Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2013, 11:06   #261
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Wanneer het vlaamse parlement uit BXL moet opkrassen zullen sommigen lelijke smoelen trekken.
Oud 20 april 2013, 11:23   #262
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Wanneer het vlaamse parlement uit BXL moet opkrassen zullen sommigen lelijke smoelen trekken.
Hoes ??
Daar zijn aan de 'overkant', de Franstaligen dus, toch geen nazisten en fascisten die een deportatie of iets dergelijks zouden overwegen ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 11:44   #263
Echte Waal
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoes ??
Daar zijn aan de 'overkant', de Franstaligen dus, toch geen nazisten en fascisten die een deportatie of iets dergelijks zouden overwegen ?

Afspraak 2014
Oud 20 april 2013, 11:45   #264
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
En als ze nu eens verder verfransen? Mogen ze dan blijven?

Laatst gewijzigd door Kameraad Mauser : 20 april 2013 om 11:45.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 11:48   #265
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Awèl, ik moet vaak Brussel verlaten en naar Vlaanderen en/of Wallonië gaan. Wist jij dat er geen witte streep op de grond is om te tonen dat je een grens oversteek, dat het niet ineens anders riekt, dat de lucht ineens geen andere kleur heeft, noch de grond?

Dat de enige manier om te weten dat de grens oversteekt, platen zijn langs de wegen? En dat die platen daar uiteraard staan op basis van (grond)wetten?

In UW realiteit zullen die platen dus verdwijnen? En waar ga je de nieuwe zetten? Zoals in Smurfenland misschien?

Ik vrees dat mijn realiteit ietsjes realistischer is dan die van u.
Hier gaan we weer, de ene of andere absurde stelling wordt door u geventileerd, dat wordt dan plots "mijn" stelling en dus leef ik in Smurfenland.

Wat gaan we nu nog allemaal meemaken?
Oud 20 april 2013, 12:09   #266
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hier gaan we weer, de ene of andere absurde stelling wordt door u geventileerd, dat wordt dan plots "mijn" stelling en dus leef ik in Smurfenland.
Ik laat u opmerken dat het geen stelling is, maar een vraag, ik betreur dat je het verschil tussen beide niet kent... Ik blijf uiteraard wel hopen (lees: hopen, niet "eisen") om een antwoord op mijn vraag (lees: "vraag", niet "stelling") te krijgen, nl. indien Vlaanderen zich onafhankelijk verklaart, verdwijnen die platen, ja of neen?
Oud 20 april 2013, 12:17   #267
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik laat u opmerken dat het geen stelling is, maar een vraag, ik betreur dat je het verschil tussen beide niet kent... Ik blijf uiteraard wel hopen (lees: hopen, niet "eisen") om een antwoord op mijn vraag (lees: "vraag", niet "stelling") te krijgen, nl. indien Vlaanderen zich onafhankelijk verklaart, verdwijnen die platen, ja of neen?
Over wat ben je nu eigenlijk bezig man, verdwijnen die platen, wat is dit voor onzin?
Oud 20 april 2013, 12:24   #268
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over wat ben je nu eigenlijk bezig man, verdwijnen die platen, wat is dit voor onzin?
Mag ik dit als een "neen" interpreteren op de vraag? Dat de platen die de grens tussen Vlaanderen, Wallonie en Brussel markeren niet verdwijnen?
Oud 20 april 2013, 12:34   #269
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat gaan we nu nog allemaal meemaken?
Denationalisering van parkeerstroken in Brusselse randgemeenten.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 12:47   #270
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ga toch nog eens een poging wagen...

Behouden we de grenzen zoals ze nu zijn?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2013, 14:57   #271
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik dit als een "neen" interpreteren op de vraag? Dat de platen die de grens tussen Vlaanderen, Wallonie en Brussel markeren niet verdwijnen?
Uw interpretaties vallen volledig onder uw verantwoordelijkheid, op geen enkele wijze hebben ze betrekking op mij. Zodus, mag u dat als een neen interpreteren? Ja, dat mag je. Is het een juiste interpretatie? Hoogst onwaarschijnlijk.
Oud 20 april 2013, 16:12   #272
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als de hoofdzetel van een bedrijf met filialen/werkplaatsen/... over gans het land, in Brussel gelegen is;
en er wordt iets 'verkocht, geproduceerd, geconsumeerd ...' in De Panne, dan komt dat op rekening van Brussel.

Doe me dus niet in een lach schieten met geforceerde transfertstudies van belgicistische apriorismen.

