die zin een streepje voor dat zij, als puntje bij paaltje komt, eigenlijk de rationeelste houding aan de dag leggen: wij kunnen niet weten of er al dan niet een god bestaat. Anderzijds is er dan weer mijn eigen gevoel van opstand tegenover dat niet-kunnen, een irrationeel gevoel. Maar ik heb dan ook nooit gesteld dat geloof rationeel is. En... als geloof niet rationeel is, is atheïsme dat ook niet. Atheïsten mogen dit opstandige gevoel tegenover het niet-kunnen vanwege agnostici dan oplossen door te stellen dat er geen antwoorden zijn op de DGL'en, ook die stap kan rationeel onmogelijk geduid worden. Maar nogmaals, nergens wens ik in deze een waardeoordeel te vellen. Als agnostici tevreden zijn met dat gevoel van niet-kunnen, wie ben ik dan om hun die tevredenheid te ontzeggen, laat staan hen daarvoor te bekritiseren. Hoogstens kan ik er uiting aan geven dat dit niet-kunnen bij mij een onvoldaan, onbevredigend gevoel achterlaat. Maar daarom ben ik niet beter of slechter dan agnostici. En jegens atheïsten geldt hetzelfde: het is niet omdat zij ervan overtuigd zijn dat de DGL'en geen antwoord kennen, dat zij daarop inferieur of superieur zouden zijn. Het zijn enkel de lui die anderen de wijze waarop zij met de DGL'en omgaan betwisten die op mijn tegenwerking mogen rekenen: bij uitstek intolerante lui, zoals bepaalde fundamentalistische gelovigen en de anti-gelovigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als jij tot de conclusie komt dat we een toeval zijn, waarvoor geen verdere verklaring hoeft - per definitie, want het toeval hoeft niet verklaard te worden, er is gewoon geen verklaring nodig - dan is het verre van mij om je daarop af te rekenen. Evenwel, als jij zou beweren - wat ik je overigens nog niet heb horen doen - dat jouw omgang met de DGL'en op wetenschap stoelt, en dat de aanpak van de gelovige bijgevolg op niets meer dan lucht is gebouwd, dan zou ik je wél van weerwoord dienen. Sedert dat we mekaar hier kennen op dit forum, moge het je waarschijnlijk al wel duidelijk zijn dat ik vaak in de clinch ga met de niet-gelovigen hier die hun overtuiging op wetenschap baseren, en bijgevolg de gelovige diens waarheid ontzeggen. En dié niet-gelovigen, mijn beste, geef ik met plezier het epitheton "anti-gelovig". De andere niet-gelovigen daarentegen - en dat betreft gelukkig de meerderheid - kunnen op mijn welwillendheid blijven rekenen. Overigens is het ook zo dat je me evengoed zal horen ageren tegen de gelovigen zélf die niet- of anders-gelovigen op de korrel nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je lijkt te suggereren dat de geloofsbeleving (in casu bij katholieken) zich concentreert rond de beloningen in het hiernamaals. Niks is minder waard. De katholieke Kerk mag dan een fiks aantal zwarte geschiedenispagina's op haar conto hebben, je mag niet vergeten dat zij eeuwenlang een voortrekkersrol heeft gespeeld inzake ziekenzorg, opvang voor weeskinderen, scholing enz... enz... Zelfs tijdens de "donkere middeleeuwen" was het christelijke Europa, wat die zorg voor de naaste betreft, ver vooruit op de rest van de wereld. Toch wel het beste bewijs dat de kern van haar boodschap - het Evangelie - geenszins alleen maar zinspeelt op het hiernamaals, maar véél meer op het hiernumaals. Een heel simpel voorbeeld, dat overigens niet alleen door de katholieke Kerk wordt gepredikt, maar door vele christelijke Kerken, en zelfs door mensen van andere overtuigingen: het is beter te geven dan te krijgen. Zelfs voor wie niet in een hiernamaals gelooft, blijft het gevoel van voldoening om iemand anders simpelweg een plezier te kunnen doen. Wat dat betreft verschillen gelovigen en niet-gelovigen doorgaans niet zoveel van mekaar, voor het geval je mocht denken dat elke gelovige met het hiernamaals in zijn hoofd zit, telkenmale hij iemand een gratuïet plezier doet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik relateer het spirituele vooral aan het irrationele in de mens. Spiritualiteit kan je bezwaarlijk als een manifestatie van de rede beschouwen. Daarom geldt zeker voor de atheïst dat ook hij een spirituele dimensie aan zijn leven kan geven. Immers, zijn omgang met de DGL'en is evenmin op rede gebaseerd als de omgang daarmee vanwege de gelovige. Ook atheïsten zijn een tikkeltje irrationeel - misschien horen ze het niet zo graag. (De enigen die louter rationeel met de DGL'en omgaan zijn de agnostici: zij stellen gewoon dat ze die Vragen niet kúnnen beantwoorden. En zelfs agnostici kunnen spiritueel zijn; atheïsten dus des te méér.) Citaat:
