Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2012, 14:00   #1761
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De Belgische overheid heeft die keuze trouwens al een tijdje geleden gemaakt.
Daarom dat hij nu begint te zagen over zijn geliefde religieus huwelijk.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 14:02   #1762
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Naar de kerkelijke leer zijn beide partners bij de huwelijksplechtigheid volledig gelijkwaardig. Man als vrouw vallen onder dezelfde voorwaarden als het gaat over ongedwongenheid, vrije wil en persoonlijk engagement.

Er kan inderdaad altijd een brochure opgesteld worden over de nulliteit van religieuze huwelijksceremonies. Waarom die dan enkel gericht zouden moeten zijn op de vrouw, is me een raadsel. Die informatie is immers dezelfde voor beide partners.
ik wil nog de eerste religieus gehuwde koppels zien waarbij de vrouw als kostwinner (mèt sociale zekerheid) fungeert en de man als onbetaalde huishouder en kinderverzorger zonder enige sociale verzekering.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 4 december 2012 om 14:02.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 14:04   #1763
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België is iedereen dat stelsel te kiezen dat zijn of haar voorkeur wegdraagt en het best past bij een aantal parameters. De notaris heeft de plicht de betrokkenen daarover te informeren.

Mij een raadsel waarom u ogenschijnlijk die vrijheid wilt inperken of op z'n minst wil afdoen als onnuttig en verwarrend.
welke vrijheid perk ik in? mag ikzelf nog de vrijheid hebben om bepaalde keuzes DOM te vinden? Met name het huwen onder gescheiden huwelijksstelsels en dan stoppen met werken zonder dat je uit een adelijke familie komt?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 4 december 2012 om 14:04.
Oud 4 december 2012, 14:16   #1764
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, er heeft niemand mij tot die stap verplicht. Ik heb ook de vrijheid er ieder ogenblik uit te stappen.
Welke stap heb je gezet? Je ooit gezegd dat je nooit getwijfeld hebt in het bestaan van een god. Is het dan niet zo dat het voor jou altijd gewoon zo geweest is?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 14:53   #1765
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En? Dat weet toch iedereen: het geloof neemt men in vrijheid aan en men onderwerpt zich bijgevolg in alle vrijheid aan de geboden, verboden en regels van de Kerk.
Maar je probeert wel de hele maatschappij naar je hand te zetten, onafhankelijk van hoe anderen denken en zich gedragen. Je legt gewoon dat van jullie op, als je de kans krijgt.

De katholieke kerk is een pure machtskerk die altijd verweven geweest is en gecollaboreerd heeft met de macht. En dat is nog steeds zo. Als je ze een vinger geeft, nemen ze de hand.

De Paus heeft niets te zien met het homohuwelijk. Dat hij zich bezig houdt met het Kerkelijke huwelijk en basta.

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 december 2012 om 14:54.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 15:09   #1766
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Omdat ik het op allerlei vlakken niet eens ben met Jan, moet ik me dus volgens jou gedragen alsof ik het in absoluut niets eens ben met hem?
Ik heb mijn positie tegenover jouw opstelling al verwoord, waaruit blijkt dat ik ze niet opportuun vind. Jan stelt zich wel sluw op. Misleidend, zou ik dat noemen. Ik vertrouw hem en zijn dogmatische kliek voor geen haar.
Oud 4 december 2012, 15:13   #1767
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
De verhouding tussen burger en overheid wordt in onze tijd niet meer verwoord in termen van "onderdanigheid". Bij de burgers ligt immers het fundament van de democratische macht; niet bij de staat.
Ik had het over ondergeschikt aan de wet.
Jij mag zoveel martelaar spelen als je wil, je bent er ook aan onderworpen.

De rest is woordspel, we weten allemaal wat democratie is: burgers bepalen hun eigen wetten. Jij volgt slaafs Rome. Je bent dus een halve of hele vreemdeling: een Vatikaner
Oud 4 december 2012, 15:17   #1768
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
En hoe zou je dan 200 jaar achteruit gaan indien art 21, 2 van de Grondwet afgeschaft wordt?

Zou het kerkelijk huwelijk dan ineens juridische gevolgen hebben?
Neen, maar het KH zou zich van het burgerlijke bevrijd hebben en dat staat me niet aan. Het staat de maatschappij en de wetgever ook niet aan. Maw mijn opvatting is een democratische meerderheidspositie (consensus) .
Oud 4 december 2012, 15:36   #1769
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me in feite af wat JVDB toch zo weigerachtig maakt tegen een burgerlijk huwelijk.
Zijn er plichten in een burgerlijk huwelijk die indruisen tegen de verplichtingen bij een kerkelijk katholiek huwelijk?

Of zou het probleem hem bij de rechten zitten die het burgerlijke huwelijk aan zijn eega toebedeelt.