Bij werkplaatsheffing gaat men niet kijken naar de administratieve hoofdzetel maar naar de plaats waar de toegevoegde waarde wordt gecreëerd. Ik weet niet wie of wat jij juist verstaat onder 'Belgicistisch'. Als je geïnteresseerd bent in het topic kan je er de KUL Vives transfersstudies er op nalezen. Zij zijn gebaseerd op reële cijfers en zijn een verdienstelijke poging om de transfers in kaart te brengen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 08:38   #273
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw interpretaties vallen volledig onder uw verantwoordelijkheid, op geen enkele wijze hebben ze betrekking op mij. Zodus, mag u dat als een neen interpreteren? Ja, dat mag je. Is het een juiste interpretatie? Hoogst onwaarschijnlijk.
Ah, dus is het "neen", de platen verdwijnen?

btw: je kent nog steeds het verschil niet tussen een vraag en een stelling, zie ik. Dit is inderdaad een stelling.
Oud 21 april 2013, 08:43   #274
Echte Waal
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ah, dus is het "neen", de platen verdwijnen?

btw: je kent nog steeds het verschil niet tussen een vraag en een stelling, zie ik. Dit is inderdaad een stelling.
De Zever zal te BXL komen, hij zal het zeggen:

Zet die ploat af!

En de platen zullen verdwijnen.

Lololol
Oud 21 april 2013, 09:14   #275
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Soms is het goed de realiteit voor ogen te houden ipv te dagdromen. Dat vermindert de kans op teleurstellingen... Bovendien is een correcte afweging van de situatie de beste manier om de correcte strategie te ontwikkelen.

Integendeel, het geografisch argument is bij wijze van spreken nougabollen waard. Wat telt zijn de politieke grenzen, en die zijn (voor de Gewesten en de taalgebieden althans) duidelijk. In geen enkel geval maakt Brussel deel uit van politiek Vlaanderen: het is ofwel een apart Gewest (met een eigen grondgebied), ofwel een apart taalgebied (ook met een eigen grondgebied). Dat is dan ook het groot verschil met pakweg Antwerpen: Antwerpen maakt ontegensprekelijk deel uit van Vlaanderen, en ligt op het politiek Vlaams grondgebied. Brussel dus niet.

In het beste geval zou je kunnen zeggen dat Vlaanderen bevoegd is over Brussel via de Vlaamse Gemeenschap. Maar dan zit je met een duidelijk ander probleem: dit geldt eveneens voor de Franse Gemeenschap, die dus dezelfde "claim" rond Brussel kan doen. Let wel dat in dit scenario Brussel op zich niks te zeggen heeft. Het is wel zo dat, indien beide Gemeenschappen Brussel claimen en er niet uitgeraken, de Brusselaars zelf zullen mogen kiezen bij wie ze terecht komen.

Ik laat u trouwens opmerken dat de geografische grenzen van Brussel NIET overeenkomen met de politieke grenzen ervan. Integendeel: Brussel is geografisch veel uitgebreider dan de 19 gemeentes. En als je dat zo bekijkt, is Brussel zelfs geen enclave binnen Vlaanderen meer. Nogal ambetant, hé?

Ten eerste is het zo dat Brussel een landsdeel van België is, of dat je dat nu wilt of niet. Brussel als Gewest heeft als dusdanig exact dezelfde rechten dan Vlaanderen of Wallonië. Brussel als taalgebied zit op hetzelfde niveau als de 3 andere taalgebieden.
En in Brussel bepaalt de geografische ligging NIET of je Nederlandstalig (Vlaanderen) of Franstalig (Franse Gemeenschap) zijt : je bepaalt dat zelf...

Zoals ik eerder zei is er een wezenlijk verschil tussen Brussel en Antwerpen. En het is niet zo dat er voor Brussel andere regels gelden, het is gewoon zo dat Brussel, als Gewest, vergeleken moet worden met de twee andere Gewesten, en niet met een stad zoals Antwerpen.

Over de map gesproken, is deze goed?

Ik reageerde hier niet vanuit enige separatistische gedachte en/of vlaams nationale wensdroom. Voor alle duidelijkheid : ik geloof voor geen seconde dat er ooit een splitsing van belgië komt.
De loodgieters die sinds 1970 de staat hervormden hebben brussel dat op grondgebied vlaanderen ligt een eigen statuut gegeven als gewest, dat is waar en dat is ook een politieke realiteit. Ik spreek dat niet tegen.
Wat nu echter problematisch is, is de zeer kleine en nog dalende nederlands sprekende bevolking. Om dat tegen te gaan zie ik enkel de weg van een massale investering in nederlandstalig onderwijs. En dat is iets wat vlaanderen kan doen, maar niet doet op dit moment. We klagen graag, maar doen er niks aan. Dat is niet alleen jammer, het is een gemiste kans.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 09:29   #276
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Ik reageerde hier niet vanuit enige separatistische gedachte en/of vlaams nationale wensdroom. Voor alle duidelijkheid : ik geloof voor geen seconde dat er ooit een splitsing van belgië komt.
De loodgieters die sinds 1970 de staat hervormden hebben brussel dat op grondgebied vlaanderen ligt een eigen statuut gegeven als gewest, dat is waar en dat is ook een politieke realiteit. Ik spreek dat niet tegen.
Wat nu echter problematisch is, is de zeer kleine en nog dalende nederlands sprekende bevolking. Om dat tegen te gaan zie ik enkel de weg van een massale investering in nederlandstalig onderwijs. En dat is iets wat vlaanderen kan doen, maar niet doet op dit moment. We klagen graag, maar doen er niks aan. Dat is niet alleen jammer, het is een gemiste kans.
Met andere woorden u denkt dat mits te investeren in Nederlandstalig onderwijs je de dalende trend kan ombuigen ?
Zou het dan aan het uitstekende Franstalig onderwijs liggen dat het Nederlands kompleet weggedrukt wordt ?
Of zou het dan toch aan iets anders liggen ?
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 09:54   #277
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Met andere woorden u denkt dat mits te investeren in Nederlandstalig onderwijs je de dalende trend kan ombuigen ?
Zou het dan aan het uitstekende Franstalig onderwijs liggen dat het Nederlands kompleet weggedrukt wordt ?
Neen, het is niet iets dat "in twee richtingen" werkt.

