![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 |
|
Staatssecretaris
|
Wanneer het vlaamse parlement uit BXL moet opkrassen zullen sommigen lelijke smoelen trekken.
|
|
|
#262 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daar zijn aan de 'overkant', de Franstaligen dus, toch geen nazisten en fascisten die een deportatie of iets dergelijks zouden overwegen ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#263 |
|
Staatssecretaris
|
Afspraak 2014
|
|
|
#264 |
|
Banneling
|
En als ze nu eens verder verfransen? Mogen ze dan blijven?
Laatst gewijzigd door Kameraad Mauser : 20 april 2013 om 11:45. |
|
|
|
|
|
#265 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat gaan we nu nog allemaal meemaken?
|
|
|
|
|
#266 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik laat u opmerken dat het geen stelling is, maar een vraag, ik betreur dat je het verschil tussen beide niet kent... Ik blijf uiteraard wel hopen (lees: hopen, niet "eisen") om een antwoord op mijn vraag (lees: "vraag", niet "stelling") te krijgen, nl. indien Vlaanderen zich onafhankelijk verklaart, verdwijnen die platen, ja of neen?
|
|
|
#267 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#268 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mag ik dit als een "neen" interpreteren op de vraag? Dat de platen die de grens tussen Vlaanderen, Wallonie en Brussel markeren niet verdwijnen?
|
|
|
#269 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#270 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#271 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Uw interpretaties vallen volledig onder uw verantwoordelijkheid, op geen enkele wijze hebben ze betrekking op mij. Zodus, mag u dat als een neen interpreteren? Ja, dat mag je. Is het een juiste interpretatie? Hoogst onwaarschijnlijk.
|
|
|
|
|
#272 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
|
|
|
|
|
#273 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
btw: je kent nog steeds het verschil niet tussen een vraag en een stelling, zie ik. Dit is inderdaad een stelling.
|
|
|
|
#274 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Zet die ploat af! En de platen zullen verdwijnen. Lololol
|
|
|
|
#275 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
De loodgieters die sinds 1970 de staat hervormden hebben brussel dat op grondgebied vlaanderen ligt een eigen statuut gegeven als gewest, dat is waar en dat is ook een politieke realiteit. Ik spreek dat niet tegen. Wat nu echter problematisch is, is de zeer kleine en nog dalende nederlands sprekende bevolking. Om dat tegen te gaan zie ik enkel de weg van een massale investering in nederlandstalig onderwijs. En dat is iets wat vlaanderen kan doen, maar niet doet op dit moment. We klagen graag, maar doen er niks aan. Dat is niet alleen jammer, het is een gemiste kans. |
|
|
|
|
|
|
#276 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Zou het dan aan het uitstekende Franstalig onderwijs liggen dat het Nederlands kompleet weggedrukt wordt ? Of zou het dan toch aan iets anders liggen ? |
|
|
|
|
|
|
#277 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De verfransingsdruk start niet vanuit een Franstalig onderwijs, en heeft dit nooit gedaan. Maar in de huidige situatie is het Vlaams onderwijs een opportuniteit om een stevige hefboom te zijn. Nu doet de Vlaamse regering daar wel degelijk iets aan, maar helaas nog niet genoeg. Relatief gezien krijgt Brussel meer dan strikt nodig is voor de Vlaamse Brusselaars, een onderwijsaanbod. Maar dat meer-aanbod wordt direct weggekaapt door een overvloed aan kandidaten die Franstalig zijn. En dan gaat het ook niet goed. Neem fictief dat een Vlaamse school om goed te kunnen blijven werken, maximaal 20 procent anderstaligen kan opvangen. Dat betekent tegelijk dat 80 procent van de kinderen Vlaamstalig moeten zijn. En zelfs die verhouding is momenteel al lang zoek. Er zijn nog andere initiatieven waarmee men Vlamingen naar Brussel kan trekken. Niet direct om er te wonen, maar om er "nuttig te zijn". De VUB is er een voorbeeld van: Vlamingen van verder aantrekken om zich in het straatbeeld te tonen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#278 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ik zie persoonlijk niet in op welke manier je anders die vicieuze cirkel kunt doorbreken als het niet via onderwijs zou gaan. Volwassenen kun je niet meer veranderen, bij kinderen kan alles nog als je er vroeg aan begint. |
|
|
|
|
|
|
#279 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Minder provocatief (en misschien een beetje tegenstrijdig): door zo te focussen op de taalstrijd "Frans vs Nederlands", negeert men de volgende taalevolutie binnen Brussel: de ontfransing en taalinernationalisering. Daar zal op een bepaald moment een keuze gemaakt moeten worden: wilt men dat tegengaan, ja of neen. En indien het antwoord "ja" is, dan is de beste oplossing de taalstrijd aan beide kanten te laten varen en écht samenwerken, waardoor zowel Frans als Nederlands de linguae francae in Brussel worden. Nu is men aan het bekvechten over het geslacht der engelen, terwijl de Ottomanen aan de poorten van de stad staan.
|
|
|
|
#280 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|