Oud 4 december 2012, 16:18   #1770
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
welke vrijheid perk ik in? mag ikzelf nog de vrijheid hebben om bepaalde keuzes DOM te vinden? Met name het huwen onder gescheiden huwelijksstelsels en dan stoppen met werken zonder dat je uit een adelijke familie komt?
Bedoel je niet 'Zonder gescheiden huwelijksstelsels'?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 16:37   #1771
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me in feite af wat JVDB toch zo weigerachtig maakt tegen een burgerlijk huwelijk.
Zijn er plichten in een burgerlijk huwelijk die indruisen tegen de verplichtingen bij een kerkelijk katholiek huwelijk?

Of zou het probleem hem bij de rechten zitten die het burgerlijke huwelijk aan zijn eega toebedeelt.
Die wil gewoon dat de staat hem en zijn vrouw als alleenstaanden beschouwt zodat ze overal dubbel kunnen van genieten.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 16:40   #1772
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Bedoel je niet 'Zonder gescheiden huwelijksstelsels'?
ik bedoel : iemand die getrouwd is onder het stelsel "scheiding van goederen" en dan stopt met werken.

Oud 4 december 2012, 16:42   #1773
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Die wil gewoon dat de staat hem en zijn vrouw als alleenstaanden beschouwt zodat ze overal dubbel kunnen van genieten.
ha... de belastingsbrief? maar met een thuisblijvende vrouw heb je daar dan weer eerder voordeel bij vermits ze kan worden afgetrokken (is eens iets anders hé).

Gewone samenhokkers komen niet samen op de brief en voor de niet-verdiener is er dus ook geen aftrekpost voorzien. Tenzij met de "huishoudster" als dusdanig officieel wil aanwerven.

Laatst gewijzigd door circe : 4 december 2012 om 16:42.
Oud 4 december 2012, 17:02   #1774
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Daarom dat hij nu begint te zagen over zijn geliefde religieus huwelijk.
Ja, alleen heb ik dit al aangegeven, nl. doordat het burgerlijk huwelijk steeds verder wordt uitgehold en verder gaat staan van zijn oorspronkelijke invulling, lijkt het mij normaal dat die "ontvlechting" wordt gedaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2012, 17:04   #1775
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Welke stap heb je gezet? Je ooit gezegd dat je nooit getwijfeld hebt in het bestaan van een god. Is het dan niet zo dat het voor jou altijd gewoon zo geweest is?
Inderdaad, ik heb nooit getwijfeld aan Gods bestaan. Wel aan de Kerk. Na een periode van twijfel en vertwijfeling heb ik mijn geloof hervonden. In alle vrijheid.
Oud 4 december 2012, 17:05   #1776
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De Paus heeft niets te zien met het homohuwelijk. Dat hij zich bezig houdt met het Kerkelijke huwelijk en basta.
De paus houdt zich daar ook niet mee bezig. Wel uit hij zijn visie op deze maatschappelijke ontwikkeling. Daartoe heeft hij alle recht. Ook de stem van gelovigen mag in onze maatschappij geuit en gehoord worden.
Oud 4 december 2012, 17:06   #1777
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rest is woordspel, we weten allemaal wat democratie is: burgers bepalen hun eigen wetten. Jij volgt slaafs Rome. Je bent dus een halve of hele vreemdeling: een Vatikaner
Ik volg de katholieke Kerk in alle vrijheid. Niet slaafs dus.
Oud 4 december 2012, 17:07   #1778
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De paus houdt zich daar ook niet mee bezig. Wel uit hij zijn visie op deze maatschappelijke ontwikkeling. Daartoe heeft hij alle recht. Ook de stem van gelovigen mag in onze maatschappij geuit en gehoord worden.
zolang hij maar niet denkt dat hij een extra vinger in de pap te brokken heeft omdat hij paus is.
De mening van Papa Ratzi is dus evenveel waard als de mening van mijn opa. Alleen mag die laatste wel stemmen in Belgiek en papa Ratzi niet.

Laatst gewijzigd door circe : 4 december 2012 om 17:08.
Oud 4 december 2012, 17:07   #1779
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, maar het KH zou zich van het burgerlijke bevrijd hebben en dat staat me niet aan. Het staat de maatschappij en de wetgever ook niet aan. Maw mijn opvatting is een democratische meerderheidspositie (consensus) .
En hoe zou de kerk dan burgerlijk "bevrijd" worden? Scheiding van Kerk en Staat, zegt u dat iets?
Oud 4 december 2012, 17:08   #1780
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft de kern van de discussie dus niet begrepen. JvdB staat helemaal niet "weigerachtig" tegenover het burgerlijk huwelijk. Wel wil hij de discriminatie wegwerken waarbij gelovige koppels die een religieuze huwelijksceremonie wensen door de wet tot een burgerlijk huwelijk gedwongen worden. Net als alle andere burgers hoort de vrijheid, nl. al dan niet een religieuze ceremonie en bjigevolg ook al dan niet een burgerlijk huwelijk, een samenlevingscontract, een verklaring van wettelijk samenwonen of gewoon voor de wet ongehuwd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be