Anderzijds maak jij misschien dezelfde fout die ik bijna maakte: alle gelovigen opzadelen met het hatelijke anti-discours vanwege een bepaalde groep gelovigen. Nu weet ik ook wel dat een woord als "anti-niet-gelovige" belachelijk klinkt, maar misschien eens nadenken over een neologisme om gewone (tolerante) gelovigen te onderscheiden van intolerante fundamentalisten. Misschien dat dit je je mening doet herzien. Citaat:
Maar er zijn talloze zeer hoogstaande morele figuren die niettemin als gelovig bekendstaan. Ik wil geenzins de indruk wekken dat jij suggereert dat je hoogstaande moraal koppelt aan de status van niet-gelovige, net zomin als ik die koppel aan de status van gelovige. Maar ik werp het maar even tegen, t.b.v. hen die hieruit munt zouden willen slaan voor een zoveelste rondje bashen.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie... ![]() Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 19 oktober 2008 om 17:22. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wij vinden jou een lul, Bart Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 19 oktober 2008 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik begrijp dat je geen waardeoordeel wil vellen in je classificatie, maar gaat dat ook op voor degenen die je als 'anti-gelovigen' classificeert. Die lijken slechts te kunnen bestaan in funcie van gelovigen, alsof hun 'geloof' slechts het ontkennen of aanvallen van het geloof van anderen zou kunnen bevatten. Deze 'ketter' is even oud als jij en besliste niet het instituut van binnenuit te veranderen maar in het leven proberen te staan, alhoewel met een lichte neiging tot afzondering welliswaar. Mijn ervaring met het katholiek college leerde me dat we allemaal mensen zijn. Ik heb naderhand nog met priesters samengewerkt in wederzijds respect. Verschillende van mijn vrienden uit die tijd zijn 'rabiate' atheïsten 'geworden'. Ik heb het onderscheid tussen mens en instituut gemaakt meer dan verschillende van hen denk ik, waarmee ik niet wil zeggen dat atheïsme een filosofie is die slechts kan stoelen op een zich afzetten tegen een religie. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 oktober 2008 om 17:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Verre van. Alleen heb ik mij die vraag nooit gesteld, omdat ze me redelijk irrelevant lijkt. Niettemin erken ik - lees maar mijn posting aan roger verhiest hierboven - dat ook agnosten, zelfs al zouden zij een rationele keuze maken, hun leven een spirituele dimensie kunnen geven. En dat lijkt me van veel groter belang dan je afvragen in hoeverre je kan weten het antwoord op de DGL'en te weten te komen. Of anders gezegd: ik vind je opmerking dat zelfs het agnosticisme niet (altijd) geheel aan 's mensen irrationaliteit ontsnapt héél terecht. Agnostici zijn tenslotte ook mensen hé... ![]() ![]() Citaat:
Als ik een neologisme creëer, dan komt het mij toe daaraan een betekenis toe te kennen. En ik beschouw als anti-gelovig inderdaad die mensen wier allergie voor het geloof zulkdanige vormen aanneemt dat zij het bashen niet kunnen laten. Uiteraard zijn anti-gelovigen per definitie niet-gelovig, maar het omgekeerd geldt niet: lang niet elke niet-gelovige is anti-gelovig. En gelukkig maar. Maar evengoed erken ik het aandeel vanwege sommige gelovige inzake het in diskrediet brengen van atheïsten en agnostici, en de wijze waarop beiden met de DGL'en omgaan. Ook voor die fundamentalisten zou er een neologisme mogen uitgevonden worden. Want zelfs lang niet alle fundamentalisten viseren agnostici of atheïsten. Misschien heb jij een suggestie voor een neologisme om dat soort intolerante lui aan te duiden? Citaat:
