![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb al onderstreept dat er geen zekerheid is dat noemen/heten een gallicisme is. Er zijn handboeken die dat betwijfelen en benadrukken dat het een regionalisme is dat al heel lang in de Vlaamse dialecten bestaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bon, ik heb me vroeger altijd verzet tegen het gejij en gejou in Vlaanderen, maar onder invloed van uitlatingen zoals de uwe heb ik radikaal mijn kar gekeerd: ik ijver nu voor meer Noord-Nederlandse elementen in onze dagelijkse taal. Hoe meer hoe liever, hoe sneller het Vlaamsnationalistische Belgicisme zal verdwijnen.
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Noord-Nederland gebruikt men in het Saksisch dialectgebied trouwens geen jij en je... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Akkoord. Punt is dat de Vlaamse particularisten jij/jou, net als de Belgicisten, aanvoelen als "Ollands" en het daarom verwerpen. Om diezelfde reden gebruik ik jij/jou nu zoveel mogelijk. Mijn kinderen gebruiken bijna niet anders meer, hoewel ik het hen anders aangeleerd heb.
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met mijn kinderen spreek ik dialect, zo puur mogelijk. AN zullen ze later leren. Ik vind het belangrijk dat kinderen de twee beheersen, maar dan wel duidelijk gescheiden van elkaar. Niets vind ik afschuwelijker dan tussentaal en verkavelingsvlaams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook niet vergeten dat de moeder van papa Michel ook gewoon een vlaamse madam was.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mag ik u zeer hartelijk bedanken dat dank zij het keren van uw kar, de taalgrens deze keer niet opgeschoven zal worden. Dat waardeer ik uit de grond van mijn Vlaams-nationalistisch flamingantistisch hart.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nu is dat voorbij; in Waalse gezinnen met slechts 1 Vlaamse ouder wordt die fout niet meer gemaakt. Die kinderen zijn in meerdere of mindere mate tweetalig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De taal is inderdaad maar een begin. Wat je zegt en hoe je het zegt heeft gevolgen, in dit geval zelfs politieke gevolgen. De taal is één van de elementen die eenheid smeedt, of verbrokkeling produceert. Zoals de Belgische staatsgreepsplegers in 1830 goed begrepen hadden, is elk militant uiteengroeien van de standaardtaal in Vlaanderen en Nederland goed voor België en slecht voor de Nederlandse eenheid en dus voor Vlaanderen. Vlaanderen kan op zijn eentje de francofonie en de gevolgen van 180 jaar België niet aan, zoals de realiteit elke dag aantoont. Om dat te counteren hebben we op zijn minst Nederland nodig.
![]() |
![]() |
#290 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is dus duidelijk dat het E. Gidius niet te doen is om een correcte analyse van taal, maar zijn mening over een taalkundig fenomeen baseert op politieke motieven, i.e. ideologie. Oke, goed.
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
|
![]() Op Nederland moet je ook niet te veel rekenen. Hun houding in de Fortis-zaak was duidelijk genoeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je de analyse (heb je een url nodig?) van de Schoofzak gelezen hebt, dan weet je dat hij zijn pleidooi voor het verkavelingsvlaams uitdrukkelijk baseerde op politieke motieven. Ik heb daarop geantwoord op hetzelfde niveau, meer niet. Mijn taalkundige en socioculturele kritiek blijft dus overeind.
![]() |
#293 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
En dat wat men nu voor 'heten' gebruikt : 'noemen', gewoon een letterlijke vertaling is uit het Frans en op zich niks te maken heeft met de West-Vlaamse variant, omdat die taalkundig wel correct is en 'noemen' niet. De (radio)reclame van Belgacom zegt duidelijk : 'contacteer ons'. Ook dit is een letterlijke vertaling uit het Frans. In het NL zeg je gewoon 'neem contact met ons op'. Ook hier erger ik me wel 's blauw aan.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 19 november 2008 om 13:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Integendeel: Nederland heeft juist zeer goed zijn huiswerk gemaakt en zijn nationale belangen uitstekend behartigd. Als Vlaanderen niet afhankelijk geweest was van België, hadden wij dat ook kunnen doen. Als we gewoon een deel van Nederland waren geweest, was Fortis-Vlaanderen nu een Vlaams staatsbedrijf. "België" heeft dat verhinderd en verkocht liever aan Frankrijk, daarmee doende wat het al altijd gedaan heeft: Vlaanderen uitgeleverd aan Parijs.
“Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and then beat you with experience.” - Mark Twain Laatst gewijzigd door E. Gidius : 19 november 2008 om 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar neen, ze geven het liever in Franse handen ! Wat heb je dan aan een vaderland dat zelfs niet vaderlandslievend handelt.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 19 november 2008 om 13:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat je het niet leuk vindt, is duidelijk. Dat is echter redelijk irrelevant. Wat telt is of mensen elkaar verstaan. En ja, enkele miljoenen (hooguit) doen dat, als ze dat woord in die betekenis gebruiken. Tenzij je, en dan herhaal ik mijn vraag, nog wat extra relevante kenmerken weet voor taal buiten 'men verstaat elkaar'?
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
|
![]() Citaat:
Vlaaanderen is binnen Nederland een perifere streek. En indien dat zo was, dan was Dexia ook al lang in Franse handen; de Belgen binnen Dexia bieden echter heel wat meer weerwerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
|
![]() Dexia wordt wel verdedigd. Bij Fortis was het door de achterbakse manier van handelen door de Nederlanders een onbegonnen zaak. Maar dat is een andere topic.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ze durfden niet...
![]() |