De verfransingsdruk start niet vanuit een Franstalig onderwijs, en heeft dit nooit gedaan.
Maar in de huidige situatie is het Vlaams onderwijs een opportuniteit om een stevige hefboom te zijn.

Nu doet de Vlaamse regering daar wel degelijk iets aan, maar helaas nog niet genoeg.
Relatief gezien krijgt Brussel meer dan strikt nodig is voor de Vlaamse Brusselaars, een onderwijsaanbod.
Maar dat meer-aanbod wordt direct weggekaapt door een overvloed aan kandidaten die Franstalig zijn.

En dan gaat het ook niet goed.

Neem fictief dat een Vlaamse school om goed te kunnen blijven werken, maximaal 20 procent anderstaligen kan opvangen. Dat betekent tegelijk dat 80 procent van de kinderen Vlaamstalig moeten zijn.

En zelfs die verhouding is momenteel al lang zoek.

Er zijn nog andere initiatieven waarmee men Vlamingen naar Brussel kan trekken. Niet direct om er te wonen, maar om er "nuttig te zijn".
De VUB is er een voorbeeld van: Vlamingen van verder aantrekken om zich in het straatbeeld te tonen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 09:57   #278
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ja, ik denk zelfs dat het de enige mogelijkheid is om enige invloed te hebben op dit gegeven. Er blijkt toch een grote aantrekkingskracht uit te gaan van het nederlandstalig onderwijs en de vraag is groter dan het bestaande aanbod. Stel dat er bv voor 1000 kinderen geen plaats is in het nederlandstalig onderwijs. Dan gaan die zoals de grote meerderheid dan toch maar naar een franstalige school. Gevolg : die 1000 kinderen zullen opgroeien als franstalige, en zullen geen enkele voeling krijgen met het nederlands en kunnen dan de meerderheid van franstaligen gaan vervoegen.
Ik zie persoonlijk niet in op welke manier je anders die vicieuze cirkel kunt doorbreken als het niet via onderwijs zou gaan. Volwassenen kun je niet meer veranderen, bij kinderen kan alles nog als je er vroeg aan begint.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2013, 10:00   #279
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een provocerende vraag: wat is er zo erg aan het verdwijnen van de Nederlands spekende bevolking? Hier wordt ook geen Latijn of Keltisch meer gesproken, hé... Verandert dat het leven van de Brusselaars?

Minder provocatief (en misschien een beetje tegenstrijdig): door zo te focussen op de taalstrijd "Frans vs Nederlands", negeert men de volgende taalevolutie binnen Brussel: de ontfransing en taalinernationalisering. Daar zal op een bepaald moment een keuze gemaakt moeten worden: wilt men dat tegengaan, ja of neen. En indien het antwoord "ja" is, dan is de beste oplossing de taalstrijd aan beide kanten te laten varen en écht samenwerken, waardoor zowel Frans als Nederlands de linguae francae in Brussel worden.

Nu is men aan het bekvechten over het geslacht der engelen, terwijl de Ottomanen aan de poorten van de stad staan.
Oud 21 april 2013, 10:10   #280
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ik denk zelfs dat het de enige mogelijkheid is om enige invloed te hebben op dit gegeven. Er blijkt toch een grote aantrekkingskracht uit te gaan van het nederlandstalig onderwijs en de vraag is groter dan het bestaande aanbod. Stel dat er bv voor 1000 kinderen geen plaats is in het nederlandstalig onderwijs. Dan gaan die zoals de grote meerderheid dan toch maar naar een franstalige school. Gevolg : die 1000 kinderen zullen opgroeien als franstalige, en zullen geen enkele voeling krijgen met het nederlands en kunnen dan de meerderheid van franstaligen gaan vervoegen.
Ik zie persoonlijk niet in op welke manier je anders die vicieuze cirkel kunt doorbreken als het niet via onderwijs zou gaan. Volwassenen kun je niet meer veranderen, bij kinderen kan alles nog als je er vroeg aan begint.
Ik heb in ieder geval niks tegen een voldoende uitgebouwd Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Niets doen zal uiteraard ook niet helpen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be