Citaat:
![]() Even ernstig nu. Ook mijn klasgenoten waren en zijn allesbehalve pilarenbijters. Dat weerhoudt hen niet degenen die gelovig (gebleven) zijn te respecteren, en wederzijds. Ook ik geloof niet dat atheïsme par force moet stoelen op een zich afzetten tegen geloof. Juist daarom heb ik het neologisme "anti-gelovig" naar voren geschoven, om dat segment van de atheïsten te onderscheiden van hen die gewoon atheïst zijn uit overtuiging. Tot op dit forum toe onderscheid ik (minstens) twee soorten atheïsme:
Men atheïsten die hun overtuiging baseren op hun oprechte omgang met de DGL'en heb ik niets dan respect. Diegenen die hun jeugdtrauma's met me willen delen, mogen op mijn begrip en mijn respect rekenen. Diegenen echter die me hun jeugdtrauma's in de schoenen willen schuiven, mogen een ander paar schoenen zoeken. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als ik het toeval beschouw als Toeval (met hoofdletter dus), dan is dit inderdaad niet gebaseerd op weten - dus niet op wetenschap - doch op geloof. En wat wetenschap "eigenlijk niet mag", mag geloof wél. Als je de wijze waarop mensen omgaan met de DGL'en afrekent op het loutere weten, dan is inderdaad iedereen een agnosticus. Ik heb daarmee weinig moeite, en ik herken me er zelfs in. Maar geloven is niet hetzelfde als weten. "Geloven" speelt zich af op het irrationele, dit i.t.t. "weten". Geloof kan zich dus allerlei rare en onlogische (irrationele) bokkensprongetjes veroorloven. Dus ook de "keuze" - als het al een keuze betreft - tussen het beantwoorden van de DGL'en door al dan niet een god te postuleren, of zelfs de keuze tussen het al dan niet beantwoorden tout court van de DGL'en, of welke keuze dan ook... ... zolang die keuze maar in alle oprechtheid geschiedt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik ben 100% voorstander om iedereen voor zijn eigen verantwoordelijkheid te stellen ivm medische kosten. Maar dat willen velen niet. Ze hebben liever dat iemand anders hun rekening betaalt. Trouwens waarom moeten we betalen voor die vaccinaties ? Ik stel voor dat iedereen die zelf betaalt ipv de sociale zekerheid ... . Ivm de vaccinaties ... de atheisten zijn altijd de eerste om te zeggen dat wij hen niks mogen opleggen, maar omgekeerd willen ze ons wel dingen opleggen. Heel erg eigenaardig. Ik ben voor keuzevrijheid maar blijkbaar zijn anderen voor een politiestaat waar de overheid alles beslist voor u. Ter info dat noemen we dan een dictatuur. Laatst gewijzigd door dirk001 : 19 oktober 2008 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Serieus nu. Mijn deurbel is vrij beschikbaar voor iedereen die ze nodig heeft een daarmee versta ik: vrienden, kenissen en ieder die in nood is. Bijvoorbeeld: in de dertig jaar dat ik hier woon heb ik enkele mensen (al dan niet dronken) gehad die met hun wagen uit een nabije bocht in de gracht waren gevlogen en midden in de nacht om hulp kwamen vragen. Daar heb ik geen probleem mee. Ook met mensen die in de put zitten en het nodig hebben om hun hart te luchten heb ik geen probleem. Met zo'n mensen heb ik honderden uren gepraat, aan de telefoon of persoonlijk (helaas hebben er sommige toch zelfmoord gepleegd). En niet uit Christelijke naasteliefde, niet om een beter plaatsje in de hemel, maar omdat ik mens ben en de verantwoordelijkheid daarvoor opneem. Waar ik wel een probleem mee heb is mensen die bellen of mij opbellen om hun geloof, ideologie of zeep te verkopen. ALs ik iets nodig hebben zal ik er wel om vragen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#137 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#138 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#139 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Heb je al ooit eens een EQ-test gedaan? (niet te verwarren met IQ)
![]() |
![]() |
#140 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat is wat jij toch wel doet met je voorgaande posten. ![]()
![]() |